Oldřich Botlík: Je dobře, že maturita z matematiky nebude povinná. Co tak udělat nepovinnou celou státní maturitu?

Monday, May 11, 2020 ·

„Můj názor je, že učitelé všech předmětů – včetně matematiky – by měli vyučovat tak, aby jejich předmět žáky zajímal. Co nejvíc jejich žáků. Zaujetí je totiž pro učení klíčové. Dokonce si myslím, že škola by měla fungovat tak, aby tam děti chodily, i kdyby nebyla povinná. Aby jim to dávalo SMYSL. Povinná maturita z matematiky by způsobila, že matikáři by ani nadále nemuseli tuto výzvu řešit. Abych nebyl nespravedlivý, část matikářů ji už vyřešila, část ji řeší, ale ostatní nikoli. Těch je opravdu hodně, a ti pak s despektem pohlížejí na děti, které nezaujali. Vinu vidí výhradně na jejich straně,“ píše Oldřich Botlík pro magazín Rodiče vítáni.



Oldřich Botlík (eduin.cz)
Botlík také píše: 

Matematika jako volitelný maturitní předmět bude naopak dlouhodobě nutit učitele, aby se zamýšleli nad tím, co a jak vyučovat. Jinak si ji už nebude vybírat téměř nikdo. A podle mého by školám velmi prospělo ještě něco radikálnějšího: kdyby byla dobrovolná celá státní maturita. Ukázalo by se totiž, kolik rodin skutečně považuje tuto zkoušku za nepostradatelnou.

Co kdyby se středoškolské vzdělání zase uzavíralo jen maturitou školní? U nemála škol, a to spíše středních odborných než gymnázií, vypadá školní maturita docela rozumně už dnes. Studenti předvádějí výsledky své práce, něco, co sestavili nebo navrhli. I na všeobecně vzdělávacích školách můžou žáci (nebo skupiny žáků) představovat, co vymysleli. Maturita v tradiční “gymnaziální” podobě je už překonaná. Má pouze právní význam toho kusu papíru.

Styl výuky, který na ni připravuje, nemůže vést ke kvalitnímu vzdělání. Ba co hůř: většinově škodí. 



Celý text naleznete zde

10 comments:

Pavel Doležel said...
May 11, 2020 at 9:19 AM  

Zase spousta deklarací, co může k čemu vést a co nikoliv. Já za sebe říkám, že životní dráha a mezinárodní úspěchy pana Botlíka pro mě nejsou žádnou inspirací, spíše se snažím vyhnout tomu, abych skončil stejně. A nechci nic takového ani pro své děti.

Pokud jde o státní maturitu, měla by být povinně volitelná celá, když už tedy netrváme na tom, aby maturant musel umět vyřešit lineární rovnici. Každý by si měl volit dva předměty z trojice matematika, cizí jazyk a český jazyk s tím, že cizí jazyk nesmí být rodným jazykem.

Anonymous said...
May 11, 2020 at 10:20 AM  

Decentralizace je nutná, každého svazuje pragocentrismus. To samé se týká i školství. Je pravdou, že v takové Francii jmenují učitele na školách přímo z Paříže (supercentralismus). Jisté měřítko srovnání by tady ale mělo být. Jakou formou, to je třeba ponechat odborníkům. Více tedy důvěřovat učitelům na SŠ. Stačí pouze maturita školní, ale přimlouvám se za Čj+CJ+M + další.

Petr Portwyn said...
May 11, 2020 at 6:52 PM  

Můj názor je, že učitelé všech předmětů – včetně matematiky – by měli vyučovat tak, aby jejich předmět žáky zajímal. Co nejvíc jejich žáků.
To si myslím také.
Navíc se (patrně na rozdíl od autora) domnívám, že tak většinou i činí, případně se o to aspoň snaží.

Dokonce si myslím, že škola by měla fungovat tak, aby tam děti chodily, i kdyby nebyla povinná.
Všechny?
I ty, kterým se nechce nic a tudíž doma utloukají čas ničím, i když jim zlá a hloupá škola nic nepřikazuje a ony by mohly třeba tvořit úžasná díla, která by jistě dokázaly vytvořit?

Aby jim to dávalo SMYSL.
To je už spornější. Dítě totiž nemá tak vyvinutý rozum, aby dokázalo posoudit, co smysl má. Ano, postupem času má rozumu víc, ale on ten problém ve výuce není ve čtvrťáku střední školy. Rozhodující je přístup k učení v pubertě, někdy i dříve. Má smysl seriál v Bravíčku? (Jo, vím, že časopisy na papíře jsou out.) Má smysl znalost výrazů používaných v pornografii? Má smysl informace o vztahu nějaké celebrity s jinou celebritou? Má smysl sledovat produkci youtuberů?
Asi se shodneme, že nic z toho valný smysl "pro budoucnost" nemá. Přesto to děti sledují.
A přitom všechno jmenované děti znají. Ne všechny všechno, ale znalost průměrného teenagera vysoce převyšuje to, co o tématech vím já.
Proč se o to zajímají?
Vidí v tom SMYSL?
Potom ho zřejmě vidí špatně.

Eva Adamová said...
May 11, 2020 at 6:58 PM  

Taky jsm pro to, aby státní maturita byla nepovinná, ale bez jejího složení bych dotyčným nepovolila studium VŠ.

mirek vaněk said...
May 11, 2020 at 11:16 PM  

To je ta neschopnost rozhodnout co je vlastně maturita. Je to ukončení střední školy nebo začátek vysoké?

Povinné by měly být státní zkoušky k ověření schopnosti studovat na vyšším stupni školy. Chceš na maturitní obor, udělej státní zkoušky, dokaž že jsi zvládl výsledky ZŠ. Chceš na VŠ dokaž, že zvládáš výsledky SŠ. Jinak je to vyhazování peněz oknem a omezování schopných doučováním shnilých.

Ale klidně souhlasím s tím, ať si školy produkují bez státních zkoušek třeba lemply. Ono se jim to pak vrátí.

L.snirch said...
May 12, 2020 at 5:45 AM  

Exministryně Valachová ve svém blogu na IDNES:
"Samozřejmě třeba roky bojujeme s tím si definovat, co vlastně od maturit chceme. Když maturity někdy za Rakouska-Uherska jako systém vznikaly, skládaly je možná dvě procenta obyvatel. Později pět procent, někdy v osmdesátých letech minulého století třicet nebo čtyřicet procent a tak dále.Těžko můžeme chtít, aby to byla pořád ta „stará dobrá maturita“, když ji naše zákony vyžadují jako kvalifikaci pro výkon množství povolání a konec konců i pro řadu živností. A jestli si dáváme jako úkol, aby maturity dosáhlo šedesát, sedmdesát nebo osmdesát procent obyvatel země, těžko můžeme zároveň chtít, aby to byla stejná zkouška, jako když ji skládalo pět procent z ročníku."

Tohle za 10 let nevyřešili autoři SM a podle toho to vypadá. Co vlastně od SM chceme?

krtek said...
May 12, 2020 at 7:32 AM  

Mně o prostě nedá. Koho považujete za autory SM? Co vlastně od SM chce kdo? Politická reprezentace mění podmínky podle různých tlaků pomalu každých pět let. A potácí se mezi dvěma konzistentními stanovisky "nechte školy být" (s důsledkem "prodeje maturity") a "stát by si měl ponechat kontrolu" (s důsledkem, že občas žák doplatí na cokoliv, od vlastní lenosti po neschopnou školu).
A vlastně ani jednou nepřevážilo definitivně a rozhodně ani jedno stanovisko. Taky podle toho vypadá veřejná debata. Včetně Vaší Skylly a mojí Charybdy.

Pavel Doležel said...
May 12, 2020 at 11:54 AM  

Kdo je to "my" v onom "co vlastně od SM chceme"?

Já chci od SM objektivní a reliabilní externí kontrolu znalostí a dovedností studentů, které mají ovládat dle RVP před nástupem na VŠ.

O žádném "jestli si dáváme jako úkol, aby maturity dosáhlo šedesát, sedmdesát nebo osmdesát procent obyvatel země" nic nevím. Kdo si dává tento úkol? Proboha proč? Bohužel jsme se nechali pohltit úřednickým přístupem EU a honíme se za marketingovými nesmysly. Pro výkon běžných povolání by neměla být maturita povinnou, ale řešením nesmyslného nastavení podmínek pro výkon povolání není a nemůže být totální devalvace maturity.

L.snirch said...
May 12, 2020 at 4:14 PM  

Snad Vám exministryně školství odpoví na Vaše otázky.

L.snirch said...
May 12, 2020 at 4:16 PM  

Pro krtka:
Kdo myslíte, že je odpovědný za přijatou legislativu v této zemi?
Podle Ústavy je to vláda, Parlament, prezident.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.