Krajské hygienické stanice evidovaly 3. 5. 2020 v 8:30 celkem 4 039 osob aktuálně nakažených nemocí covid-19, 3 471 osob vyléčených a 245 zemřelých. Počet osob, jejichž onemocnění bylo ke stejnému okamžiku ověřeno, je o 159 nižší: 7 591. Z tohoto počtu je ve věku 0–14 let celkem 461 osob, ve věku 15–24 let celkem 758 osob. Co prozradí několik přibližných výpočtů?
Oldřich Botlík (eduin.cz) |
Do 11. května zbývá týden. Budou-li se nemocní uzdravovat stejným tempem, jakým bude přibývat nakažených, bude v karanténě maximálně 60 žáků z obou věkových skupin, jichž se obnovení prezenční výuky týká. A to je velmi pesimistický odhad. I kdyby skutečně nakažených žáků bylo šestkrát víc, mohlo by jich přijít do škol v celé republice nanejvýš 300. Když jich kvůli přípravě na testování přijde polovina, nemohou se objevit ve více než ve sto padesáti skupinách.
Při dodržení všech hygienických opatření je tam tedy riziko nákazy pro učitele nepatrné. Lze je srovnat s rizikem, že ho na návsi nebo náměstí zasáhne balvan, který přiletí z blízkého kamenolomu po odstřelu. Takhle zahynul jistý Jad Peters v jedné povídce Jamese Thurbera. Předtím ovšem Jad svědomitě rozšiřoval sbírku věcí připomínajících všechny příležitosti, kdy „jen obrovskou shodou náhod“ smrti unikl. A do omrzení o nich vyprávěl.
Učitelé si budou moci schovat na památku letošní testy Cermatu. Přijímací i maturitní.
30 komentářů:
K 29. 4. 2020 bylo infekcí Covid-19 nakaženo:
- celkem 169 lékařů, z nichž se již 83 vyléčilo
- celkem 344 zdravotních sester, z nichž se vyléčilo 110 a 2 bohužel v souvislosti s touto infekcí zemřely
- celkem 17 laborantů
- celkem 20 lékárníků a farmaceutů
- celkem 270 ostatních zdravotníků
Z celkového počtu cca. 7 580 prokázaných případů bylo 820 (cca. 11 %) mezi zdravotníky.
Pro srovnání další infekcí zasažené profese: učitelé 165, řidiči 115, sociální pracovníci 88, policisté 71, hasiči a záchranáři 54, vojáci 23.
A to jsou pocty pred otevrenim skol.
Svet neni cerno bily, pane Botliku. Nehlede na to, ze jiz nekolikaty den potkavam lidi, co nedodrzuji opatreni. Vcetne hloucku mladeze.
Paní Karvaiová:
Máte informaci, KDE a KDY se ti učitelé nakazili, když jsou 2 měsíce zavřené školy? To je dost podstatné, pokud opravdu nemá být svět černobílý. Děkuji.
U nás byly publikovány případy hned na začátku epidémie, kdy v době jarních prázdnin byli v Itálii, to vím, ale to nebude dominantní z toho počtu.
Pane L.snirch.
Jarní prázdniny v ČR jsou během února týden co týden jiný kraj (pokud se budeme bavit o nultém pacientovi - importovaný nákazou z nějaké alpské země), pokud vím.
Během března, od cca 5.3.2020 kdy se objevil první nakažený v ĆR uběhl cca měsíc. Tudíž inkubační doba nebude oněch zmiňovaný 14 dní ale 3-4 (možná až 6) týdnů záleží od imunitního systému, jeho odolnosti a stabilitě každého jedince. Stabilita imunitního systému je různá od rasy a národu - jižani v Evropě jsou náchylnější a seveřani odolnější. Statistiky to jasně dokazují.
Dá se předpokládat, že na podzim, díky nynější hlouposti v rozvolňování restrikcí se rozjede celoevropská druhá vlna pandemie (můžeme jenom doufat, že ten Covid 19 nezmutuje do ještě horší smrtelnější podoby...).
Počítá s tím i NATO, které "pomůže" nejhůř zasaženým zemím.
Jarní prázdniny měl Bruntál a další okresy měl letos od 9.3. do 13.3. (školy se zavřely 11.3.), naši učitelé už do Itálie neodjeli (6.3. byla Itálie na seznamu min. zahraničí), do Rakouska ještě jo.
Ale o týden dříve (návrat z Itálie 7.3., nástup do školy 9.3.) to byly ty dovezené nákazy z Itálie mezi učiteli publikované v tisku, kdy to učitel ještě rozšířil na další učitelé po nástupu do škol (to není není kritika dotyčných, tehdy nebyly info jako dnes)
Pracujme aspoň trošku s fakty pane Ivo.
24. 2. - 1. 3. 2020
Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek
2. 3. - 8. 3. 2020
Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín
9. 3. - 15. 3. 2020
Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál
L. snirch a jde Vám o co?
O analýzu problému?
Pane Botlíku, analýza problému je věc jedna a riziko, které jedinec je ochoten podstoupit věc druhá. Kdybych byla lékař, sestra nebo voják, byla bych jím SVÝM ROZHODNUTÍM Tito mají ze své podstaty zvýšené riziko nákazy a uvědomují si to. Rozhodli se tuto profesi vykonávat sami za sebe. Jako učitel mám myslím právo se též rozhodnou jen dle sebe, jestli se půjdu vystavit možné nákaze. I kdyby bylo riziko v promilích, neuklidní mě to. Naší kormidelníci nám právě v těchto dnech dávají najevo, jak si cení naše životy
Divil bych se, kdyby se Botlík se Šnirchem ubránili dojmu, že jsou odborníky na virologii a epidemiologii.
Tady opravdu nehraje roli stávající, nebo historický stav. To není statistika, ale epidemiologie založená nikoliv na nějakých historických datech, ale na modelech šíření nákazy. Ono těch 60 žáků opravdu stačí k zažehnutí nové vlny pandemie, obzvláště s tou dlouhou bezpříznakovou inkubační dobou. Botlík a Šnirch by se měli věnovati tomu, čemu rozumí, případně si dopřát zasloužený odpočinek.
Nastupujeme 11.5. do škol, pane Doležele, tak si analyzujeme situaci.
To normální člověk dělá.
Odpočinek začne 1.7., jak zajisté víte.
Že Vás z toho zase chytne fantas, s tím se muselo počítat, Vy nezklamete a vždy pobavíte. Jsem Váš oddaný fanoušek. Díky. :-)
L.snirch
Mnohé školy "hnaly" své kantory "mastnou tyčí" každý pracovní den na pracoviště. Znám ze svého okolí i 2 nakažené kolegy. Žádná prd... to prý nebyla.
Analyzujte, pane Šnirchu. Jen aby to nedopadlo jako vaše analýza podílu populace, která nastupuje na VŠ.
Jen, než začnete "analyzovat", bylo by dobré, abyste s Botlíkem nejprve vzali v úvahu:
1) Nakažených není tolik, kolik uvádějí oficiální statistiky. Obzvláště v mladších kohortách. U části populace bude průběh onemocnění bezpříznakový.
2) Skutečnost, že je velmi málo dětí nakažených a bude jich málo k datu otevření škol, neznamená, že při troše snahy, pochopitelně s vaším velkorysým přispěním a přispěním MŠMT, se i s těmito počty nezažehne druhá vlna, která může být smrtící (stovky, možná tisíce mrtvých učitelů a jednotky, či desítky žáků). Každá epidemie začíná jedním nakaženým.
3) Že usuzovat z termínů jarních prázdnin na vývoj epidemie po otevření škol, jest poněkud naivní přístup.
Proto, doporučuji, pane Šnirchu, přenechat analýzy schopnějším a vzdělanějším v oborech epidemiologie a biostatistiky. Já vím, že vy jste takový koumák a všeuměl a všechno víte nejlépe a ničemu, co přichází tak nějak shora, nevěříte, ale zkuste to. Uleví se všem. Především pak vám.
Jen stále přemýšlím nad tím, že pan Botlík nenastoupí do první linie, učitelů chybí 5-6 tisíc a každá ruka je tedy dobrá. SARS-CoV-2 se evidentně taky nebojí. Potom je námi všemi vřele vítán. Děkujeme.
Pane Šnirchu, když máte rád data, vezměme si okresy Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Liberec. V podstatě v těchto okresech v nákaze jarní prázdniny nehrály roli. Ale v okrese Česká Lípa je počet nemocných velmi nízký, v okresech Jablonec a Liberec už významný je. Tudíž problém je složitější.
Bohužel o šíření jako laici nevíme nic. Nezbývá než vnímat, co říkají epidemiologové. Ano, statisticky je počet nakažených, ale i mrtvých nízký, ale nárůst počtu nakažených na začátku, kdy jsme nevěděli nic, příklady z Belgie, Itálie, Británie, USA ukazují, že opatrnost je na místě.
Pane Doležele, diskutujte, prosím věcně, bez osobních útoků a znevažování. Platí to samozřejmě obecně. Tématem diskuse nejsou pánové Botlík, Šnirch, Doležel... Děkuji!
Pane Neznámý
vím, ale žáci a studenti tam nebyli. Jest tak?
Pane Doležele
velmi mě těší, že máte o mých schopnostech a vlivu tak reálné představy ("s vaším velkorysým přispěním"). Mám Vaše fantazie opravdu rád. Kam se hrabou světově známí autoři sci-fi, já už čtu jen Vás.
Stran jarních prázdnin - odpovídal jsem panu Ivovi, že prázdniny byly i v březnu a v tisku si najdete případy, jak učitele počátkem března z Itálie dovezli nákazu. Psal jsem, že to nebude dominantní vliv na nákazu učitelů. V čem máte problém?
Já o počtu nakažených nepsal. Počet nakažených je v každém státě neznámé číslo. To vím já i Vy.
Děkuji za rady, cením si jich.
Ale znáte mě, stejně si jako svobodný člověk budu dělat co chci. :-)
Šíření nákazy se modeluje epidemiologickými modely, které vycházejí z řešení diferenciálních rovnic (protože dynamika šíření hraje roli v popisu stavu). V zásadě se pak do těchto modelů dosazují exogenní proměnné typu - délka inkubační doby bez příznaků, doba nakažlivosti, virulence viru, atd. To se nejprve na dané populaci musí nějak odhadnout a pak se to do těch modelů (existuje jich více a mají různou míru komplexity) dosazuje. Ta opatření, která brání šíření viru a upravují tak prostředí ve kterém se šíří, pochopitelně hrají velkou roli a je poměrně obtížné to prostředí namodelovat. Pokud se tím někdo profesionálně nezabývá, tak to těžko korektně namodeluje. To jen některé renesanční osobnosti zatížené svojí výjimečností, se domnívají, že si trojčlenkou někde z historických dat něco dopočtou a ono to bude fungovat jako slovní úlohy na procenta.
"Při dodržení všech hygienických opatření je tam tedy riziko nákazy pro učitele nepatrné. Lze je srovnat s rizikem, že ho na návsi nebo náměstí zasáhne balvan, který přiletí z blízkého kamenolomu po odstřelu."
Ano, pokud naves nebo namesti nebude lezet mimo bezpecnou zonu kamenolomu (i kdyz tak se navse resp. kamenolomy obvykle nebuduji) a clovek na te navsi bude stat osm hodin v kuse…
V Dánsku po otevření škol před 14 dny bylo R=0,5. Nyní 0,9. Asi je něco jinak, statistiky nějak selhávají.
SARS-CoV-2:
1) Imunita po prodělané nemoci koronavirem není doživotní (nejsou to spalničky, neštovice,..), epidemiologové spekulují o měsících. Jednou to chytneš na jaře a podruhé na podzim (ach ty zdevastované plíce). Blbou rýmičku (taky virus koronaviru) dostává většina populace 2-3x do roka. Opakovaný nástup infekce je zdokumentován z Asie ( hlavně Jižní Korea, Singapur
2) Horší variantou by byla tzv. reaktivita viru (podobně jako u herpes simplex). Při každé větší fyzické a psychické námaze nemoc znovu propukne. Pak je rozdíl mezi jizvičkou na rtu a zdevastovanými plícemi. V Jižní Korei se jedná v současnosti už o stovky případů.
3) Super by bylo vyšumění virulence SARS-CoV-2 podobně jako u Sars. Mers, prasečí chřipky, ruské chřipky. To by bylo fakt super. Bohužel, SARS-CoV-2 se může chovat jinak. A nikdo na světě neví jak, ví to možná Bůh, ale ten nám to neprozradí.
Tak tedy nespěchat pane Snirchu, není kam. "Do věčných lovišť" se nikomu nechce.
L.snirch
V mastné tyči jezdily desítky dětí. Včetně metra. Pravda, měly sedět doma na zadečku. Tak je určitě velmi zajímavé, kde k tomu ti kantoři přišli. Doma při distančním vzdělávání asi těžko. Vychází mi to na MHD a jejich povinné každodenní cesty na pracoviště. A ty děti budou právě tou mastnou tyčí do škol jezdit.
Pane učiteli L. snirch:
10. 2. - 16. 2. 2020
Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov
17. 2. - 23. 2. 2020
Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná
24. 2. - 1. 3. 2020
Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek
POKUD OPERUJETE S FAKTY, MĚL BYSTE UVÉST VŠECHNA FAKTA, NEJENOM FAKTA VYTRŽENÁ Z KONTEXTU. Fakt se nedivím, že vy jako učitel mermomocí s posledním slovem...
V předchozí reakci jsem mluvil jsem o únorovém termínu, tak to prostě je.
Pane Neznámý:
Ti učitelé jen do práce MHD, zpět MHD a jinak dokonalá izolace? Jste si jist, když Vám to tak vychází?
Pane Ivo
případy učitelů jarních prázdnin a Itálie 24.2.-3.3. a 2.3.-10.3. - ty najdete v tisku. To byly ty nejhorší termíny stran Itálie obecně.
epidemiologickými modely, které vycházejí z řešení diferenciálních rovnic
Jé! Tak to by se dalo pořešit na analogovém počítači.
Pytlici setrvale litují, že si neukořistili a neuchovali alespoň jeden funkční vzorek.
Úplně se vidí, jak nastavuji na potenciometru ve zpětné vazbě operačního zesilovače předpokládaný index nakažlivosti. A byli by nakonec i progresivně inovativní. S tou zpětnou vazbou...
L.snirch
1) Učitelé cestovatelé
2) Jarní prázdniny a jejich dozvuky
3) MHD
4) Nedodržování hygienických zásad, v tom jsou učitelé mistři.
Ale v současnosti jde o úplně jinou situaci, 15 dětí bez roušek ve třídě, jejich nedisciplinovanost v mastné tyči a na veřejnosti, porušování základních hygienických doporučení. Ideální semeniště SARS-CoV-2 a učitelé, kteří volají o pomoc - "Máme holé ruce". A MŠMT? Škoda slov.
pane
L.snirch
...mě žumpa (český tisk) nezajímá, mé soudy a názory vychází z faktů. Pro podruhé.
Pytlici setrvale litují, že si neukořistili a neuchovali alespoň jeden funkční vzorek
Off topic: domnívají se pytlíci, že by tím (na to?) v dnešní překotně se podělávající době přilákali zájem studentů?
Ono totiž je brnkačka takový analogový počítač digitálně modelovat (neboli udělat na to program). Co nevíme: zda to má smysl podniknout. Každopádně to nabídnu třeťákům a čtvrťákům jako námět ročníkové práce.
Neměla jsem čas vše dovysvětlit, jem od 3 ráno na nohou a nyní jsem dorazila domů.
To,co je hned v prvním diskusním příspěvku je ze stránek ČLK - Česká lékařská komora s datem 29.4.2020. Jsou to oficiální data.
A proč učitelky? protože jste zapomněli na učitelky mateřinek. které do práce mnohde chodily.
Doporučuji poslechnout si:
Část záznamu z neveřejné schůze sněmovního zdravotnického výboru o šíření koronavir
https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cHM6Ly93d3cuc3ByZWFrZXIuY29tL3Nob3cvNDE5NDcwNS9lcGlzb2Rlcy9mZWVk&ep=14&episode=dGFnOnNvdW5kY2xvdWQsMjAxMDp0cmFja3MvODAzNzI2MzM4
Možná dostanete na věc naprosto jiný náhled.
Doporučuji - nic moc vyhlídky.
Okomentovat