Nerovnosti ve vzdělávání přetrvávají. Není vůle to změnit, shodují se odborníci

Sunday, May 17, 2020 ·

V českém školství přetrvává pohled, že je děti nutné co nejdříve rozdělit na dobré a špatné a každé skupině se věnovat zvlášť. Právě proto ale v Česku nemají děti stejnou šanci na vzdělání a koronakrize to jen potvrdila. Reportáž přináší Seznam Zprávy.



Zásadní otázkou koronavirové pandemie z pohledu nerovných šancí ve vzdělávání je: Jaký počet žáků není s učiteli po dobu uzavření škol vůbec v kontaktu? Zkusilo na to odpovědět hned několik průzkumů, jejich výsledky se ale dost liší. Na jedné straně máme k dispozici šetření České školní inspekce (ČŠI) mezi řediteli, ze kterého sice vyšlo, že zhruba 11 procent žáků na školách pouze s prvním stupněm vůbec nekomunikuje s učiteli online a na úplných základních školách dosahuje pak toto číslo 16 procent. Podle ČŠI se ale školám za pomoci neziskových organizací podařilo se s žáky spojit jinak, takže údajně nevědí nic pouze o zhruba procentu žáků základních škol. To je ale asi 9 500 tisíce žáků.

Organizace Kalibro se pak ptala přímo učitelů. 17 procent z nich uvedlo, že jsou pravidelně v kontaktu jen s polovinou žáků, takže počet nezastižených dětí může být ještě vyšší. „Šetření České školní inspekce proběhlo mezi řediteli, takže nemůžeme zcela vyloučit, že došlo k určitému zkreslení kvůli tomu, že se ředitelé mohou snažit prezentovat výsledky svojí práce v lepším světle nebo nejsou o situaci dobře informováni. Úplně přesně tak nevíme, s jakým podílem dětí učitelé pracují jen velmi málo nebo vůbec,“ říká Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která se nerovnostem ve vzdělávání dlouhodobě věnuje...

Koronavirová pandemie znovu ukázala, jak obrovsky nevyrovnané české školství je. Lepší školy, nebo dokonce lepší třídy v rámci škol si dokázaly poradit, protože žákům vycházejí vstříc učitelé, a navíc mohou očekávat pomoc od rodičů. Na takové školy a do těchto tříd totiž dávají děti hlavně vzdělanější a ambicióznější rodiče. Žáci v horších, nebo dokonce segregovaných školách jsou odkázáni hlavně na aktivitu učitele. Pokud jim ale pošle pouze seznam stránek, které se musí naučit, e-mailem, nemá to pro ně význam. Rodiče jim příliš nepomohou, protože třeba sami nemají maturitu nebo nezvládli ani základní školu, a děti si s tím bez asistence neporadí. Navíc nemusí mít ani dostatečné technické vybavení na domácí výuku.


Celý text naleznete zde

9 comments:

mirek vaněk said...
May 17, 2020 at 11:14 AM  

"V českém školství přetrvává pohled, že je děti nutné co nejdříve rozdělit na dobré a špatné a každé skupině se věnovat zvlášť."

Co vede autory k tomuto tvrzení? Když to vůbec není pravda.

A stejně jsou nerelevantní další tvrzení článku. Není co komentovat. Je to Hoax.

laimes said...
May 17, 2020 at 12:41 PM  

v kapitalismu jsou nerovnosti

Anonymous said...
May 17, 2020 at 5:16 PM  

Ekonomické a tím pádem sociální rozdíly jsou v globální monopolisticko-kapitalistické společnosti přirozené. Co má ruce a nohy, tak díky inkluzi mizí na soukromých školách a víceletých gymnáziích. Zbyly tak veřejné ZŠ se vším co k inkluzi patří, včetně vyčerpaných kantorů.

palfel said...
May 17, 2020 at 8:55 PM  

Takže děti, které doma rodiče nenaučili částečně psát, počítat a rozpoznávat tvary, přichází o možnost chodit do prestižnější, i když veřejné školy.
Já nevím, jestli je pisatelům článku známo, že poslední ročník mateřské školy je pro předškoláky povinný, ale právě někteří sociálně znevýhodnění rodiče tuto povinnost zcela ignorují (ale o to více řvou). A přitom v MŠ se děti učí poznávat tvary, barvy, umí se i tiskace podepsat a zcela určitě znají čísla alespoň do 10.

Unknown said...
May 17, 2020 at 8:56 PM  

By mě zajímalo,kde berou ti zoufalci tu snahu všechno zglajchlajštovat vše do jednoho šiku. To tak bylo, je a bude. Ale asi je to pro ně lehký zdroj obživy. Prostě profesionální prudiči.

palfel said...
May 17, 2020 at 8:57 PM  

Takže děti, které doma rodiče nenaučili částečně psát, počítat a rozpoznávat tvary, přichází o možnost chodit do prestižnější, i když veřejné školy.
Já nevím, jestli je pisatelům článku známo, že poslední ročník mateřské školy je pro předškoláky povinný, ale právě někteří sociálně znevýhodnění rodiče tuto povinnost zcela ignorují (ale o to více řvou). A přitom v MŠ se děti učí poznávat tvary, barvy, umí se i tiskace podepsat a zcela určitě znají čísla alespoň do 10.

Petr Portwyn said...
May 17, 2020 at 9:58 PM  

Pan Vaněk
Podle mne nejde o hoax, ale o fake news.
Jen terminologická poznámka.
Zdalipak to zmíní manipulatori.cz nebo podobné weby?

Jinak podtitulek "zdělávat a vychovávat, ne jen známkovat" je klasika.
Naznačují tím snad novináři (resp. aktivisté, ono to nějak není poznat), že učitelé nevzdělávají a nevychovávají, ale jen známkují?
Také se mi moc líbí ta vyváženost a dodržování novinářské etiky, ta vůle ověřovat informace z obou stran.

Petr Portwyn said...
May 17, 2020 at 9:59 PM  

vzdělávat :o)

laimes said...
May 18, 2020 at 8:37 AM  

VŠE JE O TOM,ŽE ŠKOLSTVÍ MUSÍ BÝT STÁTNÍ A SOUKROMÉ A RODIČ MÁ MÍT VOLBU ,KAM SVÉ DÍTĚ DÁ

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.