Mnozí rodiče jsou velmi konzervativní, říká Jiří Drahoš. Chce změnu maturit a méně známek

Wednesday, May 20, 2020 ·

„Docela mě zklamaly nedávné metodické pokyny ministerstva školství, protože se v nich o potřebě slovního hodnocení mluví málo, řekl bych, že toto téma z toho téměř vymizelo. Přitom pan ministr v minulosti říkal, že by učitelé měli klást na takové hodnocení větší důraz. Podporoval to, ale najednou se v materiálu jeho ministerstva formativní hodnocení téměř neobjevilo. Byl jsem z toho skutečně trochu rozladěný, a to zejména v dnešní době,“ říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně senátor Jiří Drahoš, který napsal kritický otevřený dopis ministru školství. Drahoš chce výrazně proměnit i podobu maturit a vzdělávání budoucích učitelů.



Jiří Drahoš (twitter.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Proč právě nyní? 

Všichni víme, že se naše země dlouhodobě potýká s nerovnostmi v přístupu žáků ke vzdělání. Na startovní čáře nemají všechny děti stejnou pozici. Důsledkem toho jsou velké rozdíly mezi žáky, které se v posledních týdnech ještě zvětšily kvůli rozdílnému přístupu škol i rodičů k výuce. Pokud za takové situace budou učitelé na konci letošního školního roku sázet žákům převážně známky, nebude to pro děti nijak motivační. Co názory dalších lidí?

Na Facebooku, kde vás sleduje mnoho lidí, se objevila celá řada názorů. Jaké podle vás převažují? 

Reakce jsou různé. Je řada lidí, kteří říkají, že jsou pro známky. Nemálo rodičů mi napsalo, že chtějí jenom známky a nepotřebují k tomu žádné slovní hodnocení… Bohužel, mnozí rodiče jsou v některých věcech velmi konzervativní. Ale jsou i lidé, kteří naopak slovní hodnocení vítají, píší třeba o tom, že jejich děti mají pana učitele s takovým hodnocením a líbí se jim to. V mé expertní skupině pro vzdělávání, stejně jako například na Facebooku, se ale objevovalo také upozornění na to, že slovní hodnocení není nijak snadné. Pro učitele je prostě jednodušší dávat známky. Já proto také nechci, aby šlo o nějaké nařízení, ale spíš aby učitelé začali se slovním hodnocením častěji pracovat. 

Vy byste rád změnil v českém školství také maturity. 

To je pravda. Je to jedna z věcí, které jsem si vzal ho hlavy. Rád bych maturity změnil… S trochou nadsázky řečeno, my máme rakousko-uherský model maturity, což je jakási zkouška po čtyřech, šesti nebo osmi letech studia, která má podobnou strukturu jako před 50 nebo 80 lety.


Celý rozhovor naleznete zde

8 comments:

mirek vaněk said...
May 21, 2020 at 7:49 AM  

Mrzí mě, když dobrý vědec opakuje mediální fráze o českém školství. "To všichni víme" je hodno politiků a lobistů, ale ne vědce. Měl by uvést odkud to ví a daný výzkum, studii či anketu si projít a posoudit její relevantnost.
Změna maturit tu měla být už dávno. Jak dlouho je pan doktor senátorem?
O dalších věcech by si měl promluvit s běžnými učiteli a nevěřit expertům.
Projít si školství, zjistit, že jsou i jiné školy než ZŠ a gymnázia a získat trochu přehled. Protože takhle to u učtelů a lidí znalýcjh prohrává na plné čáře.
A občas zajít do hospody pokecat z běžným občanem, aby věděl, že konzervativismus rodičů není pravé slovo. A to jestli rodič dostane známku či slovní hodnocení žáka je v mnohých případech úplně jedmo.
Akademik řeší akademické problémy. Ale realita je někde jinde.

Milan Keršláger said...
May 21, 2020 at 9:36 AM  

Rodič chce jasné a jednoduché hodnocení, proto chce známku. Rodič nemá čas číst elaborát na A4...

Nicka Pytlik said...
May 21, 2020 at 7:05 PM  

když dobrý vědec opakuje mediální fráze

Už není vědec.
Pokud tedy kdy byl.

poste.restante said...
May 21, 2020 at 7:25 PM  

Přiznám se, že zažívám stále častěji pocit deziluze.
Inteligentní, vysokoškolsky vzdělané a špičky ve svých oborech jsem vždycky respektoval a uznával. Jenže v souvislosti s coronavirovou krizí a se školstvím jsem poslední dobou slyšel takovou spoustu pitomostí a dokonce prohlášení popírající základy vědeckého přístupu, že jsem opravdu hodně zklamán částí naší akademické sféry.

Milan Keršláger said...
May 21, 2020 at 7:56 PM  
This comment has been removed by the author.
Eva Adamová said...
May 21, 2020 at 8:01 PM  

Tak já si tedy opravdu nemyslím, že by pana Drahoše k jeho aktivismu tlačilo to, co popisujete. On už si jenom začíná přihřívat svou volební polívčičku.

Petr Portwyn said...
May 21, 2020 at 8:09 PM  

Kolega Poste.restante
Mne to bohužel už nepřekvapuje, v kontextu politické dráhy pana Drahoše. Skupina, ke které patří, se stále více názorově homogenizuje.
I vědec je člověk, a pokud vstoupí do politiky, riziko zblbnutí vlastním egem roste. Pan Drahoš prohrál volby a racionalizace neúspěchu zněla, že voliči jsou hloupí. Logicky nemá smysl ptát se "hlupáků" na jejich názor, příjemnější je ptát se těch, kteří mají stejné názory - no a ty "stejné názory" mají dost často podobu all inclusive balíčku, který kromě (...doplňte si, nechci dát někomu záminku k odvádění řeči) obsahuje i "moderně uvědomělé" postoje je školství.

Petr Portwyn said...
May 21, 2020 at 8:11 PM  

Ehm... nechtěl náhodou ve volbách pan Drahoš zastupovat liberální a konzervativní voliče?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.