Michal Komárek: Promění „koronavirové prázdniny“ české školy? A má smysl mluvit o krizi jako o příležitosti?

úterý 26. května 2020 ·

„Na tezi, že „krize je příležitostí“, jsem až přecitlivělý. Triumfální ohlašování nové podoby školy v prostředí znejistělých lidí zakrytých rouškami, začínající hluboké ekonomické krize a umírání je přinejmenším nevhodné. Ne-li přímo nevkusné až nechutné. Na promyšlení toho, jak bude vypadat maturita nebo přijímačky a co z osnov vypustit, nebo nakolik pokračovat v trendu online vyučování bude dost času za normálnějších okolností,“ komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus. 



Michal Komárek (archiv autora)
Komárek také říká: 

Navíc ty věci nejsou nijak samozřejmé: Řada učitelů si nemyslí, že online učení je nějaký žádoucí pokrok. Naopak: Současné děti jsou už tak více než dost připoutané k obrazovkám počítačů a mobilů a potřebují spíš živý kontakt s učiteli a spolužáky. 

Připomenul to nedávno i autor bestselleru Digitální demence Manfred Spitzer: „Věřím, že touto vynucenou on-line výukou se ukáže, jak důležitá je klasická výuka ve škole s učitelem, tabulí a žáky v lavicích. Naprosto všední školní den. Všichni si oddechnou, až se školy zase otevřou,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Echo.

Tak jednoduché to také není. Všichni si neoddechnou. Nebo alespoň ne hned. Budou mít hodně starostí. I strach. Ale přece jen se pomalu přiblíží normální školní život. Normální škola.

A jaká bude za pár let?

Bude mít za sebou zkušenost této krize. A jinak bude stejná. Budou v ní žáci a učitelé. Na dálku nebo na blízko. A budou zkoušet, jaké učení má smysl.


Celý text a komentář ke stažení naleznete zde

14 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. května 2020 v 6:18  

Jediné,s čím nesouhlasím, jsou "koronavirové prázdniny". Pro některé děti to asi byly, pro ostatní určitě ne.
Zbytek v pořádku.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2020 v 8:24  

Jisté příležitosti tady určitě jsou, o tom už nelze pochybovat. V oblasti dalšího rozvoje v oblasti ICT jak pro učitele, tak pro žáky. Žijeme v 21. století a svět se pronikavě mění, nastupuje průmyslová revoluce 4.0. Ta je spojena s takovými věcmi jako je robotizace, digitalizace,,,A distanční vzdělávání v období "koronavirových prázdnin (pro některé)" bylo velmi přínosné. Ukázalo se, že to jde, a že to jde i masovou formou. Před učiteli a velkou částí žactva je proto třeba smeknout. Prostě se to podařilo. Určitě jsem jako učitel rád s žáky přímo v kontaktu, ale ukázalo se, že to jde i jinak. Určitě tak bude v budoucnosti vypadat náplň práce velké části našich absolventů. Kdo viděl moderní průmyslové provozy, tak mně to dozajista potvrdí. Bohužel, má to i jistá negativa a tím je nedostatek sociálního kontaktu.

Eva Adamová řekl(a)...
26. května 2020 v 9:50  

Panu Komárkovi tentokrát tleskám.

"A distanční vzdělávání v období "koronavirových prázdnin (pro některé)" bylo velmi přínosné. Ukázalo se, že to jde, a že to jde i masovou formou."

Já bych neříkala hop, dokud jsem nepřeskočila. "Účinnost" distančního vzdělávání se ukáže až všechny děti zase nastoupí do školy.

rváčkazvesela řekl(a)...
26. května 2020 v 17:26  

K tomu "vypouštění z osnov":
Mám praxi osm let na stupni prvním a zbytek života na druhém - časově rozptýleno. Vzdělávací plány z nauk obého si tak nerozumějí, že je to jednoduše HAMBA!!!V podstatě se propisují z prvního st. na druhý. Šikovná děcka slyší stále to samé a nudí se a lajdáci se ulijí vždy. Místo aby bylo více času na prohloubení a prožití učiva , stále se jen probírá "nové", protože jsme historicky sledované jen ze zvládnutí dle plánu a běda, když se něco neprobere...že je učivo v dalším ročníku probíráno téměř od začátku opět a stále dokola(protože učitel zjistí, že někdo něco stále ještě neumí) - hrůza.
A výchovné přístupy a "opatření" jsou stejné na stupních obou bez ohledu na vývojové rozdíly psychiky dětí do 11 let a dál. V podstatě je mi špatně z neumětelství, které v praxi dost často vládne.
Příklad: prvňák měl "panem ředitelem" navrženu dvojku z chování za to, že udeřil paní učitelku(nezkušenou kolegyni, která jasným manévremn zahnala dítě do úzkých(poslala jej do kouta) a to zareagovalo zcela adekvátně, jako zvířátko.) Zodpovědnost nesla kolegyně ale to p. říd. neuznal - byla jsem zde tehdy výchovnou poradkyní - odešla jsem ze školy. Neumím s neumětely jednoduše vyjít...
Nicméně poslední dobou mohu býti i já hodnocena jako neumětel. Považte, rodiče si na mě stěžovali panu řediteli - téměř na vše , co dělám nebo spíše nedělám. Jedno dítě si jednoduše zkusilo postěžovat - a fejsbuky a ostatní šílenosti věci umocnily...A pan ředitel to zjednodušil - já prostě špatně komunikuji s rodiči. Myslím, že jsem právě vykreslila dost obvyklý jev v našich školách. Zlatá telata - děti a jejich rodiče vládnou vesmíru a naše zkušenosti a vzdělání leží někde ve škarpě. Pánové a dámy, už brzy bezemne!!!:-)

Anonymní řekl(a)...
26. května 2020 v 18:15  

Paní Adamová, možná se budete divit, ale kdo chtěl a mohl pracovat distančně, tak udělal spoustu práce a posunul se. Ti žáci, kteří měli "koronavirové prázdniny" jsou na tom úplně stejně jako by chodili do školy. Všichni ty typy známe. Někomu se prostě nechce, někdo nemá vnitřní motivaci, někde zklame učitel jako vnější motivace, někomu není shůry dáno,...ne ze všech uděláte geniální děti. I toto si musí učitel uvědomit. Tady je ale trochu jiný problém. Je to přínos distančního vzdělávání v rozvoji ICT. Doba "koronavirových prázdnin" to jasně ukázala. Ano, je to k něčemu. Není to samozřejmě ideální, ale východisko to je.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. května 2020 v 18:18  

co z osnov vypustit

Takže i po více než deseti letech od spuštění kurikulární reformy zůstalo nepovšimnuto, že žádné osnovy nejsou a není tedy z čeho co vypouštět.
V každém případě každý rok dochází k přirozené redukci požadovaných výstupů, protože se to nestíhá prostěěě. Dílem proto, že dítka se prokousávají čím dál, tím obtížněji, a dílem proto, že čím dál, tím víc odpadá vyučovacích hodin pro všechny možné i nemožné aktivity, které mnohdy se školním vzdělávacím programem ani až tak moc nesouvisejí.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2020 v 18:29  

Pan ministr včera již trošinku nastínil další postup. Strategii 2030+ bude projednávat vláda. Nějak mně uniklo kdy. Mnozí zainteresovaní v nadsázce psali o až 50% redukci učiva. Kompetence samozřejmě zůstávají, výstupy se očešou, v obecném dokumentu se taktéž řeší prohloubení inkluze. Tak si zase moc nestěžujme, pač už vidím i za roh. Bude hůř.

Robert Čapek řekl(a)...
27. května 2020 v 11:57  

Rváčka: "Považte, rodiče si na mě stěžovali panu řediteli - téměř na vše , co dělám nebo spíše nedělám."
To je ostatně právo každého rodiče. Proč se nad tím pohoršujete? Jste snad někdo nekritizovatelný?

Rváčka: "Jedno dítě si jednoduše zkusilo postěžovat - a fejsbuky a ostatní šílenosti věci umocnily..."
I dítě si může stěžovat. Asi nemáte nastavený mechanismus, že muselo přes FB. Ja a někdo, kdo si myslí, že "fejsbok a ostatní" je šílenost, asi opravdu kapku zaspal dobu.

Rváčka: "A pan ředitel to zjednodušil - já prostě špatně komunikuji s rodiči."
Zdá se mi jako pravděpodobné, že s tímhle vaším přístupem měl pravdu.

Rváčka: Myslím, že jsem právě vykreslila dost obvyklý jev v našich školách. Zlatá telata - děti a jejich rodiče vládnou vesmíru a naše zkušenosti a vzdělání leží někde ve škarpě. Pánové a dámy, už brzy bezemne!!!:-)
Někdo, kdo má své žáky a jejich rodiče za zlatá telata už projevuje (i dalšími věcmi) jasnou vyhořelost a nezpůsobilost. Jestli už brzy bez vás - to je tedy pravděpodobně dobře. Asi ocházíte ipozději, než jste měla. Ale to je jen moje domněnka na základě vašich nářků.

rváčkazvesela řekl(a)...
27. května 2020 v 15:14  

Hm, pane Čapku, už vás někdy někdo prostě obešel ? A ve věci, která se dala jednoduše vysvětlit? Nebo byla vykonstruovaná?

rváčkazvesela řekl(a)...
27. května 2020 v 15:22  

Pane Čapku obdivuji Váš "objektivní" náhLed. Můj nedostatek - vykreslila situaci dost schematicky. Dále už netřeba.
Přeji všem, aby rodiče vždy aspoň jednou dali šanci napřed učiteli - než se jdou rovnou vy... k řediteli.
Protože, co praví dítě je svaté a je to zajisté stoprocentní pravda...
Tyto problémy jsem na druhém stupni(kam patřím)za celý život nikdy neměla. Kdo jde učit malé děti, by měl být asi dost proškolený ve slavných análních softskilsech.

Eva Adamová řekl(a)...
27. května 2020 v 18:24  

"Paní Adamová, možná se budete divit, ale kdo chtěl a mohl pracovat distančně, tak udělal spoustu práce a posunul se. Ti žáci, kteří měli "koronavirové prázdniny" jsou na tom úplně stejně jako by chodili do školy. Všichni ty typy známe."

Jenže jste popsal jen okrajové části celého spektra žáků. Ano, nastalá situace nepostihne nadané, motivované žáky, kteří jsou schopni se učit sami. Nastalá situace nepostihne ani těch pár, kteří na to kašlou, i když ve škole jsou. Ale máme tu odhaduji tak 70 % žáků, kteří by se pod vedením učitele ve třídě rozhodně naučili víc než dálkovou improvizací.

Robert Čapek řekl(a)...
27. května 2020 v 18:28  

Rváčko, je mi celkem jedno, jak to všechno bylo a kdo má "pravdu". Ale tvrdím, že ŽÁDNÝ pedagog by se neměl vyjadřovat o žácích a rodičích s takovou zlobou a nechutí jako vy a tak jásat, že ze školy vypadne. Není žádní atomová fyzika, že vykazujete jasné symptomy vyhoření. Proto píšu a stojím si za tím, že odcházíte příliš pozdě a váš čas se naplnil už mnohem dříve. Až odejdete, leckomu se jistě uleví. A vám taky.

Anonymní řekl(a)...
27. května 2020 v 19:03  

Eva Adamová
"Ale máme tu odhaduji tak 70 % žáků, kteří by se pod vedením učitele ve třídě rozhodně naučili víc než dálkovou improvizací."

Co s tím naděláte? Taková je situace, ještě v březnu jsme si mysleli, že SARS-CoV-2 je nějaká rýmička, kašlíček, chřipečka. Střední Evropa to zatím zvládla velmi dobře, na jedničku. Ale už kousek od nás v Belgii, Holandsku, rudozeleném Švédsku, .....USA je to mnohem horší. Současná Brazílie zatím vypadá díky jejich hloupému prezidentovi dosti beznadějně. Zrovna dnes opět proběhla zpráva, že tam 6 krát častěji umírají mladí lidé. ne ti nad 70+. U nás začíná léto, u nich podzim. Až se to zase překlopí na severní polokouli jako druhá vlna, tak možná budeme za distanční výuku nesmírně vděční. Proto se připravme na září a podzim. Může to být dokonce po určitou dobu i jediná cesta ke vzdělání. Vidím to tedy jako příležitost. Nepopírám nikde, že výuka učitel- žák je špatná. V rámci třídy, metod a forem vzdělání dokonce velmi efektivní.

rváčkazvesela řekl(a)...
28. května 2020 v 8:26  

Pane Čapku mě je úlevno už dávno. Fakt o tom nic nevíte. Udivuje mě spíš Váš přesný náhled.
Normální člověk by mi řekl, nereaguj na něj(jako na Vás)
Nicméně si dovolím nakonec jen vysvětlit, že zlobu vůči dětem opravdu nechovám. Jsem jen velmi pobouřena tím, kam jsme to v našem školství dopracovali (a nejsem sama) Jenže staří praktici nejsou slyšet - nestojí jim za to se ozývat... Já se ozvala...
A vyhořelá opravdu nejsem, a jestli, tak vůči systému!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.