Říká se, že v této zemi každý dobře rozumí fotbalu a školství, a tak má pocit, že může trenérům mluvit do sestavy a do taktiky a učitelům do toho, jak a co učí. Na závažnosti, ale zároveň i komičnosti toto tvrzení nabývá v době koronavirové krize. Školy se chystají na částečné otevření. Fotbalisté se zase v rámci rozvolňování karantény chystají na plný trénink a možná i dohrání ligových soutěží. Na některé podstatné otázky ale zatím neznají odpovědi. Ve čtvrtek jim poradil epidemiolog Rastislav Maďar.
Michal Komárek (archiv autora) |
„Například v nemocnicích mají určené týmy, které se vzájemně nepotkávají. Něco podobného lze aplikovat ve fotbalovém klubu ve smyslu, že máte minimálně dva hráče na jednu pozici a bylo by dobré, kdyby se potkávali co nejméně,“ vysvětlil podle iDNES epidemiolog fotbalistům.
Je to tedy jednoduché: Každý fotbalový klub by měl sestavit minimálně tým A a tým B, ideálně přidat tým C. Každý nejméně po cca 17 hráčích, aby byla rezerva na střídání a pro případ zranění. Samozřejmostí by mělo být že například trenéři nebo maséři jsou pro každý tým jiní.
Ne, že by mně nějak příliš záleželo na tom, zda se letos dohrají fotbalové soutěže. A samozřejmě souhlasím s epidemiologem Maďarem, že ohledně karantény není důvod přistupovat k fotbalistům jinak než k ostatním občanům. Důležitá mi připadá jiná věc.
Není to doporučení pro fotbalisty podobně absurdní a komické jako ministerské manuály pro znovuotevřené školy? Pro školy, kde se v rámci hygienických opatření jen s mírnou nadsázkou „vyučovací“ den rozdělí do čtyř hlavních bloků: Organizování skupinek a rozestupů před školou, mytí rukou, používání WC a vydávání obědů...
Je to zajímavá situace. Logika Rastislava Maďara je logikou odborníka-epidemiologa: Říká, za jakých podmínek je možné a rozumné rozjet například trénink a fotbalové soutěže naplno. Ta logika se ale zcela míjí s „logikou fotbalovou“, jsou to jiné světy a je více méně jasné, že pokud bude platit epidemiologické hledisko, nemá smysl fotbalové soutěže obnovovat.
Podobně vidí epidemiologové fungování školy...
3 comments:
Dobrá otázka pane editore. Dle mého mínění je všechno to rozvolňování sázkou do kola štěstí. Buď výhra nebo bankrot. A nedivím se panu docentovi, že je opatrný. Kdo z nás by si na sebe vzal takovou zodpovědnost.
Otázkou je, zda stejně dobře rozumí i školství
Je někde k dispozici přehled lidí, kteří rozumí školství stejně dobře jako fotbalu?
Pan Maďar řekl doporučení epidemiologa. Pak by tu měl být někdo, kdo rozumí fotbalu a ta doporučení s ním vykomunikovat Výsledkem by měl být trochu funkční kompromis.
Možná u fotbalu to dopadne lépe než u školství.
Post a Comment