„Sedíme metr od sebe, a je to dál než do nebe,“ zpívala Hana Hegerová. A mě k tomu napadá koronavirové doplnění: „A míň je cesta do pekla.“ Zhruba pět týdnů se vláda odvolávala na názor epidemiologů a chválila se za zavedení přísné karantény. Nyní se rozhodla pro rychlý návrat k „normálu“ a novým zaklínadlem se stala Nejvyšší Trojice: Roušky – rozestupy – mytí rukou… Komentář Michala Komárka pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Je trochu nespravedlivé obviňovat politiky, že přestali dbát na rady epidemiologů a ustoupili tlaku lobbistů a strachu z ekonomické krize. Přestali jen dbát na rady části odborníků. Těch přísných a skeptických. Rozhodli se přiklonit k radostnějšímu výhledu a část expertů prostě nyní berou jako příliš velké škarohlídy. Dost bylo Prymuly! Vzhůru do Chorvatska!
Postačí nám roušky – rozestupy – mytí rukou…
Postačí? Nevíme. Může to dopadnout zle. Ale také nemusí. Uvidíme.
Je to dost odpovědné a promyšlené? Těžko říct. Možná to víc nejde.
Možná je zaklínadlo roušky – rozestupy – mytí rukou symbolem toho, že současná informační společnost se v tom podstatném příliš neposunula od základní Sókratovy teze: Vím, že nic nevím.
A tak sedíme metr od sebe. A je to dál než do nebe.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
30 komentářů:
Slyšela jsem pana Duška - epidemiologa a virologa. I on je v rozpacích. Chápe tlaky na rozjezd ekonomiky, protože se bojí krachu. Chápe ale i své obavy, kdy on ví, jaká mrcha se nám tu všude usadila. Protože pokud povolíme, musíme být jako generálové ve válce.
MÍT POVOLENÉ A OČEKÁVANÉ ZTRÁTY.
A do toho teď "jdeme". A nejen ve školství.
Ještě připomínka k Anketě:
- je vidět, kdo je řitní alpinista a kdo uvažuje reálně. Reálně uvažující lidé nemohou tvrdit, že podmínky jsou splnitelné. Nejsou. Totéž se tvrdilo plošně o inkluzi a dopadlo to přesně stejně. Podmínky jsou splnitelné pouze teoreticky - především,co se týká dětí. Sehnat pomůcky -v pohodě. zbytek je tvrdý oříšek často bez řešení (počty personálu, sofiina volba - učit obojí nebo se vykašlat na distanc?)
Pan Dušek není v rozpacích pan Dušek MÁ STRACH.
Paní Karvaiová to už napsala, Je to o předpokládaných strátách.
Byla tu dobrá šance volný virus v ČR vymýtit a zvládnout to jako Vietnam, který při 100 milionecch má cca 300 nakažených a funguje normálně. Jen příchozí testuje a karanténuje. Stačilo s hobbymarkety chvíli počkat. Nebo uvolnit hranice a dostat se do nekontrolovaného stavu a čekat jak to dopadne v závislosti na sousedních zemích.
Problém je v idealizaci situace. Prostý žák ani občan se nechová uvědoměle. A je schopen ohrozit okolí.
Co mě znepokojuje je nedostatek relevantních informací o viru. Jako pamětník vím, že málo informací znamená manipulaci s veřejností a rozporuplné informace začátek nezvládnuté dezinformace. U Číny se to dalo očekávat. Ale už nám řádí v Evropě nějaký pátek a situace lepší není.
Osvícení evropští leadeři(včetně našich) žijí v představě, že prostý lid musí vést k lepším zítřkům za každou cenu. Počet mrtvých ve státech, Itálii a Španělsku se těžko falšuje, takže logický závěr je, že situace s virem je horší než se čekalo a spojenci co mají ručník v ringu tlačí na stejné podmínky v okolních státech. Nadnárodním společnostem víc vyhovují otevřené hranice než bojovníci v zákopech.
Paní Karvaiová, chtěl jsem jen poopravit vaše tvrzení a vyjádřit svůj názor. Tak tedy - profesor Dušek není epidemiolog, ani virolog. Vystudoval mikrobiologii, postgraduál má z ekologie a docenturu pak tuším z fyziologie živočichů a profesuru z lékařské biologie. Čímž vůbec nechci tvrdit, že není kompetentní se vyjadřovat k epidemiologickým otázkám, ani nějak zpochybňovat jeho kompetence.
Poslouchal jsem tu jeho přednášku na půdě zdravotnického výboru PS PČR a sice jsem se zasmál, ale na můj vkus to bylo taky trochu estrádní a emotivní.
Máte spolu s panem Vaňkem naprostou pravdu, že ten vir je nebezpečný a ty uváděné předpovědi nejsou nerealistické. Proto jsem zastáncem toho, aby škola začala znovu až v září. Sám dceru do školy už tento rok určitě nepustím. Na druhou stranu si ale řekněme na rovinu, že v září nemusí být situace taková, aby nehrozila druhá vlna. Musíme zase být trochu féroví a říci si na rovinu, že mnozí učitelé teď pobírají plat téměř za nic. Nemám s tím problém, ale nejde to tak dělat do nekonečna. Jeden z důvodů, proč učitelé netlačí na znovuotevření škol, na rozdíl třeba od divadel, restauratérů, hoteliérů a živnostníků poskytujících služby je ten, že učitelé se nemusí obávat o své živobytí. Nejsou vystaveni tomu tlaku, že příští měsíc nebudou mít co dát dětem k jídlu. Měli bychom si férově říci, jak by se změnil názor na nastoupení do škol, kdyby učitelům (třeba jako lékařům) klesly platy na základě toho, že odučili méně hodin, nebo zůstali úplně bez příjmu, jako mnozí živnostníci.
Je nefér z pozice někoho, kdo je placen státem a o jehož obživu je "postaráno" z eráru, nadávat na nadnárodní společnosti, které údajně prosazují otevřené hranice a tím třeba ohrožují jejich zdraví. Situace je taková, že pokud ta ekonomika zůstane v utlumeném stavu, tak se to učitelů dotkne také a to výrazně - buď snížením platů, nebo vysokou inflací při zamrazených platech. Ta ekonomika se rozběhnout musí, jinak se může stát cokoliv - třeba krachy bank jsou velice výživné a fondy pojištění vkladů jsou použitelné jen do nějakého rozměru problému. V září prostě do škol budou muset nastoupit žáci i učitelé i za cenu mrtvých. Ona totiž žádná cesta bez mrtvých bohužel neexistuje. Jde jen o to, aby lidé neumírali kvůli tomu, že pro ně už nebude dostupná špičková lékařská péče. Tak to prostě je. Tím posunutím na září spíše jen snížíme pravděpodobnost, že dojde znovu k rychlému nárůstu a navíc budeme mít vyvinuté a vyzkoušené některé nástroje typu chytrá karanténa a budeme vědět o viru více - třeba jaké zdravotní následky může mít u jednotlivce. A budeme o čtvrt roku blíže k vakcíně. Ten vir už nezmizí. Zůstane v tělech lidí, kteří se nakazili a jednak se může reaktivovat a jednak se může zase začít šířit. A začne. Vedle chřipky tak budeme mít další sezónní virovou infekci s trochu vyšší smrtností. Vyhnout se tomu nelze, ani totálním zničením ekonomiky.
Přiznám se, že jsem nepochopil sdělení článku. Pan Komárek je na mě buď příliš hluboký, nebo příliš mělký.
KORÓNA VIRUS KRIZI NEOLIBERALISMU NEZAČAL. JEN JI ZVIDITELNIL A PROHLOUBIL. I VE ŠKOLSKÉ POLITICE VLÁDY A MŠMT ČR.
Měli bychom se zabývat třemi věcmi:
1) Eurozóna se již v roce 2019 prudce zpomalila. Přes masivní fiskální a měnové stimuly, záporné sazby a rozvahu ECB nad 40% HDP vykazovaly Francie a Itálie ve čtvrtém čtvrtletí stagnaci a Německo recesi těsně uniklo. Tato slabá stránka eurozóny se projevila již v roce 2017 a v následujících letech pokračovala zklamání v ekonomických údajích... Eurozóna opustila všechny strukturální reformy v roce 2014, kdy ECB zahájila program kvantitativního uvolňování (tisku nekrytých peněz)...
2) Bankovní sektor je stále slabý. V eurozóně je 80% reálné ekonomiky financováno prostřednictvím bankovního kanálu (ve srovnání s méně než 15% ve Spojených státech)... Masivní nárůst půjček, a to i při určité formě státní záruky, pravděpodobně v příštích letech způsobí značné tlaky na úvěrovou kapacitu a solventnost
3) Většina plánů obnovy směřuje k současným vládním výdajům a zvýšení daní bude mít jistě dopad na růst a zaměstnanost... Podle zprávy Paying Taxes 2019 většina ekonomik eurozóny vykazuje široce nekonkurenční úrovně zdanění. ... Většina plánů obnovy je také zaměřena na záchranu minulosti a nechání budoucnosti zemřít... lze s jistotou říci, že spoléhání se na Zelený nový obchod nepravděpodobně podpoří růst nebo snížení dluhu. Hlavním problémem těchto velkých investičních plánů je to, že jsou politicky zaměřené a jako takové mají velkou tendenci k selhání...
Politika ECB byla v minulých letech zbytečně "expanzivní" a nyní jí chybí nástroje k řešení bezprecedentní výzvy obnovy po období Covid-19. Se zápornými sazbami, cílenými likviditními programy, nákupy aktiv soukromého a veřejného dluhu a rozvahou, která přesahuje 42% HDP eurozóny, je nejlepší, jak to udělat, zamaskovat některá rizika, nikoli je eliminovat? ...
https://www.zerohedge.com/political/three-reasons-why-eurozone-recovery-will-be-poor?fbclid=IwAR1JeQD2xIx0PGKcvqcdT0QbgjXbmXyfci95emXJN93tFkQWRqQjwn5rurI
Pan Dušek má jako epidemiolog a jako každý rozumný člověk strach a logicky vysvětluje proč:
Recese už dávno začala. Řeší ale nevyřeší se to tiskem peněz a investicemi do hloupostí. EU nefunguje politicky, ekonomicky ani eticky.. Banky slouží politikům, politici bankám a většina lidí přitom relativně chudne - to je neudržitelné. Chybí poctivá řešení hlavních problému. Látají se některé díry, ale rozpadají se přitom švy. Koróna virus to vše zviditelnil a prohloubil. Lidé, podniky, spolky i státy se starají čím dál víc hlavně o sebe. A kašlou na "Císařovy EU nové šaty" Zaznívají varovné zprávy o ekonomice v eurozóně. Ekonom a člen NERV Lukáš Kovanda předpokládá schodek až ve výši 600 miliard korun, což není vina pouze koróna viru. Seriózní ekonomický sever Zero Hedge k tomu přišel s výstražnou výše citovanou analýzou týkající se celé eurozóny.
Čeho se především bojí rozumní lidé i pan Dušek? Ten virus je všude a ti, kteří přitom zapomenou na větší problémy, na něj i více doplatí:
"Po korónaviru" česká koruna zdevalvovala z 25 na 28 Kč/euro a hrozí nám nejen z toho větší zadlužování a další ztráty soběstačnosti. Zdevalvovala víc než třeba polský zlotý nebo maďarský forint. Zůstaneme-li kvůli své hlouposti projevující se třeba i hloupou školskou politikou BRÁNÍCÍ LIDEM PRACOVAT neteční k ekonomické krizi, doplatíme na to například tím, že zbankrotované podniky skoupí a bude si odvádět dividendy z naší levné práce nebo je třeba i zavře někdo zvenku. Pak, až budeme my k těmto hloupostem poslušní bez práce a možná i bez korónaviru se do toho Chorvatska můžeme třeba odstěhovat? Za co tam ale pojedeme a zač tam budeme žít?
K tomu viz i
MŠMT ČR NESMÍ NEDŮVODNĚ OMEZOVAT PRÁVO OBČANŮ NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PROHLAŠOVAT PŘITOM CHAOTICKÉ NEPLNĚNÍ SVÝCH POVINNOSTÍ ZA POKROK
http://www.ceskaskola.cz/2020/05/anketa-ceske-skoly-k-manualu-jana.html
J.Týř
Pan Doležel:
A tak znáte to. Když vláda karanténu vyhlásí, je to špatně (viz mraky článků o nastupující totalitě atd.), no teď udělala to, co po ní kritici chtěli... Čekal jste, že bude pochválena?
Názory jsou různé a podle mne ani úřady (nejen naše) nevědí přesně, co mají chtít. Zdaleka nejsme jediná země, která mění politiku, a ty, co jsou nám vzorem, ji změnily v některých případech chaotičtěji.
Uvolňovat se to musí, souhlasím. Jak přesně, to je otázka.
Jinak samozřejmě na vládním postupu určitě je co kritizovat, třeba tragickou komunikaci v našem resortu.
Pan Vaněk
Píšu si občas s učitelkou z Vietnamu, pohled z jiné strany nejen na školství bývá dost osvěžující. ("Mám letos hrozně nevychované žáky. Už dva mi v tomto školním roce nepřinesli domácí úkol", napsala někdy začátkem října.)
No a paní říká, že s vládou je u nich velká spokojenost, a mimo jiné si pochvalovala systém jedné strany. Oni na to prostě koukají jinak... Nevím, zda by jejich postup šel 100% přenést sem, skoro bych řekl, že ne.
Na druhou stranu to, jak se s tím vyrovnali, je obdivuhodné.
Ještě pan Doležel
Ideální by podle mne taky bylo nechat školní rok dojet distančně všude, kde to jde. Samozřejmě je problém s hlídáním dětí, ekonomika se rozjet musí.
Nevím, jak bych to řešil, být na místě vlády. Je to dilema...
Co když má učitel doma dítě na prvním stupni, které nemůže do školy a žádné hlídání?
Samozřejmě je problém s hlídáním dětí
Zdárně vychované a samostatné děti školního věku se až tak moc hlídat nemusejí.
Zejména pak v té dnešní překotně zamobilované době.
Jaképak hrozí nebezpečí bez setrvalého dozoru nad nimi?
Fajn, pak tedy - ať nám dají jen 60% jako za překážku v práci a my nebudeme dělat nikdo nic. To bude fér, protože nám to kazí pár lemplů. A lemplové se najdou v každé profesi.
Nebo berte těch 100% jako odměnu za práci, kterou děláme. Tak nám nemusí dát odměny, protože jsme relativně nedělali vše (třeba odpadly dozory nebo papírování). jinak prostě děláme a děláme jinak. jako třeba i mnoho firemních zaměstnanců, kteří dostali homeoffice. Moje sestra dělá u podnikatele, který jim ze dne na den, ačkoli jsou v práci, snížil platy na minimální mzdu. Taky řešení.
Otázkou jsou prostě nastavení priorit a potom ty povolené ztráty všude. To nepíšu jen o školství. jde celkově o rozvolnění. Což se nejspíš projeví nebo taky ne, já nevím. Jak bych mohla, když to říká i osoba znalejší (dušek a spol.).
Pan Doležel
"Měli bychom si férově říci, jak by se změnil názor na nastoupení do škol, kdyby učitelům (třeba jako lékařům) klesly platy na základě toho, že odučili méně hodin, nebo zůstali úplně bez příjmu, jako mnozí živnostníci."
Pokud seto nezkusí, nic se nejzistí. Třeba bychom byli překvapeni. Co je ale jisté, že by se každý měl rozhodnout sám za sebe. Nahnat povinně rizikového učitele do třídy malých dětí bez roušky není fér.
Jaképak hrozí nebezpečí bez setrvalého dozoru nad nimi?
Asi jak u kterého. Přece jen nechat třeba sedmileté dítě den co den po dobu dvou měsíců samotné doma... člověk neví, co ho napadne.
Jasně, napadnout ho může i pod dozorem, ale přece jen.
Ještě k tomu "odučili méně hodin".
Ono je to zase dost individuální. Znám dost lidí, kteří dělají 10, 12 hodin denně. Připravují si výuku.
Živnostník když jede pro materiál nebo si ho pak na místě připravuje, tak si to započítá jako práci za štědrou sumu, nepočítá to jako "volno". Ono vzato do detailů, když vám nesou v hospodě jídlo na stůl, je to půl minuty... dejme tomu minuta za pět stovek, to je 30 000 na hodinu, docela drahý, ne? Jenže v oněch pěti stovkách je právě ta příprava, což už minuta není...
Na druhou stranu je fakt, že jsou učitelé, co se rozhodně nepřetrhnou. Je to hodně individuální. Takže kdyby se to mělo vzít podle odvedené práce, někteří by patrně dostali víc, a někteří by se asi dost divli.
Pan Týř
"hrozí nám nejen větší zadlužování a další ztráty soběstačnosti."
Chtěla bych se zeptat , my jsme byli soběstační? Dle mého hodně NEE!!
Naposledy snad za socialismu...to ještě nebylo hamba pracovat rukama...teď už jen přeprodáváme - to se nám moc nedaří, nebo pracujeme v nadnárodních korporátech - tam chtějí proacovat všichni. Rukama tu pracují většinou cizinci.
Teď se ukáže, co je hodnota a co ne. Hodnota je, když vypěstujete pytel brambor. Taky, když učitel naučí žáka se nebát bádat a přemýšlet, myslet sám za sebe a nebát se říct co si myslím ale také naslouchat a brát vážně toho druhého. Všechno toto se sype - ne-li se to sesypalo - i před korokrizí.
Vypěstovat brambory, zasadit a sklidit - primér vytváří hodnoty, které vás podrží nad vodou. Veškerá ekonomika (lidé v ní) byli napyšnění, jak jsou na výši - sekundér terciér kvartér, ten poslední je nejejuchuuu. Teď se teprve ukáže, kdo a kde je soběstačný a životaschopný. Kdo se tetelil (možná spíš telil) tím, že si všechno koupí , doveze , jen zvyšoval svou závislost!!Chápu, že bez dělby práce to nejde ale v jakých rozměrech, že?
Vím, že trochu motám hrušky a jabkama ale já jsme nyní vděčná, že se dozvídám, kdo je kdo.
Pane Portwyne, dítě má rodiče dva, taky babičku, dědu, tetu, strejdu, kamarády zmíněných...na grilovačky se vždy sejdou ne?... při klouzavé pracovní době, možností skype, kamer, a telefonu, si dovedu představit i to sedmilété doma samo. Bude tak 4 hodiny "samo"? Pokud se to dobře zorganizuje - a dítě je dobře vychováno - pardon vedeno (výchova ke sprosté slovo, to by mě mohl pan Komárek vymazat - omluva dělám si samozřejmě srandu)
Ale proč by se rodiče snažili to organizovat, když si platí mohutné daně a učitel má stát před tabulí, žeano...
Pan Doležel to slušně shrnul. Ale jak napsala paní Karvaiová. Učitelé učí z domu. Někteří více někteří méně aktivně, někteří vůbec. To, že jim to prochází není jejich vina. Ale je to zase o nastavení pravidel. Ta nejsou. Spíš ministerstvo snahu online výuky bojkotuje dehonestací hodnocení online výuky. Místo jasných pravidel a monitorování situace s příslušným řešením si myje ruce. Online výuka sice plnohodnotně nenahradí klasickou výuku, ale nemusí být až tak mimo. V závislosti na předmětu a na věku, schopnostech a vybavení žáka. Vše se dá řešit když je vůle a podpora.
Chápu poblém živnostníka, kterému stát zavře živnost. Ale při jasných opatřeních se dá s virem vypořádat za jeden max 2 měsíce.(1 měsíc pokryje dovolená) Takhle se to potáhne klidně roky. A hospoda o 10 - 30 zákaznících dle velikosti v rozestupech dlouho rentabilní nebude. bude muset pořádně zdražit a stane se luxusem. Ubudou štamgasti a spousta zanikne. A nebudou to jen hospody. Dlouhodobé omezení podnikání zvedne ceny a to bude mít další negativní důsledky.
Vidím 4 cesty.
Zvítězí styl tvrdých opatření a eliminace viru(čím rychleji tím lépe)
Zvítězí styl volnosti a vir se vyřádí na obyvatelstvu(globální imunita nejistá, riziko spousty mrtvých)
Oba světy se sblíží, virus zmutuje na neškodnou formu, najde se vakcína či se stane jiný zázrak.
Svět se rozdělí na dvě části - s virem a bez viru, které se izolují karanténou a testy.
Každý má své pro a proti. Předposlední je dle mého aktuální směr naší vlády.
Pokles ekonomik způsobí všechny modely. Je otázkou který nejméně. Osobně dávám přednost sice většším škodám po kratší dobu - model 1 než těm ostatním, protože tam to má člověk pod kontrolou a nespoléhá na zázraky.
Paní Rváčko,
no my se u grilovačky nesejdeme. Už jsem říkal - jak kdo...
Ano, jistě. Dítě má dva rodiče, jeden si vezme neplacené volno, přežít se dá. Na dva, tři měsíce určitě. Já i na déle, mám nějaké úspory. Ale nevím, zda je tohle řešení pro všechny.
Jistě, je to otázka výchovy. Jen aby taky byli vychovaní ti, co samotné dítě doma třeba přijdou "navštívit"...
Rozumím, jak se na to koukáte, ale není to černobílé.
Černobílé to není určitě ale říkám, teď vidíme, kdo je kdo. Kdo žije z ruky do h... spoléhá na to, že je pašák, nemá žádné rezervy...proč těmto pomáhat?
Ti, co rezervy mají , pro to něco dělali, ne? Potažmo jsou dobře vychovaní...:-)
Je to jako naše přítelkyně inkluze, kdo se fláká (vím, že ne všichni), tomu se pomáhá...i když je to hodně silné a provokativní tvrzení, musíte uznat, že něco na tom je. A možná je to naopak: když žák vidí, jak se tancuje kolem jiného, začne se flákat taky - nebo dělat, že mu to nejde....sama mám v rezervoáru své rodiny chlapečka, který si vyskakuje(dle matky je to alfa sameček), tak u něj zařídili diagnózu adhd a má asistentku. Když ho poznáte, za pět sekund zjistíte, že je vysoce inteligentní a že mává celým vesmírem. Nikoli tak matka, ta ochraňuje, zahlazuje....Jednoduše panáček už nebude manipulovat jen s matkou ale i s asistentkou - pochybuji, že bude ona profík a nebude tomu tak.
Děti nejsou přece blbé:-) Výhodu vypátrá každý živočich. Blbí jsme my, že to chceme tak moc a vědecky organizovat.
Ale, JE venku krásně!!!
"...sama mám v rezervoáru své rodiny chlapečka, který si vyskakuje(dle matky je to alfa sameček), tak u něj zařídili diagnózu adhd a má asistentku."
Dříve to byla nevychovanost a dnes je to alfa sameček. To by člověk nevěřil, jak lze nazvat prostou bezohlednost, rozmazlenost, nevychovanost a egoismus.
nechat třeba sedmileté dítě den co den po dobu dvou měsíců samotné doma
Tak jistě. Dva měsíce je dlouhá doba.
Asi by se muselo naučit vařit alespoň základní jídla a ovládat automatickou pračku.
Ta pračka by ale neměl být problém. Sedmileté dítě je školák!!! Samostatný a soběstačný.
Co si pytlici pamatují, odcházívávaly děti do školy, když už byli rodiče v práci, a vracely se, když rodiče ještě byli v práci. O prázdninách také nebyly u babičky na vsi celé prázdniny. Letních táborů také nebývalo tolik.
No jo, jiná doba. Vyžaduje-li dítě dozor ještě v sedmi, osmi letech, budou rodiče muset dozírat až do jeho třiceti let. Nebo tak nějak podobně.
si vyskakuje (dle matky je to alfa sameček)
Vyskakující si dítko, a jedno, jestli je to alfa sameček, nebo beta samička, je vhodné srovnat hned zkraje, aby to vyskakování si nezbytnělo nad únosnou mez.
Pravidlo platné podél všech historických epoch...
No jo, srovnávat mají ale rodiče, já - učitelka a babička jsem na odstřel...vyhýbám se jim, třeba by mě fakt trefili.
Vyskakující alfa sameček či samička mlátí pak často v dospělosti starostlivou matinku jako žito.
Pozdě vzdychat nad vlastními výchovnými chybami.
SARS-CoV-2 je nevyzpytatelný a v podstatě o něm nikdo nic neví, vše je na úrovni spekulací. Relativní úbytek nově nakažených ve světě (mimo Rusko) může znamenat, že virus není už tak virulentní jako před nedávnem. To by bylo super a tohle si přejeme všichni. Takovou hrozivou potenci měly viry SARS,MERS, prasečí chřipka z r.2009, ruská chřipka v minulosti. Dnes už z nich známe jen název.
Přesto všechno je třeba se připravit na 1.září a to především v rámci rezortu školství. MŠMT má na to několikaměsíční čas. Je to doba, kterou je třeba maximálně využít a připravit se na možný nástup druhé, třetí,...vlny pandemie. Zajistit větší bezpečnost pro pracovníky školství, hlavně ochranné respirační pomůcky. Dále změnit současnou organizaci ve školách (to bude vyžadovat zvýšené náklady). Třídy o počtu 25-30 už doufám budou minulostí. Třídy více dělit na menší skupiny v cizích jazycích, českém jazyce, matematice, ICT, PČ atd. Námětů ze strany učitelů a ředitelů škol bude dozajista hromada. MŠMT musí především naslouchat těm dole a né všechno řešit bez diskuze centrálně. Tedy další decentralizace škol. Nechtěně to ministr školství udělal už nyní, všechny problémy přehodil na ředitele.
Pane Vaňku, právě toto mě uklidňuje:-)
K tomu hodnocení - naše mzdy - není to náhodou úkol našich nadřízených?
Mzda je tajná, co mě do toho, že někdo (tělocvikář)nic nedělá...(třeba dělá)
Já pracuji jak umím a stačím.
I PO PRÁZDNINÁCH BUDE ASI NUTNÁ VÝUKA V MENŠÍCH DOBROVOLNÝCH SKUPINÁCH. UČITELE NELZE VYHÁNĚT NA NEPLACENOU DOVOLENOU. BUDE ZŘEJMĚ NUTNÉ UČITELE LÉPE ZAPLATIT A DÁT JIM K RUCE ASISTENTY UČITELE, ABY SE MOHLI VĚNOVAT KOMBINACI PREZENČNÍ A DISTANČNÍ VÝUKY.
SARS 2 virus má několik genetických zvláštností, které naznačují jeho umělý původ. Od dosud známých virů se TEN PODIVNÝ TVOR (POTVORA) liší ohromnou rychlostí šíření (270 krát rychlejší než běžná chřipka). Původní varianta té potvory už zmutovala do mnoha více či méně agresivních mutací. Česko má zřejmě štěstí, že tu koluje méně agresivní varianta. I (zejména!) proto státy mezi sebou uzavírají hranice a nikdo zatím neví, co a jak bude dál. Jasněji možná bude asi tak za čtyři měsíce. Umělé viry zpravidla nemají schopnost dlouhodobě přežívat a šířit se v přírodě. Tenhle to ale umí. Agresivní kmen tohohle viru možná zaútočí v další silné vlně všude, kam se v dostatečné koncentraci dostane, možná jen v několika slabších. Ten virus možná zmizí nebo se s ním budeme muset naučit žít. Univerzální vakcína možná bude, možná ne. Zdá se, že děti do osmi deseti let (a jejich rodiče a možná i učitelé) jsou odolné proti tomu novému viru proto, že mají často jiné virózy, což brání napadení organizmu jiným, tím novým, virem...
Viz
https://cnn.iprima.cz/interview-nastesti-se-k-nam-nedostala-tak-agresivni-varianta-koronaviru-rekla-pekova-2670
Včera už vláda připustila, že v červnu se do škol začnou vracet "v menších skupinách" i studenti SŠ a všech ročníků 2. stupně SŠ. Znamená to, že při poloviční naplněnosti tříd by bylo možné minimálně ten jeden měsíc vést současně prezenční i distanční výuku. Podle mne se to neobejde bez pomocných pracovníků pomáhajících učitelům. Kdyby to mělo tak pokračovat i po prázdninách, muselo by se
a) pokračovat v kombinaci DOBROVOLNÉ prezenční a distanční výuky při poloviční naplněnosti tříd nebo
b) zvětšit počet učeben pro prezenční výuku ve skupinách do 15 žáků nebo zavést "směnný provoz" ve stávajících třídách.
V obou těchto případech už dále nelze ze strany MŠMT ČR nerozumně zneužívat rodiče a učitele jako "aktivisticky drezůrované děvečky pro všechno". S dosavadním počtem učitelů se to možná zvládnout dá, budou-li mít ve škole k ruce asistenty pro věci, které přímo nesouvisí s výukou. I z těchto důvodů je podle mne ta ministerská "instrukce o směrování nevyužitých učitelů do neplacené dovolené" mimořádně hloupý nesmysl:
NAOPAK, PANE MINISTŘE, UČITELŮ SI, PROSÍM ZAČNĚTE KONEČNĚ VÁŽIT, NEOTRAVUJTE JE AKTIVISTICKÝMI NESMYSLY, ZAPLAŤTE JE A DEJTE JIM K RUCE ASISTENTY UČITELE, ABY MOHLI UČIT A NEMUSELI SE VĚNOVAT HLOUPOSTEM, KTERÉ ZVLÁDNE I MÉNĚ KVALFIKOVANÝ ČLOVĚK, KTERÉHO BUDETE MUSET TAKÉ ZAPLATIT A NEOTRAVOVAT HO HLOUPOSTMI, ABY VÁM ZE ŠKOLY NEUTEKL.
Viz
MŠMT ČR NESMÍ NEDŮVODNĚ OMEZOVAT PRÁVO OBČANŮ NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PROHLAŠOVAT PŘITOM CHAOTICKÉ NEPLNĚNÍ SVÝCH POVINNOSTÍ ZA POKROK
http://www.ceskaskola.cz/2020/05/anketa-ceske-skoly-k-manualu-jana.html
ŠKOLSKÝ ROBOT NA KONCI TUNELU
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
SARS 2 JE PROBLÉM POLITICKÝ, SOCIÁLNÍ A ETICKÝ
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/urychli-se-i-otevirani-skol-ve-hre-je.html
J.Týř
Okomentovat