Naše online výuka, aniž jsme si to včas uvědomili, začala často kopírovat formy a způsoby učení, které jsme předtím běžně aplikovali v naší prezenční výuce. Ten, kdo běžně učil ve třídě frontálně s prezentacemi plnými slidů, přednáší nyní dál v synchronní online výuce přes video, aby následně v té asynchronní nahrál svá videa do příslušného školního vzdělávacího systému a zadal tam úkoly, které mají studenti plnit a odevzdat. A stejné je to se známkováním. Kdo si zakládal na známkách v prezenční výuce, zakládá si na nich i nyní, v té online. Naše zaběhlé výukové návyky se překlopením vzdělávání do online světa mnohdy jen prohloubily a nás ani nenapadlo je začít měnit a tuto změnu pak následně přenést zpět do třídy.
Co kdybychom na celý měsíc zavřeli naše individuální předmětové online kurzy a učebny, ve kterých tyto kurzy provozujeme, a nabídli našim žákům online projekty, které by reflektovaly jejich potřeby, zájmy a šly napříč třídami, obory a za hranice naší školy?
Z deseti projektových, učitelských týmů by vzešla nabídka deseti projektů, do kterých by se žáci školy mohli zapsat a po celý měsíc květen na nich pracovat. Každý projekt by měl jasně definovaný obsah, cíl, výstup a možné další využití. Měl by svého sponzora, vedoucího a všechny role by byly rozděleny mezi jednotlivé členy tak, aby se každý co nejvíce v té své našel a ztotožnil se s ní.
Pochopitelně by zde důležitou roli hrály technologie. Jen bychom nyní mohli více zapojit ty projektové (Slack, Trello). Vše by opět zastřešilo naše školní vzdělávací prostředí, pokud jde o další komunikaci (online hovory, maily, chat, práci s dokumenty apod.).
Ani tentokrát nepřicházím s nějakým novým, převratným nápadem. Projektovou formu jsme určitě všichni v nějaké podobě ve škole zažili. Asi jsme ji ale zatím nezkoušeli realizovat v plném online režimu. Myslím, že je to zajímavá výzva, která se nám nyní nabízí. A byla by škoda se jí nepostavit. Protože kdy jindy než právě teď?
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat