Neuplynulo ani deset let a je tu další krize. Zdravotně jsme první vlnu epidemie zvládli − dlouhodobě a ani střednědobě to ale nebude stačit. Potřebujeme plán, jak restartovat Česko. Plán, na kterém může být shoda. Plán, se kterým můžeme začít už zítra. Plán, který nám pomůže i v nejbližší době, kdy se budeme muset naučit žít s covidem-19. A především plán, který nás nasměruje do další dekády. Ale tentokrát ne jako pobíhající bezhlavé kuře, ale jako zemi, která systematicky řeší svoje dlouhodobé problémy a investuje do budoucnosti. Nabízím proto následujících 5 bodů.
Jakub Drbohlav (linkedin.com) |
Teď je ideální čas to změnit a jasně ukázat, že vzdělání je pro nás priorita. Přidat učitelům tak, aby na tom byli jako ve Finsku, by nás stálo jenom 30 mld. Kč ročně. To jsou pouhá 2 % státního rozpočtu nebo 0,5 % HDP − vlastně dost málo, když to porovnáme třeba s tím, že nedávno zavedená sleva na jízdné nás stojí 6 mld. Kč ročně.
Teď je dobrý čas: byl by to zároveň potřebný stimul pro nastartování ekonomiky ve stávající krizi. Učitelé mají relativně nízké příjmy a vysokou jistotu zaměstnání: je proto pravděpodobné, že velkou část peněz, které dostanou navíc, utratí a skutečně pomůžou ekonomice.
Mělo by to ještě jednu výhodu. Kdybychom zafixovali platy učitelů na 100 % průměrného platu vysokoškoláka, mohli bychom ve veřejné debatě konečně řešit něco jiného. Totiž: jak české vzdělávání vypadá a jak zajistit, aby patřilo ke světové špičce. Kdyby platy učitelů nebyly tak nízké, mohli bychom konečně víc odměňovat ty, kteří jsou dobří. Ostatně, i proto, že platíme tak málo, jsou dnes rozdíly mezi platy jednotlivých učitelů mezi nejnižšími ze zemí OECD. Po učitelích bychom pak za slušné peníze taky mohli chtít, aby něco změnili, aby se sami neustále vzdělávali a zlepšovali.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Po učitelích bychom pak za slušné peníze taky mohli chtít, aby ...
Ale pozor na to pořadí! Nejdřív ty prachy, teprve pak chtít. To ministerstvo neskousne.
honit se za platem je jako honit se za vlastním ocasem,místo toho by se učitelé měli snažil posílit své sociální postavení,bojovat ne za peníze a za benefity
chtěl bych upozornit na úskalí severních modelů (v různých variantách) ,kde existuje silné sociální zabezpečení (lze žít rok i dva na dáfkách)
vysoký plat ,vskutku skvělý,jakoby u nás těch 50-60 litrů se vydělá:
1/při úvazku 28-30 hodin
2/při 100% aprobovanosti
3/znalost cizího jazyka
4/při dalších vychytávkách (např rozhodující slovo ve škole má školská rada)
a teď si představte vaši školičku,sborovnu a vás samého:
1/kolik z vás je skutečných učitelů (pdf,přf,ff..)
2/kolik z vás má tři-čtyři aprobace abyste mohli učit aprobovaně
3/kolik z vás je ochotno učit na dvou třech školách
4/kolik z vás je ochotno,když nenabere hodiny,pracovat ještě dva dny v knihovně či na poště (znám učitele,co jeden den v týdnu vozí na skútru poštu laponcům)
1/při úvazku 28-30 hodin
Několik let jsem 28 hodin učila, a to jsem neměla k ruce asistenta "opravovače písemek a chystače pokusů", jako tomu je ve státech, kde mají učitelé takto vysoké úvazky.
3/znalost cizího jazyka
K čemu by mi tak při výuce matematiky a fyziky byl. Nicméně anglicky umím obstojně.
1/kolik z vás je skutečných učitelů (pdf,přf,ff..)
Ty vysoké platy by měli mít jen skuteční učitelé, tzn, absolventi pedagogických oborů a ti, kteří si pedagogické vzdělání k doplnili.
2/kolik z vás má tři-čtyři aprobace abyste mohli učit aprobovaně
3/kolik z vás je ochotno učit na dvou třech školách
Učila jsem těch 28 hodin na dvou školách a nebyl to žádný problém, a když se kolem sebe rozhlédnu, připadá mi, že pokud se týká některých předmětů, začíná to být vcelku běžná věc.
Paní Evo, kdyby některý český zaměstnavatel o kvalitního učitele skutečně stál, nebude s ním řešit tyhle věci. Prostě zveřejní svoji platovou nabídku a svoje kvalifikační požadavky (a, ještě lépe, co chce, aby ten učitel dělal), a aspoň jedno pololetí nechá toho učitele, aby se předvedl.
silvie a / můj příspěvek se týká pouze škol státních,jestli si majitel soukromé školy najde somálského traktoristu na výuky matiky za 100 litrů je to jeho věc
Zvýšení platu učitele nepřinese zvýšení spotřeby nebo rozvoj ekonomiky. Učitel dostane peníze, které se nejdříve někomu seberou (firmě nebo jejímu zaměstnanci, OSVČ). Pokud by je stát nesebral, utratil by je původní majitel (těch peněz).
Státu (společnosti, všem) přinese něco pozitivního jen vzdělání, které lépe odpovídá trhu práce. Bohužel navíc se zpožděním několik let.
Lepší výuka může také přinést spokojenost absolventů (naučili se něco, co je naplňuje, baví), což je trochu jiná strana mince (někdo by nejradši nedělal nic), ale spokojenost člověka po ukončení školy pramení z dostatečného příjmu, čímž se stejně nakonec dostaneme zpět k požadavkům trhu práce.
V současných školách se zhusta neučí to, co by trh práce potřeboval... bohužel.
V současných školách se zhusta neučí to, co by trh práce potřeboval... bohužel.
A CO POTŘEBUJE ?
Okomentovat