Během víkendu dostali ředitelé škol manuál, kterým ministerstvo školství nastavilo podmínky pro částečný návrat dětí do tříd. O víkendu se o něm začalo diskutovat v médiích a na sociálních sítích. EDUin přináší přehled témat, která se během této diskuse objevila:
- výklad pracovněprávních vztahů, podle kterého mohou zaměstnanci školy, kteří patří do rizikové skupiny (kdo to je, manuál přesně pojmenovává) sice místo návratu do třídy zůstat doma, ale půjde o neplacené volno. Ministr Plaga doporučuje školám, aby “rizikové” učitele využily pro výuku na dálku, podle manuálu ale závisí na potřebách školy, zda a jak podmínky práce pro takové pedagogy přizpůsobí. „Ředitel, který by hnal rizikové učitele do práce, je bezohledný hlupák,” okomentoval to na České škole předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Premiér ještě během víkendu tuto část manuálu zpochybnil, když v rozhovoru pro TV Nova prohlásil, že v tom nemá jasno. „Proberu to s panem ministrem,” řekl Andrej Babiš.
- chaos v rozhodování. Diskutovalo se o tom, že manuál dostávají školy čtyři pracovní dny předtím, než podle něj mají začít učit. Školy se na sto procent teprve v pátek dozvěděly, že ministerstvo školství na 11. května plánuje návrat deváťáků. Jedinou zásadnější změnou, na kterou se musí školy během příštího týdne připravit, je právě návrat deváťáků. Do spuštění výuky na 1. stupni základních škol jsou tři týdny.
- otázka, zda dokáží základní školy za těchto podmínek popsaných v manuálu prezenční výuku pro všechny, kdo o to budou mít zájem, zajistit. Odhady se liší podle toho, zda jde o malou nebo velkou školu, nejčastěji se ale pohybují kolem 50 procent. Ředitelé řeší také otázku, zda a jak budou odmítat žáky, pro které nebude ve škole v důsledku nutného uspořádání místo.
- návrat deváťáků do škol, který řada diskutujících vnímá jako účelový krok. „Velmi mě mrzí, že se návrat dětí do škol scvrknul na deváťáky kvůli přijímačkám a poslední ročníky kvůli maturitě. Pokud se situace tak zlepšila, že děti mohou do mateřských škol, bylo by tedy možné vrátit se ke dvěma termínům jednotné přijímací zkoušky, které byly (a stále jsou) považovány za problém z hlediska epidemiologického. Místo toho se snažíme rodičům "zavřít pusu" tím, že umožníme přítomnost deváťáků ve škole. Přitom zrovna příprava na jednotné přijímací zkoušky může velmi efektivně probíhat i na dálku a leckde probíhá,” vyjádřila se k tomu předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
- jedno kolo přijímacích zkoušek a to, že nebude možné se proti výsledku přijímacích zkoušek odvolat, řeší už i ombudsman. „Stížnosti se hromadí už více jak čtrnáct dní. Rodiče si stěžují na to, že bylo zrušeno druhé kolo přijímacích zkoušek a také, že bylo vyloučeno odvolání,“ řekla pro Echo24 zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková.
- starší a nemocní mají učit na dálku, doporučuje ministr Plaga v různých rozhovorech. Zejména malé a neúplné školy mohou mít bez těchto pedagogů se zajištěním prezenční výuky problém. „Nechci se nikoho dotknout, vážím si zkušených starších kolegů, ale opravdu všichni učitelé a asistenti pedagoga nad 65 let dokáží zajistit tuto výuku? A jak to mají řešit malotřídky, kde je učitelka zároveň vychovatelka a druhá vychovatelka zároveň asistent pedagoga? Když nemáme 2. stupeň? To nikoho nenapadlo….,“ postěžovala si ve facebookové skupině Učitelé + Lenka Vernerová.
- zajištění souběžné prezenční a online výuky za podmínek, které mohou být pro řadu škol složité. „Většina škol učí efektivně na dálku. Místo toho, abychom podpořili ty školy, které ještě mají s distančním vzděláváním problémy, přinášíme nový chaos i do práce těch škol, kde učitelé se svými žáky již distanční výuku nastavili, zaběhli si ji a je pro ně efektivní a přínosná. Ti, kteří učí plnohodnotně online, budou muset své aktivity omezit, aby se vešli i do dvouproudé výuky prezenční a vzdálené,” napsala pro web Česká škola předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
- manuál přikazuje, že žáci mají během výuky zůstat v areálu škol. Učitelé to ale vnímají jako zbytečné omezení a ptají se, proč by neměli děti vzít třeba do lesa, kde je podle jejich názoru epidemiologické riziko nižší než v uzavřených třídách.
- jak to bude s ošetřovným u dětí, které chodí do mateřských škol. „Pokud nehrozí u dítěte ani v rodině žádná zdravotní rizika, přesto ho rodina nevyšle do školky nebo do školy, tak nárok na ošetřovné zanikne,“ řekla Novinkám ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Zároveň ale dodala, že k doložení zdravotního rizika bude stačit čestné prohlášení rodičů.
- otázka, kdo to zaplatí. Školy budou muset pořídit dezinfekci, roušky a další ochranné pomůcky pro zaměstnance škol, mohou mít i další náklady kvůli zajištění požadovaných hygienických podmínek. Ředitel Střední integrované školy v Mladé Boleslavi Štefan Klíma vyjádřil na svém profilu na Facebooku názor, že s tím školám pomůže zřizovatel. „Pro naši střední školu jsem dosud zajistil dezinfekci, nano filtry do roušek, papírové utěrky, štíty pro zaměstnance, roušky, rukavice, dezinfekční stroj na čištění prostor, ale třeba i plexi štíty do našich prodejen, což v úhrnu již nyní činí něco přes 100.000,- Kč,” popsal situaci Štefan Klíma.
Zdroj: EDUin
19 komentářů:
Pracovníci EDUinu nesledují hlavní večerní televizní zpravodajství nebo internetová média, že si nevšimli klíčové role Pedagogické komory v této věci? Nebo se jedná o manipulaci tím, že některé informace čtenářům záměrně zatajují?
Pane Sárközi, to že Vás pozvali do některých zpravodajských pořadů opravdu neznamená, že spolek PK hraje v něčem klíčovou roli.
Ale, buďme korektní: V čem tedy sehrál spolek PK tu klíčovou roli?
Možná "prezident" Sárközi míní "klíčovým" své pozvání k problematice mateřských školek, kde nepracoval, nepracuje ani jinak nepůsobí a kterým vůbec nerozumí.
Takže mám i já otázku: proč místo sebe neposlal Milenu Mottlovou, ředitelku benešovské Mateřské školy Čtyřlístek? Vedoucí sekce MŠ svého vlastního spolku?
Jsem zvědavý, jestli R.S. má dost kuráže, aby se zde položeným otázkám postavil, místo obvyklého spamování diskuzí nesmyslnými odkazy.
A ještě: "některé informace čtenářům záměrně zatajují".
Které?
Pedagogická komora sehrála klíčovou roli v tom, že o tristní situaci informoval média a politiky. Naši tikovou zprávu převzala všechna média. Dále jsme publikovali petici, kterou podepsalo během víkendu více než 3 000 signatářů. Na základě toho začali politici problém řešit. Pedagogická komora pracuje intenzivně a efektivně. Díky tomu tu jsou konkrétní výsledky naší společné práce.
Ano, pane Sárközi. Je to především sebechvála a propagace vašeho spolku. Není pravda, že politici začali problém řešit na základě aktivit vašeho spolku. To jsou jen nepodložená slova. Ostatně jaký problém?
Je to tak okatá sebechvála, že tomu snad nemůže věřit ani váš příznivec. Zkuste být konkrétnější a uměřenější, a pak to třeba vydá na věcnou diskusi i ocenění případných zásluh.
Před tiskovou zprávou Pedagogické komory se nic nedělo. Vzápětí pro jejím vydání ji převzala ČTK. Od ČTK ji převzala řada médií. Následně mě začali oslovovat redaktoři z televizí a internetových médií. Vše během jednoho dne. Po zveřejnění petice jsem o ní informoval politiky, kteří následně začali problém řešit na vládní úrovni a tripartitě.
"Manuál pro otevírání škol vzbudil kontroverzní reakce"
Nejen to. Dal prostor idiotům.
Titulek z Aktuálně. Zdroj ČTK. Kdo ho vymyslel zasloužil by.
"Školáci budou muset mít alespoň dvě roušky na den, ve třídě si ji ale mohou sundat"
Chci vidět toho učitele, který teď přesvědčí žáky, že na sebe nemají prskat a tu roušku si nechat.
A to máme všude ministerské odborníky a experty na komunikaci!!!
Pane Sárközi, to hovoří samo za sebe: "Před tiskovou zprávou Pedagogické komory se nic nedělo".
Jistě. Dlouho se nic nedělo. Nikdo nic neřešil, o nic se nesnažil, o ničem nepsal, o ničem nediskutoval, vůbec... Pak vydal spolek PK tiskovou zprávu a začaly se dít věci!
Jistě, pane Sárközi!
Jo jo, Robert Čapek a Radek Sárközi, dva zastánci teorie "nepochválíme-li se sami, nikdo jiný to za nás neudělá."
Nicméně musím uznat, že Radek alespoň kope za učitele, kdežto Robert kope výlučně jen a jen za sebe.
Když někdo kope jen sám za sebe, tak se tomu říká nezávislý názor.
Že "Radek alespoň kope za učitele" si myslí čím dál méně samotných učitelů, proto byl například před několika dny vybanován z FB "Pedagogické inovace". Nenabízel totiž inovace, ale spamoval. A každý si udělá obrázek sám, jak představitelé falešné Pedagogické komory splňují motto: "Hledáme, co nás spojuje".
Jen popisuji, co udělala ve věci manuálů z MŠMT Pedagogická komora. Měli jsme výhodu, že jsme jejich text získali dříve, než většina ostatních. Dokonce i nějaké pracovní verze...
Vy asi nevíte, co děláte, pane Sárközi, Kdybyste totiž popisoval, co udělal spolek PK, napsal byste třeba něco jako "spolek PK vydal tiskovou zprávu". Jenže Vy popisujete smyšlené důsledky toho, co spolek PK udělal.
Ten skutečně vydal tiskovou zprávu. A to je vše.
Tvrzení typu, že to mělo "klíčový vliv" a že "předtím se nic nedělo" jsou sebeoslavné smyšlenky.
Pane Komárku, omlouvá Vás Vaše nevědomost. Členové Pedagogické komory (nejen já) toho udělali mnohem více - například napsali politikům, tiskové mluvčí MŠMT, komunikovali s nimi apod.
Tak to se hluboce omlouvám, pane Sárközi. Napsat tiskové mluvčí, to už je opravdu něco. To je zcela klíčové! Bezpochyby...
Pane Komárku máte nějaký diagnostikovaný problém s pochopením psaného textu?
Jinak si totiž neumím vysvětlit, jak jste z:
… napsali politikům, tiskové mluvčí MŠMT, komunikovali s nimi apod.
Dokázal vypreparovat a nejspíše i pochopit pouze:
Napsat tiskové mluvčí, to už je opravdu něco.
Členové Pedagogické komory v minulosti i nyní napsali nejen mnohé texty a příspěvky, ale také absolvovali desítky osobních jednání různými formami s mnohými politiky na celostátní i komunální úrovni s cílem ovlivnit postoje představitelů jednotlivých politických stran.
Buďte tak laskav a přestaňte účelově manipulovat, ale především urážet a dehonestovat práci členů Pedagogické komory jen proto, že máte osobní averzi vůči představitelům jejího vedení.
Od profesionálního novináře je takovéto chování na hranici mezi nepřijatelností a stížností etické komisi Syndikátu novinářů.
Děkuji
Hezký den :-(
poste.restante
Máte nějaký diagnostikovaný problém s pochopením ironie a sarkasmu?
"Diskusi o diskusi" s Vámi nepovedu, to dobře víte. Mějte se hezky!
Máte nějaký diagnostikovaný problém s pochopením ironie a sarkasmu?
Pokud je mi známo, pak nikoliv.
S čím ovšem problém jednoznačně mám, to je kvalita a nyní už i etika Vaší práce.
O diskusi, natožpak "diskusi" ve Vašem stylu na toto téma s Vámi ovšem ani trochu nestojím.
Děkuji
Hezký den
poste.restante
To, jak Vy hodnotíte moji práci, je zjevné z mnoha Vašich manipulativních a provokativních a zbytečně útočných diskusních příspěvků během několika let. Neboli: Není to ani překvapivé, ani nové, ani mě to příliš nezajímá. Mějte se hezky!
Okomentovat