„Je to zásadní problém, i když se o něm zatím moc nemluví. Škody, které pandemie koronaviru způsobila naší ekonomice, mohou být mnohem vyšší, než se v tuto chvíli zdá. Jak to? Na základě modelu ušlých příležitostí. Vůbec nejde o nezáživnou ekonomickou teorii, ale nepříjemně aktuální současnost… Čtvrt roku školní výluky, jak to podivné období v časech nemoci covid-19 pro jednoduchost budeme nazývat, se ekonomicky rozhodně nevyplatí. Naopak, může představovat ztrátu až 500 miliard korun, přičemž každý další den výluky nás možná stojí miliardy dvě,“ píše Daniel Münich pro Lidové noviny…
Daniel Münich (cerge-ei.cz) |
Vědomí potenciálně obrovských nákladů by ale mělo vládu motivovat k adekvátně vysokým investicím, které umožní školy otevřít co nejdříve a v co možná největší úplnosti, ale stále s minimem rizik...
Vláda by také měla pamatovat, že nelze vyloučit ani scénář druhé vlny epidemie, o níž se často mluví, že nám hrozí na podzim, a následnou nutnost obnovení školní výluky, i kdyby k ní mělo dojít třeba jenom v lokálních případech některých měst, okresů či krajů. Existuje mnoho způsobů, jak se na tuto variantu připravovat již teď, než bude opět pozdě: technicky, logisticky, koordinačně i finančně, dovzděláváním učitelů a ředitelů, identifikací a podporou výrazněji znevýhodněných žáků.
A vláda by měla aspoň přechodně navýšit letošní finanční podporu školám. Byla by to jakási odměna za spoustu práce navíc, za dodatečnou přípravu na distanční vzdělávání, za spontánní sebevzdělávání, při očekávaném otevírání škol za přesčasy spojené s doplňkovou výukou, kombinování prezenční a distanční výuky nebo na přijetí pomocných pedagogů…
Celý text naleznete v Lidových novinách
2 komentářů:
Upoutávka na lidové noviny. Výpis jalový a nic neříkající.
Po těch upoutávkách jsem čekal co převratného vypadne. A ono jen obvyklé plkání.
Jen dojmy, které svědčí o nekontaktu s realitou.
Příprava na 2. vlnu. Ok, ale dovzdělávání? Učitelé se už dávno dovzdělali. Potřebují řešit mnohem palčivější problémy, ale jak vidno experti netuší. Pomohli si sami, když se pomoci nedoškali.
Přidání peněz do škol? Zapoměňte. Vláda má řešit mnohem palčivější problémy a chcete-li naštvat veřejnost, tak je to nejlepší způsob. To opravdu není téma, které řeší rozumný učitel. To možná řeší vzdělávací agentura, která potřebuje popíchnout veřejné mínění a politiky proti učitelům a donutit je se nesmyslně vzdělávat. Ono totiž online se vzdělávat v nesmyslech těžko někoho donutíte.
Zbytek je skryt v převodu. Tak snad jindy nebo jinde.
"From each according to his ability, to each according to his needs" , pravil klasik
Okomentovat