„Přišli jsme na to, že učíme spoustu blbostí, které ty děti nepotřebují, takže jsme obsah zredukovali a myslím, že to bude prospěšné i do budoucna, protože spousta z nás už ty blbosti nebude učit ani příští rok,“ říká šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý v reportáži týdeníku Respekt.
Podle experta na vzdělávání Karla Garguláka z organizace EDUin karanténa ještě více odhalila hluboké rozdíly panující mezi českými školami. „Hodně škol jenom posílá e-maily s úkoly. To ale není distanční on-line výuka v pravém slova smyslu,“ hodnotí Gargulák momentálně nejčastější způsob dálkové výuky v českých školách. Opravdová distanční výuka podle něho začíná až ve chvíli, kdy jsou studenti a učitelé ve vzájemném živém kontaktu a používají sofistikované nástroje, jako je třeba Google Classroom, videohovory nebo různé on-line kvízy.
Chyba však podle Garguláka je, že školy nedostaly od ministerstva školství žádný jasný pokyn, jak má taková výuka na dálku vypadat či jaké nástroje použít. To pak vedlo k tomu, že na některých školách se vedení po celé dva měsíce spokojilo s posíláním e-mailů, zatímco jiné školy se snažily více improvizovat. O tom, jak škola zvládne nastalou situaci, zhusta rozhodovaly spíše osobní dispozice učitelů než uvědomělé vedení.
Učitelé, ministerstvo i školská inspekce se shodují, že nastalá situace je příležitostí provětrat přehlcené školní osnovy a nenutit žáky učit se nazpaměť zbytečný balast. „Teď je příležitost podívat se na obsah vzdělávání a zda to, co škola učí, je opravdu podstatné a důležité pro budoucí vzdělávání v kontextu využitelnosti,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Krize podle něho ukázala, že je potřeba před žáky obhájit, že jim učivo v životě k něčemu bude. „My umíme děti naučit získat znalost, ale chybí zde dovednost ji dál použít a pracovat s ní,“ vysvětluje inspektor.
A z vyjádření ministerstva školství se zdá, že jsou změně nakloněni. „Jsme rádi, že současná situace nutnost revize rámcových vzdělávacích programů potvrdila a že v této oblasti nyní panuje ve společnosti shoda,“ sdělila mluvčí ministerstva Aneta Lednová.
Celý text naleznete v týdeníku Respekt
26 komentářů:
Ach bože. Experti zas křepčí nad znalostmi. Hlavně nepotřebné znalosti zrušit a hlavně ty znalosti používat. A ministerstvo mělo učitelům a ředitelům říct jak mají online výuku realizovat.
Kdyby aspoň chápali o co při výuce jde. Měly by jít učit, ať ví o čem mluví.
Hlavně že nejde o znalosti, a proto pro deváťáky nařídíme tupou biflovací nalejvárnu před přijímačkami, kde do zblbnutí drilují cermatí testy.
"A ministerstvo mělo učitelům a ředitelům říct jak mají online výuku realizovat."
Máme za sebou 20 let digitalizace školství, Intoše, DUMy přes projekty, strategie digitalizace, .....a když to máme použít, potřebujeme pokyn. Doporučení nestačí.
Analogie se studenty je zřejmá, mraky znalosti, ale schopnost aplikovat žádná.
Je velké množství platforem, jak online výuku realizovat.
Ministerstvo dávno všechny možnosti vypsalo na webu https://nadalku.msmt.cz/cs/komunikace. Nařídit jeden postup je nesmysl, který by poškodil řadu škol, který ty různé systémy již roky používají. A doporučení kritikům evidentně nestačilo.
Jsou zdarma, stačil pokyn ředitele jak budeme online výuku dělat. Pokud možno jednotně za celou školu, vykomunikovat to s žáky, studenty, rodiči, zajistit techniku tam, kde chybí (u ICT tříd).
Je k dispozici podpora krajských metodických kabinetů,najdete podpory na webu.
Je jednoduché kritizovat jiného, stejně jako student často řekne - on nás to učitel blbě naučil. Pravda je většinou jinde. U studenta i nyní u škol. Nůžky mezi školami se rozevřely zase více. A každá škola se hodně odhalila - rodiče nyní vědí. Někde chodí od rodičů desítky děkovných mailů a zaslouženě.
"Hlavně že nejde o znalosti, a proto pro deváťáky nařídíme tupou biflovací nalejvárnu před přijímačkami, kde do zblbnutí drilují cermatí testy."
Souhlasím, to pokrytectví, že jde o vzdělávání a ne o testokracii, dostalo letos u devaťáku těžkou ránu.
Co tu mluvíte o znalostech, jde přece o "kompetence" :-)
Škola nemá za úkol připravovat na přijímačky. Nebo se pletu?
L.snirch:
Ministerstvo pouze shromáždilo seznam odkazů, které každý učitel sežene za jedno odpoledne. My jsme je měli na webu dávno před ministerstvem. To je prakticky všechno, co pro distanční výuku ministerstvo udělalo. Pak už jen zmatená rozhodnutí, chaos a šílené manuály.
Poslala by lesnická firma dřevorubce kácet stromy bez pily a sekyry? Analogie s učiteli je zřejmá. A neříkejte, že ty notebooky, webkamery a internetové připojení měli učitelům zařídit ředitelé škol. Z čeho, proboha?
Co potřebujete k online výuce řekněme pomocí webinářů?
SW pro školy je zdarma.
PC (mě stačí notebook za necelých 10 000) - jeden mám doma vlastní jako každý učitel předpokládám (rok 2020 učitel dělající převážně doma přípravy bez počítače doufám není), druhý jsem si vzal ze školy svůj pracovní. V roce 2020 předpokládám neexistuje škola, kde se všichni učitelé dělí o jeden počítač ve sborovně. Navíc jsou vybavené ICT třídy, kde počítače 2 měsíce zahálely - s nimi lze vybavit v případě nejhorším učitelé i studenty.
Internetové připojení v řádu 300 Kš/měsíc má předpokládám roce 2020 každý učitel - nechcete veřejnosti tvrdit, že učitel vlastní počítač a internet doma nemá, to bychom opravdu před studenty a veřejnosti vypadali v roce 2020 jako exoti, zejména když tvrdíme, že ve škole nejsme každý den 8 hodin, protože děláme přípravy doma.
K čemu je potřeba webkamera? Stačí sdílená plocha, ale i ty nejlevnější notebooky webkameru a mikrofon mají.
manuály jsou doporučující, což je dobře - nejsou právně vymahatelné a ředitel si z nich udělá na místní podmínky příkaz ředitele a upraví školní řád.
Kdyby byly právně vymahatelné (což není ale nikde - v obchodech, u kadeřníka, na restauračních zahrádkách, v kině,...vše je bázi osobní odpovědnosti), učitele by řvali, že je to nezajistitelné.
Dnes z jiné zprávy jste se dozvěděl, že 25 % studentů a žáků nemělo vůbec online výuku. Lze snadno napsat, že za to může ministerstvo. Skutečnost je v něčem jiném. A veřejnost si dobře všimla, jak velké rozdíly jsou mezi jednotlivými školami.
Rekla bych, ze jsou stale skoly, kde nerovna se 1=1. Tedy jeden notas a jeden ucitel. Mozna se to zlepsi. Kdyz budou money. Internet za 300/ mesic bych chtela. Kde se da koupit, abych mela dostatecny tok dat?
Lidi nemusi byt exoti, mohou zit alternativnim zpusobem zivota a elektronicke srandicky odmitat.Ale timto zpusobem asi moc lidi ve skolstvi nezije.
SW pro skoly je zdarma jen nejaky. Ostatni se plati a dost.
Krnov, soukromý místní poskytovatel, velmi uznávaný, pevná linka 80 Mbps/300 Kč. Když to jde na Bruntálsku...
SW pro online webináře je zdarma.
Lze i platit, ale proč, když ty výborné jsou zdarma.
L.snirch
Jste pouhý teoretik.
Proč bych měl pracovat na svém NB pro zaměstnavatele? Byť za 10 000 Kč (no pěkně líná šunka).
Půjčovat počítače z učeben IVT žákům nebo učitelům - no to jste spadl z višně? Kdo to bude vydávat, přebírat, kontrolovat? Kdo bude zodpovídat za poškození - byť by to musela být pouhá reinstalace a nastavení do domény?
25 % studentů, kteří neměli online výuku? Znám hromadu takových, kteří mají mobily s daty a ve škole po chodbách na nich hrají "onlajnovky" a žádné úkoly online nesplnili. No bodejť by ne, když ví, že se to "nesmí" známkovat a nejhůř mohou dostat to, co měli v pololetí.
Atd. dál raději to již nebudu komentovat.
Beny:
S vámi musí být opravdu radost pracovat a spolupracovat. Pobavil jste. :-)
Nevím, pane Šnirchu, já se tedy rozhodně víc nasměji nad Vašimi komentáři.
L.snirch
Jsem rád, že jste se pobavil. Ale nyní vážně, jste odtržen od reality.
Na mou práci a spolupráci si nikdo nestěžuje. Pomáhám i na dálku z domova v podstatě od rána do večera i přes víkendy (pokud mám po ruce potřebnou techniku a zrovna neřídím).
Vraťte se nohama na zem. Školy a žáci jsou na tom různě. Školství je popelka a zajímá politiky jen pokud jsou na dohled volby.
Mimochodem, zkusil jste si někdy spravovat školní síť o cca 150 PC, 5 serverech, nevím kolik NB k tomu a ještě učit?
Strašně "rád" bych rozpůjčoval techniku na začátku karantény, nevím na jak dlouho z našich 4 PC učeben a pak to dával dohromady. Vy ano?
Žáci si mohou si při procházce zajít pro práci do školy :-).
Ve svém okolí mám řadu lidí ze soukromého i státního sektoru, kteří v současné době pracují z domova v režimu home office. Hádejte, kolik z nich pro tyto účely nepoužívá firmou či institucí poskytnutý notebook a stejně tak hrazené datové připojení (o služebním mobilu pro soukromé účely ani nemluvě)?
Ano, správně přesně tolik.
Proč bych tedy zrovna já se svým zdaleka nejnižším platem měl být mezi nimi výjimkou?
Aha, protože to přece "těm děckám nemůžu udělat, že?
Beny má pravdu. To, že nějaký podnikatel na Bruntálsku má net za 300 neznamená, že je někdo podobný všude.
K PC ze školy - my máme zapojené do sítě, takže v jedné učebně jsou 4 počítače, síťově jsou udělané další 2 učebny. Škola není povinná jakkoli cokoli zabezpečovat pro žáky co se týká IT. i když to některé udělaly. Řvát v médiích, že to měly školy udělat? Blbost.
A Beny má pravdu v tom, že každé dítě, včetně těch sociálně slabých má mobil a většina i net v mobilu. Paří hry.Ačkoli jsem celých 14 dní věnovala práci s rodinami - co kdo má, jak se domluvíme apod, tak rodiny jsou některé zcela k ničemu - te´d se dozvídám, že nemají word. jenže já jsem školila několikrát M3654 online. Kdo myslíte, že se nepřidal? To ni,co údajně nemůžou, protože nemají word. Je jednodušší se vymluvit. na to jsou někteří takoví borci, že bych mohla uspořádat olympiádu a umístili by se na prvních místech.Několikrát jsem hlásila, že máme šanci získat darem noťasy. nic pouze jedna rodina a teď, když je honíme, tak žvaní, že nemají nic, jen mobil. Tak ať jdou do někam. mohli to mít zadara ,takhle mají prd.Ale kdyby je osloviul novinář, byli by lepší jak Němcová s Erbenem dohromady, proč němohli a že škola se na ně vykašlala. Dnes jsem marně čekala na žáka, abych mu dala vytištěné materiály. Asi tak.
Beny:
Ano, dělal jsem ICT koordinátora na jedné SŠ a k tomu 18 hodin učil.
A taky jsem dělal 20 let v soukromém sektoru IT analytika IS firmy s obratem 7 miliard.
Vím, že je to vždy takto:
Když chci pomoci, najdu způsob.
Když nechci, najdu výmluvu.
Naštěstí i moje současná škola hledá vždy jen cestu jak pomoci a nachází.
Paní Karvaiová,
že poskytovatel internetu a podnikatel jsou dvě jiná slova. To je jediné, co chci dodat.
Všem ostatním:
K pevné lince za 300 Kč/měsíčně s rychlosti 80Mbps jsou připojeny 4 notebooky a přesto je to dálnice, přes kterou Teams dělám on-line výuku.
Mohl jsem si vybrat - zda dojíždět do školy (nebyl nikdy zákaz chodit do práce pro učitele) a odtamtud vysílat výuky nebo si vzít svůj pracovní notas a za vlastní připojení a vlastní elektřinu vysílat z domu. Nikdo mě nenutil - dostal jsem na výběr.
Vybral jsem si z domu, ušetřím jen na dojíždění 700 Kč měsíčně a 2 hodiny denně času, krom toho z domu můžu lépe využívat prostoje mezi výukou než ve škole.
A jestli by mě za tuto obrovskou poskytnutou výhodu napadlo ředitele požádat o příspěvek?
Nenapadlo. Nikoho to nenapadlo.
L.snirch
1. ICT koordinátor není to samé co správce PC sítě ve škole.
2. Vždy se snažím pomoci, tam kde to má smysl. Ale rozpůjčovat učebnu?
3. Každý z nás je na škole s jinou situací, takže to můžeme vidět jinak.
Prostě se v některých věcech neshodneme. Nebudu nikoho trumfovat. Máte právo na svůj názor a já na svůj.
"ICT koordinátor není to samé co správce PC sítě ve škole."
Není to totéž, v mém případě to bylo totéž, tedy byly to vlastně 2 funkce.
Jsem rád, že už to nedělám. :-)
Ale správce půjčuje počítače - naštěstí 99 % studentů má své, učitelé mají své soukromé + školní notebooky. Takže se půjčilo možná 5 kusů. Což není problém. Pokud by se mělo půjčit 100 počítačů, to už by problém byl.
Vaše první věta v 12:50 byla rovnou útočná, nakonec se ta diskuse zklidnila. Mohla být klidná od začátku.
"Prostě se v některých věcech neshodneme. Nebudu nikoho trumfovat. Máte právo na svůj názor a já na svůj." - s tím souhlasím.
L.snirch
Poslední reakce.
Dělám ICT koordinátora (kvalifikaci jsem si udělal hned v první vlně) a současně k tomu správce řadu let.
PC nepůjčujeme. Zkusili jsme nabídnout starší, které jsou připravené na vyřazení. S W10 PRO a nebyl zájem.
Řada žáků prostě nemá zájem o distanční výuku.
Pane Šnirchu, tak zase další podivín, s kterým si nerozumíte a s kterým se neshodnete, viďte? Skoro to začíná vypadat, že kromě vás jsou tady samí podivíni.
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/rektor-zcu-ma-obavy-o-osud-povinne-skolni-dochazky-40324606#seq_no=5&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_req_id=5nHWPXWhoSQ-202005200445&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=
Pane Snirchu, nebudeme se tu točit na slovíčkách. Vy mi moc dobře rozumíte. Např. já doma musím využívat net od O2 ADSL, protože v místě domu není jiné připojení.nemám jinou možnost. Nehrajte si na chytrého.
Na tom, že mnoho učitelů sponzoruje školství (jakkoli - knihami, papíry, dalšími pracovními nástroji) je naše školství založeno a TO JE ŠPATNĚ. Každý,jako vy, kdo nežádá mít SLUŽEBNÍ mobil, PC apod. podporuje nesmyslnost financování školství. Až uvidíte zedníka zaměstnance (prodavače, lékaře,knihovníka), který si do práce nosí lopatu a míchačku( pokladnu, ekg, regály a PC), dejte vědět. Přijedu až na Bruntálsko se podívat. Na vlastní náklady.
Paní Karvaiová.
služební notebook mám ve školství po celou dobu, co učím, je to věci ředitele, jak své zaměstnance vybaví v každí firmě. A protože vybavených škol jsou stovky, jsou určitě i možnosti, jak je pořídit, pokud je to priorita ředitele. A jestli si myslíte, že všichni zaměstnavatelům na home office platí zaměstnancům internet, tak o tom nevím. Ano, mají služební mobil, služební notebook. Ale rada: škola nyní ušetřila na elektřině, otopu, vodném,zajděte za ředitelem a požádejte o příspěvek, zákoník práce pojem náhrady zná, jak víte. Tak se to dělá ve firmách, pokud někdo požádá.
Služební mobil jsem měl 10 let a jsem rád, že ho nyní nemám. Pokud fungují jiné komunikační kanály, což v komunikaci s rodiči, studenty i učiteli fungují, jsem rád, že nemám desítky nepřijatých hovorů denně (v době výuky brát mobil nelze). Pevná linka v kabinetě slouží pro případy, kdy nutné volat je.
Že se může zlepšit financování školství, o tom není pochyb.
"Skoro to začíná vypadat"
Pane Doležele, co začíná vypadat má stejnou relevanci, jako když napíšu při pohledu z okna, že skoro to začíná vypadat, že začne sněžit. Nechám na Vašem rozhodnutí, zda začne.
byl to čas nesystémového chaosu,kreativity a pitomostí
Okomentovat