Koronavirová krize je impulzem pro zkvalitnění studia a zkoušení. Uvědomujeme si, jaké prvky učiva jsou méně potřebné, ale i to, jaké formy zkoušení testují reálné učení a budování dovedností a které jen testují memorování poznatků. Do budoucna by bylo vhodné zamyslet se i nad smyslem maturitní zkoušky jako smysluplného ukončení jedné etapy studia. I na tom se shodli účastníci třetí ze série česko-slovenských debat o distančním vzdělávání, které organizují český a slovenský SKAV. Proběhla 14. května a zúčastnili se jí zástupci univerzit a studentských spolků. Zápis z debaty publikuje EDUin.
Viktor Schilke / Česká Středoškolská unie (ČR)
Radka Wildová / Univerzita Karlova, Praha (ČR)
Richard Šafárik / Slovenská Středoškolská unie (SR)
Zuzana Kovačičová / Univerzita Komenského v Bratislavě (SR) Matej Sapák/ LEAF Academy, moderátor (SR)
Co nám tato krize přinesla a co chceme zachovat do budoucnosti:
Důraz na zkoušení dovedností. Potřeba debaty o maturitě s vyšším smyslem. Maturita by měla zjistit, v čem je student dobrý, v čem se uplatní, neměla by testovat jen poznatky. (Radka Wildová)
Zrušili jsme papírování v přihláškách, upravili kritéria, změnili termíny. Chceme přijmout nejlepší a umožnit jim ucházet se o studium. (Zuzana Kovačičová)
Udělali jsme šetření mezi studenty o tom, jak jsme to zvládli a co si chceme ponechat. (Radka Wildová) Důležité je uvědomění si vlastní odpovědnosti za vlastní vzdělání. (Viktor Schilke)
Je dobré, že se vysoké školy snaží co nejvíce přiblížit uchazeči o studium a usnadnit proces přijímání. (Richard Šafárik)
Potřebujeme (na VŠ) decentralizované rozhodování. V ČR je svoboda určit si kritéria pro přijetí, některá vůbec maturitu neobsahují. Bude to velkým předmětem diskuze. Pro studenty jsou tedy rozhodující přijímačky. Někteří studenti maturity chtějí, je to pro ně důležité nebýt jako „Ročník bez maturity“. (Radka Wildová)
Jsem fanouškem administrativní zkoušky, je výsledkem dlouhodobé práce. Ústní maturita nemá až takový smysl, nehodnotí dlouhodobou práci, administrativní řešení je možná dokonce nejlepší. (Richard Šafárik)
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
memorování poznatků
Patří mezi takové poznatky i nazpaměť nabiflovaná 'slovíčka' cizího jazyka?
Okomentovat