Přehled chytrých myšlenek špičkových světových odborníků oboru vzdělávací technologie, kteří se snaží najít poučení ze současné situace převládajícího online vzdělávání. Hlavní sdělení: „Rozhodnutí, které za normální situace zabere roky přemýšlení, je teď realizováno v řádu hodin. Neověřené či dokonce nebezpečné technologie jsou nuceně zaváděny do praxe, protože riziko nedělat nic je vyšší. Celé státy slouží jako pokusná morčata v obrovském sociálním experimentu. Co se stane, když všichni pracují z domova a komunikují jen na dálku? Co se stane, když školy i celé univerzity přejdou na online vzdělávání? Za normálních okolností by vlády, firmy či správní rady nikdy s něčím takovým nesouhlasily.“...
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
V reálné situaci jsme si ukázali, jak to může v budoucím světě vypadat, nastane-li aktuální potřeba naučit se něco nového. Jak lze skokem umocnit naši schopnost řešit nečekané problémy. Bylo by hodně špatné, kdybychom se s novými kompetencemi učitelů i žáků po skončení krize snažili vrátit výuku zpět do stavu, kde byla předtím. Je třeba situaci využít a online aktivity akceptovat jako nedílnou součást učení. To znamená začít soustavně učit kombinovaně a být připraveni v případě nové krize kdykoli přejít na online. Aby to bylo možné, je nutně třeba pokračovat v soustavném vlastním zdokonalování.
Současnou krizi bychom měli vnímat jako příležitost pochopit, kterým směrem se vydat. Pomoci nám mohou podobné aktivity jako tato Stříbrná nit (čelní odborníci), která se nám snaží ukázat cestu ven z bludiště.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
O zemích, kde zítra znamená včera. O lidech s revolučními myšlenkami.
Každý bláznivý nápad nemusí být nutně přínosem. Ale je možno jeho realizací napáchat velkou škodu.
Zajímají někoho zkušenosti nebo je to jen příležitost vydělat prachy?
"Právě školství je tím resortem, v němž by prosazení využití technologií bez pandemie zcela jistě trvalo roky. Takto se prosadilo skokem."
Problém je v tom, že využití technologií v běžné výuce ve škole by mělo vypadat úplně jinak než vypadá využití technologií při výuce na dálku, takže o prosazení čehokoliv takového nemůže být ani řeči, natožpak, aby mohla být řeč o prosazení skokem. Nebo on snad bude některý z učitelů, až se znovu nastoupí do škol, potřebovat žvatlání přes skype apod?
V současné situaci se bohužel ukázalo, že skutečně dobrý výukový software (prosím, nemyslete si, že třeba Teams je výukový software) je vzácný jako šafrán.
Pojďme si shrnout, jaké výukové nástroje měli učitelé a s nimi žáci základních škol k dispozici.
1. Interaktivní učebnice Fraus, Nová škola, Taktik. Myslím si, že teprve teď se naplno ukázalo, že jejich přidaná hodnota oproti běžným učebnicím je dost sporná.
2. Výukový software od firmy Silcom (Didakty atd.) Nový software firma v podstatě už deset let nevyvíjí, jen vše přesunula na internet. A většina programů pro první stupeň je špíš na hraní, než že by byly využitelná k systematickému procvičování a k výuce.
3. Kopu neuspořádaných videí na youtube.
4. Portál RVP.cz s Dumy a další podobné, které usnuly před několika lety a které obsahují pár výborných materiálů vedle velkého množství bohužel velmi slabých a k tomu problematické vyhledávání v nich.
5. No a pak už jsou to jen některé jednotlivosti, které vcelku k ničemu nejsou. Uvedu z nich jen:
Microsoft Minercraft - fakt zázrak, který nás vytrhne
SCIO - procvičovací testy - nic neřešící, nezábavné
H-edu zlomky - vyložená trapárna, kdo se na to nechal nachytat s vizí, že Hejný s Chrobákem vymysleli něco solidního, musel být velmi zklamaný.
Neznám moc věci do angličtiny, ale tam by se možná něco solidního našlo.
Slováci mají do matematiky a přírodovědných předmětů alespoň Planetu vědomostí, ve které si učitelé mohou sestavovat své výukové hodiny a ve které vidí, jak dané úkoly plní přihlášení žáci. Co máme my? Jen plnou hubu řečí a několik směšných strategií na papíře, které jsme nějak opomněli realizovat. A teď vykládáme, že prý jsme něco prosadili skokem, prd jsme prosadili.
A například česká odpověď na Google Classroom či Teams se mi do rukou dostala 2 měsíce po spuštění distanční výuky: ucime.se
Prostě na koleně každý smolíme něco svého a přímá výuka se ukazuje jako nejcennější a nejpřínosnější.
Souhlas.
Kdysi u nás byla hloubková inspekce. Jeden z nich si pak svolal matematiky a začal je tepat, že používají málo výukového SW. V té době začínaly aktivní tabule (měli jsme v začátku jednu) a dataprojektory. Byl jsem na předváděčce, kde vrcholem bylo přetahování obrázků. Ptal jsem se, zda mají něco z vyšší matematiky pro SŠ - neměli.
A tak jsem se p. inspektora (matematika) zeptal, zda by nám mohl nějaký dobrý SW pro SŠ doporučit. A bylo vymalováno, nedokázal odpovědět.
Okomentovat