Anketa České školy k Manuálu. Radek Sárközi: Neplacené volno je velmi nebezpečný nástroj v rukách ředitelů

Tuesday, May 5, 2020 ·

Česká škola oslovila učitele, ředitele a odborníky s otázkami, které se týkají „Manuálu“ ministerstva školství ohledně fungování otevřených škol. Jde nám především o situaci „ohrožených učitelů“. Odpovídá prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.



Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz)
Radek Sárközi: Neplacené volno je velmi nebezpečný nástroj v rukách ředitelů 

Je podle Vás nabídka možností, jak se zachovat pro „rizikového“ učitele/ zaměstnance školy dostatečná, dostatečně vstřícná, rozumná…? 

Učitel, který patří do „rizikové skupiny“, je vážně ohrožen na životě, pokud onemocní koronavirovou infekcí. Považuji za nepřípustné, aby musel řešit dilema, zda nastoupí na neplacené volno a nebude mít peníze na nájem a jídlo. Proto jsem již v pondělí v této věci kontaktoval úřad Veřejného ochránce práv (ombudsman), aby posoudil, zda se v současné krizové situaci nejedná o diskriminaci.

Zároveň jsem upozornil na problém, že v manuálech MŠMT jsou ochranné prostředky pro učitele označeny jako „osobní“, což znamená, že si je musí zaměstnanec opatřit sám. Nemá na jejich proplacení nárok od zaměstnavatele. 

Při laické interpretaci se zdá, že pokud učitel narazí na nepříliš tolerantního ředitele, nebo prostě působí na škole, kde se to nedá organizačně zvládnout, zbude mu jako nejbezpečnější možnost požádat o neplacené volno… Připadá Vám to jako dostatečná, správná možnost? 

Bohužel mi hned v pondělí psala první učitelka z mateřské školy, že přesně toto se jí stalo. Ředitelka ji nutí nastoupit na neplacené volno, jakmile se školka otevře (zatím je uzavřena). Jedná se o velmi nebezpečný nástroj v rukách ředitelů, kteří mají s některým zaměstnancem konflikt. Věřím, že to je naprosté minimum ředitelů, ale bohužel takoví jsou. Zákony by měly vždy chránit slabší stranu. V tomto případě není pozice zaměstnavatele a zaměstnance rovnocenná, proto bych ocenil, kdyby byla příslušná pasáž z manuálů MŠMT vypuštěna. Je krizová situace a občané by se k sobě měli chovat lidsky a co nejvstřícněji.

A také se zdá, že stát, který ve zcela mimořádné situaci zavřel školy a znovu je v nouzovém stavu otevírá, přenáší zodpovědnost na jejich ředitele – ten musí zajistit hygienická opatření, dohodu s „rizikovým“ učitelem… Je to podle Vás v pořádku? 

Upozorňuji, že soubory hygienických opatření, jak se oficiálně nazývají ministerské manuály, nejsou závazným legislativním dokumentem, ale jde o pouhá doporučení, která nejsou závazná. Správně měl ministr Robert Plaga postupovat tak, že novelizuje příslušnou vyhlášku o hygienických pravidlech pro školy. Ředitele škol tudíž manuály k ničemu nezavazují. Je pravda, že vláda vše hodila na bedra ředitelů a ti si musí nyní sami poradit. Tak to ale bylo vždy. Horší je, že jsou v manuálech nabádáni k jednání, které je v rozporu s platnou legislativou. Například zajištění rozestupů žáků před školou a jejich neshlukování. To je v kompetenci policie a učitelé toto dělat nesmějí...

Je vyjasněno, kdo ponese právní odpovědnost za případnou nákazu, v poškození zdraví, v nejhorším případě úmrtí zaměstnance školy nebo někoho z jeho rodiny? 

V případě podobných sporů vždy rozhoduje až soud. Ředitelé škol jsou nyní pod velkým tlakem a ministerstvo jim nijak nepomáhá. Například ministr školství doposud ani nezlegalizoval distanční výuku na základních školách. Školský zákon s ní totiž počítá pouze pro střední školy. První, co měl Robert Plaga udělat, byla novelizace příslušného ustanovení. Ta by byla určitě využitelná, i když současné nebezpečí pomine. Doufám, že to bude co nejdříve. Rád bych poděkoval všem kolegům, kteří se snaží vypořádat s výukou na dálku i podivnými doporučeními z ministerstva, jak nejlépe dovedou.

3 comments:

Beny said...
May 5, 2020 at 4:58 PM  

Souhlas.

rváčkazvesela said...
May 5, 2020 at 6:00 PM  

Například ministr školství doposud ani nezlegalizoval distanční výuku na základních školách.
Tak to je teda fakt!! Naši politici se chovají jako vedoucí na pionýrském táboře. A my to všichni tolerujeme
Jaký nástroj má učitel k tomu, aby přiměl žáka pracovat. Zejména na druhém stupni základek si někteří jedinci hrají na schovávanou a dobře se baví. Potom nastoupí rodič a požene výš to, že učitel jeho spratka řádně nemotivoval…...a že mimochodem neexistuje zákonná povinnost se účastnit distanční výuky. Pětku to robě nedostane i když nic nedělalo. Jak k tomu přijdou ti slušní žáci, kteří normálně pracují? Plaga by měl za toto odstoupit.
Mám kolegyni, která vymyslela pěkný nejnižší stupeň slovního hodnocení: "BYL SEZNÁMEN S UČIVEM"
Já bych ji nominovala na Koronavirusového Ámose.

Radek Sárközi said...
May 6, 2020 at 1:36 PM  

Dnes jsem obdržel informaci z úřadu Veřejného ochránce práv, že se začnou mým podáním ohledně ošetřovného a manuálů MŠMT zabývat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.