Anketa České školy k „Manuálu“. Miroslav Hřebecký: Na většině škol se to podaří poskládat ke vzájemné spokojenosti všech

pondělí 4. května 2020 ·

Česká škola oslovila učitele, ředitele a odborníky s otázkami, které se týkají „Manuálu“ ministerstva školství ohledně fungování otevřených škol. Jde nám především o situaci „ohrožených učitelů“. Odpovídá programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.



Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
Miroslav Hřebecký: Na většině škol se to podaří poskládat ke vzájemné spokojenosti všech 

Je podle Vás nabídka možností, jak se zachovat pro „rizikového“ učitele/ zaměstnance školy dostatečná, dostatečně vstřícná, rozumná…? 

Při laické interpretaci se zdá, že pokud učitel narazí na nepříliš tolerantního ředitele, nebo prostě působí na škole, kde se to nedá organizačně zvládnout, zbude mu jako nejbezpečnější možnost požádat o neplacené volno… Připadá Vám to jako dostatečná, správná možnost? 

Spojím odpověď na první i druhou otázku: Jedna věc je právní stav, druhá dohoda s vedoucím pracovníkem na konkrétním pracovišti.

U toho prvního je třeba chápat realitu i v kontextu ostatních profesí. Tato situace není úplně jednoduchá a bezriziková asi pro nikoho, učitele pochopitelně nevyjímaje. Zdravotníka se nikdo neptal, prodavače také ne. Učitelé mají velkou výhodu v tom, že pořád budou existovat dvě fronty, na kterých výuka pojede – dálková (online) a prezenční - a ti, co se budou nadále bát, mají šanci po dohodě plnohodnotně pracovat z domova a přitom nebýt ohroženi. Mysleme na to, že tuto možnost mnohé další profese nemají.

Co se týče konkrétní situace na pracovišti, když si zavzpomínám na své ředitelování a představím si, jak bych asi jednal nyní, také bych velmi pravděpodobně, podobně jako třeba pánové Černý nebo Korda, lidi do školy za každou cenu nehnal a dal jim vybrat. Rovněž tak si myslím, že bych byl příjemně překvapen odhodláním mnohých i z ohrožených skupin, kteří by se iniciativně do práce hlásili. Jsem přesvědčen, že na většině škol se to podaří dohodou poskládat ke vzájemné spokojenosti všech stran.

A také se zdá, že stát, který ve zcela mimořádné situaci zavřel školy a znovu je v nouzovém stavu otevírá, přenáší zodpovědnost na jejich ředitele – ten musí zajistit hygienická opatření, dohodu s „rizikovým“ učitelem… Je to podle Vás v pořádku? 

V tom přece není stav ničím novým. Ředitel zodpovídá za vše podobně, jako zodpovídal dříve. Včetně mimořádností, to se neliší od požáru školy nebo havárie autobusu cestou na školu v přírodě. Souhlasím s tím, že rozsah odpovědnosti a agenda českého ředitele školy jsou neúměrně vysoké obecně. S tím dělejme něco systematicky, píše se o tom ostatně v návrhu Strategie 2030+ a slovo odbřemeňování se stalo jedním z „nových“ slov roku 2019. Po pravdě, já jsem naopak přijal v dotazovaném manuálu s úlevou, že zodpovědnost (ale tím i kompetence) uzpůsobit podmínky a rozsah poskytovaných služeb zůstala na ředitelích. Hrozilo podle mého, že by stát „nahoře“ rozhodl a přikázal například přes zřizovatele školám něco, co by nebyly schopny plnit. Pak by ty tlaky na ředitele byly ještě větší.

7 komentářů:

Ředitel řekl(a)...
4. května 2020 v 15:07  

Vadí mi, že mezi řediteli padají slova o hloupých ředitelích (kolegové ?). Zkusím se na věc podívat trochu z jiného pohledu.
1. Vadí mi, že se všechno hází na ředitele. Ale s tím žiji po celou dobu své funkce.
2. Od doby distančního vzdělávání jsou tři skupiny pedagogických pracovníků:
a)učitelé ČJ,M a AJ, kteří pracují hodně.
b)učitelé přírodovědných předmětů a D - pracují o trochu méně, hodinová dotace je menší, mohou učit jen základy.
c)učitelé výchov, asistenti pedagoga, vychovatelé - nepracují distančně vůbec.
A nyní se vrátí dobrovolně žáci do školy.Když se někdo ze skupiny c) prohlásí za na rizikového, tak bude vlastně do června doma. A ostatní budou pracovat víc. Ve škole dopoledne hlídat žáky (není to výuka, jen plnění úkolů, které by měli dělat doma), odpoledne distančně pracovat ze zbytkem.
Kolik zlé krve vyvolá neschopnost MŠMT stanovit jasná pravidla. Nikdo nenese za nic zodpovědnost. Jen ředitel. A možná "hloupý".

Josef Soukal řekl(a)...
4. května 2020 v 16:33  

"Hrozilo podle mého, že by stát „nahoře“ rozhodl a přikázal například přes zřizovatele školám něco, co by nebyly schopny plnit."

A přesně to nyní po ředitelích v některých ohledech chce.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. května 2020 v 17:09  

...učitelé přírodovědných předmětů a D - pracují o trochu méně, hodinová dotace je menší, mohou učit jen základy.

Pane Řediteli,
dovoluji si připomenout, že když máte 2x2 hodiny fyziky, je to na množství práce úplně totéž, jako když máte 4 hodiny matematiky.
Sám učím jak fyziku, tak matematiku. Z hlediska zátěže nevidím rozdíl, snad jen že kvůli matematice nemusím jezdit do školy, abych online ukazoval pokusy.

Co se týká "učení základů" jen v některých předmětech, tak tomu moc nerozumím. Ve všech předmětech bylo třeba trochu zvolnit, protože distančně prostě všechno trvá déle.

rváčkazvesela řekl(a)...
4. května 2020 v 17:23  

Pane Řediteli, tedy nechci Vám zasahovat do opravdu těžké organizace následujících dnů ale neříká si to o to, aby právě ti učitelé výchov hlídali děti, které půjdou do školy?
Vím, že je práce ředitele zvláště nyní nezáviděníhodná, právě proto se mnozí z nás jednou provždy rozhodli, že toto tedy fakt nee...ale dalo se, že?
Výchováři dohled dopo a naukáři a čj s mat distančně...a je to:-)
Držme se, není teď co závidět NIKOMU!! Ani rodičům.

Ředitel řekl(a)...
4. května 2020 v 18:40  

Ano, možná jsem mohl spojit v komentáři skupinu a) a b). Máte pravdu, spíš záleží kolik % z úvazku tvoří výchovy. A můj plán je následující: Mám 14 asistentů pedagoga, 9 vychovatelek. A ti se společně s učiteli výchov podělí o hlídání. Ostatní budou dál pracovat na distančním vzdělávání. Ale doufám, že mi to počet dětí umožní. Mám 19 tříd na 1. stupni.

Eva Adamová řekl(a)...
4. května 2020 v 23:53  

Pokud máte početnější třídy, bude to možná znamenat, že těch 23 vychovatelek a asistentek bude každá se svou skupinou od 8:00 do 16:00?
Tak to jste vážně frajer.

A to jste vážně nepostřehl, že u té skupiny a) to ještě závisí třeba na ročníku? Že např. v matematice v 5. ročníku v podstatě o nic nejde a že stačí zadávat opakování přirozených čísel, které se na začátku šestky může vynechat, a najede se zrovna na čísla desetinná, která se v koronavirové pětce neprobrala? Kdežto matikář v osmičce MUSÍ probírat nové učivo, musí vymýšlet jak a co udělat, aby z něho žáci pochopili alespoň základy, a že nad tím doma tráví více času, než kdyby tyto hodiny učil normálně ve škole, protože v devítce na dohánění skoro čtyř měsíců učiva nemůže být čas ani náhodou?

A naprosto souhlasím s Portwynem, učit fyziku na dálku, to je fakt mazec. Já tedy neběhám předvádět pokusy online do školy, ale využívám natočených pokusů na youtube, ale než nějaký opravdu dobře udělaný a vysvětlený najdu, to to trvá.

Ono to opravdu všechno není tak jednoduché a jednoznačné, jako to na první pohled vypadá.

Petr Portwyn řekl(a)...
5. května 2020 v 9:15  

Paní Adamová
Nojo, já to radši ukážu, než bych se přehraboval dlouhé hodiny v YT, časově je ta online výuka dost náročná, a ještě víc mi vadí 10 hodin denně u PC. Něco jim samozřejmě taky posílám jako www adresu - mám některá videa na YT odzkoušená.
Přijde mi, že tu fyziku chápou doma hůř, matematika tak postižená není.
Patrně to bude tím, že když jim nejde pokus v laborce, tak jim pomůžu. Předvedený pokus si nezkusí a možnosti na domácí pokusy jsou omezené, navíc jsou na to sami. Přímá zkušenost pak dost viditelně chybí, přece jen pohled na monitor není to pravé.

Děkuju osudu, že mne zatím nečeká hlídání dětí myjících si ruce. To už fakt nevím, jak bych to stíhal.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.