Ve čtvrtek 7. května proběhla druhá ze série česko – slovenských online debat o zkušenostech s distančním vzděláváním v průběhu koronavirové krize. Jak se školy popasovaly s novou situací, o tom s řediteli škola a zástupci zřizovatelů, diskutoval Tomáš Feřtek (EDUin). EDUin přináší souhrn nejzajímavějších podnětů, které z jeho pohledu debata přinesla a záznam celé diskuse.
Michal Černý / Asociace ředitelů ZŠ (ČR)
Milan Vácha / starosta, Psáry (ČR)
Alena Petáková / Združenie základných škôl Slovenska (SR) Zuzana Koreňová / odbor školství, Zvolen (SR)
Co řekli diskutující zajímavého:
Jako první krok je v krizové situaci třeba pamatovat na komunikaci v rámci sborovny a komunikaci s rodiči. To se nakonec podařilo a dnes jsme dobře připraveni, pokud se systém distanční výuky vrátí. (Michal Černý)
Naše škola měla výhodu, že dlouhodobě přecházela na elektronickou komunikaci i s rodiči těch nejmenších dětí, tedy například formou on-line žákovské. To se velmi vyplatilo. (Michal Černý)
Z pozice ředitele bylo nejdůležitější sjednotit způsob komunikace, každá učitelka, každý učitel si to představoval hodně jinak. (Michal Černý)
Je dobře, že neexistuje centrální pokyn, jak by taková komunikace měla fungovat, ale chybí sdílená inspirace toho, co se školám osvědčilo. (Michal Černý)
Rodiče žáků, kteří chtějí absolvovat zkoušky na víceletá gymnázia, těžko nesou, že s touto přípravou se v nouzové režimu ZŠ nepočítá. (Michal Černý)
Děti se do školy těší, ale je jasné, že se nevrátí do té samé školy, z níž v polovině března odešly. (Alena Petáková)
Na Slovensku má hodně škol zavedenou některou z platforem elektronické komunikace, ale dodnes je využívali jen omezeně. To se během posledních týdnů výrazně zlepšilo. (Alena Petáková)
Těžké bylo najít střední cestu, kolik je rozumné zadávat úloh a objem práce, aby to žák mohl doma zvládnout. Zvláště pro rodiče s více dětmi je organizace domácího vzdělávání obtížná. (Alena Petáková)
Na Slovensku unie místních samospráv vytvořila portál pro výměnu zkušeností mezi zřizovateli. (Zuzana Koreňová)
Osvědčily se terénní služby, které zprostředkovávaly komunikaci s dětmi ze skupin obyvatel, které nejsou on-line dostupné. (Zuzana Koreňová)
Obec zprostředkovávala kontakt s dětmi, které byly on-line hůře dostupné a nabízela například tisknutí materiálů pro děti, které nemají domácí tiskárnu. (Milan Vácha)
Pokud jde o nedostupnost dětí, větší problém než nedostatek počítačů, o něž se musí děti dělit s rodiči (do 15 %) – se ukázal nezájem části rodičů. (Michal Černý)
Na Slovensku je skupina nedostupných dětí větší. Zvláště v některých oblastech může mít až třetina škol zásadní problém doručit části dítěti zadání a získat zpět vyplněné pracovní listy. Oznámení, že děti nemohou propadnout a budou hodnoceny jen slovně, u části z nich znamená, že se škole odmítají dále věnovat. (Alena Petáková)
Část rodičů i žáků si velmi pochvalovala videohovory učitelů s žáky a chtěli jich více. Kromě výuky jim chyběl dětem sociální kontakt s učiteli i spolužáky. (Alena Petáková)
Na přelomu března a dubna jsme dělali dotazníkové šetření, kde jsme se ptali rodičů a dětí, jak jim vyhovuje nastavený způsob vyučování. Reakce byla velmi pozitivní a podle ní jsme podobu výuky upravili. Změnili jsme počet hodin „synchronního“ tedy přímého vyučování na dvě hodiny denně. U zadávání úkolů, posíláme žákům práci denně s nějakým doporučeným termínem odevzdávání, ale nebazírujeme na přesném plnění termínů. Respektujeme odlišné podmínky v rodinách. Dítě se díky tomu orientuje v množství práce, které od školy denně dostává. Pozitivní zpětná velmi motivovala učitel k další práci. (Michal Černý)
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat