„Možná by pomohla představa, jak bychom učili, kdyby tato situace trvala rok? Jak bychom vyřešili maturitu a přijímačky, kdybychom věděli, že musíme zůstat doma do konce kalendářního roku nebo ještě déle? Co bychom dělali? Možná by nás tato otázka navedla na nový způsob přemýšlení o zkouškách a pomohla nastavit smysluplnější milníky vzdělávací dráhy. Museli bychom to vyřešit,“ píše ředitelka Základní školy a Gymnázia Thomase Manna Zuzana Svobodová pro magazín Rodiče vítáni.
Zuzana Svobdová (gamnaziumtm.cz) |
Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat? Možná, kdybychom se více zajímali o proces než o výsledek, tak bychom možná došli k tomu, že ten se zase tak jednoduše “opsat” nedá a možná by šel otestovat i v karanténních podmínkách.
Možná se skutečně dostaneme v květnu do škol, červen nějak přežijeme, v září standardně začneme a doba koronaviru se stane jenom vzpomínkou a pak i položkou v učivu moderní historie. Možná ale ne. A možná je i škoda, když současný stav nevyužijeme k tomu, abychom nastartovali smysluplnou změnu a zapojili v praxi naše klíčové kompetence, které v tuto chvíli skutečně můžeme rozvíjet úplně všechny.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
"Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, proč nemůžeme udělat maturitní a přijímací zkoušky teď? Proč to nejde? Protože by to žáci mohli opsat? To by asi mohli… A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat?"
Že testokracie s oblibou testuje to nejméně podstatné na vzdělávání, protože jen to, co jde snadno, rychle, jednoznačně vyhodnotit a co týden po zkoušce končí v koši zapomnění), a to nejvíce podstatné netestuje, protože to právě snadno, rychle a hlavně jednoznačně nelze testovat. Ale za to je potřebné v životě.
Tím jednotné státní testy škodí vzdělávání více než si dokážeme připustit.
Změníme to konečně pod vlivem současné situace?
Návrh v Parlamentu čeká na 3. čtení.
A co to tedy říká o tom, co vlastně u té maturity a přijímaček testujeme, když to jde tak snadno opsat?
Vážená slečno,
u maturity se testují znalosti a dovednosti.
Ty se musí testovat na něčem. Zatím ještě nikdo nevymyslel, jak se dá např. otestovat schopnost řešit matematický problém bez řešení nějaké úlohy, no a to řešení se zpravidla někam napíše.
Takže ano, opsat se to logicky dá.
Včetně toho "procesu" = postupu řešení, kterých zas tolik možných a správných není.
Rovněž např. při maturitě z jazyka se odpověď na otázku opsat dá. A bez otázek a odpovědí těžko poznáte, zda někdo umí jazyk.
Jestliže zadáte esej, tak ten je opsatelný ještě lépe.
Pokud tomu nerozumíte, tak se holt nedá nic dělat.
Ale zato jste moderní a aktivisté i novináři Vás budou mít rádi.
Aha... Tak pardon.
Vážená paní, nikoli "vážená slečno".
Omlouvám se, podle názorů i fota jsem Vás považovažoval za studentku.
Ona ta úvaha paní Svobodové je docela zajímavá. Jenže pan Komárek z ní bohužel vybral jen pasáž, která vyhovuje jeho smýšlení. Co na tom, že je to nejslabší část celého článku postavená na podivných argumentech s opisováním, čímž celou úvahu paní Svobodové doslova degradoval.
Paní Adamová
Já jsem to pak rozklikl a zjistil jsem, že paní autorka je učitelkou, nikoli žákyní střední školy. Ale z té pasáže to fakt nebylo poznat...
Nejde jen o to opisování. I formulace jako abychom nastartovali smysluplnou změnu a zapojili v praxi naše klíčové kompetence je typické "svazácké" heslo.
Ale máte pravdu, že výběr úryvku se na vyznění podepsal.
Okomentovat