K návrhu o možném návratu žáků do škol za předpokladu povinného nošení roušek se Učitelská platforma staví skepticky. Většina žáků i učitelů má dnes k dispozici pouze podomácku vyrobené roušky, které je možné bezpečně používat jen omezený čas, nikoli pro celodenní pobyt ve škole a vedení výuky. “Rodiny by musely roušky denně prát, což nelze ohlídat. Problém by byl i u sociálně slabých rodin či v rodinách se špatnou hygienou. Mohlo by to vést k tomu, že by byly ze vzdělávání vyloučeny děti rodin, které nejsou schopny zajistit denně čisté roušky,” sděluje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Společně s rouškami, ve kterých by se dalo srozumitelně mluvit a ve kterých by se nikdo z učitelů ani žáků brzy nezadýchával, je třeba zajistit i dostatek dezinfekce. “Neumím si představit, že ve škole dodržíme rozestupy a budeme při vstupu měřit teplotu žákům. I na to je nutné myslet,” říká Petra Mazancová z Učitelské platformy. Celodenní nošení roušek a dodržování přísných hygienických pravidel navíc znemožňuje kvalitní výuku, která stojí na spolupráci a kontaktu mezi učitelem a dětmi i dětmi vzájemně, skupinové kooperativní práci, využívání širokého spektra pomůcek a podobně. Frontální a výkladové metody nejsou vhodnou alternativou pro dlouhodobější výuku.
“Veškeré nápady s rouškami a dezinfekcí zatím působí jen jako náplast pro zklidnění rodičů, že jejich děti nebudou dlouho doma,” dodává Petra Mazancová. O znovuotevření škol se však musí přemýšlet mnohem pečlivěji, musí se zohledňovat průběh výuky i kapacitní a personální možnosti škol. Značná část učitelů je navíc sama v seniorském věku nebo se potýká s chronickými zdravotními problémy a autoimunitními chorobami, nebo je po onkologické léčbě. Není jasné, zda by školy vůbec zvládly zajistit výuku při kompletním otevření před definitivním ústupem epidemie.
Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy
0 komentářů:
Okomentovat