Jak se vlastně stane, že v poměrně konzervativním prostředí českého školství vznikne škola, kde převažuje distanční výuka nad prezenční a nejedná se o školu vysokou? Rozhovor s ředitelem březovské „školy na konci světa“ Ludvíkem Zimčíkem přináší portál Učíme online.
Ludvík Zimčík (zsbrezova.eu) |
Dnes je základní škola v Březové svého druhu jediná v republice, jejími žáky jsou děti z celé republiky. Naše „základní škola na konci světa“ má české žáky nejen po celé republice a některé také s rodiči dlouhodobě v zahraničí, ale také k nám docházejí (dojíždějí) každý den slovenské děti a žáci přes hranice.
Učitel v březovské škole nevystačí jenom se znalostmi ze svého oboru a se základními poznatky psychologických a didaktických disciplín. Kromě tradičních dovedností musí zvládat výuku podporovanou ICT; tato výuka je chápána jako dílčí forma, nikoliv jako samoúčelný cíl, počítačové výukové programy jsou pouze prostředkem, který škole pomáhá v některých případech rychleji dosáhnout cílů ve vztahu k žákům. Úloha učitele se více posouvá do fáze přípravy vyučování a k dokonalejšímu uplatňování individuálního přístupu na základě menšího počtu žáků ve třídách.
Na škole v Březové se neustále prohlubuje funkce učitele jako poradce a organizátora studia, který vede žáky k větší samostatnosti a zodpovědnosti za své učební výsledky. ICT je stále více začleňována do vyučování většiny předmětů. Aby byl každý učitel kompetentním aktérem výše uvedených změn, průběžně se vzdělává v práci na počítači, respektive notebooku, tabletu, smartphonu, (dále jen „počítač“), musí umět získané poznatky předat žákům.
Vzdělávání v březovské škole je budováno na principech otevřené školy. Vycházím z přesvědčení, že školy obecně musí uvolnit své strnulé vnitřní organizační struktury, proto nejsou děti v březovské škole vzdělávány jen ve věkově homogenních skupinách a ve stejném čase stejnému učivu. Tyto názory jsou v souladu s možnostmi, které dává školský zákon i vyhláška o základním vzdělávání. V souladu se školním vzdělávacím programem jsou vytvářeny heterogenní zájmové skupiny a flexibilní časové plány jako prvky individuálně určeného učení. Všichni učitelé využívají počítač v hodinách (např. demonstrace, motivace, procvičování, zdroj aktuálních dat).
Náš školní vzdělávací program je postaven na maximálním využívání počítačů, notebooků, tabletů a smartphonů (informačních technologií) ve výuce, na elektronickém vzdělávání (e–learningu) a řízeném samostudiu (distanční výuce), na individuálních on – line konzultacích se žáky a jejich rodiči.
Jsme velmi vstřícní potřebám rodičů a dětí, kteří např. často cestují, mění svá působiště a potřebují pro svoje děti kontakt se spádovou školou (zkoušející školou), znevýhodněným žákům, talentovaným sportovcům aj.
V březovské škole je proto dětem kontakt s počítačem umožněn už v naší mateřské škole od čtvrtého roku věku, kdy jsou již relativně schopné samostatně ovládat některé výukové programy a chápat určité souvislosti a jsou připravovány na výuku s využitím ICT od prvních dnů v základní škole.
Celý rozhovor naleznete zde
2 komentářů:
"Školy v naší zemi jsou i dnes pořád velmi konzervativní a tradicionalistické. Tisíce žáků se učí odříkávat příklady, poučky a definice, ale neučí se vymýšlet a tvořit.
Většina škol takto vyučuje? Nechce se mi tomu věřit. Jestli ano, stydím se, že jsem součástí českého školství, i když tak neučím.
Myslím ale, že je to tak, že apriori odmítáme frontální učení.
Jenže - není frontál jako frontál. Pokud inspektor sleduje řízenou diskuzi(kde pochopitelně učitel má hlavní slovo - řídí jej a vede správným směrem) a popíše jej jako frontál... pak čteme že x procent škol učí převážně frontálem… Jenže: stále máme určité penzum učiva, stále máme ve třídách i v chápání pomalejší žáky, kterým z časových důvodů musíme "šoupnout " správné řešení do hlavy jednodušeji a hotové, aby aspoň něco potom do písemky zplodili. Ano individuální a badatelské vzdělávání by bylo super....
No, paráda.
Takže alespoň jedna škola, které nebude vadit, že se školy případně otevřou až napřesrok.
Ostatní děti halt budou muset i nadále biflovat všechno nazpaměť a odříkávat telefonní seznamy.
Okomentovat