Česká škola oslovila ředitele škol, učitele i odborníky se dvěma jednoduchými otázkami: 1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda…) 2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy… Učitelka Renata Veselá v anketě reaguje samostatným textem.
Pan Štefan Klíma zde uveřejnil moc moudrá slova. Možná zapadly pod vrstvou článků dalších. Škoda! Proč vracet děti do škol, když právě teprve teď po pár týdnech jsme se naučili vzdělávat distančně? Když právě teď konečně probíhá edukace klíčových kompetencí jako je řešení problému, komunikace, týmová práce, práce s informacemi, rozvoj vlastní odpovědnosti, samostatnosti. Možná jsem některé kompetence opomněla, některé nazvala jinak.
Apropó, edukují se i rodiče – sen každého učitele. Ano, pro ně je to velmi náročná fáze života. Fáze hodně nefér, vždyť mají právo, aby děti vzdělávali učitelé. Ale o právech snad někdy jindy.
Tato doba je tak napěchovaná šancemi děti naučit právě tomu, čeho se nedostává ve škamnách. Proč to hned rušit? I kdyby děti neměly dostat známky, i kdyby nestihly probrat násobilku, která zrovna byla v plánu…ale pochybuji, že by něco neměly zvládnout. Právě jsem totiž objevila tak kouzelná videa, kde je vše vysvětleno…a děti je mohou sledovat nerušeni kamarádem nejapnými vtípky a také pořád dokola, aby vše zvládly pochopit individuálním tempem. Prostě KOUZLO!!
Máme ještě (spíše vy, řidiči školního vzdělávání) selský rozum?
V květnu bychom se ve škole potkali. Pro některé z nás (omluva chlapům – je nás prostě víc) by to bylo setkání poslední a dny možná úplně poslední. Je nás hodně „nad šedesát“, které jsme dennodenně v úzkém kontaktu s dětmi. A v úzkém v pravém slova smyslu! Víte jak to vypadá, když Vám dítě chce sdělit jakoukoli myšlenku během přestávky? Hluku kolem habaděj, dítě neumí stručně jasně a hlasitě vyslovit myšlenku. Co uděláte? Skloníte se k němu, že?
Tak asi tak.
Citovaný text Štefana Klímy naleznete zde
22 komentářů:
To se to opravdu tvůrcům promořování škol od poloviny května nepodařilo. Nejen učitelé, ale i lékaři jsou zděšeni. Stát není schopen ochránit své občany. Lze tomuto státu (i když plně chápu složitost této obrovské zdravotní krize) ještě věřit? Kde je ta proklamovaná solidarita s lidmi v důchodovém věku?
Učitelská platforma je pro - když bude dost roušek. Nepřekvapilo. Roušky v narvaných třídách opravdu nic neřeší.
Víte jak to vypadá, když Vám dítě chce sdělit jakoukoli myšlenku během přestávky? Hluku kolem habaděj, dítě neumí stručně jasně a hlasitě vyslovit myšlenku. Co uděláte? Skloníte se k němu, že?
Nevědí.
Tohle lidé mimo školství nevědí. Když se ukáže v televizi škola, tak tam v hrobovém tichu sedí děti a učitelka píše na tabuli malou násobilku.
To, co popisujete Vy, je realita.
Jana Maříková
Jo, uvědomělost zavazuje.
PK chce dělat maturity (testy, praktické několika denní, ústní 14 denní) a k tomu přijímačky z celého okresu.
Nepřekvapilo.
L. snirch - a vy si myslíte, že když se půjde v květnu do školy, maturity nebudou? Jednoduchá početní úloha - kolik je třeba učitelů u maturity a kolik v běžném provozu? A přijímačky nechat na řediteli. Nevím, co jste četl vy, ale takhle to chceme.
Je možnost, že se půjde do školy po 1.6.2020, udělají se někde přijímačky (gymply) a maturity ze zákona budou z vysvědčení.
Je to tak, že?
Na maturity (praktické a ústní na SOŠ - délka 3 týdny) je potřeba stejně tolik učitelů jako na výuku. Místo 40 jich stačí 30 pro 4 maturitní obory (vedoucí maturitních prací). Ústní trvají 10 hodin (pro učitelé) a to často ve vedrech - dopolední, odpolední blok (8 maturantů za den ústní).
Paní ředitelka to vystihla. Virus by měl rozhodnout a ne závazkůchtění politiků.
jak to vypadá, když Vám dítě chce sdělit jakoukoli myšlenku během přestávky?
Vypadá to hnusně. I vyučující chce mít přestávku. Přitom sdělování "myšlenek" o přestáce je oblíbeným koníčkem některých inkludovaných. Když ta svoje moudra sdělují spolužákům, ti spolužáci to vydrží jen chvíli a pak je zb..., totiž pardon, šikanují.
Mělo by se s tím něco udělat systémově. Třeba zřídit na každé škole pro podobné účely lampárnu (vrbu, ...) pro mimořádně sdílné žáky.
NOUZOVÝ STAV V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ - NIC NOVÉHO!
V květnu bychom se ve škole potkali. Pro některé z nás (omluva chlapům – je nás prostě víc) by to bylo setkání poslední a dny možná úplně poslední. Je nás hodně „nad šedesát“, které jsme dennodenně v úzkém kontaktu s dětmi. Napsala ředitelka školy Renata Veselá.
RIZIKOVÉ SKUPINY MAJÍ BÝT V "CHYTRÉ" KARANTÉNĚ IZOLOVÁNY. NAŘÍDÍ TEDY VLÁDA KARANTÉNNÍ IZOLACI "UČITELSKÝCH SENIOREK" A POVOLÁ DO ŠKOL "NÁHRADNÍKY" (NAŘÍDÍ NAPŘÍKLAD "INKLUZI" PRO ABSOLVENTY ČI STUDENTY PEDF, REKVALIFIKOVANÉ ABSOLVENTY JINÝCH VŠ APOD. DO ŠKOL?) NEBO SNAD ZMĚNÍ ŠKOLSKÝ ZÁKON TÍM, ŽE ZRUŠÍ POVINNOU ŠKOLNÍ DOCHÁZKU, A PŘEVEDE TÍM TY OHROŽENÉ SENIORKY DO "DISTANČNĚ KARANTÉNNÍHO REŽIMU V DÁLKOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ"?
No potěš Pámbu, EU nebo někdo jiný pana ministra školství, premiéra, rodiče, zaměstnavatele a celé Česko a jeho ekonomickou a sociální budoucnost:
Zanedbané z 85 % zfeminizované, podfinanované, mizerně řízené a seniorně poznamenané školství jako součást chytré karantény po vzoru Singapůru nebo Německa? Na to jsem tedy upřímně zvědav, co s tímhle vším vláda a parlament nakonec udělají.
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/renata-vesela-v-kvetnu-bychom-se-ve.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
J.Týř
Paní Silvie - přesně!
RIZIKOVÉ SKUPINY MAJÍ BÝT V "CHYTRÉ" KARANTÉNĚ IZOLOVÁNY.
Já bych radši "moudrou" karanténu.
Myslím, že se vše vyřeší klusknutím prstů:
Riziková hranice bude až nad sedmdesát..ono to pude souudruzi:-)
Když se často holím, tak krvácím. Když mluvím v roušce, tak zvracím! Ještě, že mám štít od strunovky. To budou děcka čubrnět. Ještě přemýšlím, že bych si svou věrnou hondičku zavěsil proklatě nízko a svištivým zvukem je udržoval v uctivé vzdálenosti. Pořád věřím, že to nebude nutné a budeme se pomalu a jistě promořovat distančně až do září.
Jen nám to nesmí kazit ten strejda, co mu kámoši neřekli, že má ze dne na den zavřít školy. Pak čtrnáct dní dělal mrtvého brouka, zatímco většina učitelů konala se svými žáky a jejich rodiči zázraky. Když už si to začíná sedat a všichni vědí, co a jak dělat, přispěchá se svou troškou do mlýna a vyhlásí: „Nedělejte nic!“ To bych mu, ale křivdil. Chce po nás, abychom jen trošku šolíchali čédinu, máťu a anglinu. Té matice se divím nejvíc, protože se stejně učí špatně a zkoušet se nebude. Ostatní se prý děcka stejně dozví časem na střední nebo na vysoké. Děcka, ale jen dvě hodiny denně! Často myslím na kamarády z Donbasu, se kterými jsme si vyměňovali životní zkušenosti anglicky. To bylo ale ještě v míru. Dnes bych to musel našim dětem asi cenzurovat, aby neutrpěly doživotní trauma. Ještě, že nad nimi bdí táta ministr. Tuší ten člověk vůbec, jak a kdy se na základkách učí například informatika? Tu ale také určitě nikdo potřebovat nebude. Tak už jen čekám, kdy mu Miloš I. udělí řád táty parťáka zlatého. Všechno nakonec stejně zachrání formativní (okecávací) hodnocení. Čím víc lejster, stránek, bumážek, tím víc lepší!
Brněnští právníci David a Vendula Zahumenští podali trestní oznámení na premiéra Andreje Babiše (ANO), ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO), ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) a epidemiologa Romana Prymulu. V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu je podezírají z řady trestných činů, například z šíření nakažlivé nemoci, poškozování cizích práv či z nedbalostního obecného ohrožení...
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pravnici-podali-trestni-oznameni-na-babise-prymulu-hamacka/r~e43f5df278d611ea80e60cc47ab5f122/?
Ministr Hamáček včera ve sněmovně řekl, že času na důkladné vyšetření bude dost třeba na podzim a že teď je potřeba volit co neújčelnější a nejúčinnější postupy. Souhlasím a držím vládě i parlamentu palec, aby to dokázaly. Každý máme "svůj adrenalin". K čemu tam nahoře dojdou, budeme teď muset respektovat a problémy řešit pokud možno v klidu ... Mně to povídejte:)
Jirko, líp bych to nenapsal. Jen bych doplnil, že tady máme myslitele, kteří tvrdí, že vlastně ani na té střední se děcka nic moc dozvědět vlastně tak nějak nemusí, že to všechno až na té bájné vysoké. Lékař, právník, ekonom, to všechno přece vzniká až na té vysoké. Co se děje na střední je vlastně tak nějak jako jedno. A pak myslitel přijde a vykládá, že vysoké školy jsou neschopné, když mají takový odpad.
Plaga je podle mě velmi špatný ministr a měl by být v zájmu správného fungování českého školství co nejdříve nahrazen někým kompetentním. Pro funkci ministra nemá ani dostatek zkušeností, ani dostatečný rozhled a znalosti. Měl by dělat náměstka pro čerpání EU fondů a ne ministra.
Já bych rád někoho, jako je Václav Klaus mladší. Nikdo jiný mě v tuto chvíli nenapadá. I když i on je pochopitelně ve svém rozhledu omezený - třeba včera navrhoval ve Sněmovně jednostranné vypovězení Lisabonské smlouvy ze strany ČR. Nic proti strategické vizi, LS se mi také nelíbí, ale ta provázanost právních systémů a regulací jednotlivých členských zemí EU je dnes už tak velká, že tyto kroky nelze dělat ze dne na den bez rozsáhlých analýz dopadů.
Naše školství potřebuje jasnou, silnou a nepřiposranou vizi, která nebude plná zbytečných blábolů o kompetencích, nýbrž bude založena na skutečném vzdělávání a povinnostech, s jasně vymezenými pravidly a ověřováním kvality. Potěmkinových vesnic a všelijakých dokumentů o tom, jak je třeba myslet v souvislostech a průřezově a kriticky a inovativně a originálně máme tolik, že celá Ostrava by se měla čím utírat po zbytek století. Na každého skutečně pracujícího máme tři další - jeden o té jeho práci píše "odborné" texty, druhý mu radí, jak má pracovat správně budovatelsky a angažovaně a třetí tu jeho práci kritizuje. Zbavme se těchto vyžírků a zaměřme znovu to vzdělávání v první řadě na práci a v druhé na výkon a nechme zkušené učitele dělat svoji práci. Radilů a samozvaných mistrů "sedmdesatera sedmera" umění máme, že bychom s nimi mohli dláždit záchodky v metru.
Pane Doležele,
kdybyste navrhl někoho jiného než VK ml, bylo by to pro mě fakt zklamání. Takto jsem v klidu.
Já si myslím, že větší tragédie než VK ml české školství by již potkat nemohla.
Nyní jsem naopak s ministrem spokojen v tom smyslu, že za posledních 10 let krom krátkého působení pana Fialy nikdo lepší nebyl. Po triu Dobeš, Chládek, Valachová jsme potřebovali normálního ministra. Jsem tomu rád. Neříkám, že není prostor na zlepšení, je, ale po tom zmiňovaném triu, které školství docela dobře rozvrátilo, nějaký čas na uklidnění potřebujeme.
měl by být v zájmu správného fungování českého školství co nejdříve nahrazen
Věc názoru. Raději odstraněn a zrušen bez náhrady nežli nahrazen.
tyto kroky nelze dělat ze dne na den
Při současném poměru sil tyto kroky nelze dělat vůbec. A v dohledné době se poměr sil nezmění. Ale až se ten poměr sil změní, uvidíte jak to posviští. (Pro srovnání: v Bruseli jsou jistě všichni přesvědčení, že Brexit se nedá stihnout do konce roku.)
Vaše záměry, pane Doležel, zcela podporuji. Bohužel jejich uskutečnění se nedožijeme.
Zabraňme nekalým živlům rozvracet naše socialistické/post-komunistické/kapitalistické - doplňte hodící se - vzdělávání. Vyžeňme kverulanty a záškodníky svinským krokem. Naši vzdělávací Potěmkinovu vesnici si rozvracet nedáme. Naši sou-druzi učitelé pracují se stachanovským nasazením, aby plnili plán kvalitního vzdělávání na 120%. Ať žije VK junior a jeho rodina. Práci čest a robotě pokoj!
Raději odstraněn a zrušen bez náhrady nežli nahrazen.
To neprojde.
Přece jen je to ministerský flek, který lze použít na koaličních vahách.
Se zbytkem souhlas.
"Kdybyste navrhl někoho jiného než VK ml, bylo by to pro mě fakt zklamání. Takto jsem v klidu."
Já jsem také v klidu. Že se s vámi neshodnu téměř v ničem, to už máme ověřené a já jsem s tím naprosto spokojený. Spíše by mě znervóznilo, kdybychom se shodli.
Okomentovat