Čím dál víc mi to vrtá hlavou. Proč máme školy otevřít? Vidím takové čtyři možné důvody (neřeším školky):
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
2. Zkoušení, selekce, certifikace. Konkrétně maturity a přijímací zkoušky, a také klasifikaci. A potřebujeme to? Klasifikaci určitě ne. Mnoho škol neznámkuje už teď. Na Slovensku klasifikaci i známkování do září zrušili. Maturitu asi taky nepotřebujeme, když i MŠMT počítá s tím, že letos nemusí být. Jediné, co je potřeba, jsou přijímací zkoušky. Ale opravdu jen tam, kde je velký převis poptávky. Střední školy, kde se na 30 míst hlásí 35 dětí mohou přijmout všechny, nejspíš stejně všichni nenastoupí. Nezbytné jsou jen tam, kde je převis vysoký. A i přijímací zkoušky jde realizovat online - v zahraniční je několik modelů, které přesně kontrolují situaci a opisovat nebo si nechat radit je prakticky nemožné, např. v Singapuru tak dělají přijímací zkoušky. A zemí, kde to využijí určitě přibude. A kromě toho maturitu i přijímačky jde jistě realizovat i bez plošného otevření škol. Třeba otevří školy jen pro maturanty a dobrovalně pro deváté třídy.
3. Sociální izolace dětí. A rodinná ponorka. Problém rychle narůstá. Pro malé děti nestačí se potkávat online. Potřebují fyzický kontakt jak mezi sebou tak s jinými dospělými než s rodiči, navíc ne všechny děti tu možnost mají. A jak píše jedna matka: "jsem už čtyři týdny doma se všemi svými dětmi (jo, miluju je, ale k tomu s nimi nemusím být 24 hodin denně)." Problémy to může vyvolat velmi různé až po hluboké trvalé psychické postižení dětí či rozvrat rodin. Takže to bychom řešit měli. Ale ani tady není plošné otevření škol nutné. Dětem by úplně stačily dva dny v týdnu dvě hodiny, a samozřejmě ani to nemusí být ve škole, ale jen za dobrého počasí venku. Ovšem jediný, kdo takovou možnost může nabídnout všem dětem, je právě škola.
4. Aby se děti učily. To je ovšem problém velmi diferencovaný. Na FB se píše např. "Já bych brala třídu do školy nebo do parku na dvě krátká dopoledne týdně. A už navždy. Ukázalo se, že trčet tam od pondělí do pátku je neefektivní." nebo "ze deti nechodi do skoly neznamena, ze se neuci. Jejich samovzdelavani bezi bez ohledu na ministerstvo skolstvi https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t95/3/16/1f609.png;) Takze pedagogicka ujma minimalni." Některé školy si s online výukou poradily skvěle, jiné se snaží a učí se. Ale jsou i školy, které se nesnaží, věří na návrat minulosti a odnášejí to děti. A samozřejmě různé jsou i možnosti a dovednosti dětí. Mnoho dětí prokázalo nečekaně skvělou učební autonomii a samozřejmě se ukazuje, že výhodu měly ty, kde jsou děti k samostatnosti a učební autonomii ve škole vedeny. Ale na druhé straně jsou děti, které k samostatnosti škola nevedla anebo dokonce teď vůbec neměly možnost se se školou spojit, nemají doma podporu rodičů. Nejčastěji půjde o děti ze slabého sociálně ekonomického prostředí. To je třeba samozřejmě řešit. Ale ani tady není plošné otevření škol na místě. Když se škola otevře pro všechny, mám obavu, že učitelé nesoustředí mnoho své pozornosti na online-problematické děti, na ty co nic nedělaly, nepřipojily se, neřešily, nespolupracovaly.
Ostatně, jak by k tomu ty ostatní, co se spolupracovaly, přišly? Spíše než plošné otevření škol, je třeba hledat schůdná, epidemiologicky a hygienicky přijatelná řešení různých problémů. Otevření škol podle místních podmínek, dobrovolně pro děti i rodiče, za rozumných podmínek stanovených hygieniky. Nějaké nápady jsou zde: http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ondrej-steffl-navrat-do-skol-nebo-nic.html a zde: https://www.facebook.com/osteffl/posts/3093956723998849 A myslet je třeba také na to, co bude v září a třeba v září 2021.
Co z toho, co teď v krizové situaci uděláme a tedy vyzkoušíme, se nám může osvědčit. Je to nevídaná příležitost změnit fungování škol. K lepšímu!
10 komentářů:
Kruci už pane Šteffl,
učím, dělám přípravy, opravuju gigabajty textů, vařím, nakupuju, uklízím a mám doma tři děti přilepené na kompech. Ponorka začíná být vážná. Kluci se začínají dost drsně provokovat a mně to začíná iritovat. Skuhraj, že už na tom pitomým pécé nechtěj sedět, abych je těm horlivým "profesorům", co mají pocit, že musí každou hodinu v rozvrhu odučit videózněonline omluvil, že maj koronu. Potřebují kamarády, potřebují vidět laskavého a zkušeného učitele, který by jim vysvětlil matiku ve třídě, když vidí, že jim nejde, způsobem, o kterém ze zkušenosti ví, že zabere.
Tak sakra nepište blbosti typu, proč otevřít školy, alespoň ne před tím, než jste si na vlastní kůžičce nevychutnal, jaké to je být zavřený se třemi dětmi, pět, nedejbože dvanáct týdnů doma. Vím, že se považujete za vizionáře a kompy nadevše milujete, ale co je moc, to ne nemoc, jak říkával emeritní školník Mach.
ps, když má těch 80 tisíc rodin pocit, že jsou dětičky ve škole ohrožené, ať si je nechaj doma třeba nafurt, ale ostatním ať je škola otevřená.
Dobrý den,
řešením by bylo směnné vyučování - první půlka třídy na 3 hodiny dopoledne s obědem, po obědové přestávce na odpoledne-začnou obědem-druhá půlka třídy. Po týdnu se budou střídat poloviny tříd. Sociální kontakt je nutný i pro děti, co doma nemají technické zázemí a podporu rodičů. A těch je pane Šteffle poměrně hodně.
O všem tozhodne počet nakažených. Ti co nemají nic na práci tedy mohou diskutovat o ničem ještě měsíce.
Pan/paní Unknown
...řešením by bylo směnné vyučování - první půlka třídy na 3 hodiny dopoledne s obědem, po obědové přestávce na odpoledne-začnou obědem-druhá půlka třídy...
Pokud ovšem nepadnou učitelé.
Jestli je epidemie v podstatě pryč a infekční riziko je nízké, resp. jestli "je to jen chřipka" a vlastně o nic nejde, jak někteří tvrdí, můžeme otevřít školy (a všechno ostatní) úplně.
Pokud problém není pryč a není to jen chřipka, tak by riziko pro personální obsazení výuky bylo dost vysoké.
Nepopírám, že děti i rodiče by školu potřebovali. I já bych bral obnovení výuky. Ale jde to, jaká by byla cena. Což já nevím.
Tajný Učitel řekl(a)...14. dubna 2020 7:56
"Tak sakra nepište blbosti typu, proč otevřít školy, " ... že vy jste to nedočetl do konce. Zkuste alespoň bod 3, je tam i ponorka :-)
Tak ať je otevřou s tím, že účast bude dobrovolná, tzn., někteří žáci a učitelé to risknou a jiní ne. Já bych do školy učit šel, třeba zítra, ač patřím k rizikové skupině a děti bych dobrovolně také poslal. Cokoli je lepší, než pseudo-e-výuka v ponorce. Tahle počítačová hysterie totiž neblbne jen žáky, ale i rodiče a učitele. Docílíme totálního znechucení dětí z online čehokoli. Počkat, to vlastně není špatně... Jen tak dál, až do vánoc a naložit pořádný ranec e-úkolů.
Blogger Tajný Učitel řekl(a)...
"Tak ať je otevřou s tím, že účast bude dobrovolná, tzn., někteří žáci a učitelé to risknou a jiní ne."
Tak ještě zkuste konec :-D
Otevření škol podle místních podmínek, dobrovolně pro děti i rodiče, za rozumných podmínek stanovených hygieniky.
Jenomže strach vždycky vítězí, že. My se tak rádi bojíme. Který ředitel riskne odpovědnost za možné nakažení někoho někým? Který starosta? Princip padajícího koláče funguje spolehlivě.
Když už by se žáci mohli sami rozhodnout, jestli do školy přijdou, nebo ne, měli by také mít možnost se rozhodnout, jestli budou klasifikováni, nebo ne. To by se pytlikům tuze líbilo.
Zkompetňovací ráj...
Okomentovat