„Řada škol zareagovala skvěle. Snažila se v úvodu to překonat a naběhnout na vzdálenou výuku, ať už jakoukoliv formou – online vyučováním nebo zadávám úkolů a případných konzultací přes různé platformy. Ale já jsem už apeloval na učitele. Když už víme, že to není situace na pár týdnů, tak by měli plánovat předměty tak, aby rodiny a děti nepřetěžovali. Je potřeba se na situaci podívat také z pohledu rodin. Rodiče jsou doma na home office, to znamená, že musejí pracovat. Zároveň tam mají dvě nebo tři děti, z nichž každé chodí do jiné třídy a vypadávají na ně pouze úkoly, se kterými si musejí poradit,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro MF DNES.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Inspekce telefonuje do škol a prověřuje, jak učitelé zvládají online výuku. Někteří kantoři to berou jako buzeraci. Proč to v těchto časech inspekce dělá?
Česká školní inspekce na základě požadavku ministerstva školství v současné době monitoruje, jak školy využívají distanční formy vzdělávání. Aby nebyli ředitelé zbytečně zatěžováni, byla zvolena telefonická forma, kdy hovor trvá přibližně deset minut. Jedná se o snahu zjistit, jaký je aktuální stav a případné problémy, tak abychom mohli jako ministerstvo na současnou mimořádnou situaci lépe reagovat.
Přichází nějaké poučení z této mimořádné situace?
Pokud se na ni mám zkusit podívat v tuto chvíli optikou jinou než tou katastrofickou, tak je to příležitost pro český vzdělávací systém urychlit pozitivní změny v českém školství týkající se využití digitálních technologií. Protože řada těch učitelů, kteří tvrdili, že na moderní technologie nesáhnou, po technologiích sáhla. A najednou vidí, že mohou být dobrým pomocníkem.
Celý rozhovor naleznete v MF DNES
6 komentářů:
Ano někteří učitelé možná příjdou využívání ICT ve výuce na chuť. Jenže mají opravdu čemu přijít na chuť? Všiml si ministr, že nebýt toho, že nakladatelství Nová škola, Fraus a Taktik poskytly využívání svých interaktivních učebnic po dobu dálkové výuky zdarma, žeučitelé nemají po čem sáhnout? Že neexistuje nic uceleného? Že stát nic takového, byť se prošustrovaly obrovské peníze z EU fondů, nedokázal podpořit? Ano na youtube je hromada jednotlivých na sebe nenavazujících videí, na internetu se dá najít hromada PowerPointových prezentací, z nichž většina vznikla v šablonách a z nichž také většina stojí za pendrek. Až tedy na ty umístěné na rvp.cz, tam se rozumné věci najít dají. Na rozdíl od portálu, který zřídilo ministerstvo kdysi na shromažďování materiálů z šablon, kde jsou prezentace převedéné do nepoužitelného pdf a kde je vyhledávání zajištěno doslova zoufale,
Paní Pokorná přesně. Podpora státu mizerná. Spoustu let mají podporu rozbíječi a ne tvořivci. Těch serverů, kde je něco rozumného je minimum a často soukromá iniciativa.
Pan ministr si nevšiml a vyleze vždycky až se vše rozebere a pak zopakuje to co už nějak prošlo, ale je nějaký den pasé. Novináři mu hezky nahrávají. Prostě idyla.
Neboli školská média řídí ministra a školství a ne naopak.
To, co kritizuje na školství je vlastně jeho sebekritika. Jen mu to zatím nedošlo.
Měl by si vzít za poradce nějakého zkušeného vlčáka ze skušeností z řídících funkcí a dbát jeho rad. I ve školství takoví jsou.
se prošustrovaly obrovské peníze z EU fondů
A stále prošustrovávají a prošustrovávat budou. Co také s nimi. Od toho ty dotační fondy jsou.
Zadání zní jasně! Dostat ty prašule do oběhu za jakoukoli cenu.
A když něco doma ulpí, jen dobře.
Tak prý koronavirus předkládá zdatným učitelům nové výzvy. No paráda.
A co státní správa a samospráva ve školství? Ta zdatná není?
Pne Pytlíku nestrašte.
Ta zdatná je. Vyzve učitele ať makají. Ona je bude řídit a kritizovat.
Zaplať pánbů, že se zatím moc neprobrala a nelajnuje učitelům, jak to nemají dělat. Až se úředník probere, pak začne vzrůšo.
Však už teď je mezi čerpači poprask. Školit nemůžou, tak se vrhnou na net.
Paní Pokorná nepřesně, maličko.
Souhlasím s kritikou počínání státu a dlouhodobého zanedbávání tvorby ucelených materiálů, ale chválu oněch tří nakladatelství považuji za neférovou.
Existuje mnoho škol, které materiály zdarma nepotřebují, protože mají materiály "normálně" koupené.
Pokud existují "učitelé (kteří) nemají po čem sáhnout", je to zanedbání nejen ze strany neumětelského státu, ale také ze strany těch učitelů a škol, na kterých ti učitelé působí.
"Existuje mnoho škol, které materiály zdarma nepotřebují, protože mají materiály "normálně" koupené. Pokud existují "učitelé (kteří) nemají po čem sáhnout", je to zanedbání nejen ze strany neumětelského státu, ale také ze strany těch učitelů a škol, na kterých ti učitelé působí."
Myslím si, že přístup oněch nakladatelství se ocenit dá. S tím zanedbáním škol to není tak jednoznačné, školy na to totiž nemají peníze, takže je to vlastně zanedbání ze strany státu. Naše malá škola si prostě tyto učebnice vzhledem k přísunu peněz na učebnice a pomůcky od státu nemůže dovolit, a tak koupíme jen sem tam něco, a to spíš ze šablon nebo využíváme roční licence zdarma, a pro učitele, o nichž víme, že to budou doopravdy využívat a že to nebudou vyhozené peníze. Větší školy na tom možná jsou lépe.
A když už jsme u toho, dovolím si malou recenzi těchto interaktivních učebnic, když už k nim mám přístup zdarma, vzhledem k jejich využití v domácí výuce. Nemám samozřejmě prozkoumané všechny učebnice, takže jen orientačně.
Fraus
Učebnice např. fyziky oproti tištěným nemají přínos veškerý žádný, videa a animace žádné, do cvičení se dá přes Školu s nadhledem dostat i bez interaktivních učebnic. A přiznám se, že staré verze učebnic měly cvičení ve Smartnotebooku na podstatně vyšší a zajímavější úrovni.
Pracovní sešity fyziky nepřinášejí oproti tištěné verzi navíc vůbec nic. Mrkla jsem i na češtinu pro třetí třídu, to už je přece jenom trochu lepší, je tam poměrně dost interaktivních cvičení. Problém u Frausu ale je se složitou a zdlouhavou registrací a instalací, kterou řada rodičů nezvládne.
Nová škola
Tak to je trošku jiný level.
Spustili pro prvňáky dokonce online výuku
https://www.nns.cz/blog/1-trida/zahajili-jsme-online-vyuku-pro-zaky-1-rocniku/
Interaktivní učebnice Nové školy pro první stupeň jsou doplněny výukovými videi, které mohou žákům při domácím učení pomoci. Je zde celá řada interaktivních cvičení, která poskytují okamžitou zpětnou vazbu. Je jen škoda, že fyziku nedělají.
Taktik
Nabízí jen interaktivní pracovní sešity, ale ty jsou velmi solidně udělané. U všech cvičení je možné využít okamžité zpětné vazby, jsou zde interaktivní cvičení a odkazy na filmy. Pro domácí procvičování ideální.
Okomentovat