Ministerstvo školství stále počítá s termínem návratu do škol v polovině května. „Zatím nemáme žádná aktualizovaná data, která by nasvědčovala pozdějšímu, nebo naopak dřívějšímu termínu,“ tvrdí ministr ve Dvaceti minutách Radiožurnálu. Šanci ovlivnit termín návratu do škol prý nemá a myslí si, že by ji ani mít neměl. „Samozřejmě, co se týče techniky návratu nebo nějakých omezení, tak do toho mluvit budu, ale to zásadní, jestli děti mohou zpátky do škol, není moje rozhodnutí a je to tak správně,“ říká Plaga.
Robert Plaga (msmt.cz) |
V tuto chvíli je v Poslanecké sněmovně novela zákona, která má zrušit povinnou maturitu z matematiky. „Zaplať pánbůh, že před vypuknutím této epidemie se zákon dostal za druhé čtení. To znamená, že příští týden by měl proběhnout školský výbor a samozřejmě, jakmile sněmovna naskočí do řádného provozu a bude prostor i pro to třetí čtení, novela se schválí.“
Podle ministra školství by se měla novela schválit co nejdříve. „Bylo by vhodné, a to především ve vztahu ke studentům, aby to rozhodnutí padlo do 31. srpna. Při startu nového školního roku by měli všichni vědět, z čeho na jaře roku 2021 bude maturita,“ říká ministr školství Robert Plaga (za ANO).
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
9 komentářů:
"to zásadní, jestli děti mohou zpátky do škol, není moje rozhodnutí a je to tak správně,“ říká Plaga."
Kupodivu má pravdu, rozhoduje rozsah epidemie. Koronavirus je silnější než přání rodičů, učitelů i ministra.
S EVROPOU JME SPOJENI, JDE O TO ODLOŽIT WALKMANY A SROVNAT KŘÍDLA
Letí netopýr nocí a najednou bum - narazí do stromu. Sebere se, srovná křídla a letí dál. A za chvíli zase - prásk do skály. Zatřese hlavou, sundá si z uší sluchátka a říká: "Sakra, já se s tím walkmanem snad jednou přizabiju."
Nevím, kde tento anekdotický příběh vznikl. Víme však, že po skončení evropsky orientované vlády Jiřího z Poděbrad na českém umu zejména v důsledku nejednoty a zaprodanosti části české šlechty profitovali například Habsburkové, po Bitvě na Bílé hoře např. Sasko a další země, do kterých byli nuceni se uchýlit čeští exulanti včetně J. A. Komenského. Víme, že ze zrad části české šlechty po Bílé hoře se Česko vzpamatovávalo téměř 300 let.
I dnes má na vzdělanosti založený um lidí v Česku světu mnoho co říci, i když jeho plnému využití, zdá se, novodobá, za elitu se prohlašující, šlechta ne vždy dost přeje. Nebo možná spíš fakticky nepřeje. Týká se to myslím vzdělávání v Česku celkově, technického vzdělávání a výzkumu i možností českých podniků. Je tu myslím určitá analogie s úvodní anekdotickou historkou o problémech s orientací.
Přeji nám všem a zejména vzdělávání v Česku co nejméně nárazů plynoucích z klapek na uších nebo očích, schopnost po nárazu srovnat křídla a sílu k sejmutí klapek na očích a uších.
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html
Vážím si toho, že Česko má schopného premiéra a Parlament, který s vládou přes všechny nesnáze dokáže hájit zájmy Česka i při tomhle branném cvičení. Přál bych si, abychom všichni sundali z uší sluchátka, sejmuli klapky na očích a srovnali křídla i vzhledem k českému školství.
Máme rok 2020. Nevím, jestli tohle je začátek nebo konec téhle aprílové pohádky. Přál bych si, aby to byl pro české školství konec staré a začátek nové a veselejší pohádky.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
J.Týř
Pekny aprílový prispevek, pane Týři!
SLOŽILI MINISTR ŠKOLSTVÍ A ČŠI MATURITU Z KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ?
TELEFONICKÉ OTÁZKY, KTERÉ INSPEKCE POKLÁDÁ ŠKOLÁM
- Jak se daří komunikace s učiteli, žáky a jejich rodiči?
- Jaká je ve škole digitální podpora distanční výuky?
- Jak se inspirujete v metodách distančního vzdělávání?
- Jak spolupracují učitelé při distančním vzdělávání?
- Jak se daří zapojovat žáky do distančního vzdělávání?
- Jak využívají učitelé digitální techniku?
- Jaké formy podpory digitální techniky distančního vzdělávání využíváte?
- Jak se daří komunikace učitelů se žáky? (např. jaké aplikace/platformy většinou využívají apod.)
- Jak organizují učitelé obsah distančního vzdělávání? (např. jaké on-line zdroje většinou využívají apod.)
- Jak učitelé hodnotí výkony žáků při distančním vzdělávání?
Hned ve středu absolvoval takový telefonický rozhovor ředitel brněnské Základní školy Horní.
„Musím říct, že to bylo milé povídání. Inspektor se ptal věcně, zjišťoval, jak to u nás funguje. Určitě to bylo příjemnější než klasická kontrola přímo ve škole. Teď nešlo o žádné šťourání,“ popsal ředitel Martin Petržela...
Žádné pokyny jsme nedostali, stěžují si učitelé
Jenže ne všichni ředitelé mají o práci svých učitelských sborů takový přehled a od svých zaměstnanců chtějí zasílat podrobné reporty o jejich denní činnosti. Učitelé si pak stěžují, že dostávají úkoly navíc...
Někteří se také obávají, že budou popotahováni za to, jak výuku vedou.
„Místo toho, abychom už konečně dostali pokyn, jak učit, musíme pro ředitele vyplňovat dotazníky. Inspektoři budou teď šťourat, i přestože nikdo nedal přesné pokyny,“ stěžuje si další učitelka z Brna.
Inspekce se od stížností distancuje. „Víme o takových případech, kdy ředitelé zadávají svým učitelům, aby pro tento rozhovor něco připravili. Ale to už není věcí České školní inspekce, to už jsou pouze aktivity ředitelů škol. To, na co se my v rozhovorech ptáme, by měl každý ředitel školy vědět. Pokud ředitel svou školu skutečně řídí a má přehled o tom, co se mu ve škole děje, nepotřebuje pro tento rozhovor od učitelů téměř nic,“ uklidňuje Andrys.
Školští odboráři v dotazování inspektorů nevidí smysl.
„Výsledky budou značně zkreslené, protože ředitelé často podávají učesanou verzi toho, co se děje. Jsou na rozhovor s inspektorem předem připravení a odprezentují mu většinou jen úspěšný modelový příklad, protože pochopitelně nechtějí na svoji školu vrhat negativní světlo,“ soudí předseda odborářů pro základní školství Michal Kupka...
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/inspekce-skoly-brno-odborari-telefonaty-uceni-na-dalku.A200402_152924_brno-zpravy_vh
MOHL BY MINISTR ŠKOLSTVÍ OBČANŮM ČESKÉ REPUBLIKY VYSVĚTLIT, JAKÝ SMYSL MÁ TAKOVÉHLE TELEFONICKÉ POČÍNÁNÍ ČŠI?
- Jde o plošné šetření ČŠI nebo jen o jakousi "anketu na vybraném vzorku škol"?
- Jaký je praktický význam a výsledek takovéhoto "telefonického dotazování" ČŠI?
- Šlo o nahrávané a objektivně vyhodnotitelné telefonické šetření, anebo jen o neprůkazné povídání, ze kterého si ČŠI a MŠMT mohou vyvodit téměř libovolné závěry?
Doufám, že na to bude ministr školství důrazně dotázán příslušnými odpovědnými osobami.
J.Týř
K tomu viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/inspektori-zacali-zkoumat-vyuku-na.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/metrove-rozestupy-mezi-skolaky-zda-je.html
MŠMT ČR "SPÁCHALO ROZCESTNÍK NA DÁLKU"
Podívejme se na "relikt internetové doby kamenné" šmrncnutý podle mého názoru současným ideologickým aktivismem a korónavirem. A na to kam, komu, jak, za co a s jakým výsledkem se v českém školství dávaly nebo nedávaly miliardy z veřejných nebo soukromých vzdělávacích dotací:
NaDálku - MŠMT
Zásady
Komunikace
Zdroje
Pedagogové
Komunita
Rodič
JPZ
VŠ
#UciTelka
----
Vzdělávání #NaDálku
Rozcestník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s nástroji pro online vzdělávání. Nabízíme inspiraci, aktuální informace a zkušenosti ke vzdělávání na dálku. Pomáháme učitelům učit. Propojujeme žáky a studenty se školou. Snažíme se poradit všem včetně rodičů. Web je průběžně aktualizován.
Nejčastější dotazy k aktuálním opatřením ke koronaviru naleznete na webu MŠMT.
Co na webu najdete
Nevíte, jak začít? Přečtěte si 15 zásad on-line pedagogiky nebo se podívejte na přehlednou infografiku, jak na úkoly a hodnocení online.
Hledáte vhodný nástroj pro komunikaci mezi učiteli, žáky a rodiči?
Víte, co chcete učit, ale chybí Vám učební materiály? Nabízíme přehled podle předmětů.
Chcete se v učení online zlepšovat? Projděte si kurzy, zdroje a nástroje na podporu práce pedagogů.
Nejste na to sami, spojte se s ostatními. Najdete zde komunikační kanály na školy, kolegy a kolegyně, odborné poradce, zdroje příkladů dobré praxe, tipy a triky, jak vše zvládnout.
Jste rodič a hledáte pomoc a podporu v současné situaci? Máme pro Vás tipy a nápady, jak na to.
Podívejte se na informace k přípravě na jednotnou přijímací zkoušku na maturitní obory.
Hledáte doporučení pro online výuku na vysokých školách?
Přechod k online výuce nemusí být náročným procesem
Existujících materiálů je mnoho, jsou často roztříštěné a jejich kvalita může být různá, stejně tak existuje i mnoho způsobů, jak spolu můžeme v digitálním prostoru komunikovat. Tento web si klade za úkol poskytnout základní orientaci v dostupných nástrojích a zdrojích informací, jejichž využití napomáhá vzdělávat se s pomocí digitálních technologií. Na tomto webu naleznete nástroje pro komunikaci, které můžete využít k zadávání úkolů, distribuci a opravě testů nebo domácích úkolů, ale i ke sdílení dobré praxe. Zároveň zde naleznete i online vzdělávací zdroje, které mohou žáci využívat k vlastnímu vzdělávání. K dispozici jsou též odkazy na weby, kde je možné si procvičovat učivo v rozličných oblastech. V neposlední řadě zde naleznete odkazy na metodické weby a portály s výukovými materiály. Výběr konkrétních komunikačních nástrojů a zdrojů online výuky je na rozhodnutí jednotlivých škol.
Od 17. 3. 2020 je realizována série navazujících webinářů věnovaných problematice distančního vzdělávání. Webináře se věnují praktickým a využitelným postupům a návodům, jak mohou školy online výuku v průběhu karantény realizovat, jak složité a časově náročné to je, jaké konkrétní technologie mohou k online výuce využít. V rámci této série webinářů, kdy jeden webinář bude trvat přibližně půl hodiny, jsou zváni různí hosté, kteří Vám ukáží příklady dobré praxe. Webináře budou přenášeny živě na YouTube projektu SYPO, záznamy budou umístěny i na webu.
https://nadalku.msmt.cz/cs
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/msmt-toto-nejsou-prazdniny-doporucene.html
Babiš: K normálu se můžeme začít vracet už před Velikonocemi
Možná už v pondělí na vládě přijdeme s uvolněním určitých obchodů jako elektra, papírnictví či obuvi. Přemýšlíme o tom, že bychom uvolnili venkovní sportoviště určená pro cyklistiku, běh, in-line brusle, skateboarding, tenis, sportovní střelbu, letectví, kanoistiku a další.
Naopak jsme odmítli nápad zavřít v neděli obchody, protože řetězce nabraly tisíce nových lidí, motivují zaměstnance bonusy a o práci v neděli je velký zájem. Nemáme patent na rozum, vnímáme, co nám lidé i firmy říkají, a opatření podle toho upravujeme...
Takže jsme na dobré cestě, ale může se to zvrtnout. Nesmí se zopakovat to, co se stalo v domovech seniorů a sociální péče, nechceme se dostat do situace v Itálii nebo Španělsku. Děkuji všem, kdo vládní nařízení dodržují. Inspirujeme se v zemích, které nákazu dostaly pod kontrolu, jako je Jižní Korea či Hongkong. Máme připraveny různé scénáře, ale musíme se dostat do pozice, že křivka nakažených se bude zplošťovat...
Proto když otevřeme obchody, některé služby a umožníme rekreační sportování, tak to musí být podle jistých pravidel a omezení. Když to půjde, tak další na řadu přijdou školy, restaurace, kulturní aktivity.
Určitě bychom neotevřeli mateřské a základní školy naráz, nejdřív bychom to vyzkoušeli na pilotních projektech, v úvahu připadají zpočátku třeba i některé dny v týdnu. Nevím, proč by metrové odstupy ve školách nemohly fungovat, když například to jde v Japonsku nebo na Tchaj-wanu. Klíčové jsou i rozestupy při jídle, kontrola zdraví dětí atd.
Naše děti jsou rozumné, situaci určitě vnímají. A když jim to rodiče a učitelé vysvětlí, tak snad pochopí, že i ony mají svůj díl odpovědnosti vůči rodičům a prarodičům.
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/babis-k-normalu-se-muzeme-vracet-uz-pred-velikonocemi-40319339
Souhlasím s premiérem. Ze zpravodajství, z rozhovotů a komentářů v ČT je podle mne docela zřejmé, že je asi "přiživována" určitá rivalita nejen mezi ministrem vnitra ale také mezi ministrem školství a premiérem. K tomu si dovoluji připomenout bonmot "Když se utká ješitný s hlupákem, vítězí ten, který je funkčně výš" s poznámkou, že premiéra nepovažuji za hlupáka, který by nevěděl, co dělá a říká.
J.Týř
KORÓNAVIROVÉ BLUES - JE TO TADY!!!
Jana Rychterová zpívá a píše:
"Pro potěšení všech v této zvláštní době, hlavně pak jako soucitný pozdrav všem rodičům, kteří mají doma svoje milované dět... furt.
Děkuju za inspiraci všem svým facebookovým přítelkyním! Děkuji za krásný hudební doprovod Radim Linhart, Martinu Linhartovi za zpracování zvuku. Děkuji rodičům, že mi půjčili prázdnou láhev od vína :-D ..."
https://www.facebook.com/jana.rychterova/videos/10215517382199122/
:)))
VÍTE JAKÝ JE ROZDÍL MEZI NEMOŽNÝM A MÁLO PRAVDĚPODOBNÝM JEVEM?
a) Posadíme opičáka k psacímu stroji nebo počítači a budeme očekávat, že náhodnými údery na klávesnici napíše Tři mušketýry. Je možné ale velmi málo pravděpodobné, že se to stane.
b) Nařídíme a dáme podmínky včetně peněz a lidí všem školám k tomu, aby v korónavirové krizi postupovaly singapurským způsobem. Je možné ale velmi málo pravděpodobné, že se to stane.
:)))
LUP KOZU DO VAZU
aneb
MŠMT ČR a SEDM ZÁKONITOSTÍ LIDSKÉ CIVILIZACE
Historik, archeolog a egyptolog Miroslav Bárta, autor knihy Krize a regenerace, prorektor Univerzity Karlovy říká:
Zažíváme zásadní proměnu společnosti, restart lidství, ale i úplné selhání EU...
Není to nic nového nebo zvláštního. Obnažují se nedostatky starého a vznikají začátky nového systému - Mění se náhled lidí na základní hodnoty jednotlivce, komunit, států, lidstva. Jiné bude školství, výroba a obchod, služby, kultura atd. ... Není vše jen o počítačích a něčím nacpaném břichu...
Když Boris Johnson mluvil v této krizi k lidem, mluvil srozumitelnou a čistou angličtinou (mateřštinou!) a kolem něj stáli nejvýznačnější vědci, Je to tak i u nás? Teď není čas na hádky. Jde o to, aby z krize vzešlé nové elity nezrazovaly lid. - Ve strategických orgánech mají být odborně zdatní lidé. - Má-li EU dobře fungovat, musí se to změnit i v ní...
Je dokončován český film CIVILIZACE, ve kterém je uvedeno
SEDM ZÁKONITOSTÍ VÝVOJE LIDSKÉ SPOLEČNOSTI
1. Nic netrvá věčně
Jednotlivé civilizace jsou časově ohraničené. Začínají zpravidla pokrokem, končí konfliktem a proměnou.
2. Když je něčeho moc, je toho příliš
Věci, které zpočátku umožnily rozvoj určité civilizace, ji postupně začnou přivádět ke konfliktům, krizi nebo úpadku, pokud překročí určitou rozumnou míru.
3. Lup kozu do vazu
Změna nastává náhle, často na základě "náhodného spouštěče".
4. Technologie a energie
Vývoj civilizace je předurčen stavem technologií a dostupností energie.
5. Srozumitelnost
Nerozumějí-li lidé elitám, civilizace nefunguje.
6. Spolupráce s většinou lidí
Základem porozumění jsou společné hodnoty, spravedlnost a vize.
7. Přizpůsobivost
Základem pro přežití civilizace je schopnost přizpůsobit se změnám v přírodě.
https://www.youtube.com/watch?v=ToJwrZ_cVhE
Tak už ne jen devastace českého školství stupidně kompetenční státní Strategií vzdělávání 20301, přejmenováním učitelů na pedagogy, vzdělávání na pedagogiku, zrušení povinných státních maturit z matematiky a další ignorování jsoucího školského zákona? Ministr školství na kvalitní vzdělávání kašle? Teď se zruší i známkování a společnost, učitelé žáci a rodiče budou objekty dalších Plagových "inovací"?
K tomu viz např.
SLOŽILI MINISTR ŠKOLSTVÍ A ČŠI MATURITU Z KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ministr-skolstvi-s-navratem-do-skol.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/inspektori-zacali-zkoumat-vyuku-na.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/metrove-rozestupy-mezi-skolaky-zda-je.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ministr-plaga-vyda-vyhlasku-ktera-omezi.html
J.Týř
Okomentovat