Ministr Plaga vydá vyhlášku, která omezí známkování domácí výuky. Vysvědčení by mělo být beze známek

pondělí 6. dubna 2020 ·

„Vydáme vyhlášku, kterou vypneme školní řády, ve kterých je častokrát dáno, kolik známek z kterého předmětu je třeba, aby byl člověk klasifikován. A budeme tlačit na učitele, jak ve druhém pololetí hodnotit. Skutečně nedává smysl, abychom známkovali úkoly, které pomáhali zpracovat rodiče,“ řekl Plaga v ČT. Ministr připomněl, že školy mohly standardně klasifikovat do 11. března, poté ale nastalo nestandardní období, které „není popsáno v zákoně“. Informuje deník Právo.



Robert Plaga (msmt.cz)
Zdůraznil také, že před dvěma týdny apeloval na školy, aby se nevěnovaly kompletnímu obsahu ve školních vzdělávacích programech, ale soustředily se jen na procvičování, zejména v profilových předmětech. „Apeloval jsem, aby nehodnotily výchovy. Ty anekdotické příhody, že někdo z referátu z tělesné výchovy, který odevzdal pozdě, dostal pětku, se dostávají i na můj mail,“ uvedl Plaga. „Tento postup některých vyučujících a některých škol je nepochopitelný,“ dodal.

Řada škol podle něj i nadále klasifikuje, přestože doporučoval, aby tak nečinily… Plaga předpokládá, že by vysvědčení bylo bez známek, zato by obsahovalo popis toho, jak si žák či student v jednotlivých předmětech vede, kde kulhá, kde září. Vyhláška by měla být hotová „těsně po Velikonocích“. 


Celý text naleznete v Právu

61 komentářů:

Ivo Mádr řekl(a)...
6. dubna 2020 v 9:06  

A od vydání této vyhlášky už 90% žáků na žádnou práci nesáhne. A od poloviny května do konce června udělají ze školy kůlničku na dříví. A jistá obecně prospěšná společnost se samou radostí sama rozpustí, protože její činnost se stane zbytečnou.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. dubna 2020 v 9:26  

jistá obecně prospěšná společnost se samou radostí sama rozpustí

Ale kdežpak!
Učitelé budou zavázáni povinností sepisovat na svoje žáky mnohastránkové posudky.
Na kvalitu, tedy pravdivost a vyváženost zpětnovazební formativnosti se bude bedlivě dohlížet.
Každý analytik se hodí...

mirek vaněk řekl(a)...
6. dubna 2020 v 9:27  

Opět zaperlil. To je tak, když neví jak to funguje ve školách. Místo toho, aby rodič napsal učiteli a protestoval u ředitele, tak píše ministrovi. Místo toho, aby se domluvilo bláznu či bláznům, tak se vydá nesmyslná vyhláška. Kvalitní fungování resortu.
Na ministerstvu jsou lidé, kteří nepřemýšlí. Nedovedu si představit, jakou hloupost jsou schopni stvořit, když do médií jsou schopni toto prohlásit, ale děsím se.

Oldřich Botlík řekl(a)...
6. dubna 2020 v 10:08  

A od vydání této vyhlášky už 90% žáků na žádnou práci nesáhne.

Ano, nastat to skutečně může. Nebude to však smutná vizitka žáků, nýbrž škol, na nichž k tomu dojde. Zbytek příspěvku pana Mádra ovšem svědčí o tom, že širším souvislostem nerozumí.

O nich se tady dlouze diskutovalo a v článcích i v diskusi už bylo mnohokrát vysvětleno, proč tomu tak je: na takových školách si učitelé nedali záležet na tom, aby žáky zaujali a oni si pro práci vytvořili vnitřní motivaci. Jinak řečeno, aby žáky zaujalo to, čím se mají zabývat. Namísto toho je učitelé motivovali k práci známkami. Nezáleží na tom, zda pozitivně, nebo negativně: když taková vnější motivace pomine, nevidí žáci k práci žádný důvod. Na mnoha školách bývají na vnější motivaci systematicky cvičeni od první třídy.

Jemnější vysvětlení: když žáky určitý předmět nezaujme, učitel mnohdy rezignuje na to, aby žáci učivu rozuměli, a soustředí se na to, aby se "aspoň" něco naučili nazpaměť a dokázali to reprodukovat. Postup, poučku, vzory ohýbání slov, termín, nějaká slovíčka v cizím jazyku. K tomu může vnější motivace známkami stačit, nevede však k trvalým výsledkům. Žákům se poznatky zvládnuté jen paměťově stejně brzy vykouří z hlavy, a když vnější motivace není možná, už se ani nenamáhají, aby nové dostali do hlavy aspoň na chvilku.

To je něco jako přírodní zákon -- žáci mu podléhají, ať si o něm učitelé myslí cokoli. Covidová krize je příležitostí, při níž se působení tohoto zákona projeví naplno.

Robert Čapek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 10:12  

Pan Mádr opět zaperlil. Vždyť kvůli čemu by měli žáci pracovat, když ne kvůli vysvědčení? A učitel bez vysvědčení je podle něho totálně bezmocný, žáci v 90% přestávají pracovat! Dodejme, že pokud je to pravda, tak jen na opravdu mizerných školách, které si podobné žáky jedině zaslouží.

K jeho názoru, že se "jistá obecně prospěšná společnost se samou radostí sama rozpustí, protože její činnost se stane zbytečnou" bych rád řekl, že to nedává smysl. Ale pokud tím myslel CERMAT, tak super! To je ale státní instituce, která ovšem polyká miliony z rozpočtu a co za to odvádí? Mizernou práci. Tam radost nikdy nepanuje.

Eva Adamová řekl(a)...
6. dubna 2020 v 10:14  

POslechla jsem si to celé, ale ře by tam řekl, že vysvědčení bude beze známek, jsem nepostřehla. Nu, uvidíme, počkáme si na vyhlášku.

Eva Adamová řekl(a)...
6. dubna 2020 v 10:21  

Podívejte se pánové, je zcela jasné, že pan Mádr to myslel jako nadsázku, tak se z toho proboha nezvencněte. A oba bych vás v červnu nejraději nasadila do první linie, abyste nám předvedli svůj um na některém z učňáků nebo na nějaké základce ve vyloučené lokalitě.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. dubna 2020 v 11:02  

Vysvědčení by mělo být beze známek

A tak by to mělo i zůstat.
Pytlici by se velmi přimlouvali, aby se žáci do škol nevraceli a aby se už konečně věnovali jen tomu, co je doopravdy zajímá. Tedy výhradně kompetencím potřebným pro život.

Pavel Doležel řekl(a)...
6. dubna 2020 v 12:04  

Pan Mádr má samozřejmě naprostou pravdu - bohužel.

"Vždyť kvůli čemu by měli žáci pracovat, když ne kvůli vysvědčení?"

Měli by pracovat tak nějak sami od sebe, z podstaty své zvědavosti, ale bohužel nepracují. Úplně stejně jako je tomu u dospělých. Kolik dospělých by pracovalo i bez odměny? 10% je realistický odhad. To je také jeden z hlavních důvodů úpadku socialismu všude na světě. Když se mohou lidé jen vézt a nevydávat žádné vlastní úsilí, tak se množina těch, kteří se jen vezou, stále rozšiřuje. A těch 10% to neutáhne.

Vychýlená představa pana Čapka pramení zřejmě z toho, že má aprobaci pouze na předměty typu výchov, nikoliv na základní stavební kameny všeobecného vzdělání, kterými jsou jazyky a matematika. Jasně, že žáci se "učí" v tělocviku s úplně jinou motivací, než v matematice. Jasně, že když přijde někdo externí do třídy a začne tam se svými sněhovými koulemi a hrami, tak žáci ten hlavní dopad, který vnímají je, že se nemusí učit. Bylo to tak vždy, je to tak a bude to tak. Pak už je jen na tom dotyčném externistovi, jak moc vnímá tuto skutečnost a jak moc podlehne nějakému bludu vlastní výjimečnosti, kterým si vysvětluje ochotu žáků s ním spolupracovat. A ono se jedná pouze o projev ochoty se "ulít".

"K jeho názoru, že se "jistá obecně prospěšná společnost se samou radostí sama rozpustí, protože její činnost se stane zbytečnou" bych rád řekl, že to nedává smysl. Ale pokud tím myslel CERMAT, tak super! To je ale státní instituce, která ovšem polyká miliony z rozpočtu a co za to odvádí? Mizernou práci. Tam radost nikdy nepanuje."

CERMAT odvádí vynikající práci. Pochopitelně, tuto práci těžko posoudí někdo, kdo vůbec nerozumí testování, standardizaci, ověřování kvality, statistice a kvantitativním analýzám obecně.

Silvie A. řekl(a)...
6. dubna 2020 v 12:10  

že má aprobaci pouze na předměty typu výchov

Pane Doležel, jaké půvabné eufemismy dokážete vymýšlet ...

Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 12:12  

Pan Čapek není předmětem diskuse. Děkuji!

Pavel Doležel řekl(a)...
6. dubna 2020 v 12:14  

To, co píše Botlík, je moc krásné. Nádherná utopie. Kolikrát jsem si říkal, proč by mě proboha mělo bavit vynášet koš, nebo mýt nádobí. Když to po mně nikdo nechce, nebo to udělá nakonec někdo za mě. Nebo snad mám podléhat externí negativní motivaci smradu, odpadků a poletujících much v bytě? No to snad ne.

On jak učitelům neporadí Botlík, nebo Čapek, tak jsou úplně, chudáčci, ztracení. Všichni by měli prstíčkem hrabat, aby jim ještě něco poradili. Bez nich jsme úplně ztraceni.

Tajný Učitel řekl(a)...
6. dubna 2020 v 12:51  

Pošklebky stranou, co tam na tom vízu bude, když třeba Emil na práci ani nešáh, celou online e-výuku úspěšně ghostoval s tím, že těch posledních pár týdnů života nehodlá trávit přivařenej ke kompu, ale raději bude s maminkou péct chleba, lovit veverky, učit se batiku a šít roušky. Už vím, co třeba, "Přežil".

Unknown řekl(a)...
6. dubna 2020 v 13:08  

Známka na červnovém vysvědčení by se mohla skládat ze tří částí: první třetina známka z prvního pololetí, druhá třetina známka z období konec ledna, únor a začátek března a třetí třetina, jak žák pracoval během výuky na dálku.

Oldřich Botlík řekl(a)...
6. dubna 2020 v 13:13  

Kolikrát jsem si říkal, proč by mě proboha mělo bavit vynášet koš, nebo mýt nádobí. [...] Nebo snad mám podléhat externí negativní motivaci smradu, odpadků a poletujících much v bytě?

Výstižnější metaforu poměrů na některých českých školách asi ani najít nejde.

Ivo Mádr řekl(a)...
6. dubna 2020 v 13:30  

Oldřich Botlík

"Nebude to však smutná vizitka žáků, nýbrž škol, na nichž k tomu dojde."

Myslím si stále, že někteří lidé jsou už natrvalo odtrženi od reality denního života. Hrají si jen na svém písečku. Doporučují občas navštívit běžnou inkludovanou ZŠ nebo školu ve vyloučené lokalitě. Evidentně vám tento kontakt chybí. Ne každá škola je gymnázium. Což takhle napsat knihu "Utopie".

Eva Adamová řekl(a)...
6. dubna 2020 v 14:34  

Pan Botlík učil jen po velmi krátkou dobu na přelomu osmdesátých a devadesátých let na gymnáziu, a to ještě externě, takže pár hodin. O školách a výuce čehokoliv neví vůbec nic, což mu ovšem nebrání si na české školy při každé sebemenší příležitosti plivnout.

Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 14:40  

Ani pan Botlík není předmětem diskuse. Děkuji!

Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 14:54  

Pan Doležel
On ani ten tělocvik není vždy dobrovolný... Když se člověk poptá na základkách, tak vidí, že roste množina dětí, které se nechtějí pohybovat vůbec.
Ne že by nechtěli dělat prostná nebo běhat kolečka. Oni nechtějí ani ten florbal...
A samozřejmě pokud se hlasuje, tak se vždycky objeví ti, kdo nechtějí dělat to, co většina. A následuje klasický projev dítěte, v němž rodiče vychovali osobnost: "Já to ale hrát nebudu."
A hotovo.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 14:56  

To jsem ještě neviděl... Pánové Tajný a Doležel na stejné straně :o)

Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 15:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 15:05  

Pan Doležel
O ostatních výchovách nemluvě. Mám kamarádku výtvarnici. Chtěla být vstřícná a zeptala se dětí, co by chtěly o Vv dělat.
Odpovědi? "Nic." "Jít domů." "Povídat si." "Hrát na mobilu."
Některé děti samozřejmě něco dělat chtěly, jenže to byly ty, s kterými nejsou problémy, ani když učitelka hodí téma...

Ovšem experti žijí ve světě, kde všechny děti malují vodovkami stejnou Auroru a stejné kouřící továrny se zubatými střechami.

Jiri Janecek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 15:07  

"Ani pan Botlík není předmětem diskuse. Děkuji!"

A proc pan Madr je?

Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 15:33  

Není. Nečtete diskusi pozorně. Nebo jí nerozumíte. Nebo jen provokujete...

Robert Čapek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 17:53  

V podobných diskuzích je vždy nejzajímavější, jak se někteřé diskutéři odkopají, aniž jsou si toho ve své blahé něvědomosti vědomi. A to tím, že si ani nedokáží představit motivované žáky, kteří pracují, protože mají ze své práce dobrý pocit. Že si ani neuvědomí, že to není otázka předmětu, ani typu školy, ani typu žáků, ale jen a pouze kvalitní učitelovy práce.

A dobrý učitel může v jakémkoliv předmětu, na jakékoliv škole a jakéhokoliv žáka pro práci v hodině získat. Chce to jen idividuální přístup, což je kvalita, na kterou si mnozí učitelé jen hrají, ale nikdy ji vlastně ani realizovat dokářou.

P.S. Pro ty, kteří by mě posílali do vyloučené lokality nebo na nějaký nematuritná obor, mám malou zprávu. Na obojím jsem učil a v obou případech jsem (například) dělal s žáky myšlenkové mapy nebo čtení s porozuměním úplně stejně, jako s informatiky na univerzitě. A mnohdy to bylo zábavnější a radostnější.

P.S.S. Fascinuje mě, jak doktorand Doležel vždy přesně ví, co a jak, aniž by kdy stál byť na minutku v nějaké běžné třídě. Někdo by to nazval ****, já tomu říkám "Doleželův imaginární svět" :-D

Ivo Mádr řekl(a)...
6. dubna 2020 v 18:12  

Pane Čapku, od poloviny května jste opět vítán kdekoliv a na kterékoliv pozici v první linii.
Jen tak přemýšlím. Byl jste "dobrý učitel"? Kde berete to sebevědomí? Vlastní chvála .....

Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 18:35  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2020 v 18:37  

Pane Čapku, ani pan Doležel není předmětem diskuse. Obecně: těch zbytečných osobních výpadů tu už opět bylo více než dost...

tyrjir řekl(a)...
6. dubna 2020 v 18:42  

LUP KOZU DO VAZU
aneb
MŠMT ČR a SEDM ZÁKONITOSTÍ LIDSKÉ CIVILIZACE


Historik, archeolog a egyptolog Miroslav Bárta, autor knihy Krize a regenerace, prorektor Univerzity Karlovy říká:

Zažíváme zásadní proměnu společnosti, restart lidství, ale i úplné selhání EU...

Není to nic nového nebo zvláštního. Obnažují se nedostatky starého a vznikají začátky nového systému - Mění se náhled lidí na základní hodnoty jednotlivce, komunit, států, lidstva. Jiné bude školství, výroba a obchod, služby, kultura atd. ... Není vše jen o počítačích a něčím nacpaném břichu...

Když Boris Johnson mluvil v této krizi k lidem, mluvil srozumitelnou a čistou angličtinou (mateřštinou!) a kolem něj stáli nejvýznačnější vědci, Je to tak i u nás? Teď není čas na hádky. Jde o to, aby z krize vzešlé nové elity nezrazovaly lid. - Ve strategických orgánech mají být odborně zdatní lidé. - Má-li EU dobře fungovat, musí se to změnit i v ní...

Je dokončován český film CIVILIZACE, ve kterém je uvedeno

SEDM ZÁKONITOSTÍ VÝVOJE LIDSKÉ SPOLEČNOSTI

1. Nic netrvá věčně
Jednotlivé civilizace jsou časově ohraničené. Začínají zpravidla pokrokem, končí konfliktem a proměnou.

2. Když je něčeho moc, je toho příliš
Věci, které zpočátku umožnily rozvoj určité civilizace, ji postupně začnou přivádět ke konfliktům, krizi nebo úpadku, pokud překročí určitou rozumnou míru.

3. Lup kozu do vazu
Změna nastává náhle, často na základě "náhodného spouštěče".

4. Technologie a energie
Vývoj civilizace je předurčen stavem technologií a dostupností energie.

5. Srozumitelnost
Nerozumějí-li lidé elitám, civilizace nefunguje.

6. Spolupráce s většinou lidí
Základem porozumění jsou společné hodnoty, spravedlnost a vize.

7. Přizpůsobivost
Základem pro přežití civilizace je schopnost přizpůsobit se změnám v přírodě.

https://www.youtube.com/watch?v=ToJwrZ_cVhE

Tak už ne jen devastace českého školství stupidně kompetenční státní Strategií vzdělávání 20301, přejmenováním učitelů na pedagogy, vzdělávání na pedagogiku, zrušení povinných státních maturit z matematiky a další ignorování jsoucího školského zákona? Ministr školství na kvalitní vzdělávání kašle? Teď se zruší i známkování a společnost, učitelé žáci a rodiče budou objekty dalších Plagových "inovací"?

K tomu viz např.

SLOŽILI MINISTR ŠKOLSTVÍ A ČŠI MATURITU Z KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ ŠKOLSTVÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ministr-skolstvi-s-navratem-do-skol.html

http://www.ceskaskola.cz/2020/04/inspektori-zacali-zkoumat-vyuku-na.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/metrove-rozestupy-mezi-skolaky-zda-je.html

J.Týř

Ivo Mádr řekl(a)...
6. dubna 2020 v 19:44  

Pane Týři, ono to v globalizovaném světě tak jednoduché nebude. Vládní i nevládní tzv. "elity" si rybník nikdy nevypustí a budou se jakýmkoliv změnám bránit zuby, nehty.

Vl.Václavík řekl(a)...
6. dubna 2020 v 20:53  

Sumativní versus formativní hodnocení je dlouhodobě velké téma mnoha diskuzí. A musela se objevit ta mrňavá potvora, aby se u nás téma otevřelo v plné nahotě.
Je škoda, že ministerstvo a musí vydat nějakou vyhlášku. Nebylo by lepší, kdyby si tuto věc řešily samy školy a formativní hodnocení prosazovali sami učitelé - odborníci s pedagogickým a psychologickým vzděláním? Nebo snad jejich odbornost přeceňuji?

tyrjir řekl(a)...
6. dubna 2020 v 21:06  

ono to v globalizovaném světě tak jednoduché nebude. Vládní i nevládní tzv. "elity" si rybník nikdy nevypustí a budou se jakýmkoliv změnám bránit zuby, nehty.

Podle mne je ta "globalizace" projevem nenasytnosti mocných, kteří chtějí dávat nezasloužené výhody především sobě a "svým sociálním bublinám", z nichž oni sami profitují. Smysluplné práce, ze které mohou být lidé docela dobře živi, je spousta i v současnosti. Namísto toho jsme donuceni a donucováni konzumovat, co nám ty "nenažrané elity" servírují. Mně a nejen mně už ta jejich "kurvítka" začínají doopravdy vadit. A nejvíc mi vadí právě ve školství a ve způsobu, jakým nám ji MŠMT "servíruje". Bez ohledu na názory odborné i širší veřejnosti.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Globalizace

Silvie A. řekl(a)...
6. dubna 2020 v 21:30  

Je škoda, že ministerstvo a musí vydat nějakou vyhlášku. Nebylo by lepší, kdyby si tuto věc řešily samy školy a formativní hodnocení prosazovali sami učitelé

Ministerstvo nic jiného než vyhlášky neumí. Určitě nedokáže vstoupit do diskuse a kohokoli přesvědčit o své formativní mantře. Školy by si to zajisté ochotně řešily samy, ale pan Václavík by byl zklamán. Učitelé by ten poklad neprosazovali. Spíše naopak ...

tyrjir řekl(a)...
6. dubna 2020 v 21:40  

JAK PŘISTUPUJÍ MOCNÍ KE KRIZI V USA A JAK V EU?

USA

Doba koronavirová je plná emocí a chaotických reakcí. Ve snaze změnit strádání lidí a ekonomiky, ale i politické dopady pandemie pumpují vlády do sociálního systému a ekonomiky reálné i nereálné peníze. Neméně snaživé jsou také instituce, jako je Federální rezervní systém USA (FED). Poslední dostupné údaje hovoří o globálním balíku o velikosti přibližně sedmi bilionů dolarů. Přijde čas, kdy se objeví otázka, jak byly tyto peníze využity. Část peněz v stimulačním balíku tvoří půjčky, část pomůže potřebným, část povzbuzuje osobní spotřebu, část dluhu pohltí inflace, část zamíří do velkých firem a bank, část… Donald Trump slibuje, že po vítězství ve volbách nechá provést audit FEDu. Když se dožije druhého vítězství v prezidentských volbách, audit FEDu by mohl vést k devalvaci dolaru třeba cestou navázání jeho hodnoty na zlato. Nabízí se ale i jiné možnosti, jak ekonomikám pomoci při rekonvalescenci: například omezení vojenských výdajů.

http://casopisargument.cz/2020/04/06/rezervy-a-hodnoty-zapadu/

V USA, zdá se, dělají vcelku rozumná opatření pro budoucnost.


EU

Nezlobte se, ale tenhle spolek podle mne začíná být čím dál víc k pláči než k smíchu. To, co z něj po krizi zbude, bude podle mne něco zcela jiného, než to, čemu ministr Plaga a s MŠMT ČR spojené "neziskovky" snaživě panáčkují - viz komentář "Lup kozu do vazu".

J.Týř

Eva Adamová řekl(a)...
6. dubna 2020 v 21:43  

Pan Václavíku, tady přece vůbec nejde o to, zda budeme hodnotit formativně nebo neformativně, ale o to, zda budeme na konci roku klasifikovat, a o to, zda budeme do klasifikace moci zahrnout "portfolio" žáka z domácí výuky. Na to by skutečně měla být jednotná pravidla, neboť jak pan ministr řekl, školní klasifikační řády budou "vypnuty".

Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 22:10  

Nebylo by lepší, kdyby si tuto věc řešily samy školy a formativní hodnocení prosazovali sami učitelé - odborníci s pedagogickým a psychologickým vzděláním?

Pane Václavíku,
nikdy nikoho nepřesvědčíte zastrašováním... a aktivisté přesvědčit po dobrém evidentně neumí. Pak se lidé šprajcnou i proti tomu, co třeba není až taková pitomost...
Takže nezbylo, než udělat vyhlášku.

Nebo snad jejich odbornost přeceňuji?
Nemyslím, že byste byl hlupák, který klade rovnítko mezi odbornost a stejný názor.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. dubna 2020 v 22:43  

Mimochodem to "portfolio" z domácí výuky by zahrnuto být mělo.
Měla by se hodnotit snaha, protože právě o ni dneska jde.
Pokud někdo na všechno kašle, má být prostě hodnocen jinak než ten, kdo poctivě dělá.
Naprostá většina učitelů, které znám, hodnotí žákovské pokusy o činnost zásadně známkou jedna. Fakt nevím, komu zrovna tohle škodí...
Vlastně jo, vím. Škodí to flákačům.

A je s podivem, jak někteří z těch, kdo portfolio vždy prosazovali, najednou předvedli mentální veletoč a tvrdí, že žák nic dělat nemusí a nemá, žák přece nemá možnost.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 4:26  

"To jsem ještě neviděl... Pánové Tajný a Doležel na stejné straně :o)"

I stojící hodiny ukazují dvakrát denně přesný čas.

Tajný Učitel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 9:27  

Nebuďte na sebe tak drsnej, mistře.

Ivo Mádr řekl(a)...
7. dubna 2020 v 11:16  

Pane Týři, už na konci roku 2019 se "něco" začalo dít se světovou ekonomikou. O nové hospodářské krizi se hovořilo jako jisté věci, jen nikdo nevěděl kdy. Koronavirová zdravotní krize vše urychlila. Sklady firem (až na ty s rouškami, respirátory, dezinfekcí,...) jsou přeplněné k prasknutí. Automobilky nemají komu prodávat, hutní a strojní průmysl jakbysmet, protože Německo přestalo poptávat. Je tu evidentně řetězová reakce. Poklesla spotřeba domácnosti. A to je jeden z hlavních tahounů ekonomiky nejen v ČR, ale na celém světě. Někteří ekonomové potichu začínají říkat u ne KDY a JAK DLOUHO to potrvá.

tyrjir řekl(a)...
7. dubna 2020 v 13:06  

Souhlasím. Tenhle "mazec" nebo "kabaret" s mnoha a mnoha důsledky musel přijít, jen se nevědělo kdy a jak přesně k tomu dojde, Dodávám, že obavy ekonomů z důsledků globální nadvlády bank nad státy zazněly přinejmenším už v roce 2009:

tyrjir řekl(a)... 31. prosince 2015 16:28

Andreas Clauss: Peníze a právo, Bern, 2009

Ekonom Andreas Clauss přednesl ve švýcarském Bernu už v roce 2009 super zábavným způsobem přednášku na tragikomické téma Peníze a právo (Geld und Recht, Bern 2009) a demonstroval v ní např. i stupiditu (tj. absenci zpětné vazby, viz Koukolík) v jednání Evropské unie:

... Autor přednášky je už dvacet let aktivně činný ve finančním sektoru, pronikl detailně do základních mechanizmů peněz a velmi zábavně a srozumitelně vysvětluje ekonomické i politické pozadí finanční a hospodářské krize. Ukazuje, proč ke krizi muselo dojít, jaký budoucí vývoj se na nás chystá a jaké existují možnosti ubránit se tomu, aby z úmyslně nastoleného chaosu vyvstal Nový světový řád, vedoucí k zotročení lidstva a přesunu veškerých státoprávních záležitostí do rukou několika málo mocných jedinců a korporací. Nejedná se přesto o teorie spiknutí - fakta hovoří sama za sebe. Ačkoliv se přednáška týká závažných témat, Andreas Claus je dokáže podat tak živě, že se zároveň pobavíte jako v nejlepším kabaretu.
Andreas Clauss: Geld und Recht - Švýcarsko, 2009, 93 min - německé znění s českými titulky

http://dokumentarni.tv/penize-ekonomika/andreas-clauss-penize-a-pravo-geld-und-recht
https://www.youtube.com/watch?v=w9vbGfVrUoY


http://www.ceskaskola.cz/2015/12/veslav-michalik-cesko-chysta-riskantni.html

tyrjir řekl(a)...
7. dubna 2020 v 13:06  

Kdo se nudí, ať si to poslechne nebo přečte celé. Je to úchvatně zábavná věc. Tady je jen malá ukázka - o těch autech:

Nemůžu to teď přesně odůvodňovat – věřte mi to, nebo si to ověřte – akciové trhy stoupají vždy tehdy, když už se v reálném hospodářství nedá nic vydělat. Protože pak to jde do spekulace. Tak tomu bylo počátkem 20. let, v náběhu k 1. světové hospodářské krizi, A nový trh v 20. letech byl automobilový průmysl – Henry Ford, pásová výroba, nové chemické výrobky atd. atd. Ty vedly k ohromnému vzrůstu produkce, naneštěstí špatným směrem. Když se člověk zabývá fyzickou ekonomií, dospěje jednou k zjištění, že – co se týče tématu mobility a individuální dopravy – to, co řeknu, vás udiví – od vynalezení auta neexistuje žádný vědecko-technický pokrok. Proč jsem dospěl k této výpovědi? Má to pořád ještě čtyři kola a NEROZUMÍM a spalovací motor a hotovo. A v osobní dopravě tím na světě přepravovat 6,5 miliardy lidí – to nebude fungovat. Tečka. A jako fyzický ekonom člověk zkoumá všechny potřebné procesy látkové přeměny ve výměně mezi lidmi a přírodou k dosažení nějakého ekonomického účinku. A ekonomický – ne ekonomický, ale materiální efekt je dopravit nějakou osobu z místa A na místo B. Jestli tam musí, to mě teď nezajímá. Ale jde o to, jaké vynaložení energie v úhrnu vývoje infrastruktury atd. bylo zapotřebí k přepravení osoby z A do B. A když to zkoumáte a abstrahujete to od peněz, jen z hlediska vynaložené energie – zjistíte u osobní přepravy a tématu auto následující: od vynalezení auta stoupá spotřeba energie k přepravě osoby z A do B permanentně. Takže žádná produktivita. My se tam sice dnes velice pohodlně dostaneme, s elektronickým zavíráním oken ZEPTAT SE ŘIDIČŮ, klimatizací, a zítra mi tam zabudují kávovar ale z energetického hlediska je to šílenství. Bude to fungovat pro bohatou část světa, ale ne pro všechny lidi. Představte si – nemusíte si nic představovat – tak to prostě je – v Evropě máme na 100 obyvatel 50 aut. A víte, jaký je poměr v Číně? Na 100 obyvatel 2 auta. Víc nemají. Jen celou spoustu Číňanů. Proto musel být silniční provoz v Číně – v Pekingu během olympijských her – regulován Kdyby to Číňané jen zdvojnásobili, už tu nepůjde vůbec nic. Ne abyste si mysleli, že dojde ropa – ne, nejdřív by zmizely všechny kovy pro všechna auta, která se musí postavit, aby měl každý Číňan vlastní auto. Můžeme jim na to upírat právo a říct, že jen my tady v Evropě smíme mít 50 aut na 100 obyvatel? Když Číňan řekne: poslyšte, my chceme mít taky 10 %. Jakým právem bychom jim to chtěli odpírat? Jen to nebude fungovat – a sice z fyzické stránky – to nemá nic společného s penězi – kvůli energii, přesunu energie apod. to nebude fungovat. Číňané ovšem také zapomněli Konfucia a Lao-Tse – vydávají se právě evropskou a americkou cestou. Dobrou noc, dámy a pánové.

Dejte si k tomu třeba banán. Ten stojí po přepravě přes půl planety mnohdy méně než v Česku vypěstované jablko. :)))

Pavel Doležel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 13:21  

Pane Týři, přiznám se, že nevím, co tím chtěl básník říci. Že lidé neminimalizují spotřebu energie? To přece víme i bez přednášek. Když už, tak lidé spíše (a mnozí zdejší přispěvatelé to stále ne a ne pochopit - zejména z řad aktivistů a knížecích poradců) minimalizují spotřebu vlastní energie. Nejlépe se vydělává na lidské hlouposti a lenosti - to platí co svět je světem.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. dubna 2020 v 13:23  

to Václavík: Mně formativní hodnocení nevyhovuje. A zatím jsem nepotkal moc lidí, kterým by vyhovovalo.

tyrjir řekl(a)...
7. dubna 2020 v 15:21  

KDO BŘICHO NALÁDUJE, RÁD JAZYKEM ŠERMUJE

Když jsem byl malý, balily se potraviny do papíru, který "dýchal" a potraviny v něm tolik neplesnivěly, nehnily. Pak přišly jako novinka "pigelitové ytlíky", jak říkala moje babička. Ten "pigytlík" byl nejdříve vzácnost, kterou lidé po jednom použití umyli a použili znovu... Dnes do nich a do jiných zbytečně velkých a zbytečných plastových obalů balíme dnes skoro vše. Často zbytečně. Něčí zisk a naše pohodlí jsou nám mnohdy důležitější než příroda, zdraví a opravdová užitná hodnota věcí. Jsme líní odnášet skleněné láhve do výkupu, tak pijeme z plastových... Vyrábí se pro výrobu a něčí zisk plastové šmejdy v x módních a mnohdy funkčně záměrně omezených variantách (včetně tzv. "kurvítek") typu "po použití zahodit a rychle a často koupit nové". Nevíme si rady s odpady ani s takovouhle ekonomikou. Hypotéka je stranická knížka neoliberalismu. My že na tohle vše máme? Co? Peníze, rozum, trpělivost?

Vývoj i odbyt mnohých věcí je pod výrazným vlivem zvrácené touhy nadnárodních bank a korporací po zisku, který ničí přírodu i lidstvo, státy, komunity. Děje se tak, bohužel, především ze strany Západu jakýmsi neoliberálním "globálně imperialistickým způsobem" neštítícím se neoliberálních, multikulturalistických, genderistických apod. pseudo demokratických záminek a bohužel i válek.

Peníze přestaly být penězi (nezfalšovatelným ekvivalentem užitné hodnoty lidské práce) a staly se "měnou", která systematicky slouží nikoli k odstraňování ale spíš nárůstu nespravedlnosti. Lidem jsou na nos věšeny různé "bulíky", aby se s tím vším smířili. To je to, o čem Andreas Clauss ve své přednášce Peníze a právo mluví. To je ta jeho "fyzická ekonomika".


Michal Komárek řekl(a)...
7. dubna 2020 v 15:25  

Pane Týři, zkuste diskutovat k tématu, prosím. Děkuji.

Ivo Mádr řekl(a)...
7. dubna 2020 v 19:06  

Pane Týři, poslední příspěvek je výstižný. Bohužel, je to pravda.

Dana Nová řekl(a)...
7. dubna 2020 v 23:38  

Už se vidím, jak píšu víc než sto slovních hodnocení. Obávám se, že v řadě případů by to mohlo dopadnout takto: Dělal h...o.Pardon. Nedělal nic. Dělal mrtvého brouka. Ta byla ale pilná! A tak podobně.
A mimochodem bych byla fakt naštvaná, kdybych musela ignorovat flákače a dát jim jedničku nebo dvojku jen proto, že se měsíc snažili a teď se rozhodli si to nezkazit nějakou prací. Z jejich úhlu pochopitelné, ale k ostatním nespravedlivé.Viz názor pana
Portwyna.

Petr řekl(a)...
8. dubna 2020 v 9:32  

Za necelý rok budeme převádět slovní hodnocení na známky do přihlášek na střední a vysoké školy.

martina řekl(a)...
8. dubna 2020 v 16:54  

Pan ministr si hlídá teplé hnízdečko? Ohledně známkování (čistě můj názor)- je jiné učit na prvním či druhém stupni a samozřejmě na gymplu, střední odborné škola a na učilišti. Nesouhlasím s úplným omezením známkování. Je hloupé dávat špatné známky za to, že studenti nepochopili novou látku. Ale proč neoznámkovat žáka z pracovních listů, kde se počítá s využitím materiálů, které žáci mají (viz. učebnice, školní Moodle atd.). Učím na odborné škole a učilišti a souhlasím s názorem, že část žáků se na to vybodne. Stojí mě to docela dost času a sil si připravit výuku tak, aby byla co nejvíce pochopitelná, vytvářím pracovní listy tak, aby byly smysuplné a aby studenti pracovali s učebnicemi a dostupným materiálem bez mého přímého dohledu a vedení. A oni nakonec to nemusí dělat? A proč by to měli dělat? Vždyť "ona" mi špatnou známku dát němůže, vždyť to řekl ministr. Omlouvám se za případné překlepy, ale rozčílilo mě to.

Vl.Václavík řekl(a)...
8. dubna 2020 v 21:32  

Pane Doležele (13:23), formativní hodnocení Vám nevyhovuje z jaké pozice? Učitele, rodiče, studenta, odborníka pedagoga, psychologa ... To je totiž pro tuto diskuzi důležité, stejně jako zřetel ke stupni vzdělávání (primární, sekundární).
Lidi, kterým formativní hodnocení vyhovuje, potkáte například na internetu, pokud se nejdete podívat do školy, kde se hodnotí převážně slovně.

tyrjir řekl(a)...
9. dubna 2020 v 18:22  

Doufám, že ministr školství bude nejpozději na podzim řádně formativně zhodnocen za neplnění Programového prohlášení vlády - za aktivistický návrh státní Strategie vzdělávání 2030+, která není Národním programem vzdělávání, za nezvládnutí Revize RVP atd. Zmatky MŠMT při "Branném cvičení 2020" jsou podle mne jen střípek vedle těchto zásadních věcí. J.Týř

KOLIKERY ŠVESTKY JEŠTĚ NAPOČÍTÁ TAHLE VLÁDA A SNĚMOVNA?
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/petice-za-uzavreni-skol-v-skolnim-roce.html

tyrjir řekl(a)...
9. dubna 2020 v 18:25  

Pane Václavíku, jak vidíte, panu Doleželovi, mně i mnoha dalším diskutujícím řádné formativní hodnocení leží velmi "na srdci" i v hlavě a svědomitě se jím zabýváme. :)))

Eva Adamová řekl(a)...
9. dubna 2020 v 18:51  

Mně formativní hodnocení rovněž nevyhovuje, ale pokud k němu budu donucena, tak hold formativně ohodnotím. Jen mám trošku obavy, že některým rodičům a žákům z něho polezou oči z důlků, a že příští školní rok budou moc, ale opravdu móóóc rádi za normální známkování.

Pavel Doležel řekl(a)...
10. dubna 2020 v 0:00  

Formativní hodnocení mi nevyhovuje a nikdy nevyhovovalo především jako studentovi. Ale nebyl bych z něj nadšený ani jako rodič. Nepotřebuji informace, které už mám. Potřebuji informace, které nemám.

tyrjir řekl(a)...
10. dubna 2020 v 0:20  

NOVÁ VYHLÁŠKA MŠMT ČR = PRÁVNĚ ZÁVAZNÝ NORMOVANÝ MINISTERSKÝ FORMATIVNĚ SUMATIVNÍ MYŠMAŠ?
aneb
ŠKOLNÍ VYSVĚDČENÍ S FORMATIVNÍM HODNOCENÍM?!


Řada škol podle něj i nadále klasifikuje, přestože doporučoval, aby tak nečinily… Plaga předpokládá, že by vysvědčení bylo bez známek, zato by obsahovalo popis toho, jak si žák či student v jednotlivých předmětech vede, kde kulhá, kde září. Vyhláška by měla být hotová „těsně po Velikonocích“.

http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ministr-plaga-vyda-vyhlasku-ktera-omezi.html

Možná by si měl pan ministr se svými legislativci, než tu vyhlášku MŠMT vydají, bedlivě zopakovat pedagogické minimum týkající se pojmů školní hodnocení formativní, sumativní a normativní pojmu školní vysvědčení:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klasifikace_(%C5%A1kolstv%C3%AD)

Poté, co ministr školství vcelku chaoticky naložil učitelům povinnost vzdělávat žáky "na dálku", se teď zřejmě snaží situaci "napravit" tím, že jim zase možná dost chaoticky nakládá další administrativní povinnosti spojené se slovním hodnocením, které podle mne zmatečně a v rozporu s uznávaným pojmoslovím a právními předpisy nazývá "formativním hodnocením":

- Formativní hodnocení (průběžné, dílčí zhodnocení úspěchu, zaznamenání míry ne/úspěšnosti v porovnání s cílem)
- Sumativní hodnocení (závěrečné, zhodnocení prospěchu žáka, které je prováděno na konci výuky předmětu, programu nebo školního roku, např. vysvědčení)
- Normativní hodnocení (porovnávání výkonů různých žáků, na základě stejných úloh řešených ve stejném časovém období)
Sebehodnocení (žák sám posuzuje svoji práci, což by ho mělo aktivizovat, vést k vytyčování vlastních cílů, rozvoji samostatnosti, poznávání svých schopností, analyzování vlastních chyb, uvědomování si vlastního vývoje)


Školní vysvědčení je sumativní a normativní dokument, který nemá primárně formativní funkci. Vnutit vyhláškou všem učitelům povinnost neznámkovat, i když by mohli, jenom kvůli nastalému zmatku v tzv. "dálkovém vzdělávání" je podle mne nebetyčná hloupost, která ten ministerský chaoszmatek nenapraví a vzbudí svou pochybnou sumativní a normativní hodnotou podiv a problémy u učitelů, žáků, rodičů, zaměstnavatelů atd.

Viz i

DISTANČNĚ VZDĚLÁVACÍ ROBOT NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU
aneb
SMÍ MŠMT ČR NAHRADIT ŠKOLNÍ VÝUKU ZALOŽENOU NA POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE TZV. DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍM?

http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
10. dubna 2020 v 3:09  

„Vydáme vyhlášku, kterou vypneme školní řády, ve kterých je častokrát dáno, kolik známek z kterého předmětu je třeba, aby byl člověk klasifikován. A budeme tlačit na učitele, jak ve druhém pololetí hodnotit. Skutečně nedává smysl, abychom známkovali úkoly, které pomáhali zpracovat rodiče,“ řekl Plaga v ČT. Ministr připomněl, že školy mohly standardně klasifikovat do 11. března, poté ale nastalo nestandardní období, které „není popsáno v zákoně“. Informuje deník Právo.

Takhle se doopravdy a vážně vyjadřuje český ministr školství?

- MŠMT ČR je tu od toho, aby zvláštní vyhláškou tj. právním předpisem (!) "vypínalo ŠKOLNÍ řády", když něco zpacká? Ředitelé škol by to případné "vypnutí školních řádů", třeba jen na základě ústního pokynu či rady, nezvládli?

- Proč a jak chce ministr školství "TLAČIT na učitele, jak mají v druhém pololetí hodnotit"? Je si ministr školství vědom toho, co říká? Chápe rozdíl mezi průběžným formativním hodnocením a sumativním a normativním hodnocením ve vysvědčení? Je si vědom obsahu a dosahu svých výroků?

- Myslí si ministr školství, že zmatek, který MŠMT způsobilo svým POŽADAVKEM, "aby školy v co největší míře využívaly vzdělávání na dálku", napraví vydáním vyhlášky, ve které školám a učitelům nařídí nahradit klasifikaci ve vysvědčení pracným a nefunkčním formativním slovním hodnocením, které z objektivních důvodů nebude mít tak jako tak řádnou sumativní a normativní funkci? Bude to, co z té vyhlášky MŠMT ČR "vyleze", vysvědčení anebo jen další aktivistický paskvil "spáchaný" v MŠMT ČR za ministra Plagy?


Petr Portwyn řekl(a)...
10. dubna 2020 v 8:29  

Vzpomínám, jak před časem zavedli na ZŠ "závěrečné hodnocení" žáka, které se přikládalo k přihlášce na střední školy. Tehdy jsem učil na ZŠ a byl jsem třídní devítky.
Nejbližší gymnázium rovnou výslovně prohlásilo, že "to nebudou číst". Přesto jsme to tam museli napsat (zákon je zákon). Klasická pakárna mrhající časem učitelů...

Co se týká rodičů, tak
- zodpovědný rodič vše, co je v případném "hodnocení" ví, pokud chce, mj. proto, že průběžně sleduje práci svého dítěte a pravidelně hovoří s učitelem
- nezodpovědnému rodiči je to stejně jedno
Obojí do jisté míry platí i pro známky, ovšem ty jsou přece jen jasnější.

Formativní hodnocení by mělo smysl, kdyby byla takto hodnocena každá práce daného žáka. To však naráží na časové možnosti učitele. Má-li slovní hodnocení za něco stát, musí být psáno "na míru" konkrétního žáka a konkrétní práce. Pod 10 minut to nedokážete, ve třídě je to pak 300 minut = 5 hodin práce na jeden jediný test! Pokud např. učitel matematiky udělí týdně jednu hodnocenou práci nevelkého rozsahu a bude slovně hodnotit, spotřebuje pouze na tento úkon v jediné třídě 10 % pracovní doby za celý týden. Pokud učí 4 takové třídy, nezbývá téměř na nic jiného čas. To je nereálné.

tyrjir řekl(a)...
10. dubna 2020 v 11:44  

NECHŤ MŠMT ČR ROZDĚLÍ A ČASOVĚ ROZPROSTŘE HLAVNÍ PRÁZDNINY. UMOŽNÍ TÍM VYDAT ŘÁDNÁ VYSVĚDČENÍ A PODPOŘÍ RODINY, EKONOMIKU ČR I TUZEMSKÝ CESTOVNÍ RUCH?

Pololetí školního roku má obvykle pět měsíců. Řádná výuka ve druhém pololetí byla letos jen jeden měsíc (nezrušené týdenní jarní prázdniny byly v termínech od 3.2. do 15.3. 2020), což je prozatím jen cca 20 % výukové doby. Pak přišel podle mne protiprávně aktivistický POŽADAVEK MŠMT ČR, že v zákonu uvedená povinná školní DOCHÁZKA se nahrazuje "vzděláváním na dálku", což odporuje školskému zákonu a znemožňuje to řádnou klasifikaci i řádné sumativní a normativní hodnocení žáků ve vysvědčeních. Nyní tuto situaci chce MŠMT řešit právním předpisem, který podle mého názoru znovu nepřiměřeně zasahuje do práv žáků, učitelů, ředitelů škol a do veřejného zájmu České republiky tím, že ve školním vysvědčení má být namísto řádného sumativního a normativního hodnocení uvedeno jen do značné míry pochybné formativní hodnocení.

Podle mne má výše popsaná situace toto možné řešení:

Nechť MŠMT ČR vydá rozhodnutí, že hlavní osmitýdenní ("letní") prázdniny budou rozděleny s tím že jejich první část začíná 1.5 příp. 1.6.2020 a druhá část končí nejpozději 31.8.2020 přičemž

a) ve druhém pololetí š.r. nebudou žáci sumativně a formativně hodnoceni (klasifikováni), neuskuteční-li se prezenční výuka ve druhém pololetí alespoň v době například tří měsíců.
b) ve druhém pololetí š.r. budou klasifikování, uskuteční-li se prezenční výuka ve druhém pololetí alespoň v době například tří měsíců.

K tomuto návrhu poznamenávám, že časové rozdělení začátku hlavních prázdnin není v zemích EU ani jinde nic neobvyklého. Děje se to tam běžně z pedagogických důvodů a například i z důvodu rozdělení náporu rodin na tuzemská rekreační zařízení. K těmto jinde uznávaným standardním důvodům rozdělení hlavních prázdnin přichází dnes i nutnost podpořit školy, ekonomiku podniků i rodiny v době pandemické a ekonomické krize. MŠMT ČR je tu podle mne kvůli veřejnému zájmu České republiky a nikoli kvůli bezhlavému prosazování věcně i právně pochybných aktivistických nesmyslů formou všeobecně závazných právních předpisů, které veřejný zájem spíš oslabují, než aby mu prospívaly

J.Týř


Josef řekl(a)...
13. dubna 2020 v 9:24  

Když jsem si tak pročetl tak konstauji, že cokoliv napíšete či řeknete může být použito proti vám, i když měl básník jinou představu :-D. Zlaté české hlavičky.

tyrjir řekl(a)...
14. dubna 2020 v 11:13  

Zlaté české hlavičky? Copak, copak? Lidským právům odporující privilegizace "básníků" od "světa a globalizačního despektu k národům znalého" anonyma, který neví nebo nechce přiznat, že všude ve svobodném světě se o problémech volně diskutuje?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.