Učitelé by v současnosti při online výuce neměli využívat hodnocení jako formu nátlaku. Místo známkování by měli děti hodnotit slovně a dávat jim na výběr z různě obtížných úkolů. Při výuce by měly školy zohledňovat časové možnosti rodin. Učivo by se mělo zaměřit hlavně na nejdůležitější předměty a vyučující by se měli domluvit, jakou látku případně přesunou do příštího školního roku. Vyplývá to z doporučených postupů pro období online výuky, které připravilo ministerstvo školství. ČTK o doporučení informovalo tiskové oddělení úřadu.
Celý text naleznete zde
Ministerstvo: Učitelé by nyní při výuce na dálku neměli známkovat
Saturday, April 4, 2020
·
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 comments:
"Myslete na to, že zejména u mladších žáků je potřeba přímé komunikace větší než u žáků starších."
U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči a naopak u starších žáků by se mělo jednat o přímou komunikaci učitel - žák.
"Nezapomeňte, že smyslem výukových aktivit v této době není primárně sběr podkladů pro klasifikaci."
Tak to snad není ani normálně, že?
"Zásadou je, aby z obsahu třídní knihy (případně jejich příloh), ať už v listinné nebo elektronické podobě bylo zřejmé:
• kdy a jaké aktivity vzdělávání na dálku byly žákům poskytnuty a jaký vzdělávací obsah plnily.
Je v pořádku, když Vás učitelé prostřednictvím on-line kanálů informují o distančních aktivitách, které pro žáky připravují, ale pokud to není možné, nevyžadujte po nich standardní vyplňování třídních knih. Žádný kontrolní orgán po Vás nebude vykazování třídních knih za toto období vyžadovat."
Tak máme ty třídní knihy vést nebo ne? Protože vyjádření "třídní knihy nevyplňujte standardně, ale kromě vynechání vedení absence z nich musí být zřejmé, co a kdy se dělalo" je fakt šalamounské.
Ministr to možná myslí dobře, ale do jasných pokynů, co jak dělat s třídními knihami a ŠVP (některé školy už je radioaktivně upravují), to má daleko. A rozhodnutí o tom, jak to bude s klasifikací na konci roku chybí úplně. Přičemž už teď je jasné, že standardně klasifikovat nebudeme moci, ani kdybychom nastoupili do škol v půlce května. Je na to sice ještě čas, ale stejně ... . Pan ministr by si měl uvědomit, že to vnáší neklid nejen do řad učitelů, ale především do řad dětí a rodičů.
U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči
Spoléhání na dobrou komunikaci s rodiči u nejmenších školáků je zásadním nedostatkem české školy. Mnoha dětem žijícím v kulturně a sociálně znevýhodněném prostředí se dobré komunikace nedostane, protože jejich rodiče s nimi nechtějí o škole mluvit, natož aby jim byli schopni pomoci s učivem. I když to pochopitelně neplatí ve všech takových rodinách, jde nejspíš o jeden z nejsilnějších mechanismů, jež u nás napomáhají mezigeneračnímu reprodukování vzdělanostní úrovně, a brání tak i nadaným dětem opustit úroveň prostředí, v němž vyrůstají.
A rozhodnutí o tom, jak to bude s klasifikací na konci školního roku chybí úplně... Pan ministr by si měl uvědomit, že to vnáší neklid nejen do řad učitelů, ale především do řad dětí a rodičů.
Řekl bych, že klasifikace na konci roku teď trápí "řady dětí a rodičů" ze všeho nejmíň. Neklidný z toho není v rodinách prakticky nikdo.
Článek: "Učitelé by neměli používat známky jako formu nátlaku."
Titulek ČTK: "Učitelé by neměli známkovat."
Jasný významový posun. Podle titulku nesmím dát ani jedničku k povzbuzení.
Ne, tentokrát neviním ministerstvo, ač v řadě případů netuší, co se na školách děje. Tady je padouchem editor článku z ČTK.
U mladších žáků, a to zejména od první do třetí třídy je potřebná dobrá komunikace s rodiči a naopak u starších žáků by se mělo jednat o přímou komunikaci učitel - žák.
Dobrá připomínka.
Jak snadno se pozná učitel z praxe... :o)
Jinak čím jsou děti starší, tím lépe distanční výuku zvládají.
Pane Portwyne, nevím zda naznačujete, že jsem změnil titulek článku ČTK, nicméně pro jistotu:
ČŠ převzala titulek i první odstavec zprávy ČTK beze změny.
"Spoléhání na dobrou komunikaci s rodiči u nejmenších školáků je zásadním nedostatkem české školy."
V tom máte jistě pravdu, jenže zde jde především o komunikaci v nové situaci. A v té se skutečně spoléhat na komunikaci s malými dětmi nedá.
"Řekl bych, že klasifikace na konci roku teď trápí "řady dětí a rodičů" ze všeho nejmíň. Neklidný z toho není v rodinách prakticky nikdo."
Myslíte? No, já bych v kůži především slabých dětí, které se každoročně ocitají na hraně propadnutí, a v kůži jejich rodičů být nechtěla, zvláště, když se ještě v médiích objevují články s názvem "Tento školní rok celá řada dětí nevládne a budou muset opakovat ročník."
Psal jsem doslova Tady je padouchem editor článku z ČTK. Logicky nikoli editor z ČŠ.
Myslím, že průměrně vzdělaný vysokoškolák dávno již udělal plán, že známkovat teď je holý nesmysl. Skoro mě až uráží tyto pokyny.
A s tou komunikací - nyní teprve možná někteří "rodičové" pochopí , že kvalita vzdělávání jejich dětí je přímo úměrná jejich aktivní komunikativnosti směrem ke škole. Zejména na prvním stupni škol a zejména od dětí s SPU.
Tento čas skýtá mnoho šancí a objevů!!
Paní Rváčka
Někteří pochopí, ale pochopí ti, kteří jsou ochotni pochopit.
Tátové parťáci nepochopí.
Tátové parťáci nepochopí...tak tátové narazí - tentokrát na "neposlušné" a demotivované děti - to je úžasné - dochází k autoevaluaci rodičů, já žasnu a sleduji a jsme šťastná.
Nebo snad existuje škola, kde to je forma nátlaku?
Když žáci pár dní před uzavřením pololetní klasifikace nahlédnou do Bakalářů a zjistí, že známka, která jim vychází, jim nevyhovuje, některé z nich to motivuje k mnohem vyššímu výkonu (jde o řešení zadaných úloh), než jaký předváděli do té doby.
V takovéto situaci hodnocení pro některé studenty funguje jako nátlak na zvýšení úsilí.
tak tátové narazí - tentokrát na "neposlušné" a demotivované děti - to je úžasné - dochází k autoevaluaci rodičů
Ano, ano... rychle se autoevaluují, že škola by po nich neměla nic chtít (a najdou oporu v radách expertů).
Omlouvám se za cynismus. Máte pravdu, že někteří rodiče (možná docela dost rodičů) pochopí.
A chápu, jak myslíte to "jsem šťastná". Ono se opravdu odděluje zrno od plev.
Učitelé by neměli používat známky jako formu nátlaku.
Nátlaku? Jakože fakt? A jakého nátlaku a na koho? A proč?
Míra zkopetentnění je přece věcí jednoho každého žáka a je zcela na něm, jak se k věci postaví.
Pracovití s klasifikací problémy nemají a nepracovitým je to jedno.
To by na ministerstvu vědět mohli.
V každém případě by ministerstvo nemělo používat tato 'doporučení' jako formu nátlaku na učitele. Ti by jistě také rádi pracovali svým tempem, podle svého zájmu a časových možnosti svých rodin.
Pytliky dost hněte, že nemohou svým žákům dávat jedničky, jakkoli si je zaslouží. Nu, což...
Já jsem si původně myslela, že ta slova o nátlaku snad ministr nemohl použít, že to vzniklo v ČTK nebo až na ČŠ. Jaké bylo moje nemilé překvapení, když jsem zjistila, že ono to tam fakt je. Takže nařízení, která by byla jasná a pro všechny platná, to ne, ale blbé kecy o nátlaku, to jo.
Ale fakt by mne docela zajímalo, jak se bude řešit situace s žáky, kteří před 11. březnem sesbírali známky na pětku a kteří navíc po celé dva měsíce nebo možná až do konce školního roku na práci ani nesáhnou, takže o nějakém portfoliu, které by se mohlo formálně vyhodnotit, nebude moci být ani řeč. A že takových dárečků je na našich školách spousta.
S Pytlíky lze jedině souhlasit. Pochopil jsem to tak, že motivační jedničky pro snaživé a pracovité žáky demotivují k práci ty líné. To je fakt ten správný "sociální" přístup.
Ale tak paní Adamová, musíte se zeptat jinak. Kde jsou ti aktivisti z neziskovek, kteří mají pracovat s dětmi z vyloučených lokalit. Zrovna tohle je přece jejich parketa.
Paní Adamová
Aktivisté včetně pana ministra (ten je dávno u nich) Vám řeknou, že známkovat je nesmysl a že za pětku stejně může učitel. Málo motivoval.
Takže známky zrušíme, stejně jako každé jiné hodnocení. Budeme zásadně a velmi obdivovat cokoli, co dítě udělá.
Když nic neudělá, budeme rovněž obdivovat.
Je to už jasné?
Petr Portwyn
Ano, jistá "obecně prospěšná společnost" cítí příležitost jak změnit české školství. Od známek ke slovnímu hodnocení. A nejen to.
Od "distanční výuky" k homeschoolingu. Ano prosím.
Já asi málo understanduju, ale jaká je difference mezi homeschoolingem a domácí výukou?
P. Portwyn. Žádný. Hausbildung.
Miniprůzkum v mém okolí.
Typická odpověď: "Dcera si v době karantény zlepšila prospěch a ty jedničky za domácí práci jsou pro ni motivační."
No a tohle pan ministr zruší. Gratuluji.
Post a Comment