„‘V květnu bychom se ve škole potkali. Pro některé z nás by to bylo setkání poslední a dny možná úplně poslední. Je nás hodně nad 60.´“ To napsala učitelka základní školy k plánu na květnové otevírání škol. Jeden z úhlů pohledu v současné vypjaté diskuzi,“ komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.
Michal Komárek (archiv autora) |
Pohled smutný, naléhavý, ale opodstatněný. Průměrný věk českých učitelů je 47 let. A těch, kterým je kolem šedesátky, jsou určitě tisíce. Jsou ministerstvo školství, vláda, krizový štáb schopny zajistit jim bezpečné pracovní prostředí?
Nebo je spíš posílají do první linie bez dostatečných ochranných prostředků a vydají je obávanému a tajemnému „promoření“? „Promoření“ je snad do budoucna nezbytné, protože je stěží představitelné, že rok a půl čekáme v karanténě na spásnou vakcínu. Jeho nepříjemná stránka je ale v tom, že při něm řada lidí zřejmě zemře.
Nějací dobrovolníci? Třeba starší učitelé?...
Pomineme-li docela obyčejný lidský způsob uvažování, ve kterém mají silné místo obavy a strach, dostaneme se k postoji ředitelů a učitelů, a tedy uvažování profesionálnímu. Samozřejmě – ani učitelé a ředitelé se neshodnou v tom, jestli a kdy školy otevřít, a ani v pocitu, jaké jim hrozí nebezpečí.
Bez problémů se ale shodnou, že navrhovaná hygienická opatření ve školách dodržovat nelze. A že pokud by se o to školy snažily, stejně by z vyučování zbyla jen zcela nedůstojná zbytečná a možná i nebezpečná šaškárna.
O co tedy vlastně jde? Jsou učitelé přestrašení, neochotní a neschopní? Nebo politici a technokrati nemají nejmenší ponětí o tom, jak to ve školách funguje, co učitelé potřebují, a buď jsou zahleděni do křivek a modelů, nebo jen prostě považují za nezbytné, aby školy zase začaly hlídat děti?
Základní otázka je, zda mohou věci začít fungovat normálně, nebo alespoň normálněji, aniž by se školy otevřely. Myslím, že nemohou.
A myslím také, že rozumné argumenty jsou zatím na straně učitelů. A tak se zdá, že věci nezačnou fungovat normálněji dříve než v září.
Celý text a komentář ke stažení naleznete zde
22 komentářů:
Zlatá slova. Bez sarkasmu.
Trochu mě děsí slovo normálně, což asi znamená stejně jako dřív. To by byla velká škoda. Školy učitelé i děti (i rodiče) se naučili spoustu nových užitečných věcí, které výuku v mnoha ohledech zlepšují (ať už si pod tím každý představuje cokoliv). To je přece třeba využít. A tak školy už nikdy nemají fungovat normálně = jako dřív :-)
Spíše než plošné otevření škol, je proto třeba hledat schůdná, epidemiologicky a hygienicky přijatelná řešení jednotlivých problémů: otevření škol v režimu podle místních podmínek, nejspíš dobrovolně pro děti i rodiče a nejspíš i pro učitele (určitě pro ty starší a ohrožené) a za rozumných pravidel stanovených hygieniky.
Tady s vámi souhlasím, ale nějak si nedovedu představit účinná a přitom realizovatelná opatření. Například respirátory, rukavice, ochranné brýle. Dotknout se sešitu nebo písemky...
Vám pane Komárku za článek děkuji. Přesně jste vyjádřil podstatu věci.
OVCE JSOU STŘÍHÁNY I KDYŽ BEČÍ
(25 + 65)/2 = 90/2 = 45
(25 + 55)/2 = 80/2 = 40
Při rovnoměrném rozložení věku učitelů by byl věkový průměr asi 45 let. Je to 47 let.
Ještě před 10 léty odcházeli v Polsku učitelé do důchodu v 55 létech. Jejich průměrný věk byl tedy asi 40 let. Pak jim to uznání náročnosti jejich povolání odebrali...
Vojáci, policisté, hasiči, celníci atd. mají v Česku větší platy než učitelé a po odsloužení určené doby (min. 15 let) berou tzv. výsluhu - mohou si k ní najít méně náročné povolání a stát jim dorovnává plat, takže pak mají i slušný důchod. Proč to tak není u těžce zkoušených učitelů v Česku?
Výsluhový příspěvek představuje pravidelný měsíční příspěvek, v běžné řeči nazývaný také výsluha, na který má nárok příslušník bezpečnostního sboru po skončení svého služebního poměru, pokud splnil stanovené podmínky. Minimální délky služby pro přiznání tohoto příspěvku je 15 let.
Jedná se o příspěvek určený pouze příslušníkům bezpečnostního sboru nebo Armády České republiky, nejedná se o dávku státní sociální podpory ani jinou dávku dostupnou pro všechny občany.
Tento příspěvek je určen:
bývalým příslušníkům Policie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky, Celní správy České republiky, Vězeňské služby České republiky, Generální inspekce bezpečnostních sborů, Bezpečnostní informační služby a Úřadu pro zahraniční styky a informace, pokud splnili podmínky pro nárok na tento příspěvek,
bývalým příslušníkům Armády České republiky.
https://www.prispevky.cz/zamestnanci/vysluhovy-prispevek-vysluha
Co si dali a dosud dávají učitelé v Česku líbit, to mají. Proto jsou nejhůř placenými učiteli a ve školách se musejí i přes 60 let lopotit při mizerném platu.
Komu se to nelíbilo a nemohl nebo nechtěl to snášet, už dávno utekl jinam. Ti, kteří zůstali ve školách, si jen planě stěžují a bečí, že český stát na ně zvysoka kašle. Když jsou ovce a jenom bečí, jsou stříháni a (o)drbáni (i) za ušima. Dobře placení dotovaní aktivisté se jim přitom potichu, aby se na nich mohli dál pást, smějí. Patří jim to. Nic jiného si v tomhle "tržním hospodářství" ty bečíčí ovce nezaslouží.
J.Týř
Co si dali a dosud dávají učitelé v Česku líbit, to mají. Proto jsou nejhůř placenými učiteli a ve školách se musejí i přes 60 let lopotit při mizerném platu.
Fondočerpačský avšak odborně zvrhlý systém RVP/ŠVP
Inkluze
Neplnění Programového prohlášení vlády
- rezignace MŠMT na Revizi RVP
- rezignace MŠMT na vytvořená Národního programu vzdělávání
Přejmenování učitelů na "pedagogy" (pedagog byl otrok doprovázející žáka do školy, kde ho učili učitelé, pedagog je vychovatel)
Přejmenování VZDĚLÁVACÍCH organizací MŠMT na PEDAGOGICKÝ institut
Lež, že aktivistická státní Strategie vzdělávání 2030+ může nahradit odboráři, zaměstnavateli parlamentem schvalovaný Národní program vzdělávání
Lež, že plat rovnající se v roce 2021 150 % platu z roku 2017 je důstojný plat pro učitele.
Zparodování vysvědčení (sumativního a normativního dokumentu) na jakýsi připitoměle formativní dokument.
Co vše si ještě dáte líbit, než přestanete bečet jako ovce, vážení učitelé a vážená aktivistická neziskovko (ne)Pedagogická (ne)komoro?
Tak nějak 'do roka a do dne' a NE dřív, než 1. března 2021.
Do té doby se mohou svižně rozklíčovávat kompetence:
k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální, občanské a pracovní.
K tomu školy netřeba. Reálný život je nejlepší učitel!
"otevření škol v režimu podle místních podmínek, nejspíš dobrovolně pro děti..."
Pane Štefle, já se divím, že Vás ti sluníčkáři nechají žít. To se nám ty nůžky tedy rozevřou, když dobrovolně. My přece musíme pomáhat těm, co zaostávají a fest!!
Máte samozřejmě pravdu, jenže....Kde jste byl, když se tvořila bílá kniha a ..další pamflety?
Vy sice máte pravdu ale z té pravdy si děláte svůj byznys. Neberte si to osobně, tak to prostě je.
Proč to tak není u těžce zkoušených učitelů v Česku?
A je správně, protože jsme v Česku...a protože, když stávkujeme, tak ne všichni, protože valná část učitelů má své zaměstnání jako hobby...to je naučil dnešní svět a oni ještě neprozřeli. Prozřou až jim bude 55 a nebudou moci usnout...
Ostatně i v jiných profesích se v kapitalismu očekává, že pro zaměstnavatele položíte duši in život.
Nedávno jsem prožila ve třídě (mám na triku čtvrťáky) hromadnou interpelaci rodičů - prý se děti bojí chodit do školy…
Posléze jsem slyšela od jedné rodičky, že na schůzce, kterou jsme vyvolala, čekali že je přesvědčím, že mám ty děti ráda. Považte oni počítali s tím, že ne. Tak teď už ne . Ty rodiče fakt ráda nemám:-)
Proč se vláda, parlament nebo třeba Nejvyšší kontrolní úřad či jiný vyšetřovací orgán ČR nebo EU tímhle svinčíkem už dávno nezabývají?
Pane Tyrjir - protože školství, jak to napsat kulantně, není prostě silný resort...no asi tak:-)
Podívejte se na pana Šteffla, jak si s tím poradil.
(Tímto se mu omlouvám, že jsem mu upřela jedno "f")
Vláda, parlament a ostatní hlavy pomazané musejí hrát do not hlavně rodičům. A rodiče - ti potřebují děti hlavně POHLÍDAT. A ti, co se o vzdělání svých dětí opravdu zajímají a mají na to, je mají Ve scio školách v Sunny canadien a podobných zařízeních. Tak to je Česko:-)
Vláda a parlament akorát pohlídá, aby se těch alternací nezrodilo moc...protože vzdělání pánové a dámy MUSÍ BÝT ZADARMO
Moudro, že cena dělá zboží už dávno nikdo nezná:-)
..jsem zjistila, že jsme objevila slogan "duši in život"..to by mohlo fungovat:-)
A ono to těm kapitalistům funguje..vždyť se koukněte na reklamy - moje firma je moje rodina...než jsme pochopili, co jsou to ty týmbyldingy,což? Mě to teda trvalo:-)
Já se děsím lidí, kteří prosazují nenormálnoet při práci s lidmi. To i ve školství. Neboť pod praporem menormálnosti bují revoluce a ne evoluce. A k popravám antirevolucionářů není daleko.
Co se týká návratu do škol, všechno může být jinak. Počet nakažených může narůst(v důsledku uvolnění opatření a nedisciplinovaností obyvatel - učitelé ví o čem mluvím) a pak otevření škol se rovná rozsudku smrti nad spoustou starších učitelů nebo počet nakažených klesne na minimum - jednotky, desítky - tedy bude uhlídatelné a jasné kde se nakazili(při opatrování nakažených, cesty do zahraničí, porušení bezpečnosti) a pak nebezpečí nehrozí, pokud děti rizikových profesí dudou mít zvláštní péči s mladými zdravými učiteli.
Vše ukáže čas.
Co si dali a dosud dávají učitelé v Česku líbit, to mají. Proto jsou nejhůř placenými učiteli a ve školách se musejí i přes 60 let lopotit při mizerném platu.
Pane Týři,
pracujete ve školství
anebo jste někdy pracoval ve školství?
Pokud dosud pracujete, máte možnost kdykoli odejít - je to Vaše volba...
Plivnout do tváře matkám samoživitelkám umí jenom člověk mdlé morálky.
Učitelé rozhodně nemohou za to, jaká banda estébáků a vexláků se chopila po plyšáku moci a zničila průmysl, ale především morálku obyvatel Česka.
Učitelé mají můj obdiv a uznání, i když bohužel i mezi nimi se najdou černé ovce.
Pane Týři, doufám, že jste to "správně" pochopil, než začnete "promořovat" diskuse na těchto vláknech.
Pane Týři, a co si počne ředitel, který nebude mít k dispozici dost dobrovolných učitelek k přehršli "vzděláníchtivých dětí"
Přesněji: ...vzděláníchtivých dětí hlídáníchtivých rodičů....
Že by třeba hlídalo vojsko? Ne, ne, to musí střežit hranice!Které hranice? Naše státní, EU nebo afghánské?
Pane Týři, a co když 95 % učitelského sboru se DOBROVOLNĚ rozhodne, že nenastoupí kvůli nákaze COVID19 koncem května do školy, opravdu nechápu jak vy uvažujete.
BUĎ JSTE TROLL, nebo...
Nehodlám ztrácet svůj drahocenný čas s člověkem Vaší úrovně, pane Týři.
Pište si, co chcete...
Zároveň tímto vřele doporučuji všem, aby nejenom v této diskusi ale i na jiných vláknech tohoto serveru nereagovali na příspěvky pana Týře.
No to bych do Vás neřekl, pane Komárku.
Skoro to vypadá (nerad bych se mýlil), že jste se postavil na stranu učitelů.
Okomentovat