Pojďme na okamžik změnit zaběhlá paradigmata. Pojďme na chvíli přestat učit a nechme žáky, aby učili místo nás. Dejme jim prostor a příležitost učit online. Nechme je, aby naučili druhé (učitele, žáky, rodiče, prarodiče nebo širokou veřejnost), co umí nejlépe. Nemyslím, aby učili to, co se naučili ve škole. Mám na mysli cokoliv. Když se budou moci sami rozhodnout, co budou učit, bude to něco, co mají ze školy? Pokud ano, bude to mít ještě jiný dopad. Nastaví tím totiž pomyslné zrcadlo svým učitelům.
Na celý měsíc necháme učit žáky, a co potom budeme dělat my? Jaké budou naše role?
Staneme se odbornými konzultanty a mentory, kteří žákům pomohou s formou, zásadami online vzdělávání, technickým zpracováním a možná i samotným obsahem jejich online výuky. Určitě se přitom něco naučíme i my.
Dokonce bychom mohli vytvořit celé konzultantské týmy učitelů. V takovém týmu najdou své uplatnění učitelé jazyků, humanitních, přírodovědných či odborných předmětů, a v neposlední řadě také učitelé ICT. Všichni mohou navzájem spolupracovat.
A našim žákům můžeme také pomoci hledat a najít, co by mohli a chtěli učit. Můžeme s nimi objevovat oblasti, ve kterých jsou dobří, případně jim dodat odvahy, pokud si nebudou jistí tématem, nebo dokonce sami sebou.
Tohle je ve skutečnosti ten nejdůležitější a nejobtížnější úkol, který před námi učiteli v naší nové roli stojí. A nejen během Měsíce studentského vzdělávání.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
"Nechme učit žáky místo nás"
Nezapomeňme, že dnes je 1. Apríla.
No, ale zase tak velkej fór, že bych se za břicho popadal, to tedy není.
Těžko může učit někdo, kdo nemá o tématu přehled. A přehled se získá až po pochopení učiva, které přijde až po naučení. Nevím, jestli to autor reálně někdy zkoušel a jestli kriticky zhodnotil výsledky, u nás se to zkoušelo...
Takže ano, mohou si to zkusit, aby zjistili, jak to (ne)funguje.
Nefunguje to.
Ale to přece vůbec nevadí...
Pan Keršláger
Mám stejnou zkušenost. Zkusili jsme to taky, když jsem učil na základce... Velmi neefektivní. Možná se naučí ten žák, ale efekt na ostatní slabý.
Obvykle bylo nutno tu hodinu odučit ještě jednou učitelem, byť ve zrychlené formě.
Okomentovat