Vyučování na dálku začala plošně zkoumat Česká školní inspekce. Někteří učitelé si stěžují, že jim reporty pro ředitele jen přidávají práci. Přitom ani nedostali žádné pokyny, jak mají v současné situaci postupovat. Podle odborářů z dotazování nemůže vzejít věrohodný obraz výuky.
Reportáž přináší iDNES.
„Místo toho, abychom už konečně dostali pokyn, jak učit, musíme pro ředitele vyplňovat dotazníky. Inspektoři budou teď šťourat, i přestože nikdo nedal přesné pokyny,“ stěžuje si učitelka z Brna.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Připravte se na to, že brzy při on-line výuce budete muset připojit i případného "kontrolora" z ČŠI. To by bylo krásné :-)
Pro učitelku z Brna, která potřebuje "pokyn, jak učit", je vyplňování dotazníků pro ředitele ideální náplň práce.
začali zkoumat výuku na dálku
Co taky jiného v té dnešní překotně zavirované době.
Klíčové problémy pořeší náležitě obsáhlý dotazník.
Doposud to tak fungovalo. Tak proč ne i teď.
Podstatné je vykázat nějakou činnost a zůstat v povědomí veřejnosti...
"Vysvětlete nám, pane kolego, jak to, že vykazujete průměrně jen pět hodin onlajn výuky denně?
A co alespoň šestiminutové motivační telefonické hovory s žáky nejméně jednou za týden?"
Jestli to pytlici pochopili dobře, ministerstvo školství nedoporučuje online výuku.
Od samého začátku omezení provozu škol považují pytlici takové aktivity za poměrně značný vstup do soukromí všech zúčastněných a nezanedbatelné narušení aktuálního provozu rodin žáků i učitele.
Proč nejsem učitelkou TEV?
Viděli jste ten papír?
Dotazy se dublují až 3x, některé jsou nessrozumitelně položené... Lituju ředitele, co se tím musí brodit.
Pokud ředitel svou školu skutečně řídí a má přehled o tom, co se mu ve škole děje, nepotřebuje pro tento rozhovor od učitelů téměř nic,“ uklidňuje Andrys.
Ředitelé mají plné ruce práce s organizací a opravdu nemají čas sledovat všechny online hodiny nebo pamatovat si, který učitel používá které nástroje. A už vůbec ne v situaci, kdy se metody za pochodu mění a celý systém se teprve stabilizuje, neustále přibývají nové metody.
Třeba my jsme předevčírem diskutovali o aplikaci Kahoot! Jasně, šéfová tam byla... ale fakt si pan Andrýs myslí, že měla mít předem přehled, kolik jazykářů tuhle mobilní aplikaci začalo spontánně používat?
Fakt knížecí rady od ČŠI.
Metodiku? Proboha jen to ne...
Nechte školy, ať si to zorganizují, jak potřebují.
Ministerstvo i inspekce vlají za spontánním vývojem. Než stačí něco uveřejnit, situace už je jinde.
vlají za spontánním vývojem
Vlají? Plandají...
TELEFONICKÉ OTÁZKY, KTERÉ INSPEKCE POKLÁDÁ ŠKOLÁM
- Jak se daří komunikace s učiteli, žáky a jejich rodiči?
- Jaká je ve škole digitální podpora distanční výuky?
- Jak se inspirujete v metodách distančního vzdělávání?
- Jak spolupracují učitelé při distančním vzdělávání?
- Jak se daří zapojovat žáky do distančního vzdělávání?
- Jak využívají učitelé digitální techniku?
- Jaké formy podpory digitální techniky distančního vzdělávání využíváte?
- Jak se daří komunikace učitelů se žáky? (např. jaké aplikace/platformy většinou využívají apod.)
- Jak organizují učitelé obsah distančního vzdělávání? (např. jaké on-line zdroje většinou využívají apod.)
- Jak učitelé hodnotí výkony žáků při distančním vzdělávání?
Hned ve středu absolvoval takový telefonický rozhovor ředitel brněnské Základní školy Horní.
„Musím říct, že to bylo milé povídání. Inspektor se ptal věcně, zjišťoval, jak to u nás funguje. Určitě to bylo příjemnější než klasická kontrola přímo ve škole. Teď nešlo o žádné šťourání,“ popsal ředitel Martin Petržela...
Žádné pokyny jsme nedostali, stěžují si učitelé
Jenže ne všichni ředitelé mají o práci svých učitelských sborů takový přehled a od svých zaměstnanců chtějí zasílat podrobné reporty o jejich denní činnosti. Učitelé si pak stěžují, že dostávají úkoly navíc...
Někteří se také obávají, že budou popotahováni za to, jak výuku vedou.
„Místo toho, abychom už konečně dostali pokyn, jak učit, musíme pro ředitele vyplňovat dotazníky. Inspektoři budou teď šťourat, i přestože nikdo nedal přesné pokyny,“ stěžuje si další učitelka z Brna.
Inspekce se od stížností distancuje. „Víme o takových případech, kdy ředitelé zadávají svým učitelům, aby pro tento rozhovor něco připravili. Ale to už není věcí České školní inspekce, to už jsou pouze aktivity ředitelů škol. To, na co se my v rozhovorech ptáme, by měl každý ředitel školy vědět. Pokud ředitel svou školu skutečně řídí a má přehled o tom, co se mu ve škole děje, nepotřebuje pro tento rozhovor od učitelů téměř nic,“ uklidňuje Andrys.
Školští odboráři v dotazování inspektorů nevidí smysl.
„Výsledky budou značně zkreslené, protože ředitelé často podávají učesanou verzi toho, co se děje. Jsou na rozhovor s inspektorem předem připravení a odprezentují mu většinou jen úspěšný modelový příklad, protože pochopitelně nechtějí na svoji školu vrhat negativní světlo,“ soudí předseda odborářů pro základní školství Michal Kupka.
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/inspekce-skoly-brno-odborari-telefonaty-uceni-na-dalku.A200402_152924_brno-zpravy_vh
MOHL BY MINISTR ŠKOLSTVÍ OBČANŮM ČESKÉ REPUBLIKY VYSVĚTLIT, JAKÝ SMYSL MÁ TAKOVÉHLE TELEFONICKÉ POČÍNÁNÍ ČŠI?
- Jaký je praktický význam takovéhoto telefonického dotazování ČŠI?
- Šlo o nahrávané a objektivně vyhodnotitelné telefonické šetření, anebo jen o neprůkazné plkání, ze kterého si ČŠI a MŠMT mohou vyvodit téměř libovolné závěry? důrazně dotázán
Doufám, že na to bude ministr školství důrazně dotázán příslušnými odpovědnými osobami.
J.Týř
K tomu viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/inspektori-zacali-zkoumat-vyuku-na.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/metrove-rozestupy-mezi-skolaky-zda-je.html
Okomentovat