„Patřím snad k těm, kteří uměli před touto krizí ovládat techniku, snad mohu říct, že jsem ji uměl i použít v pedagogickém procesu, že jsem jí uměl najít pedagogický rozměr. Nezažívám satisfakci. Snažím se pomáhat jednotlivcům i sborovnám s nasazením té techniky, kterou ve školách mají, s použitím techniky k pedagogickému procesu. Někteří šijí roušky, tisknou ochranné štíty, já se snažím pomáhat s nalezením filozofie vzdělávání v on-line režimu školám v této zvláštní situaci,“ píše Bohuslav Hora na svém blogu.
Bohuslav Hora (zsplana.cz) |
Co jste byli zvyklí používat s Vašimi žáky? Co Vaši žáci bezpečně ovládají, kam si chodí pro informace? Teď není čas na velkou změnu. Změna vybudí stres a toho máme teď všichni dost. Jsou Vaši učitelé zvyklí dávat dětem týdenní plány? Komunikačním kanálem jsou webové stránky školy? Výborně. Použijme to. Můžeme do nějaké malé výzvy – např. do elektronických nástěnek. Za vyzkoušení stojí Padlet (ano, už jsme ho stačili zahltit) nebo LinoIt. Názvy jsou zároveň odkazem na naše starší články. Ostatně projděte si je včetně Inspirace, určitě najdete nějaké náměty pro svoji práci.
Důležité je s dětmi také promluvit. Dohodněme si přes náš komunikační kanál způsob. Jaké technické vybavení mají děti doma? Kolik dětí školou povinných v domácnosti je? Jsou rodiče také doma na Home Office? Jak to mají s internetem? Můžete tedy s dětmi vyučovat on-li např. přes Meet, Hangout, ZOOM, Jitsi nebo Teams? Můžeme s nimi dodržovat školní rozvrh? Zeptejte se rodičů. Oni také řeší neobvyklé situace, často existenčního charakteru. Jaký komunikační kanál jim vyhovuje k tomu, abyste zadali dětem práci? Jak častá zadání mají být? Respektujete také individuální tempo? A co děti se specifickými poruchami učení? Jak jsme stihli pečovat je? Tahle situace určitě není stejná, jako když děti chodí do školy. Někteří si to už uvědomili a podle toho zařídili i svoje požadavky. Mohl bych popsat odchytávané praktiky při hodnocení, poskytování zpětné vazby, ale to už si každý sáhněme do svědomí sám.
Otázky, otázky, otázky. Odpovědí bývá často pokrčení ramen. Určitě je tahle doba dobrá k tomu, abychom si udělali vlastní inventuru. Co jsem se měl o sobě jako učitel dozvědět? Jaké ponaučení si z této situace vezmu pro sebe? Co budu ve své práci dělat jinak? Ještě budu říkat, že nikdy, protože budoucnost? Nějak se nám ta budoucnost stala ze dne na den. Uchopme nabízené příležitosti, proměňme svoje vzorce chování, udělejme si inventuru. Posílíme sebe samé, uděláme tak ze sebe lepší pedagogy, lepší lidi.
Celý text naleznete zde
0 comments:
Post a Comment