Do zcela nové situace se s vyhlášením nouzového stavu dostali rodiče školou povinných dětí. Zčásti je teď na nich, aby svoje děti vzdělávali ve spolupráci s učiteli na dálku. Zatím však neexistují data, z nichž by se dalo usoudit, jak rodiče i žáci nastalý stav zvládají. Jak dlouho tráví děti čas učením? Čemu se nejvíce věnují? A co by nejvíce rodičům pomohlo? Právě to zjišťuje dotazník dostupný z webu České televize, který s přispěním ČT sestavili výzkumníci z Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity a Akademie věd České republiky. Výsledky mohou pomoci se zlepšením situace jak rodičům, tak školám, a mohou přispět i k tomu, aby se žáci v nelehké době učili efektivněji.
Anketu mohou rodiče vyplnit do půlnoci v úterý 7. dubna přes tuto webovou stránku. Vědci pak chtějí data co nejdříve vyhodnotit, aby mohli formulovat pro školy a rodiče doporučení do dalších dnů pobytu doma. Získané informace jsou důležité i z dlouhodobého hlediska a mohou přispět k pozdější diskusi o koncepčních změnách ve školství v Česku.
Během pár hodin od zveřejnění dotazníku vědci nasbírali data od dvou tisíc účastníků. Zatím se zdá, že rodiče s nasazením velké energie domácí výuku zvládají. Objevují se ale hlasy, že kvůli ní nemají čas s dětmi doma dělat nic jiného a soustředit se například na lepší vztahy v rodině a jen tak společně trávit čas. Na anketu budou navazovat další kroky výzkumníků k porozumění současných změn ve vzdělávání.
Výzkumné šetření se povedlo vytvořit díky rychlé spolupráci skupiny předních českých odborníků v oblasti pedagogiky z různých institucí. Podílí se na nich Jana Straková, Cyril Brom, David Greger a Tereza Hannemann z Univerzity Karlovy, Roman Švaříček z Masarykovy univerzity a Jiří Lukavský z Akademie věd České republiky. Dosah výzkumu mezi široké spektrum rodičů zajistila především Česká televize, která teď sama pomáhá rodičům a školám s domácí výukou třeba novým projektem UčíTelka. Každý všední den v něm učitelé v živém vysílání učí děti na prvním stupni základních škol vybrané předměty.
Zdroj: MUNI
Anketu naleznete zde
7 komentářů:
Spíš, jak rodiče zvládají výuku za děti doma.
Ale tak Tajný.Učiteli, velká část rodičů žáků druhého stupně ZŠ a SŠ není schopna tohoto činu. Nepřeceňujte až tak rodičovstvo. U prvního stupně to samozřejmě připouštím.
Jaká bude relevantnost dat, když spousta řodičů se o anketě ani nedoví. Takže seženou data od těch rodičů s vyšším statusem a administrativním zaměstnáním, kteří mají čas sedět u pc a odpovídat na ankety. Ty rodiče, co kašlou na vzdělání svých dětí nepostihnou.
Přestaňte už demagogizovat výukou za děti doma. To je blbost rodiče. má se ozvat a potestovat. Pokud učí dítě za školu jako ovce, pak se nemůže divit, že je učitel sám se sebou spokojený. Proto vizitkou učitele nejsou vítězové olympiád, děti vědců, ale právě ti nejslabší ve třídě. Tam se ukáže práce učitele a neschopnost rodičů.
Spíš, jak rodiče zvládají výuku za děti doma.
Ale vždyť je to v pořádku...a vývoj je plný šancí:
Dítě ví, že to má dělat "samo" a rodič ví, že by to neměl celé dělat za dítě...no a postupně se děje, co se dít má: občas se u toho pohádají - komunikují - další dovednost no paráda!!
Věřte v sílu selského rozumu!!
A nedělejte ze všeho vědu!
A kdo podvádí...toho jednou chytí:-)
A kdo lže, i krade ...a může i zabít:-)
vyplněno. jako teď po vyplnění si připadám jak sociální případ, protože nevím, kolik času dítě tráví učením a s ničím mu nepomáhám :-/ ale dítě je osmák, já jsem přes den v práci, on školu zvládá sám, pokud něčemu nerozumí, poradí se buď se ve skupince se spolužáky, nebo kontaktuje přímo učitele. co jim učitelé teď založili google classroom, tak už vůbec nemám přehled, protože co mě zaplavila ta spousta heslíček do jednotlivých učeben, tak jsem v nich akorát tak ztratila a kontrolu učiva mi to akorát tak zkomplikovalo. dokud bylo vše nezaheslované na jednom místě, byla kontrola jednodušší. ALE zatím se nezdá, že by dítě mělo nějaké problémy, úkoly odevzdává včas, látce prý rozumí, negativní odezva od učitelů nepřišla, tak snad dobrý a nemíchám se mu do toho. zpočátku mu chodili i úkoly z tělocviku, z výtvarky, z hudebky... to mi přišlo trochu přehnané, i když uznávám, že zrovna ta výtvarka mi přišla jako docela zajímavý domácí projekt. bezprostředně po vystoupení ministra školství na tiskovce z těhle předmětů škola začala dávat úkoly pouze pro dobrovolníky.
dávat úkoly pouze pro dobrovolníky
Jakákoli školní práce je dobrovolná. Vždycky byla, je a také bude.
Není síla, která by kohokoli přiměla cokoli dělat, pokud sám nechce.
Nikdo nemusí nic. Že všichni musejí všechno se jen tak povídá, aby povídat bylo o čem.
Když se za ty řeči berou peníze... Čím víc řečí, tím víc peněz.
Do zcela nové situace se s vyhlášením nouzového stavu dostali rodiče školou povinných dětí. Zčásti je teď na nich, aby svoje děti vzdělávali ve spolupráci s učiteli na dálku... Tohle píší jacísi "výzkumníci z Masarykovy univerzity.
Opravdu je to tak? Kde je to ve školském zákonu, v jiném zákonu nebo ve vyhlášení nouzového stavu napsáno? Odkdy jsou žáci povinni se vzdělávat na dálku? Odkdy jsou rodiče povinni se takového vzdělávání účastnit?
Žák není povinen se vzdělávat na něčí pokyn nebo podle něčích v zákoně neuvedených představ. Rodiče nejsou povinni vzdělávat doma své děti podle pokynů jakéhosi "digitálně sluníčkářského (ne)pedagogického centra" nebo snad "sociálního zařízení pro učitelské seniorky".
MŠMT, vědci i školy jsou povinni při počátečním vzdělávání respektovat zákony České republiky, pokud nenastane nouzový stav, který výslovně tj. písemně určí něco jiného. Povinné počáteční školského zákona uskutečňuje prostřednictvím plnění POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY. Tečka. Žák má DOCHÁZET DO ŠKOLY a tam ho učitelé motivují a vzdělávají. Výzkum, který už ve svém úvodu řekne něco jiného, je podle mne pochybný.
Pokud stát chce nahrazovat povinnou školní DOCHÁZKU počítačovým vzděláváním na dálku, musí to podle mne výslovně uvést v příslušném zákoně a pak pro to vytvořit řádné podmínky. To se, pokud vím, nestalo. Povinnost rodičům participovat na distančním vzdělávání podle mne určit nesmí, když v Listině základních práv a svobod i v Ústavě ČR je určeno právo na státem organizované bezplatné počáteční vzdělávání.
J.Týř
Okomentovat