Česká škola oslovila ředitele škol, učitele i odborníky se dvěma jednoduchými otázkami: 1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda…) 2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy… Odpovídá Miroslav Hřebecký za EDUin.
Miroslav Hřebecký (eduin.cz) |
Miroslav Hřebecký, EDUin: Zavírat školy napodruhé by bylo obrovské fiasko
1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda…)
To je otázka především pro epidemiology, následně krizový štáb a následně MŠMT. V tomto pořadí, včetně posledně zmíněného. Toto rozhodování zodpovědným lidem nezávidím, to oni budou muset zvážit všechna rizika, neznámých v jejich rozhodování bude hodně, tlak na rozjezd ekonomiky bude velký, ale těžko si můžeme dovolit velkou vlnu epidemie. Nechci za každou cenu snášet na hromadu argumenty proč něco nejde, rodiče i stát potřebují funkční školy co nejdříve, jednejme ale s rozmyslem a předvídavě, zavírat školy napodruhé by bylo obrovské fiasko.
2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy…
Školy bude možné otevřít až poté, co budou podmínky pro jejich znovuotevření domyšlené do důsledků, včetně provozních okolností. Musí být uskutečnitelné a funkční a musí být také jasně vysvětleny tak, aby veřejnost o jejich smysluplnosti nepochybovala. Bude také třeba přesně stanovit, kdo ponese za jejich dodržování zodpovědnost. Bude za vše zodpovídat ředitel školy? Školní řády s žádnými hygienickými opatřeními nepočítají. Bude za to zodpovědný učitel ve třídě, případně dozor ve společných prostorách? Existují sice precedenty, kdy školy dokázaly fungovat v karanténním režimu v případě nákazy žloutenkou, tato karanténa se ale skoro nikdy nevztahovala na celou školu.
Otázek, které by bylo třeba před otevřením škol v tomto termínu vyjasnit, je celá řada. Například:
- Co učitelé spadající do rizikové skupiny? Budou moci odmítnout? Bude se to řešit neschopenkami od lékařů? Dokážou pak školy reálně fungovat s přihlédnutím k průměrnému věku v českých sborovnách?
- Pokud se budeme snažit o nějaké odstupy (mimochodem s ohledem na přesuny žáků, přestávky a pobyt ve společných prostorách si nedokážu představit, že by ke kontaktu nedocházelo), je to realizovatelné v našich učebnách? Především starší budovy a menší školy většinou nemají dvojnásobné výměry učeben, v nichž by se daly odstupy prakticky uskutečnit.
- Nebude pobyt v rouškách jen jedno velké alibi? Podle dostupných informací z médií toho látková rouška moc nevydrží a představa, že všichni jich budou mít zásobu cca. 2 na hodinu, budou je mít z domova každý den vyvařené a měnit je budou v rukavicích, to si po pravdě nedokážu reálně představit ani v prvním, ani v devátém ročníku.
0 komentářů:
Okomentovat