Česká škola oslovila ředitele škol, učitele i odborníky se dvěma jednoduchými otázkami: 1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda…) 2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy… Odpovídá prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
1) Souhlasíte s plánem na znovuotevření škol v půli května? (Samozřejmě za příznivých epidemiologických podmínek, s nimiž počítá vláda...)
Těžko hovořit o plánu vlády. Zaznamenal jsem pouze osobní názory jednotlivců, které jsou vzájemně v příkrém rozporu, což vyvolává paniku. Postupuje se chaoticky cestou pokus-omyl. Ministr školství se klíčová rozhodnutí dozvídá z médií ve stejnou chvíli jako učitelé a rodiče. Viz neuzavření mateřských škol, které velké části rodičů znemožnilo dosáhnout na ošetřovné a které vystavuje učitelky mateřinek zbytečnému riziku.
Místo toho, aby ministerstvo školství legalizovalo současnou výuku na dálku prostřednictvím novelizace legislativy a nastavilo základní pravidla pro on-line vzdělávání, vydává pouze nezávazná doporučení. Kvůli tomu se všichni aktéři pohybují v právním vakuu. Velmi chybí jednoznačné informace.
Robert Plaga nezrušil plošné uskutečnění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy, přestože většina škol by zvládla zajistit přijímací řízení bez testů z Cermatu a hromadného přesunu žáků na jedno místo. Naopak u maturit a závěrečných zkoušek, které mají certifikační a kvalifikační charakter, MŠMT prosadilo jejich omezení až úplné zrušení. Přitom by se tyto zkoušky mohly v červnu uskutečnit, a to i v případě, že by školy zůstaly zavřené pro běžnou výuku. Naopak si nedokážu představit, že by střední odborné školy zvládly zajistit zároveň běžnou výuku, přijímačky, maturity i závěrečné zkoušky.
Na názory učitelů z praxe nebral premiér či ministr školství zřetel ani před vypuknutím pandemie, kdy byl čas vše prodiskutovat, natož nyní, kdy se rozhoduje ze dne na den. Ministerstvo školství mělo už dávno začít s organizováním pomoci učitelům a rodinám bez připojení k internetu nebo bez notebooku. K výuce na dálku by měl mít přístup každý. Myslím si, že nejlepším řešením by bylo, kdyby školy zůstaly uzavřené až do konce tohoto školního roku, a to i kdyby byl vývoj kolem epidemie zdánlivě dočasně pozitivní.
2) Co si myslíte o možnosti dodržet ve školách hygienická opatření, o nichž se diskutuje - roušky, odstupy...
Stát nedokázal zajistit ochranné prostředky ani pro zdravotníky. Těžko to dokáže pro všechny učitele a žáky. Jak by to vypadalo lze dovodit ze současné situace v mateřských školách, které zůstaly otevřeny. Vláda pro ně nezajistila ani dezinfekční prostředky, ani roušky... Naštěstí většina rodičů nechala své děti doma.
Pokud by se školy otevřely v půlce května, myslím si, že rozumní rodiče ponechají své děti doma, jenom to budou mít těžší, protože už nedosáhnou na ošetřovné.
V rámci diskuzí ve facebookové skupině spolku Pedagogická komora avizovala řada učitelů, že se za těchto podmínek do školství nevrátí. Nemálo učitelů je v důchodovém věku, patří tudíž k nejvíce ohrožené skupině. Pokud se opravdu do škol nevrátí, budou ředitelé zajišťovat výuku velmi obtížně.
0 komentářů:
Okomentovat