„Zastavme to! Kolegové prosím, zastavme tu šílenou agonii! Je to možná jenom automatická reakce na situaci, která nás ohrožuje a kterou neznáme. Naši studenti tráví dlouhé hodiny studiem v podmínkách, které nikdy nezažili. Neorientují se v tom. Jsou zmatení a vystrašení jako my. Chovají se stejně šíleně… snaží se nahradit svoje obavy zběsilou aktivitou,“ píše gymnaziální učitelka Věra Růžičková v Deníku N.
Řeší svoje rodiče, kteří se hádají, protože se vedle sebe nesnesou v malém bytě. Hlídají malé sourozence. Někdo také musí uvařit a nakoupit. Dědeček je v karanténě. Venku je ten koronavirus…
Dostali jsme jedinečnou příležitost. Máme možnost zamyslet se nad svými hodnotami, přehodnotit, co je v tuhle chvíli důležité. Rozmyslet si, jaké jsou naše priority, co v našem životě znamenají vztahy. Není čas zeptat se ostatních, jak se jim daří? Jsme izolovaní a píšeme si e-maily, messenger, whatsappy,…
Lidé nejsou stavění na čtení textů. Lidé jsou zvyklí komunikovat tváří v tvář. Pojďme si na videokonferenci s našimi studenty popovídat, jak se jim daří. Co potřebují a jestli to zvládají. Jak vypadá stavba květu, si řekneme později. Nebo vůbec.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
A tak jen pro ilustraci doporučení jednoho zřizovatele škol...
DOPORUČENÁ NÁPLŇ ČINNOSTI PG PRACOVNÍKŮ V REŽIMU „HOME OFFICE“
Všichni vyučující (včetně vyučujících TV) jsou povinni v době, kdy nevykonávají přímou pedagogickou činnost ve třídách v době mimořádného opatření Vlády ČR, zprostředkovat žákům materiály a podpory k samostudiu v elektronické podobě.
Studijní materiály v podobě prezentací, pracovních listů, učebnicových textů, vlastních textů učitele zasílají průběžně vyučující svým třídám/skupinám a tyto konkrétní materiály odeslaných žákům a studentům zasílají automaticky v kopii vedoucím předmětových a oborových komisí (PK, OK), kteří budou mít tyto chronologicky odeslané materiály k dispozici a kontrole pro vedení školy.
Vedoucí PK a OK jsou odpovědní za zpětnou vazbu všech vyučujících ve své komisi a na požádání je zašlou nebo předloží řediteli a zástupcům ředitele pro všeobecně-vzdělávací a odborné předměty.
Vedení školy doporučuje vytvořit a zpracovat tematické pracovní listy, které si žáci doma vytisknou a vyplní ručně (jako důkaz toho, že je zpracovali sami a nekopírovali je od spolužáků). Vedení školy dále doporučuje využít komunikační systémy KOMENS v programu Bakaláři, MOODLE a hromadnou mailovou komunikaci se žáky.
Povinností každého vyučujícího je vlastní chronologická elektronická evidence zaslaných materiálů a pokynů (např. ve vytvořené složce nebo na „flash disku“) během celého období, ve kterém žáci a studenti nedocházejí do školy. Každý učitel tak prokáže, že se svými třídami/skupinami a studijními skupinami průběžně a pravidelně komunikoval.
Vyučující jsou povinni v této mimořádné situaci a režimu „home office“ zaměřit svou pozornost zejména na zpracování studijních materiálů a podpor v elektronické podobě.
U specifického předmětu zejména praktického zaměření, tj. tělesné výchovy, doporučuji vyučujícím nabídnout žákům konkrétní témata ke zpracování seminárních prací zaměřených na sport, výchovu ke zdravému životnímu stylu, relaxaci a volný čas v rozsahu min. dvou stran A4 textu.
K pytlíkama zprostředkovanému doporučení zřizovatele:
Tisknout něco doma a ručně vyplňovat je nebetyčná blbost. Jsem v pokušení označit za blbost i pracovní listy, ale nechci se nikoho dotknout.
Ty ostatní požadavky mi připadají jako rozumné a samozřejmé, možná maličko naznačující, že dotyčný zřizovatel je poněkud mimo realitu a neví, že jeho požadavky se SAMOZŘEJMĚ plní, ale šikovněji než tuší.
Materiály k samostudiu mají přece žáci k dispozici stále, k tomu nepotřebují koronavirus. Jdou-li materiály přes Komens, může si vedení školy kdykoli cokoli ověřit a netřeba posílat kopie. Chronologická elektronická evidence zaslaných materiálů a pokynů je samozřejmost pro každého učitele, naopak KDE si tu evidenci vede a v jaké formě, do toho zřizovateli (ani komukoli jinému) nic není.
Já nevím, ale zničit by mne a asi i žáky spíše mohlo nicnedělání a přemýšlení o tom, co bude zítra či za měsíc. V nastalé situaci platí více než kdy jindy známé:"Dělání, dělání, všechny smutky zahání, dělání, dělání je lék." A doporučuji každému, aby se toho v rámci zachování zdravého rozumu držel, protože "koronavirové prázdniny" budou trvat ještě dlouho.
Dělám to tak, že zadám práci a pak o ní konferujeme. Co jsem si všiml, tak žáci reagují na zadanou práci poměrně pozitivně.
Jasně, video- či audiokonference radši, ale těžko jich může být několik denně. To neutáhne ani učitel (u mikrofonu prakticky nezavřete pusu, dětem se mluvit moc nechce... na rozdíl od třídy), ani děti, ani rodiče.
Mne by zajímala ještě jedna věc.
Dát dětem úkol, když je venku epidemie, je "šílenství". OK, rozumím.
Dát zaměstnancům home office je taky šílenství?
A pokud ne, v čem je ten rozdíl, resp. v kolika letech nastává ten přelom?
Tak na to je největší odborník tajnej. Děti nejsou malí dospělí, za nic nemůžou, nemohou za sebe nést odpovědnost, mají malé močové měchýře, cokoliv neumí, je dáno tím, že byly znevýhodněné na startu a měly jiné startovací čáry máry a nebo ptáček za oknem pípal.
A pak, světe div se, jako mávnutím kouzelného závitu, z ničeho nic se jednoho dne probudí a jsou z nich původci všeho zla s upocenými ručkami. Najednou už nejsou znevýhodněné, ba právě naopak. Najednou je všechno jejich vina, jejich chyba, jejich neschopnost. Obzvláště pak tehdy, stanou-li se z nich učitelé.
To už je prostě ten svět tajných, kde vše funguje tak nějak nevysvětlitelně a zmateně.
A tak to prakticky všichni alternativci a echtrefomátoři.
Z pedagogického hlediska je to úplně špatně, nevýchovné... ale co naděláte, když to vesměs prosazují lidi, co nikdy neučili, nebo mají nějakou netypickou výuku.
Důsledky pak nesou jiní.
Okomentovat