„Ještě před měsícem, pokud jsme řešili slovo učení, některým se vybavil proces, kdy je potřeba lavice, židle, učitel a žák. Nyní, ze dne na den se pohled na učení mění. Začínáme využívat technologii, nástroje, podněty, situace, více spolupracujeme. Co se tedy můžeme naučit v dnešních dnech? Jak se učit i z nepříjemných, nečekaných situací?,“ píše Petra Dočkalová v úvaze o „změně v učení“. Přinášíme celý text.
Petra Dočkalová (facebook.com) |
V dnešní době je potřeba začít pracovat od jedince směrem ven. Místo abychom děti, studenty zahrnuli knihami, vzorci a zkouškami, je potřeba se zaměřit na to, abychom každého naučili, jak má studovat co nejefektivněji. Musíme pochopit, jak fungují naše oči při čtení, jak si pamatujeme, jak myslíme, jak si uspořádáváme, organizujeme informace. Uvědomit si, jak řešit problémy a jak obecně co nejlépe využít svých schopností bez ohledu na předmět studia. (T. Buzan, Používejte hlavu)
Žijeme v době, kdy změna je trvalý stav, v dynamice. Jsou situace, na které se nemůžeme připravit a je poté na nás, jak na situaci reagujeme. Jakou vymyslíme strategii, jak se rozhodneme.
Změna v procesu učení je velmi důležitá, například v opakování. Opakování je důležité, pokud ale opakujeme stále stejným způsobem, přínosné to není. Je třeba pracovat se změnou, přestat ulpívat pouze na jednom řešení, cestě, možnosti. Proces změny může být pro někoho velmi náročný.
Z pohledu kognitivní (rozumové) edukace je možné se učit v každou chvíli. Proces učení je nikdy nekončící a můžeme použít podněty okolo nás jako nástroj k učení. Podněty, ale i samotné situace. Učení je v každé chvíli. Vždy je důležité vnímat smysl, cíl, přesah – propojit teorií s praxí, záměrnost. Neřeší se pouze dobře nebo špatně, spíše se zamýšlíme nad výhodností využití určité strategie (ne účelovost).
Ještě před měsícem, pokud jsme řešili slovo učení, některým se vybavil proces, kdy je potřeba lavice, židle, učitel a žák. Nyní, ze dne na den se pohled na učení mění. Začínáme využívat technologii, nástroje, podněty, situace, více spolupracujeme.
Co se tedy můžeme naučit v dnešních dnech? Jak se učit i z nepříjemných, nečekaných situací? Možnosti máme, například: plánování, uspořádání dne, zodpovědnost, sebeřízení, spolupráci, pochopení, co je to změna a jak na ni můžeme reagovat.
Zaměřili jsme se tedy na proces změny. Aneb – co zůstalo stejné a co se změnilo?
Nejprve zamyšlení, co to je změna? Co si vybavíte, pokud toto slovo slyšíte?
Odpovědí dětí, dospělých: „změna je – rychle něco jinak, změna je život - to je moje oblíbené rčení. Změna je teď trvalý stav. Změnu mám moc ráda, dokonce ji vyhledávám, každý den zkouším udělat něco trošku jinak. Změnu, pokud se na ni mohu připravit, mám ráda. Změna – vypínač- světlo, tma. Nemám rád změnu, je to nejistota, nevím, co mne čeká. Změna je teď, tento moment. Pokud změna přinese něco lepšího, tak je to fajn. Nečekaná změna je pro mne nepříjemná, změna je pro mne nezbytnou součástí životního procesu, aby mohl být skutečně procesem.“
Kde slyšíte slovo změna, v jakém slovním spojení?
„Změna otevírací doby, změna času, změna stavu v češtině – předpona z, změna klimatu, změna chování, změna ročního období, změna prostředí, změna paradigmatu – ve světě učení, změna tempa, změna polohy.“
Vyhledání slova změna:
Slovo změna : zákl. slovo měna (14. st.), staročesky: měnění, změna, cenná, skvostná věc, všeslovansky: miana, staroslovansky – měna, vše výměna, význam (peněžní soustava), staroitalsky: main – drahocennost. Pak další význam: společný, vlastně vzájemný, odtud i vzájemná služba, povinnost, drahocennost co se dobře směňuje. Odměna – co se dává výměnou za práci, službu. (Etymologický slovník, J.Rejzek)
Další úhel pohledu na slovo změna: cituji: Změny jsou obvykle chápány jako projev vývoje nám známého vesmíru. Pokud lze nějakou změnu měřitelně zobecnit a reálně kvantifikovat, jedná se buďto o přírůstek nebo úbytek. V tomto smyslu chápeme i změny času, u kterého známe prozatím pouze přírůstek, neboť čas plyne jednosměrně a jeho měřitelný či pozorovatelný přírůstek je podle teorie relativity v dané vztažné soustavě také relativní. Ostatní změny jsou v našem reálném světě vždy podmíněny neustálou změnou času, vztažnou soustavou je zde měnící se čas. Veškeré změny, tak jak je chápeme v běžném slova smyslu, tedy fakticky probíhají v reálném a neustále měnícím se čase, jedná se tedy o projev dynamiky vývoje vesmíru. (zdroj: wikipedie)
Změna z pohledu češtiny?
Změna - slova příbuzná: přeměna, výměna, měnit, zaměnit, záměna, odměna a další.
Synonyma: mutace, transformace, dynamičnost.
Poté následoval výstup, kde si můžeme pomocí vizualizace uvědomit změnu. Instrukce: nakresli 2 obrázky, v obou bude něco stejného a něco se změní. Poté porovnej, pojmenuj, co je stále stejné, co se změnilo.
Závěrečná reflexe:
Kdy je tedy výhodné provést změnu? Využít změnu?
Odpovědi dětí, dospělých: „Pokud mi něco nejde, je fajn to udělat jinak, pokud se mi nedaří. Při řešení problémů je někdy výhodné změnit úhel pohledu a problém vnímáme jinak, možná to ani není problém. Také je výhodná změna ze zla na dobro. Pokud mne něco nebaví, tak jdu dělat něco jiného, udělám změnu. Nemohu nikoho změnit, jediné, co mohu udělat je změnit svou reakci.“
A situace, kdy není přínosné, výhodné změny dělat? Dokonce to ztíží situaci?
„No, pokud něco funguje a je to v pořádku, pokud nevím, co chci, pokud se bojím, když mi někdo říká, že to mám změnit a já v tom nevidím smysl. Změna z dobra na zlo, to není výhodné. Pokud dělám změnu a nevím proč.“
Další podněty, možnosti k učení.
Otázky dětí: „Jak souvisí změna s pamětí? Jak mohu vnímat změnu v přírodě, v lidském životě? Pokud nemám rád změnu, můžu se naučit dělat změny tak, že každý den udělám nějakou drobnost jinak, naučím se to? Souvisí změna nějak s IQ? Co se stane, když odmítám jakoukoliv změnu?
A jak vy vnímáte proces změny vy?
Zde citáty k tématu:
„Inteligence je schopnost přizpůsobit se změně.“ S.Hawking
„Změna je spojená s učením a učení jde pomalu. I když jste mimořádně nadaní, trvá dlouhá léta, než se stanete velkým operním zpěvákem nebo zpěvačkou.“ J. Ridderstrale
„Život patří živým, ten kdo žije, musí počítat se změnami.“ J. W. Goethe
Děkuji za spolupráci. Přeji vám všem smysluplné, přínosné, promyšlené učení, s využitím změny.
Teorie, která se věnuje tomuto tématu:
R. Feuerstein (překlad Doc. PhDr. V. Pokorná) – Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti J. Holt – Jak se děti učí, Proč děti neprospívají
D. Siegel – Rozvíjejte u dětí odvahu, zvídavost a odolnost
T. Buzan – Používejte hlavu
W. Stixrud a N.Johnson – Dítě na vlastní pohon
https://www.svobodauceni.cz/video/sir-ken-robinson-zmena-paradigmy-vzdelavania/
0 komentářů:
Okomentovat