„Ta společnost je pohlcena maturitou. Přitom bychom měli řešit mnohem důležitější věci. Těch argumentů proti státní maturitě z matematiky povinné, jak pan ministr to vysvětloval, je dlouhá řada. Je to absurdní kratičká zkouška na konci čtyř až osmi let z věcí, které se dají testovat ale nejsou to ty věci, které nutně jsou užitečné k životu a k práci. Mohli bychom tomu věnovat asi celý pořad. Je to velice nešťastné. Já bych dokonce doporučil, i když nejsem moderátor, abychom přešli k těm důležitým tématům,“ řekl v pořadu Otázky Václava Moravce ekonom Daniel Münich. Spolu s ním diskutovali o platech učitelů, povinné maturitě z matematiky, Strategii 2030+ nebo mediální výchově ministr školství Robert Plaga a senátor Jiří Růžička.
V diskusi mimo jiné zaznělo:
Daniel Münich: Takže za těch 20 let učitelé a ti, co by potenciálně chtěli tu profesi dělat, ztratili iluzi o tom, že nějaký politický závazek o tom, že až oni dostudují učitelství, pedagogiku, že ty platy budou na lepší úrovni než dneska. A to je potřeba připomenout. Navzdory těm navýšením v posledních třech letech zůstáváme úplně na konci celé Evropské unie všech zemí. My jsme šetřili na učitelích 20 let. Dneska se dostáváme podle mě, letos se dostaneme někde na úrovni, kde jsme byli v roce 2005. Nedosahujeme nějakých zázračných výšin. My se vracíme pouze na úrovni roku 2005. h v loňském roce vůbec není garantován do budoucna.
Robert Plaga, (k jednání o maturitě z matematiky ve sněmovně): Co mě ale mrzí ve vztahu k té Poslanecké iniciativě koaliční Poslanecké iniciativě, tak je ten holý fakt, že v rámci té debaty nebyly úplně fakta na stole. Nikdo neruší maturitu z matematiky. Zůstává stejně jako je to posledních 20-25 let volba mezi matematikou a cizím jazykem. To, oč tu běží přece není maturita z matematiky, ale to jestli tu matiku budou ti studenti umět. A to je podle mě i záměrem těch technických univerzit. Přece tam nechtějí člověka, který má jenom papír, kde se něco nahrkal velmi rychle. Naučil se to do krátkodobé paměti a ten den to zvládl. Jde o to, aby tu matematiku používal a uměl ji používat. Nemyslím si, že se něco dokáže tím, že všem tam dáme tu pevnou zarážku: Budeš maturovat z matematiky. A tím dojde k tomu, že se skokově zlepší znalost matematiky mezi českými dětmi. Paradoxně kdybych to chtěl brát politicky, tak jsem to nechal ležet tuto problematiku, protože v roce 2021 jdou k maturitě podle toho stále v tuto chvíli platného zákona studenti gymnázií. Tam je neúspěšnost jenom 2,6 %. Kdybych si nepřidělával problémy a nechal bych to spadnout na někoho v roce 2022 a ten problém skutečně je k řešení, ale je k řešení na 8-10 let dopředu. Proměňme výuku matematiky...
Z mého pohledu ten dvouletý odklad vůbec neřeší jádro toho problému. Jádro problému je ta znalost a schopnost matematiku používat. To znamená, že ten dvouletý odklad i na výboru to tak bylo a přes značný ryk na tom výboru, tak stanovisko ministerstva bylo nesouhlasné k tomuto pozměňovacímu návrhu, protože neřeší jádro problému. Ta diskuse není o tom, jestli maturita z matematiky něco vyléčí. Ta diskuse má být o tom, abychom skutečně podpořili matematiku a její výuku na školách.
Daniel Münich: Musím si povzdechnout, že vlastně ten materiál tady maturita opět zastínil jiné záležitosti prostě. Naštěstí jsme nezačali dneska maturitou. Začali jsme penězi, ale pak už jsme u ní u maturity. Ta společnost je pohlcena maturitou. Přitom bychom měli řešit mnohem důležitější věci. Těch argumentů proti státní maturitě z matematiky povinné, jak pan ministr to vysvětloval, je dlouhá řada. Je to absurdní kratičká zkouška na konci čtyř až osmi let z věcí, které se dají testovat ale nejsou to ty věci, které nutně jsou užitečné k životu a k práci. Mohli bychom tomu věnovat asi celý pořad. Je to velice nešťastné. Já bych dokonce doporučil, i když nejsem moderátor, abychom přešli k těm důležitým tématům, které máte tady pod těma papírama.
Robert Plaga: To je prostě naprosto absurdní situace, do které jsme se dostali. Teď nechci mluvit o povinnosti maturovat, nebo nematurovat. Neexistuje jediný argument pro povinnou maturitu z matematiky. Je . 1 000 000 důvodů proto ji učit dobře tu matematiku a tím končím pro tuhle chvíli. Ale to, co se děje v současné chvíli, je neuvěřitelná záležitost. Ti, kteří by měli z té maturity na gymnáziích povinně maturovat, jsou teď na konci třetího ročníku. Oni nevědí, jestli budou, nebo nebudou. Takže to ovlivňuje samozřejmě je. Ovlivňuje to výběr volitelných předmětů pro příští rok a tak dál, a tak dále. Neuvěřitelně to narušuje nejenom studium těm studentům, ale narušuje to práci školy. Školy nejsou schopné si říct, kdyby měly jako spoustu dobrých nápadů, jak budou pokračovat, jak budou vylepšovat výuku, jak se budou někam dál posouvat. Tak oni nemůžou si upravit své školní vzdělávací programy, protože vlastně nevědí co bude povinnost a co nebude povinnost. To je má dalekosáhlé dopady. To není jenom to, že se to týká těch studentů, kteří nevědí z čeho budou maturovat vlastně rok před maturitou.
Celou diskusi ke stažení naleznete zde
43 komentářů:
nebude,dokud se neprovede reforma:
1/státní a soukromé školství,
2/řízení a kontrola-školské úřady
3/učitel státní zaměstnanec
"Ta společnost je pohlcena maturitou. Přitom bychom měli řešit mnohem důležitější věci."
Ale proboha, většinu lidí maturita vůbec nezajímá, a dokonce ani děcka na středních školách to zas až tak nehrotí.
"My jsme šetřili na učitelích 20 let."
A teď se nám to vrací jako bumerang, protože některé všeobecně vzdělávací a všechny odborné technické předměty nám nemá kdo učit.
"Přece tam nechtějí člověka, který má jenom papír, kde se něco nahrkal velmi rychle. Naučil se to do krátkodobé paměti a ten den to zvládl. Jde o to, aby tu matematiku používal a uměl ji používat."
Ze všech Plagových vyjádření doslova čiší, že didaktický test z matematiky snad nikdy neviděl a že výuce matematiky vůbec nerozumí. Kdyby to bylo tak jak vypráví, že se dá matematika nahrkat do krátkodobé paměti za krátký čas, nebyl by přece problém didaktický test levou zadní zvládnout. Naopak didaktický test z matematiky velmi dobře ukazuje mizerné schopnosti žáků, se kterými se ale na maturitní obor už hlásili a bohužel na něj byli přijati, přestože předpoklad, že budou mít obrovský problém zmaturovat, byl velmi vysoký. A slušně to ukazuje i maturitní test z češtiny, na který se také nedá až tak úplně rychle vše nahrkat.
"Ti, kteří by měli z té maturity na gymnáziích povinně maturovat, jsou teď na konci třetího ročníku. Oni nevědí, jestli budou, nebo nebudou. Takže to ovlivňuje samozřejmě je. Ovlivňuje to výběr volitelných předmětů pro příští rok a tak dál, a tak dále. Neuvěřitelně to narušuje nejenom studium těm studentům, ale narušuje to práci školy."
A kdo za to může, milý Plago? Ty, ty a jenom ty, protože Ty jsi ten, který dva roky seděl na ministerské židli, ale návrh na zrušení povinnosti maturovat z matematiky jsi nanesl až za pět minut dvanáct. Či, jak se ukazuje, spíše pět minut po dvanácté, a teď se nestydíš tuto situaci ještě zahrnout do argumentů proti povinné maturitě z matematiky.
"Nikdo neruší maturitu z matematiky. Zůstává stejně jako je to posledních 20-25 let volba mezi matematikou a cizím jazykem. To, oč tu běží přece není maturita z matematiky, ale to jestli tu matiku budou ti studenti umět. A to je podle mě i záměrem těch technických univerzit. Přece tam nechtějí člověka, který má jenom papír, kde se něco nahrkal velmi rychle. Naučil se to do krátkodobé paměti a ten den to zvládl."
S tím vlastně nelze, než souhlasit. Je to tak, jen některé matematické mozky potřebují upevnit svou pozici a umocnit svou důležitost.
Pan Plaga mi promine, ale byl střízliv? Vždyť jediný důvod pro to, co kritizuje, je skutečnost, že on, opakuji - ON, podal návrh na novelizaci stávajícího zákona. Proto a jedině proto jsou nyní studenti i školy v nejistotě. Anebo jsem nepochopil jeho upřímnou sebekritiku.
"Těch argumentů proti státní maturitě z matematiky povinné, jak pan ministr to vysvětloval, je dlouhá řada. Je to absurdní kratičká zkouška na konci čtyř až osmi let z věcí, které se dají testovat ale nejsou to ty věci, které nutně jsou užitečné k životu a k práci. Mohli bychom tomu věnovat asi celý pořad. Je to velice nešťastné. Já bych dokonce doporučil, i když nejsem moderátor, abychom přešli k těm důležitým tématům."
Kluci jako OK. A mohl by mi někdo říci, co z toho neplatí pro povinnou maturitu z ČJaL? To, že si absolvent střední školy není schopen spočítat, která ze dvou investic, nebo půjček je výhodnější, když má třeba jiné úrokovací období, nebo se úročí na začátku, či na konci tohoto období, není si schopen spočítat, kolik si naspoří při nějaké úrokové sazbě na důchod, asi nikomu nevadí. Hlavně že se můžeme plácat po ramenou, jak originálně interpretuje Máchův Máj, nebo co všechno ví o Lumírovcích. To jsou panečku teprve věci, které, soudě dle té výše citované "logiky", jsou nutně užitečné k životu a k práci. Pak se všichni diví, že máme více exekucí, než obyvatel.
Já tedy dost dobře nechápu "angličtinářské mozky", které mají s maturitou z matematiky problém. Ledaže mají strach z toho, že se ukáže, že ti, kteří nejsou schopni zmaturovat z matematiky, nejsou schopni zmaturovat ani z angličtiny, a že ti, kteří zmaturují z angličtiny zvládnou i tu matematiku. A že tudíž vyjde najevo, že výuka angličtiny je na našich středních školách podobně "mizerná" jako výuka matematiky a češtiny.
...že výuka angličtiny je na našich středních školách podobně "mizerná" jako výuka matematiky a češtiny.
Promiňte, nemyslím si, že je mizerná výuka!!!
Není čas na to, aby KONEČNĚ někdo zjisti, proč jsou studijní výsledky výsledky žáků tak mizerné?
Existuje aspoň náznak nějakého validního výzkumu? Stále se tu jen spekuluje...špatná výuka...promiňte mně se to dotýká a ozvěte se i ostaní!!!
Já tedy nedělám v té škole nic jiného, než že vysvětluji a předvádím a vážu na souvislosti a aplikuji na běžný život a reaguji na to, když zjistím, že děti něco nechápou...intenzivně+ji to dělat již nemohu...
Kde je zakopaný pes?
Budu spekulovat teď já: Myslím, že vedeme děti moc "ve vatě" nic moc po nich nechceme...stále jen vyplňují nějaké pracovní listy, na kterých jsme daleko více "mákli" my než robátka... Děti mi i řeknou - ale škola by měla být zábava:-)
"A to je podle mě i záměrem těch technických univerzit. Přece tam nechtějí člověka, který má jenom papír, kde se něco nahrkal velmi rychle. Naučil se to do krátkodobé paměti a ten den to zvládl."
To určitě nechtějí. Oni určitě chtějí raději člověka, který nemá jen ten papír, ale ani do té krátkodobé paměti to učivo nedostal a ani v ten den, na který se tak připravoval, to nezvládl.
Mně se strašně líbí, jak o té matematice a o tom, jak se něco souká do krátkodobé paměti mluví ponejvíce ti, kteří jí vůbec nerozumí. To je jako když panic vypráví kamarádům o sexu.
Ono to totiž funguje tak, že ten, kdo tomu rozumí, téměř nic do krátkodobé paměti soukat nemusí a ten test zvládne vždycky. Ten, kdo tomu nerozumí, se může horko těžko nějak na něj nadrtit a při vysokém nasazení to taky dá. Ti, kteří to nedají a o kterých jsou ty vášnivé debaty tělocvikářů, angličtinářů a vychovatelů se zaměřením na tělesnou výchovu, tomu zcela jistě nerozumí a navíc se na to ještě vybodli. Anebo na to prostě nemají. Ale chápu, že nekvalitní výuka je dobrý marketing. Takový jako nevyvratitelný. Jak poznáme, že výuka je kvalitní? No, že projdou všichni přecééé.
Pane Doležele já JSEM tělocvikářka:-( :-)
..ale o tom to není, viďte
"Budu spekulovat teď já: Myslím, že vedeme děti moc "ve vatě" nic moc po nich nechceme...stále jen vyplňují nějaké pracovní listy, na kterých jsme daleko více "mákli" my než robátka... Děti mi i řeknou - ale škola by měla být zábava:-)"
Souhlasím? Žáci jsou méně ochotní soustavně se soustředit na problém a cílevědomě pracovat. Potíž je, že to není o ochotě či neochotě, ale jednoduše o nemožnosti, neboť vnímání a schopnost soustředěné práce jsou soustavně destruovány.
"Promiňte, nemyslím si, že je mizerná výuka!!!"
Já si to také nemyslím, a proto jsem "mizerná" dala do uvozovek. Ono by to také bylo trošku divné, kdyby nám po školách pobíhali jen skvělí angličtináři a jen mizerní matematikáři a češtináři, nebo že by systém výuky angličtiny byl oproti systému výuky matematiky či češtiny bůhvíjak výborný. Ten problém je samozřejmě úplně někde jinde, a to v náročnosti testů. I když je didaktický test z matematiky ze 60 % ze základkového učiva, je náročný tím, že se jedná o úlohy, které k vyřešení vyžadují logické myšlení. Test z češtiny je náročný rozsáhlými texty a potřebou slušné čtenářské gramotnosti, což je ještě znásobeno potřebou dobře zvládnuté gramatiky. Kdežto didaktický test z angličtiny je celý tak na úrovni osmé třídy základky. Což potvrzují i výsledky maturit, zatímco z češtiny loni v prvním termínu nezmaturovalo 16 % žáků, z volitelného předmětu to bylo jen 9,5 %. No a protože z matematiky je procento i po prodloužení času stále dost vysoké, je zcela evidentní, že celková vyšší úspěšnost z volitelných předmětů je způsobena velmi nízkými požadavky v angličtině.
Pokorná. Když myslíte. Naši absolventi studují matfyz a na uni v UK. Já si nemusím nic dokazovat na úkor matematiky, děkuji. Matematiku nikdo neruší, ani ji nesnižuje hodinové dotace, možnost maturovat je, stejně jako v ostatních předmětech. Záleží na učitelích volitelných předmětů, kolik žáků se rozhodne z jejich předmětu maturovat. Takové žákovské referendum. Osobně bych byl pro to aby byl i cizí jazyk volitelný.
"Záleží na učitelích volitelných předmětů, kolik žáků se rozhodne z jejich předmětu maturovat."
Na to zapomeňte. To, jestli se žáci rozhodnou maturovat z matematiky nebo z angličtiny, je zcela evidentně ovlivněno obtížností testů. Stačí se podívat na grafy, které ukazují pokles zájmu maturovat z matematiky a nárůst zájmu maturovat z angličtiny. To přece nemůže být ovlivněno učiteli matematiky a angličtiny, ti jsou na školách v podstatě stále titíž.
Potíž je, že to není o ochotě či neochotě, ale jednoduše o nemožnosti, neboť vnímání a schopnost soustředěné práce jsou soustavně destruovány.
Kdo to destruuje? Co s tím můžeme dělat?
To by asi měly být otázky na mšmt, odborníky (cha, chá)....nicméně my si s tím poradíme...jsme přece hodný pracovitý holky ne?
Trochu je sice potíž že je nám hodně 55 ´plus ... ale co, to dáme:-)
Pane ministře, žádám, aby byla maturita z CJLU také volitelná.
dnes, když tolik maturantů neumí číst ani psát, je to proti jejich duchu.
A k čemu jim bude někde v Amazonu znalost světové a domácí literatury?
K životu naprosto nepotřebné informace si kdykoli mohou všichni vygůglit i na pustém ostrově, neboť to je jediná věc, kterou by si s sebou na něj všichni naši žáci vzali, a sice mobil s internetem (ale už nepřemýšlí, jak budou bez signálu a dobíjení v síti s mobilem připojeni).
A o tomto to celé je, vážení.
"Potíž je, že to není o ochotě či neochotě, ale jednoduše o nemožnosti, neboť vnímání a schopnost soustředěné práce jsou soustavně destruovány."
No, tajnýmu je destruuje zlý a ošklivý systém, který ho jednoho dne přepadnul zezadu a od té doby je přepadnutej.
U ostatních je to prostě tím, že děti tráví příliš mnoho času u mobilů a že se jim všechno usnadňuje a mnozí se jim snaží podlézat. A nejeden rodič pak nechápe svoji výchovnou roli, která pochopitelně je do velké míry autoritativní a stává se pro mnohé děti spíše sluhou, šaškem, případně pak osobou, která se postará, zařídí, učitelku sprdne a večer uvaří, uklidí a utře prdel.
....Ti, kteří by měli z té maturity na gymnáziích povinně maturovat, jsou teď na konci třetího ročníku. Oni nevědí, jestli budou, nebo nebudou....
Jak může ministr školství tohle vypustit z úst? ONI VĚDÍ. ZÁKON PLATÍ.
Jediný, kdo to zpochybňuje, je PLAGA se svým POZMĚŇOVACÍM NÁVRHEM.
Co dělal ty roky ve funkci, jak zlepšil výuku matematiky? Nijak? No, to pak není divu, že mu teče do bot.
Nejhorší je, když fňukají ti, co mají v rukou moc a de fakto rozhodovali a rozhodují.
Ministr, senátor a ekonom z NERVu.
Kdyby fňukala uklizečka tak to pochopím. Ale když ukazují bezradnost vedoucí pracovníci!
Jediný, kdo to zpochybňuje, je PLAGA se svým POZMĚŇOVACÍM NÁVRHEM.
A tak je to prakticky se vším, co sem Simona Carcy napíše.
Ve Sněmovně, jak se lze snadno přesvědčit například z předložených tisků nebo z rozpravy v prvním čtení, se setkaly dva téměř identické pozměňovací návrhy: vládní (tj. "Plagův") a návrh početné skupiny poslanců, který vypracovali Piráti. Ohledně povinné maturity z matematiky se nelišily.
Děkuji za upozornění, pane Botlíku. Opravím to tedy po vašem vzoru:
Prakticky jediný, kdo to zpochybňuje, je PLAGA se svým POZMĚŇOVACÍM NÁVRHEM.
"Záleží na učitelích volitelných předmětů, kolik žáků se rozhodne z jejich předmětu maturovat."
Na to zapomeňte. To, jestli se žáci rozhodnou maturovat z matematiky nebo z angličtiny, je zcela evidentně ovlivněno obtížností testů. Stačí se podívat na grafy, které ukazují pokles zájmu maturovat z matematiky a nárůst zájmu maturovat z angličtiny. To přece nemůže být ovlivněno učiteli matematiky a angličtiny, ti jsou na školách v podstatě stále titíž.
Já mám jinou zkušenost, to z čeho budou žáci maturovat se odvíjí od několika věcí.
1) zda již vědí, co a jestli chtějí dále studovat na vš, co potřebují k přijímačkám
2) zda je některý předmět učen lépe než jiný a/nebo(zda jej lépe chápou, zvládnou jsou inspirováni, motivováni), chtějí jej dále studovat
3) pragmatismus - vnímání mz z předmětu jako snadné/obtížné
Pokud by platilo to, co jste napsala, pak je obtížnost testů nastavená špatně, resp tak, že odrazuje žáky od mz z Ma, což neznamená, že by matiku nedali, neměli, nemají rádi, nejsou v ní dobří, pouze to znamená, že si srovnají v hlavě dosavadní procento propadlíků a rozhodnou se raději neriskovat.
Tím posledním odstavcem jste konečně udeřil hlavičkou o hřebíček. A Vy skutečně učíte na střední škole, že jste si doposud nevšiml rozdílně nastavené náročnosti testů a skutečnosti, že žáci si vybírají snažší cestu k maturitě čí k pěkným známkám z ní?
Na počátku si maturanti volili DT z Ma z toho důvodu, že se jednalo pouze o jednu zkoušku, a to ještě ke všemu písemnou, při které se vždy dá nějakým způsobem, který žáci velmi skvěle ovládají, napovídat. Cizí jazyk si nevolili línější žáci, protože se jedná celkem o tři zkoušky.
No, ale když začali žáci v Ma propadat, tak i líní přistoupili raději na tři zkoušky z cizího jazyka. Angličtina totiž od začátku byla nastavena docela jednoduše. Ne tak třeba němčina, která po celou dobu státní podoby vykazuje úplně nejhorší výsledky.
To tedy znamená, že ve srovnatelných předmětech jako je AJ a NJ, jsou parametry mz nastaveny jinak, nebo, pokud to tak není, že žáci se z nějakého důvodu němčinu učí obtížněji a dosahují v ní horších výsledků a to i ti, kteří si ji dobrovolně vyberou ke státní maturitní zkoušce.
Nemyslím si, že by angličtina byla nastavena "docela jednoduše". Možná na začátku, hned po sloučení obou úrovní. Nyní osciluje někde na pomezí B2/C1 SERRJ a meziročně její obtížnost prokazatelně stoupá. Poslechy jsou rychlejší, textu je více, i chytáků přibylo.
Já si, po konzultaci s kolegy učiteli matematiky nemyslím, že by obsah smz z předmětu matematika byl nějak zvlášť obtížný, nýbrž, že způsob zkoušení tohoto obsahu je obtížný, neboť jak známo, časová tíseň v kombinaci se stresem mají negativní dopad na přesné počítání. Formulace použité v zadání úloh jsou matoucí, a úloh a pod-úloh je příliš mnoho vzhledem k času. Důkazem toho je, že když se časový limit o několik minut navýšil, úspěšnost stoupla (pokud zůstal typ úloh srovnatelný). Tudíž lze spekulovat, že formát zadání DTMa neprověřuje jen schopnosti maturanta úlohy správně vyřešit, nýbrž i jeho schopnost přesně a rychle pracovat v časové tísni. Otázkou je, zda DTMa ověřuje to, co ověřovat má. Obhájci sm praví, že život taky není peříčko a je potřeba otužovat.
Školní maturita / průběžné hodnocení výkonu v předmětu na vysvědčení, nabízí lepší podmínky pro objektivní hodnocení, neboť hodnotili to, co má být hodnoceno, bez zbytečného stresu.
Paní Pokorná a doktorand Doležel, dva herci ze seriálu Spadla z oblakov :-) Stále dokola jen kdo na to má, kdo na to nemá a oni dva, jako čísílkáři, na to jako mají...
Vůbec jim nedochází, že středoškoláci uvažují pragmaticky: chci cestovat. Chci se koukat na seriály a filmy v originále. Chci rozumět hudbě a hrám. Chci se vzdělávat a mluvit s lidmi z celého světa. Jasná volba: angličtina.
Proboha, proč bych se měl učit na maturitu z matematiky? Ahá, jeden argument je hned po ruce: nějaké daně nebo leasing. Nu, zřejmě neexistují aplikace a daňové, leasingové kalkulačky. Mám trávit čas nad tím, co je tak zbytečné v neprospěch toho, co budu potřebovat celý život?
Pokud ano, ok. Zvol si to a nech ostatním také právo volby. Ale volba znamená, že nežijeme v jednotné socialistické výchově. Znamená to, že mám za svou volbu zodpovědnost. A pokud je to život středoškoláka, proč by tu volbu mít neměl? Protože pár mimoňů soudí, že "matematika je ve všem"? Směšné.
Betline, na co se učit cizím jazykům, když dnes existují už takové malé chytré věcičky do ruky, které překládají a mluví už možná všemi jazyky. Asi jste o tom ještě nikdy nic neslyšel, viďte?
https://www.google.com/search?q=tlumo%C4%8Dn%C3%ADk+do+kapsy&rlz=1C1AVNC_enCZ584CZ584&oq=tlumo%C4%8Dn%C3%ADk+do+kapsy&aqs=chrome..69i57.9315j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ono vlastně ani není třeba umět číst, když má počítač hlasový výstup.
Já to pořád říkám, že je naprosto proti duchu doby skládat maturitu z českého jazyka v době, kdy zaniká dovednost čtení a psaní.
Proboha, proč bych se měl učit na maturitu z matematiky?
A proč by se měl kdokoli jiný učit na maturitu z češtiny? Doboha...
MATURITU JEST POTŘEBA ZRUŠIT,NEBOŤ JE NESYSTÉMOVÁ
měli bychom mít závěrečné zkoušky po 1.a 2. stupni zš a na konci sš,
které by probíhaly v režii školy,z českého jaz
z českého jazyka, matematiky a odborného předmětu
Hezká ukázka čtení s porozuměním:
beltine píše o tom, že není dobré brát studentům možnost volby, je to jen jeho život. Jeho budoucnost.
A Portwyn, BP a Pytlík reagují: proč tedy skládat maturitu z češtiny?
Ona o koze, oni o voze. Je vidět, že nějaké softskills se hodí. Práce s textem například :-D :-D :-D
píše o tom, že není dobré brát studentům možnost volby
Pytlikům je až nepříjemné vysvětlovat člověku, který se honosí tituly, smysl poměrně jednoduchého textu. Ale mají to ustavičné vysvětlování tak nějak v popisu práce, takže znova...
Pokud volba předmětů ve společné části maturity, pak z nabídky tří volba kterýchkoli dvou.
Viz 'proč by se měl kdokoli jiný učit na maturitu z češtiny'.
Ti softskillsové by se ale fakt zanedbávat neměly. Tak ještě někdo se v tom ztratil?
Trdlo trdlí, šmrdlal šmrdlí...
To je fajne Čapku, že nám vysvětlujete, co “jiný” autor myslel svým příspěvkem. Hned je jasnější, kdo je kdo.
Ano, opět přesný zásah od zcela transparentní Simony CARCY!
Pane Komárku, které pravidlo "Vašeho" webu povoluje osobní výpady redaktora vůči diskutujícím?
Pane Čapku, betline, já jsem reagovala na MZ z cizího jazyka. Když píšete, že si žáci volí pragmaticky angličtinu. Není už potřeba se něco učit. Dnešní mládež nechce dělat zbytečné věci.
A o češtině tady píšu proto, že to denně poslouchám od svých maturantů, proč mají maturovat zrovna z češtiny, když se budou živit ekonomikou a účetnictvím. Prostě je tato MZ obtěžuje.
Už chápete, o čem jsme tu diskutovali?
Že tu vůbec nejde jen o matematiku, ale o všechny povinné MZ.
Pan Čapek
Hezká ukázka čtení s porozuměním:
Portwyn o maturitě z češtiny nenapsal ani slovo :o)
"Čím více se dětem jako učitelé podbízíme a chceme být pro ně zábavní, nechceme je přetěžovat žádnou prací, tím slabších výsledků školství dosahuje"
Přetěžovat samozřejmě nemůžete, naopak musíte se věnovat v počtu 30 ti osobností těm, kteří nemají studijní předpoklady na úkor inteligentních a snaživých - protože hrstka "informátorů" pečlivě předá informace ŘS. Vzhledem k pokrytectví a alibismu všech se raději obětuje kantor i s více jak 30-ti letou praxí a u studentů oblíbený!
Osobně vnímám školství za posledních 25 let jako jednu velkou žumpu.
Politici ještě přilévají olej do ohně - viz. maturity, inkluze, "nadtarify" atd...
PS: Zaveďte povinné psychotesty pro "Managery" Ryba smrdí od hlavy a neschopní schopným vždy jenom okopávají kotníky!
"To tedy znamená, že ve srovnatelných předmětech jako je AJ a NJ, jsou parametry mz nastaveny jinak, nebo, pokud to tak není, že žáci se z nějakého důvodu němčinu učí obtížněji a dosahují v ní horších výsledků a to i ti, kteří si ji dobrovolně vyberou ke státní maturitní zkoušce."
Výsledky němčiny jsou ovlivněny především tím, že němčinu si k maturitě vybírají starší ročníky, které si maturitu dodělávají dálkově a které se na základce ani na učňáku angličtinu nikdy neučily. A pro mne je až neuvěřitelné, že jazykář ze střední školy tuto zcela jasnou souvislost neví.
"Paní Pokorná a doktorand Doležel, dva herci ze seriálu Spadla z oblakov :-) Stále dokola jen kdo na to má, kdo na to nemá a oni dva, jako čísílkáři, na to jako mají...
Vůbec jim nedochází, že středoškoláci uvažují pragmaticky: chci cestovat. Chci se koukat na seriály a filmy v originále. Chci rozumět hudbě a hrám. Chci se vzdělávat a mluvit s lidmi z celého světa. Jasná volba: angličtina."
Tak po tomto vyjádření je zcela jasné, že zatímco Pokorná a doktorand Doležel spadli z oblakov, tak pseudodoktor Čapek vydávající se za betline spadl z přinejmenším z Marsu.
Paní Pokorná, spekulace o tom, zda se v diskusi někdo vydává za někoho jiného, sem nepatří.
Ostatně - beltine, paní Pokorná - osobní útoky a znevažování sem samozřejmě nepatří také.
Okomentovat