„České děti si určitě nemyslí, že se ve škole učí jen samé užitečné a smysluplné věci. I proto mají učitelé plné ruce práce s tím, jak je k učení dotlačit. Nečekejme, že to nyní dokážou rodiče, mnohdy současně se zvládáním vlastních pracovních povinností na dálku. Pokud v této nelehké době svěří svým dětem aspoň část odpovědnosti za domácnost, školy i ministerstvo by jim měly vyjít vstříc. Rodiče tím totiž udělají pro své děti mnohem víc, než když s nimi budou amatérsky poznávat příslovce, řadit Přemyslovce, třídit přežvýkavce nebo indukovat napětí v cívce. A pro sebe taky.
Vzdělanost určitě neutrpí. Jen málo z toho, co se v našich školách probírá, si děti odnášejí do života,“ píše Oldřich Botlík v Lidových novinách.
Oldřich Botlík (eduin.cz) |
Teď jsou se školáky doma i mámy nebo tátové a stejně denně vaří. Kvůli tomu, aby to naučili své děti, nemusejí nic studovat. Děti podle stavu zásob a chuti navrhnou, co se bude jíst, a když to rodinná rada schválí, samy najdou vhodný recept nebo video. S pomocí rodičů si potom můžou doma udělat francouzský, italský nebo třeba slovenský den. I maličké děti budou podávat, počítat a pojmenovávat, ty trochu větší odměřovat a třeba při míchání zlepšovat jemnou motoriku rukou...
Pandemie je nepochybně skvělou příležitostí, jak děti přivádět k porozumění světu přírody a světu lidí. Na opakování slovních druhů nebo typů květenství bude dost času na podzim. Nemá smysl stresovat tím rodiče zrovna teď. Na mnoha školách už to pochopili. Važme si proto rodičů, kteří doma naučí své děti něco praktického a občas – když se to hodí –, to spojí také s tradičním učivem.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Souhlasím. RVP, rodičovský vzdělávací program volně tvořený podle osvědčených osnov, dětem neuškodí. :)))
Jsou rodiče, kteří dělají takové věci běžně, i když neřádí pandemie, a ještě jejich děti v pohodě zvládají povinnosti do školy i kroužky. A jsou rodiče, kteří to nebudou dělat nikdy a při pandemii tuplem ne.
Já fakt nevím, proč si někteří myslí, že když děcka dvě hoďky posedí u školních úkolů, že se zboří svět. A zbude i dost času na vaření, ruční práce apod. Den má totiž 24 hodin. Já mám od rodičů ohlasy, že jsou za zadávání úkolů vděční. A mohu všechny ujistit, že u prvňáků a druháků, zejména u těch slabších, bude učitelka, pokud se rodiče alespoň na základní opakování vykašlou, začínat v září v podstatě znovu.
Pane Botlíku, tentokrát Vás musím pochválit! Vymyslel jste totiž svělou taktiku, jak udržet děti u domácích úkolů. Nějak takto:"Takže, teď si miláčku vyber, buď za týden vygruntuješ celou ložnici, umyješ okna v celém baráku a budeš celý týden vařit nebo budeš dělat domácí úkoly."
Okomentovat