„Dítě je v pasti a rodič je taky v pasti. A do toho jim ty pasti vytváříme ještě my učitelé. To je úplná blbost,“ říká učitel Tomáš Chrobák v rozhovoru pro Deník N. Jedna z jeho rad přitom zní: Chce teď vaše dítě začít hrát na kytaru? Sežeňte mu ji, kdekoli. Žáci teď podle Chrobáka mají šanci se rozkoukat a zjistit, co je vlastně baví a kterým směrem v životě jít.
Tomáš Chrobák (archiv autora) |
Současnou situaci považujete za velkou příležitost pro školství. Jak to myslíte?
Jako příležitost to vnímám třeba v digitalizaci. Skokově se to posouvá. Žáci i učitelé se tomu musí přizpůsobit, i kdyby nechtěli. Druhá věc – včera jsem měl Skype se svými žáky a cítím, jak stále vzrůstá počet dětí, které už se chtějí vrátit do školy. Zpravidla to chtějí kvůli spolužákům, ale už i kvůli některým učitelům a kvůli předmětům, které je zajímají. Už asi polovina z nich mi řekla, že by chtěli zpátky.
Vy zároveň máte obavy, že současná situace přinese konec chuti učit se i pro ty žáky, kteří se vzdělávali rádi. Tím narážíte na to, jak různě se k tomu učitelé staví?
Narážím na to, že podle mě se nůžky mezi učiteli zase otevřely. Někteří se k nové situaci staví skutečně s chutí, někteří nevědí, ale zkouší to, společně skypují, komunikují s rodiči, ohmatávají ten terén. Ale někteří… Víte, já doučuju žáky. Nejvtipnější je, že teď mám více žádostí o doučování, než když jsem normálně učil.
To je spíš logické, ne?
Logické… Mně to přijde šílené. Nechápu, jak po dětech můžeme chtít novou látku, když oni to nepochopí a nemají to jak vyřešit. Rodiče v dnešní době nemají mentální kapacitu na to, aby se ještě učili nějaké rovnice. A tomu dítěti nikdo nepomůže! Dítě je v pasti a rodič je taky v pasti. A do toho jim ty pasti vytváříme ještě my učitelé. Rodič se bojí o práci a ještě musí řešit nějaké úkoly… To je úplná blbost.
Celý rozhovor naleznete zde
9 komentářů:
Díky za radu!!!
Ale my nedáváme úkoly rodičům, nýbrž žákům. My jsme si z nich nevychovali nesamostatné digi-tvory, kteří bez edu-maminky nezvládnou ani vypracovat domácí úkol...
J. Klabal. Svatá pravda. Když Vám pak žák pošle úkol evidentně ošlehnutý od slova do slova odněkud z webu, nemůžete to ohodnotit, protože nehodnoťte, je výjimečný stav. Jediné, co lze udělat je zadávat úkoly, které nejdou ošlehnout, v kterémžto případě se zoufalý žák vrhne na zkaranténňené rodiče s nářkem, že neví, co ten pitomec po něm zas chce, načež rodiče, aby měli klid tráví hodiny řešením úkolu za něj, aby měli klid a ten pitomec pocit, jakože výuka probíhá. Takže paradoxně to teď nejsou jen rodiče, kteří ze svých rašících ratolestí vychovali závislé digitvorečky, nýbrž i my, neboť upoutáváme před obrazovky naráz celé rodiny.
Ženiální. Kapitán Yossarian by plesal.
Nezahlcujte je. Neznámkujte
Pytlici se na konci svojí pedagogické kariéry ocitli v ráji.
Povinnost žáků docházet do školy je zrušena přinejmenším do prázdnin, povinnost učitelů klasifikovat je omezena na minimum... Co víc si přát. Tak ještě, aby vypnuli internet!
"Tak ještě, aby vypnuli internet!"
Apokalypsa. To bychom nedejbože museli společně něco dělat. Je to paradox. Prý krize spojí lidi, ale jen na vzdálenost tří metrů. Spíše je spojí s pécé.
Dítě je v pasti a rodič je taky v pasti. A do toho jim ty pasti vytváříme ještě my učitelé.
Tak jim je nevytvářejte, pane Chrobáku.
Já jim je taky nevytvářím, normálně jim posílám úkoly, a jde to. Rodiče, jichž jsem se ptal, mi neodpověděli, že by byli přetíženi, a ani žáci se přetíženi necítí.
Asi to děláte nějak špatně, když jim "vytváříte pasti".
...podle mě se nůžky mezi učiteli zase otevřely. Někteří se k nové situaci staví skutečně s chutí ... a učí, což je dle pana Chrobáka "šílené", viz níže. Mají přece žákovi koupit kytaru! Hlavně proboha neučit!
"Rodiče v dnešní době nemají mentální kapacitu na to, aby se ještě učili nějaké rovnice. "
Hmm, to už je to s českou společností tak špatné, když rodič nedokáže vyřešit x + 4 = 6 z páté třídy? To už hraničí s naprostým zděšením, když třicátníci toto nedokáží. U těch "rovnic" přece každý ze školy ví, že se provádí zkouška a musí vyjít, že levá strana rovnice se rovná pravé straně a pak je výsledek rovnice správně. Doufám, že jim to pan Chrobák vysvětlí ve svém doučování ("stále máme karanténu", doufám že to probíhá el.formou)aspoň na vahách,...
Chtěl jsem napsat něco ostřejšího, ale kašlu na to. Normální učitelé, kteří se snažíte něco děti naučit a nemáte čas se předvádět v médiích, kašlete na takové řeči a dělejte svou práci podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Soudní rodiče a děti ocení soudného učitele. No a ti nesoudní, ti budou remcat pořád.
Rozdíl mezi učiteli oceněnými a neoceněnými je nepřehlédnutelný.
Okomentovat