„Za obě nelehká politická rozhodnutí – tedy možné zrušení maturit i ponechání prázdnin – je třeba pomyslně smeknout klobouček. A zvlášť to první, pokud se tak v červnu skutečně stane, vyvolá (a vlastně už vyvolává) vlnu nevole. Úplně zbytečně,“ píše Konstantin Sulimenko pro Seznam Zprávy.
Konstantin Sulimenko (twitter.com) |
Položme si k tomu otázku: koho naposledy zajímalo, jaké známky jste měli z maturity? Zcela vážně: kdo se naposledy explicitně zeptal: „Co jsi měl z maturity?“ Moje samé jedničky nezajímaly nikdy nikoho. Tedy – pochválila mě maminka a babička. Vysoké školy, na které jsem se hlásil, braly ale ohled čistě jen na své přijímačky. Rozdíl mezi 1 - 1 - 1 - 1 a 4 - 4 - 4 - 4 by nebyl žádný.
Lze jistě namítnout, že některé vysoké školy k tomu přihlížejí, například pražská práva věnují každému vyznamenanému maturantovi pár bodů k dobru. Jenže taková 3. lékařská fakulta nebo Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy nehledí na maturitu, ale na průměr známek za střední školu.
Celá věc ale ukazuje na jeden mnohem větší problém než jsou, se vší úctou, letošní maturanti: máme obsesivní potřebu všechno a všechny zkoušet. Mnohem víc než o náročnosti výuky za současné situace (zde je na místě znovu pochválit ministra Plagu) mluvíme o tom, jak náročné bude všechny tyhle věci testovat.
Celý text naleznete zde
12 komentářů:
Vlastně ještě dítě. Co dodat.
Rozumný mladík. Má to v hlavě mnohem líp srovnané než leckdo z dvojnásobnou zkušeností. Nebo lecjaký učitel či ředitel. Nebo někdo z Cermatu. Co dodat.
Souhlasím a smekám před autorem. Maturity zrušit úplně jako rakousko-uherskou relikvii "pachatelů dobra" a nahradit je rozumným prověřováním kvality výuky všech předmětů v průběhu celého studia. Kvalitu vzdělávání ověřuje praxe a nikoli jedno vysvědčení. Pirátsko sluníčkářská (ne)Pedagogická komora ať jde se svým nepedagogickým maturitním šílenstvím k šípku.
J.Týř
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/spolek-pedagogicka-komora-zruste.html
Poznamenávám ještě, že s návrhem na zrušení maturit přišel zkušený učitel senátor Canov:
Michael Canov: Ministr Plaga to zjevně ještě nepochopil, druhé pololetí je pasé. Maturitu, ať dostanou všichni
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/michael-canov-ministr-plaga-to-zjevne.html
NASTÁVÁ DOBA, KDY PRAXE UKÁŽE A BUDE POŽADOVAT A FORMOVAT KVALITU ŠKOLNÍ VÝUKY
Požadavek tzv. Pedagogické komory na opomenutí přijímacích zkoušek a trvání na maturitách je podle mne dost hloupý nejen z obecně pedagogického hlediska, ale i z hlediska rozvíjející se hospodářské a společenské krize probíhající nejen v Česku. Kvalitu vzdělávání a uplatnění absolventa jakékoli školy totiž neověřuje poskytovatel vzdělávání tím, že vydá nějaké vysvědčení bůhví jak usmolené vysvědčení. Ověřuje ji životní praxe. To, zda a jak se absolvent v v životní praxi uplatní. Znamená to například, že kvalitu MŠ ověřuje ZŠ, kvalitu ZŠ ověřuje SŠ a kvalitu SŠ ověřuje zaměstnavatel nebo VŠ.
Rozhodnutí MŠMT o případném vynechání maturit v krizovém roce je podle mne v pořádku nejen z výše uvedeného důvodu. Jsou tu i další A podle mne závažnější důvody, proč nepovažuji maturitní zkoušky za nezbytně nutné. Například:
1) Motivační či "odstrašující" nebo, chcete-li rekapitulační, inicializační a výkonovou úlohu maturit lze nahradit bodovacím systémem vytvářeným v průběhu celého studia žáka na SŠ. Tento systém umožňuje přimět žáky i učitele k soustavné práci během celého studia, zahrnout do něj nejen maturitní předměty, pracovat během studia "projektově", motivovat žáky nikoli jen známkami a vysvědčením ale zejména tím, kvůli čemu vlastně chodí do školy. Škola tu není není pro legraci, není to nějaký "opatrovnický nebo výchovný ústav". Nejde o v ní především o to se tam "ohřát a pobavit" a získat výstupní vysvědčení. Především v ní jde o soustavnou přípravu na plnohodnotný život dospělého člověka. Průběžné motivování a hodnocení na základě tohoto primárního cíle výuky by mohlo a mělo dát víc i prostoru pro seberealizaci, pro tvořivou práci, žáků i učitelů. Lze poměrně snadno uskutečnit souběh klasického známkování s výše zmíněným "kreditním" bodovacím systémem. K maturitnímu vysvědčení nebo případně i namísto něho by žáci mohli dostávat stručně komentovaný doklad o struktuře a výsledcích jejich studijního úsilí. Ten by jejich studijní úsilí a výsledky mohl popsat lépe než žáky i učitele svazující a omezeně drezurující "rakousko-uherská relikvie" nazývaná maturitní vysvědčení, na jejíž kvalitu si stěžují mnozí žáci, učitelé SŠ a VŠ i zaměstnavatelé.
2) Přichází doba, kdy o dalším osudu Česka rozhodne i kvalita vzdělávání. Po šestnácti létech nefungování kompetenčního modelu kurikula jsme v situaci, ve které si s ním neví rady ani samotné MŠMT. V situaci, kdy rodiče, žáci, školy i zaměstnavatelé žádají kvalitnější školní výuku. Ta "kompetenční hrůza", vedoucí k úpadku kvality vzdělávání, k úpadku motivace žáků a útěku učitelů ze škol, nahradila podle mých poznatků fungující osnovy zejména proto, že na tento model bylo snadnější čerpat EU dotace. Tahle s odpuštěním "dotační sranda" teď podle mne z více závažných, osudově důležitých, důvodů právě řídne a končí. Budeme-li se v ní dál brodit, doplatíme na to všichni.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/spolek-pedagogicka-komora-zruste.html#comment-7089878403715199977
Jak by to "rozumne prověřování kvality výuky všech předmětů v průběhu celého studia" melo vypadat, pane Tyri?
1) Rozumné (systematické) prověřování kvality vzdělávání spočívá podle mne v opuštění užvaněného a těžko kontrolovatelného kompetenčního modelu kurikula a v návratu k systematickému uspořádání a určení neopominutelného minima (standardu) znalostí a dovedností pro 40 až 70 % výukové doby, které má prospívající žák v daném předmětu mít. Ve zbytku výukové doby dát prostor pro jeho tvořivé rozšiřování. Dodržení standardu a způsob jeho rozšiřování může pak být relativně snadno průběžně kontrolováno a hodnoceno.
2) V učebních plánech škol znovu zavést vedle povinných předmětů i systém povinně a nepovinně volitelných předmětů umožňující individuální rozvoj žáků a respektující jejich zájmy, schopnosti motivaci atd...
Zrušením maturit jsem myslel především zrušení očividného nesmyslu - tedy zrušení povinných jednotných státních maturit pro všechny typy škol.
JAKÉ JSOU VÝSLEDKY PLAGOVA AKTIVISMU?
Kdo nevěří důvodnosti výše uvedeného názoru, nechť se podívá na neuvěřitelně tristní výsledek Plagovy "státní" "Strategie vzdělávání 2030+" třeba tady:
Edu2030+
Stránka
To se mi líbí
1,4 tis. se to líbí
https://www.facebook.com/Edu2030plus/
V Česku je tuším cca 7000 škol s cca 140 tis. učiteli. Ministerské stránky stojí podle mne "za starou bačkoru". Facebook mají téměř všichni, a přesto tam ty podle mne alibistické "grantožroutsko aktivistické kompetenčně konstruktivistické bláboly" sleduje jen necelé dva tisíce lidí. I Pepek Vyskoč, kdyby si udělal stránku, by možná měl větší sledovanost...
Facebook mají téměř všichni, a přesto tam ty podle mne alibistické "grantožroutsko aktivistické kompetenčně konstruktivistické bláboly" sledují jen necelé dva tisíce lidí. I Pepek Vyskoč, kdyby si udělal stránku, by možná měl větší sledovanost...
"Rozumné (systematické) prověřování kvality vzdělávání spočívá podle mne v opuštění užvaněného a těžko kontrolovatelného kompetenčního modelu kurikula a v návratu k systematickému uspořádání a určení neopominutelného minima (standardu) znalostí a dovedností pro 40 až 70 % výukové doby, které má prospívající žák v daném předmětu mít."
Jo, s tim souhlasim… Akorat je to neco jineho a vic nez "uplne zruseni maturit jako reliktu z dob R.-U."...
Pane Doležele, pan Čapek není předmětem této diskuse.
Okomentovat