Už víte, jak budete v následujících dnech a týdnech učit online, jak budete se žáky vzájemně komunikovat a jaké všechny e-learningové přístupy použijete?
Dal jsem dohromady 20 různých způsobů využití technologií pro online vzdělávání, které mi dávají smysl a které jsou a měli by být využívány nejen v době zavření škol z důvodu koronaviru, ale stále, jako doplněk k prezenční výuce.
K napsání tohoto článku mě také přivedlo zjištění, že někteří učitelé přemýšlejí o vytvoření facebookových skupin jako o jediném kanálu pro zadávání úkolů svým žákům. Následujícím výčtem bych rád ukázal, že existují jiné, mnohem lepší způsoby online vzdělávání. Pojďme se tedy na ně podívat.
1. Kombinujte služby G Suite v rámci školního řešení
Máte-li ve škole implementováno řešení od Googlu, není nutné hledat jinou zastřešující platformu. Zkombinujte Google Učebnu, Disk, Dokumenty, Formuláře, Gmail a Google Kalendář a víc nepotřebujete. I když, možná ještě čtěte dál.
2. Využijte Office 365 pro školy
Podobné je to v případě, že máte na škole Office 365. Vytvořte si nový tým pro svůj předmět v prostředí MS Teams a do něj přidejte žáky, které učíte. V rámci týmu můžete nahrávat výukové materiály, sdílet soubory, používat poznámkový blok předmětu, zahájit chat nebo rovnou video setkání. Nebo si vytvořte předmětovou skupinu v Outlooku. Součástí této skupiny pak máte opět skupinový sešit OneNote, skupinové úložiště OneDrive, web, i skupinový kalendář. To pro začátek úplně stačí. Případně si vytvořte pouze Onenotový poznámkový blok předmětu (Class Notebook) a přes něj můžete řešit zadávání i odevzdávání úkolů.
3. Navrhněte si vlastní LMS systém pro svou výuku
Pokud nemáte ve škole žádné z výše uvedených řešení, můžete si vytvořit pro správu výuky své vlastní LMS prostředí. Podívejte se na Schoology nebo ClassDojo. Pochopitelně nesmíme zapomínat ani na Moodle nebo Edmodo.
4. Vytvořte redakční systém namísto LMS
V úvahu by mohl připadnout i web na bázi redakčního systému, ve kterém by žáci aktivně tvořili obsah. Jeho instalace a konfigurace může být náročnější (v případě čisté instalace Wordpressu), nicméně některé platformy již mají tento systém integrovaný v sobě a vy se můžete zaměřit pouze na vytvoření svých předmětů coby webových podstránek a poté již na samotný obsah (např. Edublogs).
5. Založte intranet jako centrální místo pro svou třídu
O tvorbě intranetu jsem psal v seriálu o třídním učiteli. Třídní intranet zde plní důležitou roli v případě, že chcete shromáždit všechna předmětová LMS prostředí vaší třídy na jednom místě.
6. Integrujte projektové nástroje
Využijte příležitosti a do vašeho online vzdělávání zapojte dnes běžné a velmi používané komunikační, projektové nástroje jako jsou Trello, Slack nebo Asana. Vaši žáci tak zažijí zkušenost participativních, týmových prostředí dnes běžně používaných nejen v byznysu.
7. Nabídněte žákům plnit úkoly formou blogu
Výstupy vašich žáků mohou být i ve formě blogových příspěvků. O blogových platformách a konkrétních realizacích jsme na Spomocníkovi psali například zde.
8. Využijte online nástěnky
Pro oboustrannou komunikaci se žáky můžete využít i jednoduché online nástěnky. Synonymem tohoto přístupu je bezpochyby Padlet. Určitě se ale nabízí i další, např. Lino. Jitka Rambousková nedávna psala o dalších.
9. Pořiďte záznam své obrazovky v kombinaci s bílou tabulí
Místo psaní na tabuli můžete psát do svého tabletu a z tohoto „zápisu“ (náčrtku, myšlenkové mapy, diagramu apod.) pořídit záznam (např. přes režim Záznam obrazovky v iPadOS). K psaní využijte některou z mnoha aplikací bílé tabule, za všechny zmiňme např. ShowMe nebo Explain Everything.
10. Zvažte zapojení e-portfolia
E-portfoliové platformy jsou další formou, jak nechat žáky plnit vámi zadané úkoly, odevzdávat je a sdílet s ostatními v rámci společného (předmětového) uzavřeného prostředí. Vhodným zástupcem tohoto přístupu je SeeSaw.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Úplně o ničem. 90% učitelů nebude tušit o čem ten pán píše.
Základní pravidlo učitele: Méně bývá více!!!
Tedy kolegové, promyslete si, co jste schopni dělat a to dělejte. Využijte ICT technologie dle svých schopností. Pokud žádné nemáte nechte si poradit od kolegů. Lepší jasné jednoduché materiály s technikou, které rozumí všichni žáci než složité vychytávky, kterým nerozumí skoro nikdo a které nebudou fungovat.
Pamatujte, že kdo chce, ten se učit bude virům navzdory. Kdo nechce ten se na dálku těžko přemlouvá.
V jednoduchosti je krása a složitost odpuzuje.
"20 způsobů využití technologií pro online výuku nejen po uzavření škol"
aneb
Jak dostat dítě před obrazovku nafurt.
Komerční zdělení: Zaručená mast na prosezeniny SalveJemnoprdelkox. Pouze 650.-. Dostupnost omezená. Zn: Sedíme na tom
Okomentovat