„Jsem matka tří dětí. 1.třída, 3.třída, 8.třída. A tento koronavirový stav nezvládáme! Teda ony jo, ale já ne! Jsme zavřeni v bytě 4+kk na kraji malého sídliště a kromě toho, že nemůžeme ven, v podstatě raději ani na nákup, babičky se nás bojí, tety taky, a já mám milion povinností. Těchto milion povinností bych tady mohla vypisovat, ale pokud to čte kterákoliv pracující matka více dětí, moc dobře ví! Kromě toho, že jsem se bez přemýšlení ocitla v domácím vzdělávání, měla bych chodit i do práce,“ píše Eva Motyková na serveru Medium. Se souhlasem autorky přinášíme celý text.
Děti chodí do klasické městské ZŠ. Mají mailem a přes Bakaláře posílány úkoly. Ano, měly by si je plnit samy. Ale neplní. Tedy ta prostřední ano, ale jako jediná a to slyším každou chvíli, mami, co je toto, co je tamto, co znamená toto a co mám dělat tady??? Denně se musíme s nimi učit, i několik hodin často s každým zvlášť (ony se totiž hádají — možná to neznáte). A to není s jejich radostí! Dělám si z nich tímto nepřátele. Honím je do učení, kotroluju, ale nechci. Sama jsem unavená. To se vám řekne, dejte jim zodpovědnost ;) Nejsou zvyklí. Nejsou zvyklí díky nám! Sami jsme jim roky tvrdili, že frontální výuka je nejlepší (my tedy moc ne, měli jsme před časem děti 2 roky na alternativní Scio škole). Sami jsme jim říkali, že se pracuje od zvonění do zvonění, že se jí o přestávce, že se stává v 7.00 atd. Ale co teď ? Teď se najednou budeme tvářit, že to máme v domácnosti zvládat?
První týden tohoto domácí vzdělávání jsme se do školy neučili vůbec (mysleli jsme totiž, že to brzo přejde). A bylo to BOŽÍ!!! Sledovali jsme spolu zprávy, hledali věci o virech, o jejich mutaci, o dění v Itálii, o zařizování nouzového stavu. Sledovali společně vývoj v politice, porovnávali jednotlivé zásahy v různých státech. Zkoumali důvěryhodnosti zdrojů. Hledali v historii, kde se to už dělo a jak to dopadlo. Jaké byly důsledky moru ve středověku v Itálii a Francii a proč přišel z Číny. Hledali návody na roušky, zprovozňovali šicí stroj, pekli buchty a chleba. Hledali recepty, uklidili pokojíček atd. Toto jsem je učila já! Toto umím naučit. Toto mě baví! A bavilo to i je! Dokonce jsme si našli čas na společný film a deskovku! Byli jsme kamarádi. Ten nejstarší opět vymyslel podnikatelský plán a počítačový program a chtěl se mu věnovat….
A co máme teď? Všichni jsme naštvaní, protože úkolů je hodně, nikomu se to nechce plnit, nebo není čas. Matka i otec vyčerpaní a nemají sílu hádat se s dětmi, že by bylo fajn to všechno dokončit, odeslat, odpovídat p. učitelce. Ta malá nechápe, proč toto všechno a proč maminka je ukřičená a nemá na ni čas. Ta prostřední se učí, ale chce se učit se mnou. A ten nejstarší se učit moc nechce a učí se školní učivo se mnou. A pak, když mě v bytě potká, ví , že se zeptám, kdy se budem učit. Takže raději za námi z pokoje ani moc nechodí. A přitom ještě před pár dny chodil a na to, že je to puberťák, to bylo moc fajn!
Chci být zase kamarádka svým dětem! Vést je svým učením. Vařit s nimi, naučit je žehlit a pustit pračku, zatančit si zumbu… ne se bát, který kurnik úkol nám zas chybí! Toto 2 měsíce nedáme! Já jako rodič umím své děti učit, ale ne podle osnov. Umím jim ukázat svou práci, své povinnosti, prohlubovat s nimi to, co je zajímá! S nejmladší driblování, s prostřední tancování a malování, s nejstarším japonštinu a programování. Nechme je ! Kdy jindy než teď budou mít možnost zajímat se o to, co je baví? Co je motivuje? Proč jsou vlastně tady a objevovat sebe? A přitom mít rodiče po ruce? Jasně, že se můžou učit i podle zadání od učitelky. Ale myslím, že ve větší části dne si moje děti samy dokážou najít to, co by chtěly dělat, studovat, poznávat. Já je taky zapřáhnu, to se nebojte — úklidu i vaření a péče kolem domácnosti je habaděj.
Žádám tímto MŠMT a učitele o mír!
Text byl původně publikován zde
71 komentářů:
Milá paní. Za dřívějších dob bývalo v rodině 10 i více dětí a zvládali to. Starší děti museli pomoct s mladšími. Tedy 8.třída může pomoct. Pokud nepomáhá, je to chyba.
Chcete být kamarádkou, když jste rodičem? A chce vaše dítě v 1. třídě být vaší kamarádkou nebo dítětem? Někdy je třeba se zastavit, zamyslet se a hledat řešení.
Učitelé neválčí. Ale mnohdy jsou tlačeni do věcí, které jsou jim proti mysli. Klasifikace musí být. Hlavně aby bylo dost známek, apod. To je ale problém jinde, ne u rozumného kantora.
Rodic neni a nema byt kamaradem svych deti…
V idealnim vesmiru by to meli vedet vsichni, v tom nasem aspon ucitele, novinari pisici o vzdelanavi, experti, auditori a taky personalistky…
Rodic neni a nema byt kamaradem svych deti…
Obdobně jako učitel není partnerem svých žáků. A pytlici by řekli, že dokonce ani nesmí být!
Partnerský vztah, obdobně jako kamarádský, je vzájemně rovnocenný a vyvážený.
Učitel ovšem za svého žáka v některých ohledech odpovídá větší měrou, než rodič za svoje dítě.
Žák za svého učitele odpovědný není.
Nastávají termíny čtvrtletních klasifikací.
Přitom byly jarní prázdniny a od poloviny března školy fungují v "nestandardním režimu".
Když se "podařila" nějaká ta exkurze či jiná školní akce, či nemoc učitele, může se klidně stát, že má jen jednu známku a u jednohodinového předmětu žádné.
Ale po učitelích je vyžadováno, aby svou klasifikaci doložili...
Možná by tedy spíše nežli na učitele bylo vhodné apelovat na MŠMT, aby vzhledem k okolnostem svým pokynem zrušilo povinnost čtvrtletních klasifikací a zbavilo tak VŠECHNY zbytečného stresu.
Chce se mi dodat, že kdyby ministr a vedení MŠMT tušili něco málo o fungování škol, už je to mohlo a mělo dávno napadnout.
Ve školském zákoně není o povinnosti klasifikovat o čtvrtletí ani slovo.
A pokud se týká případné nemožnosti hodnotit žáky na konci druhého pololetí, klidně se může hromadně pro všechny využít následující ustanovení školského zákona.
"Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník, popřípadě znovu devátý ročník."
Ve školském zákoně není o povinnosti klasifikovat o čtvrtletí ani slovo.
To já vím.
Ve školském zákoně není spousta věcí, za které Vás ČŠI zdrbe a zřizovatel, ani MŠMT v případě konfliktu s rodičem nepodrží. Ředitelé už jsou "trénovaní" a obzvláště ty "úřednické typy" se soustředí hlavně na to, aby všechno bylo zdokladováno. Logika jde stranou vždy, tím spíše teď.
Vámi citované ustanovení je sice v pořádku, ale pochybuji, že bylo míněno tak, že může být aplikováno na celou školu a ne třeba jen na žáka, který si zlomil nohu.
Ale hlavně jde o to, že záda si kryjí zřizovatelé a ředitelé.
Tak, že všechny povinnosti a dokladování navalí na učitele. Pak to bude jeho problém, protože "My jsme říkali, že si má každý vše zaznamenávat...".
Viz příspěvek kolegy Pytlíka:
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/vera-ruzickova-kolegove-ucitele.html
Někde jsem tu nedávno zahlédl názor, že po příchodu PR a Nicky stoupla kvalita zdejší diskuse o 500 %.
Já jsem nic takového nepozoroval. Spíše bych řekl, že hladina kvality zdejší diskuse na jejich příchod reagovala dalším poklesem.
Nicka nechápe, podobně jako v jiných záležitostech, že vztah mezi rodiči a jejich dětmi je interní záležitostí dotčených osob a nemá jediné správné nastavení.
A pokud se PR za současné situace nedokáže samostatně postavit ani k otázce čtvrtletní klasifikace, není mu pomoci. Stejně jako jemu podobným.
K p. Vaňkovi: Když bývalo 10 dětí a víc, tak se na školu moc nedalo. Na venkově pomáhaly na poli a do školy šly, až když byla zima. Nebo běhaly v houfu někde venku. A do školy chodily pár let, DÚ neměly - učily se ve škole. Bylo to dost jinak.
"Vámi citované ustanovení je sice v pořádku, ale pochybuji, že bylo míněno tak, že může být aplikováno na celou školu a ne třeba jen na žáka, který si zlomil nohu."
To ustanovení tak samozřejmě míněno není, ale podle mne ministrovi nic nebrání ho v této nouzové situci, pokud se nebude chodit do školy do konce školního roku, využít. Až na deváťáky, tam by uzavření klasifikace proběhnout muselo.
Pane Botlíku, Vám bych doporučovala, abyste se do diskuzí, které se týkají současné situace ve školách a toho, co a jak probíhá či probíhat bude, pokud možno nezapojoval, protože neučíte a nikdy jste pořádně neučil, a tomu, co ve školách děláme nebo neděláme, ani za mák nerozumíte a ani rozumět nemůžete. Berte to tak, že učitelé si tady vyjasňují určité věci, protože od ministra se prozatím ničeho kór rozumného nedočkali a někteří se bohužel nedočkali ničeho kór rozumného ani od zřizovatelů a svých ředitelů. Ale nebojte se, my si nakonec nějak poradíme, a mohu Vás ujistit, že bez Vás rozhodně lépe než s Vámi.
Tak to nepište sem a obraťte se rovnou na MŠMT, "aby vzhledem k okolnostem svým pokynem zrušilo povinnost čtvrtletních klasifikací a zbavilo tak VŠECHNY zbytečného stresu". Nebo to poraďte svým nesamostatným kolegům.
Ing. Bc. et Bc. Petr Bannert, Ph.D.
ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy
tel.: +420 234 812 163
e-mail: Petr.Bannert@msmt.cz
sekretariát odboru
tel.: +420 234 811 485
Mgr. Jaroslav FALTÝN
ředitel odboru předškolního, základního, základního uměleckého a speciálního vzdělávání
tel.: +420 234 811 521
e-mail: Jaroslav.Faltyn@msmt.cz
sekretariát odboru
tel.: +420 234 811 585
Děkujeme za radu, neboť, jak se říká:"Dobrá rada,..., až se ucho utrhne."
Ale jinak nemějte zbytečné obavy.
O to, jak se "poste.restante nedokáže samostatně postavit k otázce čtvrtletní klasifikace" opravdu nemusíte mít strach.
Naprostou většinou problémů, ke kterým se zde vyjadřuji, se totiž naštěstí osobně zabývat nemusím.
Protože ale nežiji mimo realitu a jsem v častém kontaktu s kolegy z jiných škol, vnímám jejich potíže a snažím se je řešit. Někdy i prostřednictvím tohoto fóra.
I zde se občas najde někdo, kdo přispěje věcným názorem či radou k řešení skutečných problémů našich škol.
A víte, že je vlastně docela osvěžující zase se zde zapojit do debat.
Takový ostrůvek "normálnosti", či spíš "obvyklosti". :-)
Tam venku si lidé pomáhají, snaží se jeden druhého podpořit a být na sebe milí.
Pane Botlíku, copak?
Potřebujete si zase vyřídit staré účty?
Ve Vašem případě alespoň můžete být klidný.
Všechny Vaše příspěvky jsou zcela věcné a nikdy nejsou zbytečně konfliktní.
poste.restante zaplavil diskusi zbytečnými drobnými provokacemi, SPAMy. Omlouvám se ostatním diskutujícím za nepřehlednost rubriky Diskuse a připomínám, že diskusi bez tohoto rušení lze sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji!
Vešel jsem ráno do obchodu a tam obrovská fronta.
Pozdravil jsem „buon giorno“... a najednou nemám ani komu zaplatit.
DISTANČNĚ VZDĚLÁVACÍ ROBOT NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU
aneb
SMÍ MŠMT ČR NAHRADIT VÝUKU ZALOŽENOU NA POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍM?
Pokud je mi známo, Listina základních práv a svobod, Ústava ČR ani školský zákon neumožňují z ničeho nic jen tak naráz nahradit školní výuku založenou na povinné školní docházce žáků do škol, kde vyučují učitelé žáky v přímém osobním kontaktu, "domácí robotou" neúměrně zatěžující žáky a rodiče. Rodič má právo požadovat kvalitní vzdělávání v rámci tzv. povinné školní docházky a stát a školy mají povinnost poskytovat ho v jejím rámci. Jestliže školní docházka není možná například proto, že Vláda ČR nebo MŠMT ČR zakázaly školní docházku z důvodu virové epidemie, nesmějí podle mne tyto instituce, školy a jednotliví učitelé ani v rámci tzv. nouzového stavu požadovat na žácích a rodičích, aby se nedobrovolně podrobovali tzv. distančnímu vzdělávání pomocí počítačů.
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/ondrej-steffl-nestresujte-se-skolou.html#comment-6457003933559504860
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561/zneni-20190215
Eva Motyková (kterou vůbec neznám), autorka článku, pod nímž probíhá tato diskuse, pojmenovala podle mého názoru velmi výstižně a srozumitelně problém, s nímž se za současné situace její rodina potýká.
Ona i její děti jasně cítí, že dokážou současnou situaci zvládnout způsobem, který jim vyhovuje. Současně se tak naučí spoustu užitečných věcí. Potřebují k tomu od SVÉ školy jediné: ABY JE NECHALA NA POKOJI, když už se na pořádnou pomoc nezmohla.
Je jim úplně fuk, zda bude, nebo nebude uzavřena čtvrtletní klasifikace a jak, za kolik posledních vysvědčení se bude počítat průměr pro známky na maturitním vysvědčení, případně zda se bude klasifikovat jinak. Nebo nebude klasifikovat vůbec. Je jim úplně fuk, jestli je, nebo není nějaký CERMAT a zda se budou nějaké pitomé testy opravovat tam nebo někdo jinde. Našli nový způsob koexistence, který je těší, šetří jejich nervy i zdraví a umožnil jim znovu najít radost a smysl v tom, že se společně vzdělávají. Vyhovuje jim, jak to probíhá a čeho se vzdělávání týká. CO SI PŘÁT VÍC?
Netvrdím, že to je recept pro všechny rodiny, a vím, že jsou školy, které se chovají rozumně. Jsou ale také školy, které postupují ještě mnohem nerozumněji.
TOHLE je problém, který je nyní třeba řešit. Rodiče mi kvůli tomu píšou, protože najednou vidí, že hloubka problému přesahuje covidovou krizi.
Proto jsem do diskuse vstoupil - o nějakých nevyřízených starých účtech s PR vůbec nevím, a pokud existují, jsou mi zcela ukradené. Použil jsem jeho komentář jako ilustraci prkotin, které odbíhají od podstaty věci.
Ministr školství řekl, že poslední protivirové opatření, které bude zrušeno, bude zákaz povinné školní docházky. Proč tohle vlastně řekl? Chce snad děti, rodiče i učitele co nejdéle trápit jím podle mého názoru protiprávně vynucenou robotou nazývanou "distanční vzdělávání"? Pokud ano, co ho k tomu vede? Hloupost, kariérismus, strach ze své nezodpovědnosti, na kterou se možná během prázdnin pozapomene?
Pokud rodina funguje dobře během normálního školního roku, rodiče maximálně občas poradí, ale většinou jen podepíší domácí úkoly. Děti si plní/neplní své domácí povinnosti, na kterých se dohodli s rodiči. A tak fungují i teď - někde si vyměnili mobily, někde z práce/školy půjčili notebook, někde opravili tiskárnu. A nepíší o tom na internet.
Zkrátka normální lidé se i v nenormálních situacích chovají normálně.
A tím zdravím poste.restante a děkuji za to, co si jednou "ulevil" v diskusi s paní Valíkovou. Jste frajer!
Použil jsem jeho komentář jako ilustraci prkotin, které odbíhají od podstaty věci.
Pane Botlíku, kdybyste dělal to, co tak často zdůrazňujete, tedy používal čtení s porozuměním a kritické myšlení, kdybyste nereagoval na nick diskutéra, začetl se do obsahu sdělení a neměl potřebu využít svého "vstupu" do diskuse k zbytečnému rejpání, pochopil byste,
že s Vámi naprosto souhlasím.
I já si totiž myslím, že:
Je jim úplně fuk, zda bude, nebo nebude uzavřena čtvrtletní klasifikace a jak, za kolik posledních vysvědčení se bude počítat průměr pro známky na maturitním vysvědčení, případně zda se bude klasifikovat jinak. Nebo nebude klasifikovat vůbec.
Já nějaké čtvrtletní klasifikace považuji za naprostou prkotinu. Obzvláště v současné situaci.
Navíc si neumím představit, jak v současném režimu lze udělat pedagogickou radu bez porušení (či hodně hloupého obcházení) nařízení vlády. (Tedy videokonference si představit umím, ale také tuším, kolik učitelů a škol má potřebné vybavení.)
Rodiče šílí z přemíry úkolů a z toho, že nemohou zvládnout zajistit fungování domácnosti, vlastní práci a ještě navíc dohlížet na to, aby děti odevzdávaly svá zadání včas.
A učitelé nejsou většinou hlupáci a docela dobře to chápou.
Jenže současně je tady tlak vedení škol i zřizovatelů na to, aby učitelé jednak uzavřeli klasifikaci ve stanovených termínech a jednak dokladovali a DOKAZOVALI, ŽE SE DOMA NEFLÁKAJÍ.
Je smutným faktem, že mnozí ředitelé jsou spíše nežli smyslem pro řízení vzdělávacího procesu vybaveni "úřednickým mozkem" a bojí se převzít zodpovědnost za vlastní rozhodnutí udělat něco, co není "shora" nařízeno, nebo je dokonce v rozporu s pokynem zřizovatele.
Učitelé jsou tedy do vyžadování plnění úkolů NUCENI a dost dobře nemají na výběr, pokud nechtějí riskovat konflikty.
Jediným, kdo za této situace může zklidnit situaci, je ministr, který může svým pokynem říci:
"Zas tak moc se neděje. Když to půjde, uzavřeme v klidu v červnu ročníky. Když ne, udělá se to v září."
O tom byl můj příspěvek a kdybyste znal realitu učitelského života, věděl byste to.
Napsal jste:
Jsou ale také školy, které postupují ještě mnohem nerozumněji.
TOHLE je problém, který je nyní třeba řešit.
A já s Vámi opět souhlasím.
Jen by mne zajímalo, jak a čím jste svými vstupy přispěl k řešení tohoto problému.
Vy jste se vůbec nezajímal, proč se děje to, co se děje.
Váš styl uvažování, bohužel, zjevně funguje jinak.
Nejlépe to demonstruje věta:
Potřebují k tomu od SVÉ školy jediné: ABY JE NECHALA NA POKOJI, když už se na pořádnou pomoc nezmohla.
Takto napsané prohlášení se dá pochopit u obyčejného rodiče.
Ale je to poněkud tristní u člověka, který je v médiích představován jako odborník na vzdělávání.
Jen jste zase uměl najít a vypíchnout něco, za co byste mohl školy a učitele obvinit.
Chápu to jako svého druhu svérázný způsob poděkování učitelům za jejich práci v den jejich svátku.
Děkujeme.
Hezký den
hladina kvality zdejší diskuse na jejich příchod reagovala dalším poklesem.
To už je skoro jako na té burze. Záleží na chování akcionářů, že?
Nicka nechápe, podobně jako v jiných záležitostech, že vztah mezi rodiči a jejich dětmi je interní záležitostí dotčených osob
Pytlici se sice primárně vyjadřovali ke vztahu učitel - žák, ale budiž.
V každém případě pytlici nechápou, jak někdo může vztah rodič - dítě degradovat na nějaký kamaráčoft!
uzavření čtvrtletní klasifikace
Co to je?
Pane PR,
čekám od vás leccos – demagog jste ukázkový –, že ale budete „argumentovat“ také výročím Amosova narození, to mě věru nenapadlo.
Učitelé jsou tedy do vyžadování plnění úkolů NUCENI a dost dobře nemají na výběr, pokud nechtějí riskovat konflikty. Jediným, kdo za této situace může zklidnit situaci, je ministr, …
Vidíte, a já znám školy, kde učitelé do ničeho takového NUCENI nejsou, a taky učitele, kteří nuceni byli, ale dokázali se proti tomu ohradit. A někteří se také ubránili.
A právě proto mi vaše iniciativa tolik vadí. Volá totiž po autoritativním a centrálním plošném řešení, zatímco by vhodné řešení měli PODLE MÍSTNÍCH PODMÍNEK hledat a také najít společně učitelé s ředitelem a zřizovatelem. Tedy DECENTRALIZOVANĚ. Už by to bývali dávno uměli, kdyby nejrůznější pitomci pořád něco centrálně neorganizovali za ně (jednotnými přijímačkami počínaje, přes zákon o pedagogických pracovnících a konče třeba státními maturitami). Podobné problémy by nenastávaly vůbec, nebo jen ojediněle, a daly by se hladce vyřešit. Tolik k vaší otázce, jak a čím jsem přispěl k řešení problému. Přispívám k němu systematicky nejméně od roku 1991, bohužel nepříliš úspěšně.
Situaci, která podle vás (i podle mě nastala), se hovorově říká princip padajícího hovna. Úkolem učitelů bylo zabránit, aby to hovno dopadlo na žáky a na jejich rodiče. A vy mi tvrdíte, že učitelé dost dobře nemají na výběr, pokud nechtějí riskovat konflikty. Jinak řečeno, že jim nezbývá nic jiného, než dopustit, aby vznikly konflikty v rodinách a také mezi žáky a jejich rodiči na straně jedné a učiteli a školou na straně druhé. Jenom kvůli neochotě učitelů zpochybnit to, co možná vedení školy ani explicitně nechtělo.
To se tedy ovšem jděte vycpat, pane! I se všemi učiteli, kteří to hovno nechali padat dál.
Úkolem učitelů bylo zabránit, aby to hovno dopadlo na žáky a na jejich rodiče.
Fíííha!
To se bezesporu očekává od zkompetentňovacích hrdinů všedního dne. O tom jistě u botlíků mnohé vědí.
Učitelé mají nemalé zkušenosti za ty roky zabraňování tomu, aby na žáky dopadaly intelektuální výměšky odborníků na vzdělání, konzultantů, auditorů a analytiků. A to nejen v této překotně zavirované době.
Pan Týř
"Chce snad děti, rodiče i učitele co nejdéle trápit jím podle mého názoru protiprávně vynucenou robotou nazývanou "distanční vzdělávání"?"
Ale tak pane Týři, tato zdravotní situace je naprosto mimořádná, snad nejhorší za 100 let. To jste se opravdu se svým hodnocením netrefil. Školy opravdu budou otevřeny až jako jedny z posledních (názor většiny států). Ony děti z regionálního školství jsou mnohé superpřenašeči koronaviru. Nerad bych se pak dočetl, že kdysi existovaly domy pro seniory a lidé se dožívali 80 let a více.
Článek Evy Motykové jsem si pozorně přečetl 2x. Je tu nádherně popsána situace, že učitelé jsou při vzdělávání dětí "nepostradatelní". Jestli je tento článek voláním po rychlém otevření škol, nevím. Podobné problémy jako rodina Evy Motykové má nejméně 50% rodin. Bohužel se však nacházíme v období největší zdravotní krize za posledních 100 let. O tom už není pochyb. Koronavirus není ani "rýmička a kašlíček", ani běžná chřipka. Plně chápu tuhle domácí "PONORKU". Učit v současnosti lze však jedině distančně. Jsem si také vědom toho, že někteří kantoři (mnohdy bezohledně) zadávají takové množství učiva, které snad neproberou za celý týden ve škole. A to je opravdu chyba, ředitelé by si tohle měli ohlídat. Takto nelze. To by jsme se tady do června zbláznili všichni.
Bychom. A skutečně bych s tím nechodila za řediteli, ale řešila to s konkrétními učiteli, jsem-li rodič. Starší děti si to většinou s učiteli vyříkají sami.
Pokud to učitelé v prvních týdnech trochu přehnali, ubrat se dá vždy. I oni se učí. Každému učiteli lze zavolat, napsat mail.
Ředitele bych do toho skutečně tahala až v případě, že moje dítě dře patnáct hodin denně a učitel je blázen.
Pěkný večer.
Veronika Valíková - jasně. Díky. Tady máme ještě všichni krátký zobaky a taková slova jako krv=krev jsou tady docela běžná.
"Našli si nový způsob koexistence, který je těší, šetří jejich nervy i zdraví a umožnil jim znovu najít radost a smysl v tom, že se společně vzdělávají. Vyhovuje jim, jak to probíhá a čeho se vzdělávání týká. CO SI PŘÁT VÍC?" píše Botlík.
Tak pokud jsem si všimla tak ten způsob koexistence spočíval hlavně v tom, že paní se svou prvňačkou a třeťačkou, než jim škola začala zadávat úkoly, sledovala vývoj počtu testovaných a nakažených. Tak zaplať Pánbůh za to, že teď má s nimi jinou práci, protože teď už by ty chuderky malé zřejmě vyhodnocovaly i vývoj počtu zemřelých. Silně pochybuji o tom, že by si tím šetřily nervy a zdraví.
A jinak souhlasím s Poste.restantem a s jeho vyjádřeními směrem k panu Botlíkovi. V Botlíkově případě opravdu jde jenom a jenom o to, že "Kdo chce psa bít .... až se ucho utrhne."
Veronika Valíková
Mnozí kantoři jsou v zadávání tak neoblomní, že asi neznají slovo empatie. Tady je potřeba oné vyšší moci v podobě blízkého setkání ředitele s kantorem. Až se rodič patřičně naštve, tak vynechá i toho učitele. Nic se tedy nemá přehánět.
V běžném režimu učím ve třídě 5 hodin týdně a dávám 2 úkoly týdně. Teď učím 0 hodin týdně a dávám 2 úkoly týdně. A matky si na facebooku hromadně pofňukávají, jak ti učitelé "zatěžují a stresují pracující rodiče." Nejsem matematik, ale moc mi to nevychází.
A podotýkám, že žádnému rodiči jsem ani úkol nezadával...
V ČESKU PŘESTALY PLATIT ZÁKONY A NASTALA DIGITÁLNÍ TOTALITA UPLATŇOVANÁ PROSTŘEDNITVÍM MŠMR ČR?
Takže se tady přestaňte ohánět zákony, nerozumujte a kušujte. Napsala 28. března 2020 23:05 paní Eva Adamová v diskusi u článku
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
Nezačínal takhle nějak fašismus?
Nejen má veřejně vznesená otázka pro MŠMT samozřejmě platí dál:
Na základě jakého právního předpisu POŽADUJE (!) MŠMT ČR na školách, žácích a rodičích, aby se v době zákazu školní docházky podrobovali tzv. distančnímu vzdělávání?
Doufám, že na ni MŠMT jasně a bez zbytečného odkladu odpoví.
Rodičům postiženým podobnou sprostotou, jakou ve výše citované diskusi předvedla Eva Adamová doporučuji obrátit se nejprve na ředitele příslušné školy.
Cyril Höschl: Karanténa připomíná brutální model normalizace. Vlna solidarity brzy pomine
https://www.youtube.com/watch?v=ST84mS26bng
Shrnutí zdejší diskuse:
1/Nic se ze strany pana Komárka nemění. Až do prvního komentu pana Botlíka jsou příspěvky k článku. první příspěvek pane Botlíka začíná ....Někde jsem tu nedávno zahlédl názor, že po příchodu PR a Nicky stoupla kvalita zdejší diskuse o 500 %...
Tedy nevěcný, napadající .Pan poste restante odpovídá. A hele, kdo je napomenut? Pan poste re stante. proč mě to neudivuje?
2/Když už jsme u článku maminky,oceňuji nejvíc odpověď paní Valíkové. jasně, že se učitelé také učí zvládat tuhle situaci a VŠICHNI by to měli chápat.
3/děkuji panu Komárkovi za to, že nezveřejnil můj článek, protože ho nejspíš nepovažuje za důležitý. Důležitější jsou články stěžujících si maminek. Takže vkládám jen sem, kdyby třeba někdo z ČŠ chtěl číst o tom, jak učitele pracuje s dětmi a jaký s nimi má vztah. Dopředu předesílám, že nejde jen o mě, vyjádřila jsem za sebe názor mnoha učitelů, se kterými jsem v kontaktu.
https://karvaiova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=748257
Paní žádá učitele o mír. Zajímavé...
Ona je válka?
Tak to snad v její hlavě. Učitel chce obvykle spolupracovat.
Paní Karvaiová:
Pro mne (gymnázium) zajímavý pohled "z druhé strany". Děkuji.
Ehm... pokud napíšete článek jako "Máme ve školství opravdu tolik problémů?", tak se nedivte, že si mimo blog neškrtnete ;-)
Já si myslím, že je hrozné, když školy znemožňují matkám být se svými dítěti kamarády. Doteď moderní matky na to kašlaly jak na placatej šutr, a najednou mají své děti vychovávat?!? To snad nikdo nemůže myslet vážně.
Dále si myslím, že je hrozné, když firmy zadávají zaměstnancům práci a brání jim být kamarády se svým šéfem.
Za třetí - nikdy by mne nenapadlo, že budu v mnohém souhlasit s článkem Martina Fendrycha. No, už je to tak, matičko.
Pane Týři, nastalá situace vyžaduje klid, rozvahu, a zdravý selský rozum. No a jak se ukazuje nemají ho někteří rodiče, nemají ho ale bohužel ani někteří ředitelé škol, protože učitelé se drží jejich nařízeními, a nemáte ho dozajista ani Vy.
Co a jak se ukazuje, posoudí především čtenáři České školy.
Víte pane Týři, kdybyste si pořádně přečetl moje komentáře, především ten, který jste nevybíravým způsobem napadl, a zamyslel se nad ním, možná byste udělal líp.
A já fakt nechápu, proč si myslíte, že tady snad jde o nějakých pár čtenářů České školy. Nebo proboha snad o to, kolik čtenářů ČŠ bude fandit Týřovi a kolik Adamové.
Situace má tak, že jde o to, aby nastalou situaci pochopila většina děcek, jejich rodičů, učitelů a ředitelů škol. No a o to, aby se k nastalé situaci dokázali postavit pokud možno co nejrozumnějším způsobem. Vy jste prozatím nepochopil vůbec nic.
Víte pane Týři, kdybyste si pořádně přečetl moje komentáře, především ten, který jste nevybíravým způsobem napadl, a zamyslel se nad ním, možná byste udělal líp.
A já fakt nechápu, proč si myslíte, že tady snad jde o nějakých pár čtenářů České školy. Nebo proboha snad o to, kolik čtenářů ČŠ bude fandit Týřovi a kolik Adamové.
Situace má tak, že jde o to, aby nastalou situaci pochopila většina děcek, jejich rodičů, učitelů a ředitelů škol. No a o to, aby se k nastalé situaci dokázali postavit pokud možno co nejrozumnějším způsobem. Vy jste prozatím nepochopil vůbec nic.
- Není pravda, že jsem si texty E. Adamové nepřečetl. Přečetl jsem je a vyjádřil jsem nesouhlas s její demagogií a hašteřivou sprostou.
- Nemohu za to, že E. Adamová očividně leccos nechápe.
:)))
Tak zkuste číst s porozuměním. A možná trošku empatie by také neuškodilo.
Empatie k očividné demagogii a rozkazovačné sprostotě? Proč bych to měl tolerovat? :)))
Doufám, že ani žáci a rodiče postižení podobnými jevy to netolerují.
Tak jenom připomenu jádro příspěvku, kterým jsem se snažila rozdováděného pana Týře usadit.
"A zkuste mi prosím nastínit, co ta děcka vlastně mohou dělat? Docházka do školy - nic, kroužky a další hromadné volnočasové aktivity - nic, na ulici běhat - nic, na návštěvu k babičce - nic, na nákup - nic. Jestli jim neponecháme alespoň tu jistotu, že se do školy vrátí, a proto teď plní domácí úkoly, tedy alespoň jakési zdání normálnosti, tak nám jich polovina, až si začnou více a více uvědomovat tu hrůzu kolem sebe, a to nejhorší máme teprve před sebou, skončí na dětské psychiatrii."
Tímto se s Vámi pane Týři loučím, neboť s člověkem, který není schopen objevit podstatu, natož, aby ji byl schopen pochopit, nemá smysl diskutovat. Melte si klidně dál zákon říká, zákon neříká... stejně si to melete do prázdna ...
Eva Adamová řekl(a)...
28. března 2020 23:05
...A zkuste mi prosím nastínit, co ta děcka vlastně mohou dělat? Docházka do školy - nic, kroužky a další hromadné volnočasové aktivity - nic, na ulici běhat - nic, na návštěvu k babičce - nic, na nákup - nic. Jestli jim neponecháme alespoň tu jistotu, že se do školy vrátí, a proto teď plní domácí úkoly, tedy alespoň jakési zdání normálnosti, tak nám jich polovina, až si začnou více a více uvědomovat tu hrůzu kolem sebe, a to nejhorší máme teprve před sebou, skončí na dětské psychiatrii.
Takže se tady přestaňte ohánět zákony, nerozumujte a kušujte.
...připomenu jádro příspěvku, kterým jsem se snažila rozdováděného pana Týře usadit....
Tímto se s Vámi pane Týři loučím, neboť s člověkem, který není schopen objevit podstatu, natož, aby ji byl schopen pochopit, nemá smysl diskutovat. Melte si klidně dál zákon říká, zákon neříká... stejně si to melete do prázdna ...
Empatie k očividné demagogii a rozkazovačné sprostotě? Proč bych to měl tolerovat a nechat se "usazovat" takhle "rozdováděnou" E. Adamovou? :)))
Doufám, že ani žáci a rodiče postižení podobnými "přisprostle usazovačnými" výlevy to netolerují.
Jenže současně je tady tlak vedení škol i zřizovatelů na to, aby učitelé jednak uzavřeli klasifikaci ve stanovených termínech a jednak dokladovali a DOKAZOVALI, ŽE SE DOMA NEFLÁKAJÍ.
Je smutným faktem, že mnozí ředitelé jsou spíše nežli smyslem pro řízení vzdělávacího procesu vybaveni "úřednickým mozkem" a bojí se převzít zodpovědnost za vlastní rozhodnutí udělat něco, co není "shora" nařízeno, nebo je dokonce v rozporu s pokynem zřizovatele.
Učitelé jsou tedy do vyžadování plnění úkolů NUCENI a dost dobře nemají na výběr, pokud nechtějí riskovat konflikty. Napsal v této diskusi poste restante 28. března 2020 19:29
Takovýhle tlak, pokud doopravdy existuje, je podle mne protiprávní a ředitelé, učitelé, žáci i rodiče by se měli bránit jeho negativním projevům a důsledkům.
Například, pokud by se projevil požadavkem na empatii spojeným s očividnou demagogii a rozkazovačnou sprostotou, jakou v této diskusi převedla E. Adamová. Doufám, že ředitelé škol, učitelé, žáci a rodiče postižení podobnými "přisprostle usazovačnými" výlevy to netolerují.
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/ondrej-steffl-nestresujte-se-skolou.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
Pane Týři, tato úřednická mašinerie je opravdu neskutečná. Byrokraticky jsou PŘIKAZOVÁNY složky evidence materiálů pro žáky a jednotlivé předměty. Viděl jsem to na vlastní oči u dvou olomouckých škol. A rodiče jen lítají a kopírují a pěkně nadávají na ředitelství škol. Je otázkou času dokdy si tenhle byrokraticko direktivní přístup nechají rodiče líbit. Jen aby po tomhle zdravotním zemětřesení nepřišlo po koronaviru zemětřesení personální.
"Takovýhle tlak, pokud doopravdy existuje, je podle mne protiprávní a ředitelé, učitelé, žáci i rodiče by se měli bránit jeho negativním projevům a důsledkům."
Pan Mádr ve svém příspěvku správně naznačuje, že tlak nepochází od ministerstva, jak se mylně domnívá pan Týř, ale od ředitelů některých škol, kteří se předhánějí ve vymýšlení byrokratických blbostí. A já se tomu nedivím, protože někteří ředitelé se v tom vyžívali vždycky. Těch zbytečných lejster, co byli schopni někteří vymyslet, si někteří kantoři užili dost i v dobách nekoronavirových. A jestliže se nebyli shopni ubránit tehdy, nejsou schopni se tomu bránit ani teď. Jsou povětšinou v tomto směru už imunní. Rodiče možná teprve teď vidí, jaký vlastně pan ředitel je. Ale personální zemětřesení neočekávám. Každý bude rád, že je po všem.
Pane Týři, Vy nepracujete ve školství, že ne? Vždyť Vy vůbec nevíte, jak to na školách chodí, a že někteří ředitelé se tak hrozně bojí o to své místečko, že současná situace pro ně musí být na chocholouška.
MINISTERSKÉ NAVRCH HUJ A VESPOD FUJ?
aneb
PROČ MINISTR ŠKOLSTVÍ PLAGA ZAVEDL DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A HODLÁ ZDRŽOVAT NÁVRAT DĚTÍ DO ŠKOL?
Pane Týři, tato úřednická mašinerie je opravdu neskutečná. Byrokraticky jsou PŘIKAZOVÁNY složky evidence materiálů pro žáky a jednotlivé předměty. Viděl jsem to na vlastní oči u dvou olomouckých škol. A rodiče jen lítají a kopírují a pěkně nadávají na ředitelství škol. Je otázkou času dokdy si tenhle byrokraticko direktivní přístup nechají rodiče líbit. Jen aby po tomhle zdravotním zemětřesení nepřišlo po koronaviru zemětřesení personální. Napsal Ivo Mádr 30. března 2020 9:44
Pan Mádr ve svém příspěvku správně naznačuje, že tlak nepochází od ministerstva, jak se mylně domnívá pan Týř, ale od ředitelů některých škol, kteří se předhánějí ve vymýšlení byrokratických blbostí. A já se tomu nedivím, protože někteří ředitelé se v tom vyžívali vždycky. Těch zbytečných lejster, co byli schopni někteří vymyslet, si někteří kantoři užili dost i v dobách nekoronavirových. A jestliže se nebyli schopni ubránit tehdy, nejsou schopni se tomu bránit ani teď. Napsala Lenka Novotná 30. března 2020 11:50.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
Začínám mít čím dál větší dojem, že podle mne protiprávní uplatnění POŽADAVKU MŚMT ČR na "co největší" avšak improvizované distanční domácí vzdělávání žáků nutící učitele vyučovat improvizovaně na dálku namísto v podle zákona určeném režimu povinné školní docházky může mít kromě "antivirových" důvodů i tyto nepřehlédnutelné důvody:
MŠMT ČR a jeho ministr se snaží udělat z nouze ctnost tím, že se snaží zbytečně dlouho nechávat žáky doma v protiprávním režimu například proto, že jsou si vědomi, že učitelé (z více než 85 % učitelky:) mají velký věkový průměr, špatný plat a špatnou náladu z mizerného koncipování a organizování počátečního vzdělávání. To by se mohlo projevit právě při návratu dětí do škol tím, že by mohla onemocnět tak velká část učitelů, že by to mohlo způsobit další zhoršení už tak bídného stavu školství v ČR. Nejen z mého pohledu tak to odsouvání nástupu dětí do škol je jakýsi zastírací manévr této bídy resp. zanedbaného stavu školství - manévr zastíraný údajnou legalitou a přínosností distančního vzdělávání. Navrch huj a vespod fuj, říkávala podobným věcem moje babička.
Na důkaz toho, že úmysl MŠMT a jeho ministra zrušit zákaz školní docházky v rámci nouzového stavu jako poslední nouzové opatření není obecně správný si tu dovoluji uvést odkaz na názor předního českého odborníka na virovou problematiku:
Jak pokročil vývoj vakcíny proti koronaviru? Co už o COVID-19 víme a co ještě zůstává nezodpovězeno? Hostem speciálu DVTV je biochemik a ředitel Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR Zdeněk Hostomský, který v tomto rozhovoru naopak uvádí, že návrat dětí do škol by mohl být jedním z prvních kroků při vycházení z nouzového stavu:
https://video.aktualne.cz/dvtv/zive-je-koronavirus-tikajici-bomba-nakazi-se-vetsina-lidi-sl/r~e04a18e671e111eab408ac1f6b220ee8/
Ten rozhovor je dost dlouhý, ale stojí za poslech celý... O tzv. "falešné dichotomii" (upřednostnění ochrany ohrožené menšiny před ochranou produktivní většiny) se hovoří jako jedné ze čtyř základních variant řešení pandemického problému hned odpočátku. O puštění dětí zpět do škol jako o jednom z možných prvních kroků se hovoří v 39. minutě.
Určitá falešná dichotomičnost jednání MŠMT a jeho ministra ve výše uvedených ohledech je, myslím, docela zřejmá. Strpět ji lze podle mého jen do určité míry - dokud nezačne dělat víc škody než užitku - viz argumentace výše. Aby se to nestalo, záleží na zřizovatelích, ředitelích a učitelích škol, na rodičích i zaměstnavatelích, na členech Parlamentu ČR atd. Ustupovat v tom příliš, myslím, nelze.
Co by podle mne mohli a měli teď MŠMT a jeho ministr a vláda udělat? Zmírnit POŽADAVEK na distanční vzdělávání na mírné DOPORUČENÍ a varovat ředitele a zřizovatele před výše popsaným přetěžováním žáků, rodičů i učitelů. Zahrnout učitele při návratu dětí do škol do připravované tzv. chytré karantény jako ohroženou skupinu zasluhující zvláštní péči... Včetně "kalorného" pro zvýšení imunity, kondice a dobré nálady.
J.Týř
PS: Znám ředitele školy, který už za bývalého režimu, když se mu to "ve sboru začínalo vařit", obstaral čuníka a uspořádal vepřové hody. Vřele doporučuji všem od MŠMT níže. Třeba už "na čarodějnice" a nebude-li to možné, tak třeba až "na Jidáše". :)))
Paní Pokorná,
já myslím, že pokud je ředitel magor, rodiče to stejně budou mít za zlé učitelům (těm "svým"). Člověk zvenčí tohle nerozliší, pro něj školu zosobňuje učitel.
A učitel asi nenapíše "Víte, paní Nováková, když on náš ředitel je byrokratický trotl"...
Ke konspiračním teoriím pana Týře jen stručně. O tom, zda a kdy žáci nastoupí do škol nerozhoduje ministr Plaga. A pokud má pan Týř pocit, že by ministerstvo mělo dělat to či ono, nechť se obrátí přímo na něj.
Panu Portwynovi dávám za pravdu. Jediné, co může učitel udělat je, že v případě stížnosti odkáže rodiče na ředitele s tím, že to takto má nařízeno. Ale já mám obavy, že on to pan ředitel stejně zdůvodní a zaobalí tak, že to hodí na příslušného učitele.
Pokud jsem se spletl v osobě, omlouvám se. Na tom ostatním nic "konspiračního" není a doufám, že si to všechny odpovědné osoby jaksepatří "přeberou". Na ministra školství se případně obrátím osobně, až uvážím, že je to potřebné. Do té doby se budu vyjadřovat, jak uznám za vhodné, a to především vzhledem k veřejnému zájmu. :)))
Panu Portwynovi dávám za pravdu. Jediné, co může učitel udělat je, že v případě stížnosti odkáže rodiče na ředitele s tím, že to takto má nařízeno. Ale já mám obavy, že on to pan ředitel stejně zdůvodní a zaobalí tak, že to hodí na příslušného učitele.
No vida. Lenka Pokorná, která mne v předchozím textu napomíná, že jsem k této věci vyslovil v české škole a ne přímo na ministra školství, hned v následujícím odstavci přiznává, že se ten ministerský POŽADAVEK na distanční vzdělávání nedobře odrazil i na některých ředitelích.
Paní Pokorná, nemohla byste se s touhle věcí obrátit přímo na ministra školství, který ten požadavek zřejmě schválil? :))) Pokud to uděláte, myslíte si, že uděláte lépe, než když to napíšete do České školy?
On je tom trošku rozdíl. Rodiče řeší konkrétní problém svého dítěte a svůj a ten je bezesporu nutné řešit rozumně, v klidu a od nejnižší instance, tedy od učitele. To jen Vy tady neustále vykřikujete, že ministerstvo porušuje svými pokyny k distanční výuce zákon, od žádného rodiče jsem to neslyšela. Můj požadavek, abyste si to vyříkal s ministrem, je myslím vcelku rozumný. Pokud na to odpovídáte "Na ministra školství se případně obrátím osobně, až uvážím, že je to potřebné", tak se ptám, kdy tak učiníte, aby to věci pomohlo? Protože, pokud chcete v této věci docílit nějaké změny, pokud Vám skutečně jde o přetížené děti a rodiče, a ne jen o to ministra očernit, tak už včera bylo pozdě.
Na ministra školství se případně obrátím osobně, až uvážím, že je to potřebné z hlediska veřejného zájmu. :)))
Nicka Pytlik řekl(a)...
28. března 2020 12:45
A tak jen pro ilustraci doporučení jednoho zřizovatele škol...
DOPORUČENÁ NÁPLŇ ČINNOSTI PG PRACOVNÍKŮ V REŽIMU „HOME OFFICE“
Všichni vyučující (včetně vyučujících TV) jsou povinni v době, kdy nevykonávají přímou pedagogickou činnost ve třídách v době mimořádného opatření Vlády ČR, zprostředkovat žákům materiály a podpory k samostudiu v elektronické podobě.
Studijní materiály v podobě prezentací, pracovních listů, učebnicových textů, vlastních textů učitele zasílají průběžně vyučující svým třídám/skupinám a tyto konkrétní materiály odeslaných žákům a studentům zasílají automaticky v kopii vedoucím předmětových a oborových komisí (PK, OK), kteří budou mít tyto chronologicky odeslané materiály k dispozici a kontrole pro vedení školy.
Vedoucí PK a OK jsou odpovědní za zpětnou vazbu všech vyučujících ve své komisi a na požádání je zašlou nebo předloží řediteli a zástupcům ředitele pro všeobecně-vzdělávací a odborné předměty.
Vedení školy doporučuje vytvořit a zpracovat tematické pracovní listy, které si žáci doma vytisknou a vyplní ručně (jako důkaz toho, že je zpracovali sami a nekopírovali je od spolužáků). Vedení školy dále doporučuje využít komunikační systémy KOMENS v programu Bakaláři, MOODLE a hromadnou mailovou komunikaci se žáky.
Povinností každého vyučujícího je vlastní chronologická elektronická evidence zaslaných materiálů a pokynů (např. ve vytvořené složce nebo na „flash disku“) během celého období, ve kterém žáci a studenti nedocházejí do školy. Každý učitel tak prokáže, že se svými třídami/skupinami a studijními skupinami průběžně a pravidelně komunikoval.
Vyučující jsou povinni v této mimořádné situaci a režimu „home office“ zaměřit svou pozornost zejména na zpracování studijních materiálů a podpor v elektronické podobě.
U specifického předmětu zejména praktického zaměření, tj. tělesné výchovy, doporučuji vyučujícím nabídnout žákům konkrétní témata ke zpracování seminárních prací zaměřených na sport, výchovu ke zdravému životnímu stylu, relaxaci a volný čas v rozsahu min. dvou stran A4 textu.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/vera-ruzickova-kolegove-ucitele.html
Pokud jsou učitelé v režimu "home office" za 100 % platu, je v pořádku, když k tomu dostanou pokyny nebo doporučení vedení školy. Tohle "doporučení" je podle mne v pořádku až na tuto (tučně vyznačenou) část:
Vedení školy doporučuje vytvořit a zpracovat tematické pracovní listy, které si žáci doma vytisknou a vyplní ručně (jako důkaz toho, že je zpracovali sami a nekopírovali je od spolužáků). ...
Obtěžovat učitele, žáky a rodiče takovýmto didakticky i právně nehorázným požadavkem na tisknutí a ruční vyplňování a zřejmě i digitalizaci obyčejných žákovských pracovních listů je podle mne přinejmenším na hraně nebo spíš za hranou protiprávního jednání. Pokud si takovéhle jednání od vedení školy nechají učitelé, žáci a jejich rodiče líbit a neobrátí se s tím na odbory, na zřizovatele školy nebo na ČŠI, je to podle mne projev jejich nedůslednosti a obav z případného postihu. Nedivím se tomu: Pod slabým ministrem, který podle mne POŽADUJE, co zákon neurčuje, se nelze divit, když i někteří ředitelé alibisticky "doporučují" aby učitelé, žáci a rodiče toto strpěli.
Pokud si nějaká paní "POKORNÁ" nebo pan "POKORNÝ" myslí, že to za postižené učitele, žáky a rodiče udělá někdo jiný než oni sami, mýlí se přinejmenším do doby, než se nashromáždí tolik podobných důkazů ministerské neschopnosti odrážející se podobně u ředitelů škol, že to pohne i MŠMT ČR.
J.Týř
Pod slabým ministrem školství, který podle mne strpí, že MŠMT POŽADUJE, co zákon neurčuje, se nelze divit, když i někteří ředitelé alibisticky "doporučují" aby učitelé, žáci a rodiče toto strpěli.
Pokud si nějaká paní "POKORNÁ" nebo pan "POKORNÝ" myslí, že to za postižené ředitele, učitele, žáky a rodiče udělá někdo jiný než oni sami, mýlí se přinejmenším do doby, než se nashromáždí tolik podobných důkazů ministerské neschopnosti odrážející se podobně u ředitelů škol, že to pohne i MŠMT ČR.
DEN UČITELŮ 2020: PRINCIP PADAJÍCÍHO HOVNA
aneb
PROKÁŽÍ ODPOVĚDNÉ OSOBY SVOU ZODPOVĚDNOST VŮČI MŠMT A OBČANŮM ČR?
Situaci, která podle vás (i podle mě nastala), se hovorově říká princip padajícího hovna. Úkolem učitelů bylo zabránit, aby to hovno dopadlo na žáky a na jejich rodiče. A vy mi tvrdíte, že učitelé dost dobře nemají na výběr, pokud nechtějí riskovat konflikty. Jinak řečeno, že jim nezbývá nic jiného, než dopustit, aby vznikly konflikty v rodinách a také mezi žáky a jejich rodiči na straně jedné a učiteli a školou na straně druhé. Jenom kvůli neochotě učitelů zpochybnit to, co možná vedení školy ani explicitně nechtělo.
To se tedy ovšem jděte vycpat, pane! I se všemi učiteli, kteří to hovno nechali padat dál.
Napsal 28. března 2020 20:55 v diskusi výše pan Botlík panu poste restante.
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
Souhlasím s panem Botlíkem a souhlasím i s výše citovaným vyjádřením pana poste restante a s obdobně kritickými vyjádřeními dalších diskutujících v České škole. Jsou to podle mne docela zřejmé důkazy důvodnosti toho, co jsem i já v diskusi výše a jinde v ČŠ na toto téma napsal. Dovoluji si k tomu všemu ještě poznamenat:
1) Vyhlášení nouzového stavu vládou ČR neznamená zrušení platnosti zákonů České republiky, není-li to v dokumentu o aktu vyhlášení výslovně resp. písemně uvedeno. Domnívám se, že to, co návazně na tento vyhlašující dokument MŠMT vydalo jako POŽADAVEK (resp. jako příkaz, pokyn či nařízení) vůči školám, žákům a rodičům je v rozporu přinejmenším se školským zákonem, který určuje školám, žákům a rodičům realizovat školní vzdělávání formou "povinné školní docházky" tj. vzdělávání v rámci osobního kontaktu do školy došlých žáků a učitelů škol. Nikoli jakýmsi pro školy, žáky a rodiče v některých ohledech protiprávně náročným "vzděláváním na dálku". Domnívám se proto, že výše zmíněný POŽADAVEK MŠMT je protiprávní.
2) V diskusi výše i v diskusi u dalších výše a níže citovaných článků v České škole je, myslím, uvedeno dost důkazů o protiprávnosti výše citovaného POŽADAVKU MŠMT ČR. Je tedy nyní na zodpovědných zřizovatelích, ředitelích, učitelích a rodičích, aby proti tomuto POŽADAVKU a proti jeho protiprávním následkům postupovali podle platných zákonů České republiky. Obava, že tento postup by možná mohl zodpovědným zřizovatelům, ředitelům a učitelům škol, rodičům žáků a snad i žákům "přinést nepříjemnosti" by podle mne neměla být opodstatněná, pokud dotyčné zodpovědné osoby dodrží řádný postup tj. postup podle zákonů ČR. Kdo jiný by měl takto ve veřejném zájmu postupovat, než v předchozích větách jmenované zodpovědné osoby a také zastupitelé, poslanci a senátoři Parlamentu ČR, na něž se tyto zodpovědné osoby mohou obracet?
J.Týř
http://www.msmt.cz/faq-nejcastejsi-dotazy-k-aktualnim-opatrenim-ke-koronaviru
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/ondrej-steffl-nestresujte-se-skolou.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/vera-ruzickova-kolegove-ucitele.html
ad MINISTERSKÉ LEJNOPÁDY:
OBČANSKÁ NEPOSLUŠNOST A PRÁVO NA ODPOR
námět na žákovský pracovní list
Občanská neposlušnost
Od práva na odpor je potřeba odlišovat občanskou neposlušnost, která může být uplatněna i ve fungujících demokratických státech, protože se netýká reakce na systémovou destrukci, ale spíše individuálních excesů. Občanská neposlušnost je založena na vědomém porušování zákonů a jiných veřejnoprávních aktů kvůli jejich tvrzené nespravedlnosti, případně na protest proti nespravedlivé politice vlády, a to s ambicí ovlivnit smýšlení většiny, respektive rozhodování veřejné moci. Za občanskou neposlušnost by mohlo být považováno i extenzivní využívání práv, což by cíleně paralyzovalo veřejnou moc.[3]
Právo na odpor
Právo na odpor garantuje občanům legální možnost se postavit na odpor vůči každému, kdo by odstraňoval dané společenské a státní zřízení, jestliže činnost ústavních orgánů a účinné použití zákonných prostředků jsou znemožněny. Je vyjádřením principu svrchovanosti lidu.
Právo na odpor, občanská neposlušnost a řada příbuzných jevů spadají do právního, morálního i politického odvětví filozofie. U práva na odpor se se stručnými definicemi paradoxně nesetkáme. U historicky mladší občanské společnosti se ale v Blackově právnickém slovníku pod heslem "Civil disobedience" můžeme dozvědět, že jde o formu porušování práva, která má demonstrovat nespravedlnost a neadekvátnost určitého konkrétního zákona. V jiné definici se popisuje tento pojem rozsáhleji: "Odpor může směřovat proti vnějšímu, jakož i proti vnitřnímu ohrožení politického společenství, proti vnitřnímu utlačovateli nebo proti instrukcím cizí vítězné moci, může být násilný resp. nenásilný, pasivní, nebo aktivní. Formy odporu sahají od atentátu po sabotáž, od občanské neposlušnosti po abdikaci ministrů nebo úředníků.[1]
V České republice je právo na odpor výslovně zakotveno v článku 23 Listiny základních práv a svobod[2] a je podmíněno dvěma skutečnostmi, které musí být splněny současně:
- odstraňování demokratického řádu lidských práv a základních svobod založeného Listinou základních práv a svobod a
- znemožněná činnost ústavních orgánů a účinného použití zákonných prostředků.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A1vo_na_odpor
ODPOVĚZTE STRUČNĚ VLASTNÍMI SLOVY NA TYTO OTÁZKY:
1) Jaký je rozdíl mezi zákonem dovolenou (tj. legitimní) občanskou neposlušností a uplatněním práva na odpor?
2) Co SMÍ udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
3) Co MÁ udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
3) Co MŮŽE udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
POKYNY K VYPRACOVÁNÍ
Teto pracovní list si doma vytiskněte a vyplňte ručně (jako důkaz toho, že jste je zpracovali sami a nekopírovali je od spolužáků) a oskenovaný ho pošlete emailem k archivaci do školy.
:)))
ad MINISTERSKÉ LEJNOPÁDY:
OBČANSKÁ NEPOSLUŠNOST A PRÁVO NA ODPOR
Příklad správných odpovědí
1) Jaký je rozdíl mezi zákonem dovolenou (tj. legitimní) občanskou neposlušností a uplatněním práva na odpor?
Neposlušností reagují občané na jednotlivé protiprávní věci, odporem reagují na nefungování státu, je-li jim znemožněno dovolat se jeho fungování běžnými prostředky
2) Co SMÍ udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
Smějí protiprávní jednání odmítnout a dovolávat se nápravy u odpovědných osob.
3) Co MÁ udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
Mají protiprávní jednání odmítnout a dovolávat se nápravy u odpovědných osob zejména tehdy, když mají v dané věci nějakou důležitou povinnost (odpovědnost).
4) Co MŮŽE udělat učitel, ředitel školy, žák, rodič nebo jakýkoli občan ČR v případě hrubě protiprávního (excesívního) jednání jemu nařízených osob?
Mohou protiprávní jednání odmítnout a dovolávat se nápravy u odpovědných osob, mají-li k tomu schopnosti, zodpovědnost a odvahu.
POKYNY K VYPRACOVÁNÍ
Teto pracovní list si doma vytiskněte a vyplňte ručně (jako důkaz toho, že jste je zpracovali sami a nekopírovali je od spolužáků) a oskenovaný ho pošlete emailem k archivaci do školy.
Váš pokyn považuji za nesmyslný. Vyplnil jsem to proto na počítači a posílám vám to emailem vám a s žádostí o zjednání nápravy také vám nadřízené osobě.
Ministr školství: S návratem do škol počítáme v květnu. Kdyby se posunul, prázdniny rušit nebudeme
https://radiozurnal.rozhlas.cz/ministr-skolstvi-s-navratem-do-skol-pocitame-v-kvetnu-kdyby-se-posunul-prazdniny-8173955
- MŠMT ČR předpokládá návrat do škol přibližně koncem května. Je možné, že to bude za trvání protivirových opatření (roušky, měření teploty apod.). Určí to epidemiologové. :)
- Bude-li to tak, bude školní rok uzavřen vysvědčením, proběhnou jednokolové přijímací zkoušky na SŠ a maturity, které se mohou protáhnout do července. To vše bez krácení prázdnin a platů učitelů - školský rozpočet se zatím nemění.. :))
- Ministr předpokládá, že novela školského zákona navrhující zrušení povinných maturit z matematiky bude Parlamentem ČR projednána a vyhlášena ve Sbírce zákonů ČR do 31. srpna 2020. :)))
No vida, tak přeci nebude návrat žáků nutně "posledním protivirovým opatřením".
Přeji všem školám, aby se tyto předpoklady ministra školství splnily a aby nový školní rok dobře začal.
J.Týř
Pane Týři, co je to ta nařízená osoba?
Pane Týři, pokud máte povědomí o protiprávním jednání, pak tuto skutečnost oznamte orgánům činným v trestním řízení, nejlépe pak podáním trestního oznámení. V právním státě pochopitelně o porušování zákona nerozhoduje Týř, ale nezávislý soud.
Myšlena je NADŘÍZENÁ osoba.
Pane Týři, pokud máte povědomí o protiprávním jednání, pak tuto skutečnost oznamte orgánům činným v trestním řízení, nejlépe pak podáním trestního oznámení. V právním státě pochopitelně o porušování zákona nerozhoduje Týř, ale nezávislý soud. Napsal pan Doležel.
Myslíte, pane Doležele, že mám jako učitel důchodce konat za příslušné odpovědné ministerstvu školství nadřízené orgány? Svou domněnku jsem vyslovil dostatečně zřetelně, aby mohly konat přiměřeně věcnému stavu věci. Prkotinu s distančním vzděláváním považuji za vyřízenou tím, jak se ministr školství vykrucoval přímým otázkám reportéra v druhé části včerejších 20 min. Radiožurnálu (viz odkaz v diskusi výše). Ať si to dál řeší třeba předseda vlády nebo Parlament. Za mnohem závažnější vadu práce MŠMT týkající se osudu Česka a českého školství považuji nepořádek kolem tzv. státní Strategie 2030+ °. I v této věci se budu sám rozhodovat, co kdy udělám. Vašim rozkazovačným "radám" se směji.
° viz např.:
NASTÁVÁ DOBA, KDY PRAXE UKÁŽE A BUDE POŽADOVAT A FORMOVAT KVALITU ŠKOLNÍ VÝUKY
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/spolek-pedagogicka-komora-zruste.html#comment-7089878403715199977
OTÁZKA PRO MINISTRA ŠKOLSTVÍ: PROČ MŠMT ČR TOLERUJE NEKOMPETENTNOST EXPERTNÍ SKUPINY PRO TVORBU STÁTNÍ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?
http://www.ceskaskola.cz/2019/07/pribeh-kurikularni-reformy-pedagogicky.html#comment-4117220273058565479
PEDAGOGICKÁ DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE A NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/od-ledna-pod-novym-nazvem-narodni.html
J.Týř
S EVROPOU JME SPOJENI, JDE O TO ODLOŽIT WALKMANY A SROVNAT KŘÍDLA
Letí netopýr nocí a najednou bum - narazí do stromu. Sebere se, srovná křídla a letí dál. A za chvíli zase - prásk do skály. Zatřese hlavou, sundá si z uší sluchátka a říká: "Sakra, já se s tím walkmanem snad jednou přizabiju."
Nevím, kde tento anekdotický příběh vznikl. Víme však, že po skončení evropsky orientované vlády Jiřího z Poděbrad na českém umu zejména v důsledku nejednoty a zaprodanosti části české šlechty profitovali například Habsburkové, po Bitvě na Bílé hoře např. Sasko a další země, do kterých byli nuceni se uchýlit čeští exulanti včetně J. A. Komenského. Víme, že ze zrad části české šlechty po Bílé hoře se Česko vzpamatovávalo téměř 300 let.
I dnes má na vzdělanosti založený um lidí v Česku světu mnoho co říci, i když jeho plnému využití, zdá se, novodobá, za elitu se prohlašující, šlechta ne vždy dost přeje. Nebo možná spíš fakticky nepřeje. Týká se to myslím vzdělávání v Česku celkově, technického vzdělávání a výzkumu i možností českých podniků. Je tu myslím určitá analogie s úvodní anekdotickou historkou o problémech s orientací.
Přeji nám všem a zejména vzdělávání v Česku co nejméně nárazů plynoucích z klapek na uších nebo očích, schopnost po nárazu srovnat křídla a sílu k sejmutí klapek na očích a uších.
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html
Vážím si toho, že Česko má schopného premiéra a Parlament, který s vládou přes všechny nesnáze dokáže hájit zájmy Česka i při tomhle branném cvičení. Přál bych si, abychom všichni sundali z uší sluchátka, sejmuli klapky na očích a srovnali křídla i vzhledem k českému školství.
Máme rok 2020. Nevím, jestli tohle je začátek nebo konec téhle aprílové pohádky. Přál bych si, aby to byl pro české školství konec staré a začátek nové a veselejší pohádky.
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/ministr-skolstvi-s-navratem-do-skol.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/eva-motykova-zadam-msmt-ucitele-o-mir.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
Okomentovat