Děti zůstávají doma a do školy se nevrátí nejspíš několik týdnů. Kvůli zákazu vstupu do školních budov, který v souvislosti s epidemií koronaviru vydal stát, ale nemusí přijít o vyučování. Současná mimořádná situace bude testem, který ukáže, jak školy dokáží využívat moderní technologie.
Nejsou v tom samy. Podle zprávy UNESCO se už minulý týden celosvětově počet žáků, kteří na neurčito nemohou kvůli epidemii koronaviru chodit do školy, přiblížil 300 milionům, nejdéle je doma 180 milionů čínských školáků. UNESCO označuje tuto situaci za bezprecedentní a doporučuje využít na maximum možnosti distančního vzdělávání. To doporučuje i české ministerstvo školství, rozhodnutí o tom, jak bude výuka probíhat, ale nechává na ředitelích škol. Pro řadu z nich to bude výzva.
„Zadávání stránek v učebnici, psaných úkolů nebo studia PDF prezentací je nejnižší možná laťka,“ říká analytik EDUin Štěpán Kment. Vzhledem k tomu, že školy mohou zůstat zavřené týdny až měsíce, jde ale o laťku nastavenou příliš nízko. Učení není jen individuální proces, důležitá je sociální interakce a vzdělávací obsah by měl být různorodý. “Nedá se předpokládat, že by se děti jen ze zadaných úkolů mohly odpovědně učit déle než pár dní,” dodává Štěpán Kment.
Zkušenost asijských zemí z posledních týdnů ukazuje, že tato stránka učení začne dětem rychle chybět. „Tamní učitelé pro vyučování nebo pro kratší kontakt s žáky používají například Google Hangouts. Děti se navzájem vidí a přes video může probíhat výuka, diskuse i hodnocení. Učitelé by ale měli být připraveni i na to, že ne všechny děti mají k videu přístup, a pomoci jim například najít kamarády, kteří potřebnou techniku k dispozici mají,“ komentuje zkušenosti z Asie Štěpán Kment.
Otázkou je, jak dobře jsou na on-line vzdělávání školy připraveny. Teoreticky by být připraveny měly a učitelé i žáci by měli být zvyklí používat odpovídající nástroje, jak to předpokládala Strategie digitálního vzdělávání pro roky 2016 – 2020. Jednota školských informatiků ale postup její realizace opakovaně kritizovala. Podle ní nedošlo ke zvýšení digitální gramotnosti mezi žáky a učiteli nebo nebyla plně vybudována digitální infrastruktura ve školách. Většina učitelů ale podle dat MŠMT/NKÚ má potřebné vybavení – tedy alespoň notebook.
“Teď se ukáže, jak jsou školy na digitální vzdělávání připravené. Jsou takové, a pravděpodobně jich není málo, které se nepřipravují a připravovat se nebudou, i když to mají ve státní zakázce,” komentuje situaci učitel a lektor smysluplného zavádění ICT do škol Bohuslav Hora.
Jaké nástroje mají pro dobu epidemie k dispozici školy, které s digitálními nástroji pracují? “Zítra jdu školit další kolegy v používání Google Classroom do školy, kde s tímto nástrojem už rok pracuji v rámci ICT bloků. Žák se může kdykoli vrátit k výuce, mají tam uložené hodiny pro potřeby opakování, mohou se podívat i hlouběji pod pokličku. Osobně totiž používám Google Classroom také jako „krmelec“ – dávám tam dětem inspirativní odkazy, videa a děti je využívají podle potřeby, ve škole pak o tom diskutujeme, což je zpětně motivuje tyto materiály využívat. Je samozřejmě možné uspořádat videokonferenci například přes Google Hangout nebo Skype. Nástroj se vždy najde. Takovou konferenci je možné natočit a uložit na YouTube,” říká Bohuslav Hora.
Několik tipů pro rodiče:
- Khan Academy
- Vzdělávací pořady České televize
- Crash Course
Obsahově bohatá nabídka pro skoro všechny obory, částečně s českými titulky, jedna z řady možností, které nabízí YouTube.com
- A2C Arts And Crafts
Návody na vlastní výrobu řady zajímavých technických přístrojků
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
14 komentářů:
Tipy pro rodiče k ničemu. Khan academy je zastaralý výklad jako prase.
Teď by EDuIn plný odborníků a expertů, kterým není rovno, měl předvést své kvality a připravit výukové materiály, které motivují i největšího odpírače.
Předvést moderní výuku v praxi. Aby se zaostalí učitelé poučili jak se to má dělat.
Já budu 3 dny čistit stůl a dodělávat papíry, na které nebyl čas. A pak konečně začnu po letech gruntovat fyzikální sbírku, umývat a utírat prach. Při tom se pokusím nalákat některého žáka k internetu, aby si přečetli úkoly a možná i něco udělali. Moc tomu ale nevěřím. Vždyť i podle ČŠI nemůže žák za nedodaný domácí úkol dostat pětku.
Svoje učebnice dali k dispozici nová škola, www.nns.cz, Fraus a někteří další. Možná lepší než co nabídl eduin.
Autor evidentně nezná realitu na ZŠ, SŠ, což je velká škoda.
co tady řešíte? 1/3 absolventů zš neumí číst,takže navalit povinné četby a není co řešit
Vzkazuji všem učitelům, hlavně neblázněte s nějakým překotným zaváděním ICT do domácí výuky, pokud na vužívání ICT nebyli z vašich hodin zvyklí a nebudou tušit, co a jak. Představím-li si totiž situaci, že např. na 2. stupni základní školy si všichni učitelé - bude jich minimálně deset - hlavních a naukových předmětů usmyslí využívat něco, co žáci neznají, a navíc každý učitel nějaký jiný systém a jiný způsob komunikace, tak se z toho děcka i jejich rodiče zblázní. Držme se všichni toho základního, co jsme ve výuce pravidelně využívali a s čím děti pracovat umí. Zachovejme hlavně klid a jednoduchost, přehlednost a kontrolovatelnost zadávaného.
Brdičkové a Kmentové, kteří v životě nestáli před dětmi na základce, vůbec netuší o čem hovoří.
Pěkný scénář. Žákům se normální osmihodinový screentime ještě natáhne o e-learning. Možná by se krom roušek měly rozdávat i cévky aby žáci nemarnili drahocenný čas u obrazovek návštěvou wécé.
Svoje učebnice dali k dispozici nová škola, www.nns.cz, Fraus a někteří další. Možná lepší než co nabídl eduin.
Lepší - horší....a dodal i motivaci pro žáky s nimi pracovat? Myslím, že je to krásná šance náhledu laiků (rodičů) jak je "snadné" získat děti k práci. A to jsou doma v početní převaze:-) Tedy většinou.
Pánům z EDUinu zjevně nedošlo, co se tady nastartovalo. Úplně bude stačit, když se všichni ve zdraví v září opět sejdeme.
“Nedá se předpokládat, že by se děti jen ze zadaných úkolů mohly odpovědně učit déle než pár dní,” dodává Štěpán Kment.
Ale ale ale... No to snad ne.
Jako to pan Kment chce říct, že děti potřebují k učení nějak postrkovat? Měl by navštívit EDUin, tam by mu vysvětlili, že děti vědí nejlépe, co potřebují. A že když bude správná motivace, zajímavá témata, děti budou usilovně a radostně pracovat třeba 16 hodin denně.
Nějakou "nezodpovědnost" od dětí si vymysleli tmářští učitelé, přeci.
Jinak se s panem Vaňkem ptám, jak může EDUin doporučovat Khanovu akademii?
Vždyť je to výklad, tvrdý frontál.
Kde jsou hry, interaktivita, motivace debaty o vztazích a tak?
No toto...
Mimochodem Khanovu akademii vždycky doporučovali tmáři, co by měli okamžitě přestat učit. Například já. A EDUin najednou taky? I vy, Bruti?*
* To byl skorocintát. Moderní si vygůglí, trapné konzervy vědí z hlavy.
Je příznačné, že když P. Portwyn chrlí ironii na nefrontální metody, vyvalí se z něj hra, interaktivita, nějaká motivace (bůhví, co to vůbec je) a debata...
To tak někdy někoho jeho asociace odhalí, že o nefrontální výuce zhola neví nic, že?
Pandemie koronaviru a bezpečnostní opatření vlády způsobí obrovský hospodářský propad. Stát bude mít méně peněz. Paradoxně by to mohlo prospět školství - je možné, že nebude z čeho platit parazity.
Nojo, to je pravda.
Taky každý den nová metoda... a oni vytáhnou provařenou Khan Academy. Škandál, pani.
Ironie byla na EDUin, pane Čapku. Nikoli na nefrontální metody.
A speciálně pro Vás, aby nedošlo k nedorozumění: Osobně nemám vůbec nic ani proti Khan Academy, ani proti e-learningu, ani proti nefrontálním metodám. Dokonce to vše považuji za užitečné, používá-li se to smysluplně.
Mám ale dost proti řečem těch, kteří dávají knížecí rady, ačkoli o praxi evidentně vědí kulové. EDUin mezi nimi vyniká.
Okomentovat