Znakem dobře rozjetého učení na dálku ze strany školy je v první řadě to, že vede dítě k samostatnosti - úkoly jsou zadané tak, že si s nimi dítě (s ohledem na věk) v co největší míře umí poradit samo.
Znakem dobře rozjetého učení na dálku ze strany rodiče je, že dobře nastavenou práci učitele ocení a dítě v samostatnosti podporuje. „Půjčujme dětem k využití své notebooky nebo mobily s datovými paušály, ale nechme je, ať pracují samy a buďme připraveni pomoci teprve ve chvíli, kdy si o to řeknou,” upozorňuje na jeden ze základních principů učení na dálku programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.
Shrnujeme rady od učitelů pro rodiče:
1. Nepracujte za dítě. Rodič by měl mít přehled, pomáhat by měl ale jen tehdy, když dítě pomoc potřebuje a řekne si o ni.
2. Čím menší dítě, tím víc potřebuje pomoc s koordinací. Uřídit práci z domova je těžké i pro dospělého, natož pro dítě. Lepší než diktovat je dohodnout se.
3. Nedokončujte úkol za dítě.
4. Nenuťte děti učit se víc, než je rozumné. Když je objem práce příliš velký, promluvte si o tom s učitelem nebo ředitelem školy. Školy se učit na dálku učí, z vlastní zkušenosti víme, že řada z nich na zpětnou vazbu od rodičů reaguje.
5. Nechte děti dělat chyby. Pro učitele je momentálně jediná zpětná vazba, že dítě úkol nedokáže splnit, hodně důležitá. Dobrý učitel mu za to hlavu neutrhne, naopak podle toho zkoriguje tempo pro všechny, nebo nabídne individuální pomoc.
6. Podporujte děti, aby komunikovaly nejen s učiteli, ale i se spolužáky. Pomohou s tím stejné komunikační platformy, které využívají pro kontakt s učiteli.
„Ve výuce je důležitější proces než výsledek. Děti se se zadanými úkoly vypořádají samy, rozhodně je za ně nedokončujme. Přijdou o možnost naučit se samostatně pracovat na dálku, což je dovednost, která se jim bude velmi pravděpodobně v budoucím pracovním uplatnění ve 21. století velmi hodit a kterou je škola zatím nenaučila. Když za žáka dodělává úkoly jeho rodič, nepomáhá mu, ale právě naopak,” říká programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký.
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
2 komentářů:
Shrnujeme rady od učitelů pro rodiče
Tak oni ti učitelé nakonec nebudou zase až tak trdloidně pitomí.
Ještě, že se najdou odborné autority, které takové rady učitelů rodičům nezištně přetlumočí.
Nejlepší je ta rada, aby si rodič promluvil s učitelem, případně s ředitelem. To budou učitelé nadšení, až budou dostávat maily, že si rodiče s ředitelem nezávazně pokecali o tom, jak se on na dálku snaží najít nějakou rozumnou formu vzdělávání a tráví hodiny u počítače.
Už jsem podobné anekdoty slyšela ze své bývalé školy :).
Okomentovat