„V týdnu po uzavření škol a přechodu na různé typy vzdáleného a domácího učení jako by zavládla mezi progresivními silami českého vzdělávání naděje. Nepovede tenhle mimořádný stav – který bude zřejmě trvat poměrně dlouho – k tomu, že se naučíme nové didaktické postupy, online učení, lepší práci s domácími úkoly i s rodinou žáka a zelektronizujeme procesy ve školách? Ano, k některým těmto pozitivním posunům jistě dojde a musíme změněnou situaci maximálně využít. Ale bojím se, že nový stav posílí také to špatné v českém vzdělávání,“ píše Daniel Prokop v deníku Právo.
Daniel Prokop (twitter.com) |
Jeho hlavní problémy jsou dnes podfinancování a nerovnosti – konkrétně v mezinárodním měřítku velmi silná závislost výsledků žáků na jejich rodinném zázemí a obrovské rozdíly ve výsledcích a kvalitě jednotlivých základních škol. Učení doma a vyšší zapojení rodičů je pěkná věc, ale kromě náporu na rodičovské nervy to může vést i k tomu, že se rozdíly mezi dětmi ze vzdělaných a nevzdělaných rodin dál prohloubí.
Různé české školy mají často z hlediska věku a kvalifi kovanosti velmi různé pedagogy. Například v Karlovarském kraji 48 % hodin na druhém stupni základních škol odučí učitelé, kteří nemají aprobaci v daném předmětu; běžně je to jen okolo 20 %. Jednotlivé školy tak budou vykazovat i velmi různé schopnosti v tom přejít na učení na dálku, využívat online metody a podobně. Může to tedy dopadnout i tak, že část dětí bude pokračovat ve vzdělávání a část většinu času doma promarní. Ministerstvo školství by tyto nové aktivity mohlo koordinovat. Problém je, že v Česku chybí střední článek vedení školství. Základní školy jsou zřizovány obcemi. Máme tedy, v nadsázce řečeno, dva a půl tisíce vzdělávacích soustav. A ministerstvo nemá dobré nástroje, jak do škol dostat nové postupy, dohlédnout na jejich zavedení a učitelům radit.
Celý text naleznete v deníku Právo
4 komentářů:
Jaképak posílení nerovností, ba naopak, současná situace konečně umožní žákům, kteří do školy poctivě chodí, vyrovnat se žákům, kteří mají 30%, 50% nebo i vyšší absence.
A k tomu Karlovarskému kraji bych řekla, že současná situace může vést ke zlepšení stavu s aprobovaností a kvalifikovaností výuky, protože učitelé pendlující za hranice se možná do škol vrátí a svoje zřejmě sehraje i krize. Všechno špatné bývá pro něco dobré.
Bojím se, že nový stav posílí také to špatné v českém vzdělávání
Z titulku logicky vyplývá, že když je v českém školství "také to špatné", musí tam být i něco, co je "dobré".
To je snad poprvé, co nějaký žurnalista připustil, že ve školství nemusí být špatně úplně všechno :oD
Bojím se, že nový stav posílí také to špatné v českém vzdělávání
Prokopové by se neměli zbytečně stresovat. Horší to může být už jen ztěžka.
Okomentovat