Jakkoli každé technické řešení potlačující šíření nepravdivých zpráv a konfrontující uživatele soc. sítí s rozdílnými názory je třeba kvitovat s povděkem, nelze si od nich slibovat vyřešení problému. Jsou totiž schopny jen zmírňovat symptomy. Jedinou cestou oddalující hrozící katastrofu v podobě nárůstu nenávisti a násilí je výchova založená na pochopení postupů, které současné umělou inteligencí disponující globálně působící digitální technologie k ovlivňování lidí používají. Jedině znalý člověk má šanci se stále sofistikovanějším postupům účinně bránit.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
Proto bychom měli průnik informační a mediální gramotnosti vnímat jako nezbytnou složku profilu absolventa vlastně všech škol. Bude zajímavé sledovat, jak se s touto skutečností vypořádá připravovaná revize RVP. Docela nevhodný je doteď aplikovaný postup, v němž se definuje očekávaný výsledek učení, tj. v našem případě schopnost ověřovat informace (třeba číst laterálně), a pak se určuje, který obor se té výuky ujme. On totiž v našem případě patří všem. To by bohužel postaru mohlo zároveň znamenat, že nikomu. Je zřejmé, že právě mediální výchova (postaru průřezové téma, ke kterému se často nikdo nehlásí) k němu má nejblíže. Největší překážkou pravděpodobně budou schopnosti učitelů…
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
BĚŽNÝ ČLOVĚK V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ NIC NEODHALUJE A DEMOKRACIE BUDE TAKOVÁ JAKÁ JSOU NASTAVENA PRAVIDLA HRA NA DEMOKRACII A ZDA ÚČASTNÍCI JSOU OCHOTNI JI HRÁT
Kdepak učitelé. Ti když dostanou konkrétní metody, tak je rádi využijí. Ale ty konkrétní metody nejsou. Zato je spousta školení, které učitelům berou čas a energii a školitelům nesou peníze. A není zájem tok peněz zastavit kvalitním školením. A stačila by kvalitní příručka na netu.
Co se týká dezinformací. Kvalitní dezinformaci neodhalí mnohý odborník. Příkladem jsou mnohé závěry školských studií v přímém rozporu s realitou. To nemluvím o propagandě a reklamě. Pokud bude zákonnost děravá, pak demokracie může být tvrdou totalitou zmanipulované většiny.
Okomentovat