„Přibližně od nového tisíciletí jsou víceletá gymnázia průběžně ostřelována v podstatě neměnící se municí: příliš mnoho gymnázií, nesystémový prvek, příliš časná "segregace dětí", nerovnost, elitářství apod. O mnoha dalších, často uměle zavedených oborech vzdělání, jejichž efektivita je mlhavá, se mluví jen zřídka a spíše v odborných kruzích než ve veřejném prostoru,“ píše v Hospodářských novinách ředitel ústeckého gymnázia Alfréd Dytrt.
Alfréd Dytrt (youtube.com) |
Úvahy o omezení kapacit víceletých gymnázií míjejí fakt, že "příliš rané rozdělování dětí" se netýká pouze víceletých gymnázií (jejichž kapacita v mnoha krajích již dlouhodobě omezena je), ale i základních škol, které otevírají třídy například jazykového či matematického zaměření, do kterých si žáky též vybírají - nejčastěji formou (školní) přijímací zkoušky. Je velmi pravděpodobné, že případné posílení kapacity základních škol dětmi z víceletých gymnázií by počty těchto tříd odpovídajícím způsobem navýšilo. Mimoto lze předpokládat, že v rámci vnitřní diferenciace by základní školy vytvářely studijní třídy, a tedy by se v podstatě víceletá gymnázia přesunula pod jinou střechu...
Obávám se, že pouhým laborováním s čísly a nepodloženými zásahy do v podstatě funkčního systému budeme směřovat spíše do pozice "montovny", a nikoli do rychle se rozvíjejícího vyspělého světa.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
a na základkách zůstanou ty nemotivované?
Okomentovat