Organizace Global Online Academy, specializovaná na podporu online vzdělávání, doporučuje svým školám 15 zásad online pedagogiky. Zásady shrnuje nový web ministerstva školství nadalku.msmt. Text vychází z článků na spomocnik.rvp.
Je důležité vědět, jaké přístroje má žák doma k dispozici a jakým způsobem je připojen k internetu. V případě, že zvolený nástroj pro komunikaci a výuku vyžaduje na straně vybavení žáka určité funkce, jako jsou např. různé protokoly či aplikace, pak je třeba prověřit, zda je má žák nainstalované či nejsou zablokované.
2. Nastavte vhodné vzdělávací prostředí
Pokud škola dosud nemá zřízen určitý systém řízení výuky (tzv. Learning Management System LMS), v němž má každá třída vytvořený svůj vlastní prostor, je vhodné takový systém zavést. Jedná se zpravidla o počítačovou aplikaci (software), jejíž cílem je zdokonalit, zjednodušit a zároveň zefektivnit systém výuky a vzdělávání. Hlavní funkcí LMS je vytváření, distribuce a administrace elektronických vzdělávacích materiálů. Zahrnuje řadu nejrůznějších online nástrojů pro komunikaci a komplexní řízení studia, jako jsou například e-learningové školící systémy, online kurzy, diskuzní fóra, online chaty apod. Jako doplněk může posloužit vlastní web, blog či hyperdoc (nástupce webquestu) – viz Třídní učitel 2.0 – díl 7.: třídní web.
3. Komunikujte často, jasně a konzistentně
Pokud využíváte nějaké prostředky ke komunikaci s žáky dlouhodobě, držte se jich a používejte je i při přechodu na online výuku (Třídní učitel 2.0 – díl 6.: třídní intranet). Jen intenzita je samozřejmě vyšší. Stanovte pravidla, která budete dodržovat.
4. Dělejte pravidelná synchronní online setkání
Je-li to možné, snažte se udržet přímé spojení s žáky i na dálku. Volně dostupných nástrojů je několik (viz záložka komunikace).
5. Vytvořte podmínky pro asynchronní setkávání
Součástí online výuky je zadávání úkolů (např. studium materiálů), k nimž je vedena asynchronní diskuze. Je vhodné pro ni vyčlenit určité časové rozpětí. Nástrojů je velmi mnoho, jsou součástí každého LMS.
6. Nezahlcujte žáky učivem
Chovejte se jako kurátor a učivo předkládejte žákům takovým způsobem a v takové míře, aby ho dokázali zpracovat. Nezvyšujte nadměrně jejich kognitivní zátěž. V souladu s pravidly pro metodiku převrácené třídy (Převrácená třída podle Dr. Lodge) se snažte vyložit látku osobně, nejlépe pomocí videotutoriálů.
7. Podporujte spojení mezi žáky
Většina mladých lidí v současnosti používá ke spojení a sebevyjádření sociální sítě. Nedělají rozdíl mezi osobním a online setkáním. Je vhodné za účelem zachování třídní komunity tyto aktivity podporovat.
8. Hodnoťte výsledky strategicky a s rozmyslem
Hodnocení je asi největším problémem. V online prostředí nelze dohlížet na to, zda žák při vyplňování tradičního testu nepodvádí. Hodnocení proto musí vypadat docela jinak. Nejvhodnější je zavést asynchronní formativní hodnocení (např. komentování práce během aktivit). Hodnotit lze též sumativně, tj. po odevzdání výsledků. Při týmové práci je většinou nutné hodnotit skupinu jako celek.
9. Připravte časový harmonogram všech aktivit
Jedná se o program (rozvrh, plán), který může mít podobu tabulky. Běžně je součástí každého LMS. Je důležité zachovat přehlednost, riziko ztráty orientace se v online prostředí zvyšuje.
10. Žádejte od žáků zpětnou vazbu
Není snadné na dálku ověřit, zda žák skutečně pracuje a postupuje správně. Pomoci může kvalitní komunikace, tj. soustavné spojení a okamžité řešení vznikajících problémů. Dobré je, jsou-li žáci vedeni k diskuzi o své práci se spolužáky tak, aby učitel mohl tuto diskuzi sledovat. Další cestou je využití online sdílených dokumentů při tvorbě.
11. Vytvářejte příležitosti pro personalizaci
Technologie samy o sobě dovolují každému jedinci pracovat svým vlastním tempem, personalizace pak dokonce umožňuje nastavovat individuální cíle. Při přechodu na online výuku lze vytvořit prostředí, v němž každý žák realizuje aktivity přizpůsobené jeho osobním preferencím. Na počátku stojí možnost volby činnosti, prostředkem je vlastní tvorba (např. hodina géniů).
12. Uvědomte si, že žáci potřebují podporu
Zavření školy může být pro žáky traumatizující událostí. Práce online klade vyšší nároky na podporu ze strany pedagoga. Je vhodné vytvořit ve škole specializovaný tým, který sleduje online činnost žáků (např. prostřednictvím LMS školy) a vytipovaným jedincům, jejichž aktivita neodpovídá předpokladům, poskytuje zvláštní podporu. Důležitý je soustavný kontakt se všemi žáky.
13. Informujte rodiče
Zachovejte stávající systém informování rodičů (e-mail, newsletter, přístup do LMS) a snažte se poskytovat rodičům i další podporu, aby mohli pomáhat žákům pracovat na online aktivitách.
14. Přehodnoťte svou roli jako učitele
Online výuka je příležitostí pro změnu vlastního přístup k výuce, posun od poskytovatele vědomostí k mentorovi, jehož hlavní náplní je provázet žáka na cestě za poznáváním. Snažte se vyvolávat u žáků zájem, pocit smysluplnosti a umožnit jim v maximální možné míře autonomii. Cílem je posilovat vnitřní motivaci k učení.
15. Sdílejte své poznatky s kolegy
I když je předávání informací důležité (sociální sítě, blogy, portály), nejde jen o něj. Důležitá je vzájemná podpora a sdílení dobré praxe. Ideálním prostředkem je synchronní online setkání učitelů (např. webinář), kde dochází k výměně zkušeností.
Zdroj: nadalku.msmt.cz
1 komentářů:
Zásada 16: Zacévkujte žáky sterilně
Zásada 17: Rozmixujte bigmac s kolou a podávejte infuzí
Okomentovat