Ve školském výboru Poslanecké sněmovny se hlasovalo o tom, z čeho by měli příští rok maturovat žáci středních škol. Poměrem hlasů 8:4 byl přijat pozměňovací návrh poslanců Karla Raise, Ivo Vondráka a Kateřiny Valachové k návrhu ministerstva školství na odklad maturity ze tří předmětů. Chce zavedení státní maturitní zkoušky ze tří předmětů odložit o dva roky, tedy na školní rok 2022/23.
Podle předkladatelů pozměňovacího návrhu k novele školského zákona dávají dva roky dostatek času na to, aby ministerstvo školství dokázalo vyřešit nemalé problémy současné podoby maturitní zkoušky a k tomu připravit a „odzkoušet“ zavedení novinky, kterou má model státní maturity doplnit – tou má být ústní zkouška z matematiky. Za dva roky tak budeme řešit stejný problém - co vlastně má státní maturita ověřovat? Jak má vypadat oborová struktura středních škol, kterých se maturita týká? A kterých se týkat nemá? Paradoxní je, že si toho jsou sami poslanci jdoucí proti vládnímu návrhu alespoň z části vědomi. „Chceme mít jistotu, že testujeme pouze to, co se naučí, a proto musíme revidovat soustavu oborů a rámcové vzdělávací programy (RVP),“ pojmenovala jeden z problémů současných maturit, které by se během této dvouleté lhůty měly dořešit, Kateřina Valachová.
Ministerstvo školství v příštích dvou letech kompletní dokončení revize RVP i celkovou proměnu oborové struktury středních škol může maximálně zahájit, ale nemůže ji v žádném případě stihnout. Že se Kateřina Valachová s Robertem Plagou neshodnou na tom, kdo může za to, že ještě proměna RVP není hotová, nikoho příliš nepřekvapí. Stejně jako to, že o ní Kateřina Valachová ve školském výboru mluvila – byla to ostatně ona, kdo sliboval, že státní maturita ze tří předmětů bude ověřovat dosažení znalostí a dovedností podle revidovaných RVP. Ty ale zatím neexistují, natož aby se podle nich začala měnit výuka na školách. I kdyby však ministerstvo revizi RVP ve lhůtě diktované tímto návrhem dokončilo, v přípravě absolventů středních škol se výuka podle nových cílů a obsahu vzdělávání projeví s mnohaletým odstupem.
„Věříme, že poslanci nepodlehnou tlaku domněnek části členů školského výboru a podpoří původní vládní návrh, který zachovává status quo a umožňuje zahájit debatu, kterou český vzdělávací systém potřebuje. Než se pustíme do radikálních změn, je třeba řadu věcí vyjasnit. Například v revidovaných RVP pojmenovat, jak se mají proměnit cíle, obsah a způsoby vzdělávání. Vyjasnit, jak má vypadat struktura vzdělávacího systému na úrovni středního školství. Nebo jak se má ověřovat výsledek vzdělávání na konci střední školy a koho se má nově vymezená maturita týkat,“ říká Karel Gargulák, analytik EDUin.
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
19 komentářů:
A dnes musím souhlasit s EDUinem. Pěkný den.
"Věříme, že poslanci nepodlehnou tlaku domněnek části členů školského výboru a podpoří původní vládní návrh, který zachovává status quo a umožňuje zahájit debatu, kterou český vzdělávací systém potřebuje."
Původní vládní návrh přece status quo nezachovává, vládní návrh RUŠÍ povinnou maturitu z matematiky. Toto mlžení ze strany EDUINu se mi vůbec, ale vůbec nelíbí. A pokud bude tento vládní návrh odhlasován bez nějaké lhůty na odklad, bude to znamenat, že se k diskuzi o maturitě z matematiky pravděpodobně už nikdo nevrátí.
Už aby ta státní maturita chcípla na úbytě. Na pohřeb nepřijde nikdo.
Už aby ta státní maturita chcípla na úbytě. Na pohřeb nepřijde nikdo.
Rozesmál jste mě, ale myslím si, že se mýlíte. Bohužel.
Příbuzní budou bránit jejímu odpojení od přístrojů i vlastními těly. A že jich má...
Abych se vyjádřila kulantněji a nebyla napadána, že mluvím k matematice - nás zajímá ta část novely, která se týká češtiny. Tedy testy státu, zbytek školám. Co nejrychleji.
Odklad matematiky znamená i odklad řešení ostatních předmětů. Je to tedy v tuto chvíli asi ta nejhorší možná varianta. Poslanci se vyhnou přímému střetu, který by nastal, pokud by chtěli zavést matematiku hned. A čeština opět zůstane u ledu.
Na blogu mám povídání, jak mě nenechali mluvit ve sněmovně. Jsem tam trochu předvedla model "stará Kukulínová." Ale maarně jsem hledala krále Lávru. :)
"Status quo " je stávající reálný stav, ne přijatá fikce, která má snad (doufejme nikdy) nastat.
Hlavní problém je v tom, že vládní návrh novely nebyl s nikým prodiskutován. Ministr školství Robert Plaga slíbil, že diskuzi zajistí v průběhu podzimu 2018. To se nestalo.
Pane Šnirchu, v tomto případě, ať se Vám to líbí nebo nelíbí, je status quo to, co je v platném zákoně.
Pane Radku, mám obavy, že v roce 2018 byl návrh novely jenom v hlavě pana ministra, a to ještě kdoví jestli. O zrušení maturity z matematiky začal mluvit až cca před rokem na jaře 2019, kdy ohýnek jeho aktivity rozfoukal Babiš, který měl pocit, že Plaga je pasivní a nic nedělá.
Je v platném zákoně, ale ještě ta situace nenastala.
Takových věcí v zákonech bylo a nikdy nenastaly, třeba státní maturita ze ZSV nebo z informatiky.
Říkat tomu status quo - no proč ne? Člověk je rád šálen. :-)
Když je status quo možná budoucí situace, která ještě nenastala, tak co je pak stávající situace?
Hergot, pane Šnirchu, novela zákona se týká platného zákona, s tím prostě nic nenaděláte.
Novela se týká budoucího stavu (sice schváleného, ale ještě nenastal) a žádá zachování stávající stavu. Stávající stav (v souladu se zákonem) je výběr mezi jazykem a matikou.
Paní Pokorná, nenechte se vytrolit tajným snirchem. Máte pravdu a to je štve.P
Simona CARCY
Spojovat pan Snircha s "trolením" je absurdní. Od toho jsou tu jiní... A pokud jde o "utajování", tak od Vás ten útok opravdu sedí...
Stále recykláty EduInu. A stejně zbytečné diskuze. Dokud budou zákony pro smích, tak můžeme o vyspělém školství jen snít. Zákony se mění jak zrovna lobisté pískají.
Pan ministr se prostě chová stejně jako většina ředitelů škol. Žáci si před nimi postěžují a páni ředitelé pak promptně řeší, např. vyhazov některých nevyhovujících učitelů, nebo začnou zkoumat, zda učíte, co máte nebo jak máte, protože se žákům nelíbilo, že jste po nich vyžadovali nějakou práci, která by je obtěžovala ap.
Takže panu ministrovi maturanti řekli, že se jim maturita z matematiky zdá moc náročná a je na ni nikdo moc nepřipravil, proto hned pan ministr začal mluvit o jejím zrušení.
A já si půjdu postěžovat komu, že učím 3 hodiny přesčasů a beru za takový úvazek po 36 letech praxe mzdu ve výši platu začínajícího učitele na státní škole?
Takže panu ministrovi maturanti řekli, že se jim maturita z matematiky zdá moc náročná a je na ni nikdo moc nepřipravil, proto hned pan ministr začal mluvit o jejím zrušení.
Ovšem to je ukázka beznázorovosti ministra.
Motiv mne napadá jediný, snaha zalíbit se prvovoličům.
Ve výsledku to efekt nepřinese, protože studentští aktivisté jsou vesměs "chvilkaři", kteří ANO stejně volit nebudou.
"Říkat tomu status quo - no proč ne? Člověk je rád šálen. :-)
Když je status quo možná budoucí situace, která ještě nenastala, tak co je pak stávající situace?"
Status quo, je stávající právní úprava, tzn. platnost stávajících zákonů, bez přijetí jakéhokoliv dalšího návrhu, který by stávající zákonnou úpravu měnil. Je to pro vás tak obtížné pochopit? Ale šaškovat umíte pěkně. Ještě pět let praxe a budete moci konkurovat tajnýmu šaškovi.
Pan ministr je bohužel totální alibista. Jaký má mít názor mu musí někdo sdělit.
Samozřejmě, že za dva roky se nevyřeší vůbec nic. Ani za deset let se nic nevyřeší. Proto je třeba zavést povinnou maturitu z matematiky hned a nečekat na to, až EDUIN prohlásí, že matematika se konečně učí dobře. Takového tvrzení se totiž od EDUINu nikdy nedočkáme a jen blbec to nechápe. Ostatně, jak je známo, v EDUINu je to samý matematik.
Okomentovat