„Pro mnoho dospělých je známka rychlá a vyhovující informace o tom, jak na tom dítě je. Jsou to často právě rodiče, kteří od školy známky vyžadují. Jde o zažitou formu, jak subjektivně měřit výsledky dětí. V praxi jsem si ověřila, že děti nepotřebují hodnocení žádné,“ píše Ivana Málková na svém blogu.
Ivana Málková (archiv autorky) |
V každém okamžiku vědí, co jim jde a co ne. Sami sebe průběžně hodnotí a často jsou k sobě přísnější, než by k nim bylo okolí. Mají své vnitřní cíle a snaží se jich dosáhnout. Dospělí by měli jejich sebekritiku korigovat a vést je k tomu, aby místo srovnávání se s druhými zaměřili pozornost na dílčí změny ve vlastním procesu, uměli pojmenovat, čemu nerozumí a dokázali si informace zjistit.
Jsem příznivkyně vzdělávacích směrů, kde v bezpečném prostředí děti společně s dospělými objevují, bádají, diskutují, tvoří a prožívají. Kde je místo pro legraci, pravdu a respekt. Prostor, kde se může rozvíjet a vynikat výjimečnost jednotlivých dětí i pedagogů.
Ať už chodí dítě do klasické či netradiční školy, je důležité, aby se rodič průběžně zajímal o to, jak se mu ve škole daří. A to jak v prospěchu, tak ve vztazích. Špatná známka neznamená, že je dítě hloupé nebo lajdák. Dítě by vždy mělo by mít možnost vysvětlit, proč si myslí, že takovou známku dostalo. Možná předmětu nerozumí, nevidí na tabuli, učitelé ho nemají rádi nebo ho předmět nebaví. Mimochodem v dnešní době, kdy se vše dá najít z různých zdrojů, je velice časté, že děti sedí denně hodiny v lavicích a poslouchají obsah, který je nezajímá, kterému nerozumí nebo který již dávno znají. Upřímně - kdo z nás by to vydržel?
Celý text naleznete zde
32 komentářů:
Proč takové hlouposti někdo píše pochopím, ale roč je to na blogu o školství ne.
Zobecňování, fráze a hlouposti.
Tato paní normálně neučila. Rozhodně ne dlouho.
Každý člověk potřebuje hodnocení. I děti. Aspoň pochvalu. Nebo jedničku. I pětka je zdůvodnitelná a na místě u strředoškoláka, který se na to vyflákl. Na prvnim stupni to byla některá razítka.
Člověk žije ve společnosti, kde lidé soupeří o peníze a výhody. Pustý ostrov nefunguje. Možná si to děti z high society oddělené od běžného života v soukromých školách a za vysokou zdí hlídaných vil myslí, ale není to tak.
To je zas blábol!
Žáci chodí do školy proto, aby poslouchali výklad pedagoga. Ptát se jich, jestli je baví dějepis, matika nebo chemie - tak bychom učili jen tělocvik a výtvarku. A známka vždy něco vypovídá o jejich činnosti/nečinnosti ve výuce.
Ale aktivním rodičům se takovýmto blogem jistě zavděčíte a žáci Vás budou milovat... Jen to necpěte do ksichtu skutečným "učitelům".
Jistě, "skuteční učitelé" to jsou ti, kteří sofistikovaně hodnotí texty jako "blábol" a nechtějí si "bláboly" nechat "cpát do ksichtu"... Radost jejich výklad poslouchat!
Pan Klabal
A kolik dětí by žádný tělocvik nemělo...
Mimochodem, když chce 5 kluků o těláku hrát floorbal, 3 fotbal, 2 házet na koš, 4 nic a zbytku je to jedno, zajímalo by mne, jak to má učitel řešit. Hlasováním jistě ne, to by nerespektovalo vůli přehlasovaných...
Jinak já s paní naprosto souhlasím. Třeba práce učitelů by taky neměla být nikým hodnocena. Hodnotitelé by za námi přišli do škol, a společně bychom bádali a objevovali. Mohli bychom se od nich tolik naučit!
To máte vlastně pravdu, pane Portwyne! Nutit do tělocviku děti, které nemají sport vůbec rády, to by mohl udělat jen zpátečnický a nemoderní učitel. Reformní didaktik si však s touto zapeklitou situací musí umět poradit.
Pane Komárku, skutečně mám brát jako relevantní názor, že "známky jsou nástrojem moci a strachu"? Tento názor má asi takovou váhu, jako kdybych zde na učitelské platformě tvrdil, že "Newtonův zákon akce a reakce už dnes v dynamickém 21. století neplatí."
Jsem ze "staré školy". Odjakživa nás učili, že "bez práce nejsou koláče". Nemyslím si, že toto staré přísloví dnes už neplatí. Ve známce vidím jakýsi ekvivalent odměny za práci. Myslím si, že paní má pravdu v tom, že se většinou žáci umí ohodnotit sami, aspoň soudě podle sebe.
Věc druhá je, zda ta odměna, ať už v podobě známky, nebo později peněz je, či není spravedlivá.
Takový je ale život a záleží na každém z nás, jak se s ním popereme. Jeden můj bývalý šéf mi kdysi řekl, že nazáleží na tom, co umím, ale záleží kdo mě hodnotí. Zní to demagogicky, ale bohužel je na tom něco pravdy.
Když jsem nastoupil jako žák do školy, tak mi řekla otec: "Jak se chlapče zapíšeš, tak pojedeš."
Měl bohužel pravdu. To platilo jak na ZŠ, tak na SŠ. Až teprve VŠ si myslím byla v tomto spravedlivější.
Takže v zásadě nejsem proti známkám ve škole, je to jakási příprava pro život, kde člověk bude hodnocen a odměňován až do smrti :-) I teď v důchudu mě moje žena "hodnotí a odměňuje" i když se mi to občas nelíbí :-)
PetrK
děti sedí denně hodiny v lavicích a poslouchají obsah, (...) který již dávno znají
Mám takové studenty v mých třídách a ve většině případů jsou pro třídu "požehnáním". ////
Takový student odevzdává vyřešené úkoly jako první a já jako učitel tím získávám (mimo jiné) představu, jak dlouho studentům to vyřešení může trvat. Poté si úspěšný řešitel může dělat "co chce" a ve většině případů nedělá nic špatného (t.j. NEHRAJE počítačové hry). Naopak, mnohdy obchází učebnu a na požádání spolužáků nebo asistentů radí spolužákům, co a jak *). ////
Občas se stane, že student "dávno zná" a umí použít jiný postup, než který doporučuji já. Tím studenti získají zajímavý náhled do problematiky. ////
kdo z nás by to vydržel?
Připadá mi, že ti studenti s tím problém nemají. ////
(*) Poznámka ke studentům, kteří radí spolužákům:
Moje zkušenost praví, že studenti mnohem víc důvěřují radám svých spolužáků nežli radám mým. Dokonce i když ty rady spolužáků jsou formulovány vulgárně ("Debile, zapomněl jsi ...").
Mým úkolem pak je dohlédnout, aby ty rady spolužáků nebyly zcestné. ////
Ještě dodatek: Student, který z vlastní píle nebo zájmu probíranou látku již zná,
nemá zábrany učiteli sdělit, pokud shledá v učitelově výkladu (nebo častěji v zadání úkolu) nejednoznačnost nebo nepřesnost. Vynikající zpětná vazba! ////
Souhlasím s tím, že žáci sedí denně mnoho hodin ve škole a nudí se. Nemusí si totiž nic psát, nic číst, o ničem přemýšlet, jenom mačkají mobily v rukou ať už pod lavicí nebo veřejně, nic na ně neplatí. Sebrat jim mobily nesmíte a ve škole jsou běžně pro žáky dostupné wifiny, takže to nežere jejich data, musí se to hold do poslední mrtě využít.
A ono to může každý den pak pro ně opravdu být už nudné. Tak si dávají v hodině schůzky na záchodě, aby byla aspoň nějaká změna. Když jim chce člověk zpestřit výuku nějakým filmem, který by jim i posloužil k maturitě, sledují ho maximálně dva žáci ze třídy, ostatní raději pořád čučí do svých mobilů, a to ten film chtěli všichni vidět. Ale filmy z maturitní četby jsou pro ně většinou zase jen nuda. Pro učitele to začíná být ztráta času, protože se Vás po ne/zhlédnutí filmu žáci většinou stejně zeptají, o čem to vlastně vůbec bylo (např. Ostře sledované vlaky).
Když se tato mládež, která má znalosti pouze na googlu, sama hodnotí, vidí se naprosto odlišně od toho, co předvádí v testech, kde prokazuje naprosto chabé znalosti, navíc špatně vygůglené.
A když jim chybí jeden bod do vyššího hodnocení, dokáží se s vámi o tom dlouhé minuty dohadovat a hledají, kde byste jim ten bod měla najít, ale neřeknou, že by se třeba nechali ústně přezkoušet, že všechno umí a jen něco v testu opomenuli. Ústní zkoušení je dnes pro žáky úplně nejhorší stres, to už snad ani nelze na nich praktikovat.
Já bych byla radši, kdybych nemusela nic známkovat a ani zkoušet, ale to už by ta škola přestala úplně fungovat.
Jakto, že za našich časů jsme vydrželi ty stejně dlouhé hodiny ve škole dávat celou dobu pozor, psát si podle výkladu učitele (ne podle diktátu, jak to žáci vyžadují dnes), číst, vypisovat sami z učebnic důležité informace?
Dnes žáci nemohou v klidu usedět, vyskakují, vykřikují, hlásí se pouze, když chtějí na záchod těsně po vašem příchodu do hodiny po velké přestávce nebo uprostřed vašeho výkladu, či zadávání úkolu, ani si to nechtějí vyslechnout do konce. Nepochopitelné!
A pak tu nějaká paní napíše, jak dovedou být žáci sebekritičtí, jak u nich funguje autoevaluace! Dovedou být akorát velmi kritičtí ke svým učitelům a dokáží jich pár ve škole zlikvidovat. Zajímavé, že jsem to zažila zatím na pár kolegyních angličtinářkách. Matikáře vyštvat nemohou, protože za ně ředitelé moc náhrad nenajdou.
známkování=hodnocení je třeba zrušit,stačí docházka 51%
"Skutečný učitel" p. Klabal se domnívá, že "Žáci chodí do školy proto, aby poslouchali výklad pedagoga."
Nutno dodat, že jen skutečně mizerný učitel si myslí, že výklad ve škole má nějaký smysl.
Skutečně mizerný učitel Klabal se nechce ptát žáků, zda "je baví dějepis, matika nebo chemie", ani si totiž nedovede představit, že mnozí učitelé dokáží, aby tyto předměty žáky bavily a žáci v nich pracovali rádi.
Takže výsledek je jasný: žáci by jistě ocenili, kdyby p. Klabal přestal "skutečným učitelem" být a nějaký dobrý přišel do školy místo něho.
Pane Čapku, zkuste pana Klabala nahradit. Třeba Vás jeho ředitel na jeho místo rád přijme.
Milí žáci,
dnes Vám nebudu VYKLÁDAT žádná historické fakta, protože učit v dějepise letopočty není vůbec zábavné. Během videa jste minule čtyři usnuli, takže tam také nepůjdeme. Podle moderní didaktiky se dějepis NESMÍ učit CHRONOLOGICKY - je to znak zpátečnictví. Dnes budeme kreslit rytíře. Ale jen ten komu se chce!!! Už Vás to baví? Jsem u Vás oblíbený? Řekněte to prosím doma svým rodičům, že jsem progresivnější, než mí kolegové...
"Pane Čapku, zkuste pana Klabala nahradit. Třeba Vás jeho ředitel na jeho místo rád přijme."
To těžko, několik ředitelů už v minulosti zkusilo a špatné hodnocení kantorů (sakra, zase jsme u těch známek) se po školách šíří rychlostí světla.
Paní Pokorná, buď to, prosím doložte, nebo to tady už nepište.
Takový student odevzdává vyřešené úkoly jako první a já jako učitel tím získávám (mimo jiné) představu, jak dlouho studentům to vyřešení může trvat. Poté si úspěšný řešitel může dělat "co chce" a ve většině případů nedělá nic špatného (t.j. NEHRAJE počítačové hry). Naopak, mnohdy obchází učebnu a na požádání spolužáků nebo asistentů radí spolužákům
Mám stejnou zkušenost, jako pan Kocourek.
Ochotně radí, často jiným způsobem a jiným jazykem než já, obohacuje to výuku.
Pokud mi žák najde chybu, dávám malou 1 (fuj, známky, zrušit!)... nejsou to vždy ti rychlí střelci, kteří moji cestu třeba ani nesledují a počítají si po svém, ale třeba i "snaživky". Dost jim to zvedne sebevědomí, když se podaří.
A už jsme zase u toho, pane Komárku. Proč nechcete také po Čapkovi, aby doložil, co napsal o panu Klabalovi?
Paní Pokorná, jestli nevidíte rozdíl mezi tím, co napsal pan Čapek panu Klabalovi a tím, co jste napsala Vy, je mi to líto. Nicméně platí: Buď tvrzení o panu Čapkovi doložte. Nebo sem tu pomluvu už nepište. Děkuji!
Současné aktivity
Lektorka kurzů Vědomé komunikace - pro pedagogy, studenty a rodiče
Kruhy všímavosti pro děti i dospělé
Mentorink a další vzdělávání pedagogů v místě školských zařízení
Provázení změnami
Konzultace, facilitace pro nově vzniklé školy
Školní vrba - pro děti i dospělé
Doporučuji autorce, aby vstoupila do plně inkludované ZŠ hlavního vzdělávacího proudu. Zvláště učitelé druhého stupně ZŠ je možno považovat za hrdiny současné doby. O SOŠ bez maturity raději ani psát nebudu.
Takže výsledek je jasný: žáci by jistě ocenili, kdyby p. Klabal přestal "skutečným učitelem" být a nějaký dobrý přišel do školy místo něho.
Pane Čapku, proč máte potřebu stále někoho urážet? Dokážete pochopit prostý fakt, že Vaše názory mohou někomu (mě tedy nevyjímaje) mohou připadat neskutečně hloupé?
Protože se potřebuje předvádět. Jen mu nedošlo, že svým působením ztrácí další a další potenciální klienty.
"Souhlasím s tím, že žáci sedí denně mnoho hodin ve škole a nudí se. Nemusí si totiž nic psát, nic číst, o ničem přemýšlet, jenom mačkají mobily v rukou ať už pod lavicí nebo veřejně, nic na ně neplatí. Sebrat jim mobily nesmíte a ve škole jsou běžně pro žáky dostupné wifiny, takže to nežere jejich data, musí se to hold do poslední mrtě využít."
Takže učitel soutěží s free wifi? To bych šel raději do Lídlu; práce prodavače by byla smysluplnější. Co to máte za vedení, že nezakáže mobily ve výuce?
Vedení bude v pořádku, i ve školním řádu to bude jistě uvedeno...
Některým dnešním moderně vychovaným dětem je však skutečně těžké mobilní telefon ve škole odebrat. Zažil jsem docela nedávno případ, kdy jsme k tomu dokonce museli přivolat matku, a ani té žákyně mobil neodevzdala :-)
"Co to máte za vedení, že nezakáže mobily ve výuce?"
Pan Klabal má pravdu, některým žákům odebrat mobil(zvláště z rodin elitařů) je problém. Nejlépe je to řešit přes wifinu. A přestávky? Stačí rozhodnutí ČŠI z Kroměříže před 14 dny. "Žákovi nelze zakázat mobil o přestávkách". Nejlépe to mají ošetřeno ve Francii. Tam ve školách platí absolutní zákaz používání mobilů.
Ano, nejlépe plošně zakázat užívání mobilních telefonů ve školách. V jiných zemích to jde, jen my si tady hrajeme na Matku Terezu.
Pohled do tříd o přestávkách je mnohdy k pláči. Kdo to nevidí, měl by si velmi rychle sundat z očí růžové brýle...
Někde jsem četl, že údajně ČŠI zakázala škole zakazovat používání mobilních telefonů o přestávkách a nevím, jestli to bylo oficiální stanovisko, ale údajně že prý je to ve sporu s listinou základních práv a svobod.
To je naprostý nesmysl a ČŠI podle mého názoru nemá právo školám určovat, jak má vypadat školní řád, pokud je tento v souladu se zákony. Je to podobné, jako by se někdo domáhal toho, že si bude hrát na mobilu připojen k síti když je třeba vyšetřován magnetickou rezonancí, nebo když je v letadle na odletové dráze. Do určité míry je na provozovateli a zřizovateli, jaká provozní pravidla si nastaví. Na druhou stranu by to mělo být skutečně provozní, tj. nějakým způsobem odůvodnitelné - např. burky do bazénu nepatří, ale nošení šátku, nebo náboženských symbolů ve škole by ničemu vadit nemělo. Je to o tom, jak moc která činnost znemožňuje, omezuje, nebo ohrožuje daný provoz.
Možná že paní Pokorné její pomluvy už splývají s realitou. Údajná nespokojenost ředitelů, moje knihy ve výprodejích, už toho nakupila dost.... ale když se jí člověk zeptá na fakta, trapně mlčí.
Pane EM. dokážete pochopit prostý fakt, že názory pan Klabala mohou někomu (mě tedy nevyjímaje) připadat neskutečně hloupé?
Doktorande Doležele, jestli tohle platilo na mě: "Jen mu nedošlo, že svým působením ztrácí další a další potenciální klienty", tak to praxe nepotvrzuje :-) Ani se neptám, kdo by na České škole měl být podle vás mým potenciálních klientem? :-D Možná pan Kocourek? :-D Ale samozřejmě, v jistém smyslu máte tentokrát pravdu, potřebovali by mě mnozí.
Tak to jsem věru rád, že klienti se hrnou. Sice těžko říci, jak by se hrnuli, kdybyste se neprojevoval jako neandrtálec a nedával široko daleko najevo svoji ukrutnou hloupost stvrzenou dvěma štemply ze zbytečných fakult, ale když se máte dobře, tak je to fajn. Já si taky nestěžuju. Tak snad nám ty děti nestihnete moc zprznit - byť každá písnička si najde svého zpěváčka.
A dál diskuse na téma "Čapek" a vzájemné invektivy, případně hra na "poslední slovo" nepokračuje. Děkuji!
p.Dušek: "...a žáci tam docházejí...až jim to dojde"
Pojďme zrušit školství. Nechápu, proč takové hlouposti ještě provozujeme. Vždyť v každém dítěti to je - moudro, láska, neskonalá kreativita, cit pro objevování..ono to půjde, ne že ne:-)
Okomentovat