„Problém prostě je, že studenti jsou v nejistotě. Studenti třetího ročníku na střední škole teď nevědí, jak budou příští rok maturovat. Vždycky se razilo, že student ukončí studium za podmínek, za jakých nastupoval v prvním ročníku,“ říká předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová v článku na serveru iRozhlas.
Poslanci a zástupci škol zvažují také dva typy maturit. Jedna by sloužila jako vstup na vysoké školy a druhá by ukončovala středoškolské vzdělání.
Celý text naleznete zde
19 komentářů:
"Vždycky se razilo, že student ukončí studium za podmínek, za jakých nastupoval v prvním ročníku"
Jedna věc je razit (kdo to kdy razil a hlavně dodržel), druhá věc je realita.
Studenti, kteří nastoupili na střední školu v září 2007 a později, už nikdy nevěděli z čeho a jakou formou budou maturovat, maturita a její forma se mění pořád. Kritizovala to snad AŘG? A to se podmínky zhoršovaly.
Nyní se jim případně zlehčí, ideální to není, ale mnohem lepší varianta než to, co bylo praxi dosud. Neznám studenta, který by se rozbrečel, protože maturita z matiky nebude povinná, ale jen dobrovolná. Nejistota tedy je jen v tom, kdy a zda budou slavit. Do té doby, jako každý jiný člověk, musí počítat s platným zněním zákona.
Je zvláštní, že právě Asociace ředitelů gymnázií a její předsedkyně Renata Schejbalová tolik horují povinnou maturitu z matematiky.
Snaží se mluvit jménem škol, jež "vyzobou" z každého populačního ročníku ty žáky, kteří v základních školách projevují největší akademické předpoklady. Pro schopného učitele matematiky by mělo být hračkou probudit jejich zájem o tak krásný předmět. Namísto toho se jejich "mluvčí" netají tím, že strašák státní maturity z matematiky povinné pro všechny je zapotřebí, aby se aspoň zdálo, že si všichni žáci z hodin gymnaziálních matikářů odnášejí něco užitečného. Zdálo, protože podle výsledků v TAKTO pojatém maturitního testu se to moc poznat nedá.
Že si téměř nic podstatného neodnáší ani velká část těch gymnazistů, kteří si maturitu z matematiky volí dobrovolně, je ovšem i z výsledků TAKTO pojatých maturitních testů zřejmé poměrně jasně.
Smutný konec...
Pokud se nestane aspoň na některých školách maturita z matematiky povinnou, tak to bude její definitivní konec. Z čeho není na konci žádný měřitelný výstup, to dnešní mládež považuje za ztrátu času a úplně to vypouští.
Jak potom chce pan ministr, aby se zlepšila výuka matematiky, když tu už nebude nikdo, kdo by se jí chtěl opravdu zabývat?
Všichni velcí filozofové antiky byli zároveň znalci matematiky, krom jiného.
Dnes studují filozofii lidé, kteří matematice vůbec nerozumějí.
Technický pokrok těžko bez matematiky nastane. Žádné vynálezy v oblasti robotiky nebo posun v programování. To všichni popírači matematiky zřejmě chtějí.
Děti se budou chovat jen podle své přirozenosti. Už teď jim tvrdí někteří politici, že matematika je zbytečná, že stačí zvládnout trojčlenku, zlomky a procenta.
"Pokud se nestane aspoň na některých školách maturita z matematiky povinnou, tak to bude její definitivní konec."
Vyvrátit tento výrok je triviální. Dodnes maturita z matematiky nebyla povinná a žádný konec nikdy matematiky nenastal. Nejen v Česku, ale i jinde.
Pochopitelně lze argumentovat, jako už tisíce let argumentovali jiní, že dnešní mládež je horší než jsme byli my. To však z historie víme, že je argument směšný.
Matematika se musí učit, smysluplně, se zájmem.
Což státní forma maturity ovšem ničí - jejich kritéria nejsou přemýšlet, ale na rychlost ze sebe sypat algoritmy, často nepochopené. Což k přemýšlení nevede, ale zato matematiku spolehlivě znechutí.
Pane L. snirchu, vy jste si asi nevšiml, že jeden z předmětů, ze kterého se stále dělají přijímací zkoušky na SŠ, je matematika. Takže na ZŠ je aspoň částečnou motivací tento argument pro její pochopení.
Já jsem povinně maturovala na gymnáziu v 70. letech minulého století z matematiky, nikdo se nás tehdy neptal, zdali se nám to líbí či ne.
Od slavné "sametovky" se vede polemika, zda má být maturita z matematiky povinná a zatím víckrát zvítězila volba mezi výběrem matematiky či cizího jazyka. Od zavedení státní maturity se několikrát změnila koncepce třetího povinného maturitního předmětu (měl to být výběr z několika předmětů - ICT, ZSV, přírodovědný základ - možná si to už úplně přesně nepamatuji), ale už tu byly tuším dva roky (nebo možná jeden), kdy byla pro všechny maturanty matematika povinná.
A teď už se několikrát odhlasovalo v parlamentu oddálení povinné maturity a několik generací maturantů do posledního ročníku doufalo, že z ní maturovat ještě nebudou.
Bohužel studenti už od minulého podzimu věří, že maturita z matematiky byla již zrušena a vůbec neberou v potaz, že to jen někteří horlivci z řad mladých poslanců ve snaze se mladým voličům vlichotit předčasně uveřejnili na svých webových stránkách. A mládež, která se jinak o politiku vůbec nezajímá si vůbec ještě nevšimla, že tomu tak není.
A když jim to člověk připomíná, nevěří, protože to přece řekl některý politik a je to na internetu, tak to musí být pravda.
Příklad s němčinou: od té doby, co se stala prvním cizím jazykem na školách angličtina a maturuje se cca v 95% z ní, tak němčina jako druhý jazyk začala být pro žáky obtěžující záležitostí, a kdybychom jako učitelé tohoto jazyka trvali na jejím lepším zvládnutí, pak by se k té maturitě nikdo nikdy nedostal, neboť by z ní propadali všichni už v prvním ročníku.
Takže, pane L.snirchu, tady platí pouze zákon akce a reakce. Co není povinné, je zbytečné, a v dnešní době smartphonů okrádající mládež o drahocenný čas.
Za totáče byla povinná maturita formou smysluplné ústní zkoušky z matematiky.
Nebyla povinná na všech středních školách.
Srovnáváte hrušky s jablky a děláte z toho zásadní závěry.
Vaše podceňování mladých lidí je generačně směšné, jak jsem psal.
Určitě jsou někteří naivní stejně tak jako jsou naivní někteří dospělí. Ale většina ví.
"Co není povinné, je zbytečné" - vaše vidění světa je absurdní.
Pane L. snirchu, jsem denně od svých maturantů o tom přesvědčována. Jednak než začnu něco opakovat, zazní otázka, zdali se zkouší zrovna toto u maturity, jinak je to obtěžující se tím vůbec zabývat a zbytečná ztráta času, a jednak jsou to mé letité zkušenosti s maturitními předměty. Učím ten jeden náš neoddiskutovatelně povinný maturitní předmět. A žákům se zdá, že se musí učit nepotřebné věci. Maturanti, kteří budou pracovat v řízení firem, nechtějí psát administrativní texty, k maturitě jim stačí, že si vyzkoušeli vyprávění, a i když to byly hrůzy bez fantazie, protože mládež opravdu dnes většinou nečte, nemá žádnou slovní zásobu, tak jim to stačí, když dají aspoň těch 12 bodů.
Když tady pořád voláme po nějaké staré maturitě, tak to by se setsakra museli naučit daleko více informací a mít pořádný přehled.
Vy asi učíte tu matematiku na nějaké dobré střední škole, když se Vám ji žáci dobrovolně sami učí, ačkoli z ní nematurují. Já připravuji k nedobrovolné už tak primitivně nastavené maturitě z češtiny a nemohu nikoho k lepším výkonům přimět.
Poraďte, jak žáky motivujete?
A k té němčině: zařizuji projekt praktických stáží žáků v Německu (výměnné praxe), a přesto to nikoho k zlepšení výsledků ve výuce němčiny nevede, neboť na co se učit německy, když je v Evropě hlavním dorozumívacím jazykem angličtina, a ta je pro žáky jednoduchá. Němčinu by se museli opravdu pořádně učit. A nebo výmluvy typu - němčina je hnusný jazyk, my jsme se chtěli učit raději rusky, to je lehké.
Potvrzujete, jaké škody páchá maturita.
Učí se na maturitu, jinak ne. A vzhledem k tomu, že forma maturity z matiky nežádá přemýšlení, postupy, zdůvodnění (tedy základ matematiky), ale jen výsledek či zatrhni ABCD, pochopíte, jak maturita potápí výuku matematiky.
Touha po vzdělání, pokud ji nezničí forma státní maturity, u mladých většinově je.
Matematika musí v prvé řadě studenty zajímat, pak ji musí chápat, pak je i baví, protože pochopí její význam - snadná motivace, ne?
Hrozba maturitou je nefunkční, vše po zkoušce zapomenou, učí se jen na test.
Učím na průmce na Bruntálsku. Studenti dokonce chodí dobrovolně na pozdně odpolední kroužek matematiky, kde je učím derivace, integrály,.... Je to radost.
Ano, myslím, že na státních školách a i na průmce to ještě trochu jde. Do loňska jsem učila také na strojárně. Kluci měli i šachový kroužek. Ale 70% si vybralo k maturitě raději angličtinu a u maturity prospívali na první pokus většinou jen z češtiny a z angličtiny (a z ní nejlépe), ne ze strojařiny a praktické zkoušky.
Nyní učím na soukromé škole. Vůbec není pravda, když si žáci za výuku musí připlácet, že jejich výsledky a touha po vědění bude jiná. Vše je zbytečné, v životě nepoužitelné. A já si tak říkám, když už si teď přivydělávají rozvozem např. pizzy, že jim opravdu vše musí připadat k ničemu. A nakonec i to sezení ve škole je ztrátou času, jak mi tvrdí. K tomu, co už dělají a po maturitě budou dělat (nejspíš doplňovače zboží v supermarketech), by jim stačil jen ten řidičák.
Takže nemám radost ze své práce a těším se, že se mladá kolegyně co nejdříve vrátí z MD a já to doklepu na ÚP.
Radost mám z domácí výuky, ale to jsou žáci z gymnázia, kteří mají se mnou i o čem mluvit. Čtou, cestují, o vše se zajímají a na vše se vyptávají.
A nemyslím si, že maturita v dnešní podobě páchá zlo. Centrálně opravuji slohové práce a mám radost, když čtu krásné slohové práce žáků z jiných mně neznámých škol, nebo lidí z nástaveb či dálkového studia (odráží se v nich bohaté životní zkušenosti a nadhled - lze to poznat, kdo je asi pisatelem). Jiná otázka zůstává nad ústní částí zkoušky - měla mladé lidi přinutit číst. Kluci vesměs nečtou nic a děvčata nečtou povinnou četbu. Oni už této vyšší literatuře prověřené mnoha čtenářskými generacemi vůbec nerozumí.
Zajímá je pouze nějaké jednoduchá prvoplánová literatura.
Žáci se podivují nad tím, že Romeo a Julie není příběh (myslí tím prózu), ptají se mě, zda si v knihovně vypůjčili správnou knihu, když je to jako scénář. To už můj rozum opravdu nebere. Kdyby jim člověk 100x řekl, že je to drama a že stačí se na hru podívat, ale knížku aspoň prolistovat, nebudou mi věřit.
Jestlipak Pythagoras, Archimedes, Platón aj. někdy v antice přemýšleli o tom, k čemu jim je matematika? A proč vymýšleli ty své věty?
Nejspíš proto, aby se je dnes žáci museli biflovat bezmyšlenkovitě k maturitě a pak je hned zapomenout.
Pane L.snirchu, je to už od počátku špatně, když říkáte studentům, že se to musí naučit jen k maturitě a pak zapomenout.
Já se svých čtvrťáků ptám, co asi tak budou jako kancelářské síly v cestovním ruchu nebo v řízení firem dělat, když se nechtějí naučit používat administrativní styl, a myslí si, že vystačí s vyprávěním typu, jedna paní povídala ...
A ještě perlička, když se jich ptám na umělecké styly a stavební památky, nebo malíře, sochaře, hudební skladatele, říkají mi, jak to souvisí s češtinou, proč to po nich chci (práce v cestovním ruchu je podle nich asi jen o té kanceláři s pc).
Ale je to nejspíš tím, že opravdu všichni lidé maturitní vzdělání nepotřebují a na soukromých školách se učí žáci, kteří by se jinam na státní školy nedostali, nebo by na nich brzy skončili. Neříkám schválně, že by na maturitní vzdělání nemohli svou pílí dosáhnout. To, co se dnes chce po maturantech, je už opravdu jen zlomek dřívějších požadavků.
Asi to není dobře, že maturitu má dnes 90% lidí z jednoho ročníku. Taková maturita opravdu ztratila na své dřívější váze.
Studenti dokonce chodí dobrovolně na pozdně odpolední kroužek matematiky
Hrozbě povinné maturity z matematiky navzdory?
Zákon je pořád ještě zákon...
"Pane L.snirchu, je to už od počátku špatně, když říkáte studentům, že se to musí naučit jen k maturitě a pak zapomenout."
Já jim nic takového neříkám, to jste něco nepochopil(a). Tak chápou sami od sebe učivo češtiny (se nedivím, měl jsem to stejně, když jsem se učil telefonní seznam spisovatelů a děl, nyní se učí ještě pojmy jako epizeuxis a podobné), část tak pojímá i matiku, kdy drilují algoritmy.
"Taková maturita opravdu ztratila na své dřívější váze." - je to 70%, ne 90 %. A je dobře, že vzdělání není elitářské jak za totáče. Společnost na tom jenom vydělá.
Váha maturity je taková, jakou si ta zkouška získá pověst. Má mizernou forma státní maturity. Školní maturity z odborných předmětů mají mnohem větší kredit - u zaměstnavatelů i u studentů. Něco skutečně reálného tvoří, nepíšou jak se smaží palačinky nebo nestavějí v matematice 500 000 m vysoké sloupy, to je parodie na maturitu.
Milý pane L.snirchu, ten epizeuxis se učí proto, aby uměli pracovat s rozborem textu, ale pořád se to nějak nedaří. Žáci neumí v textu objevovat krásu obsahu nebo formy a prostředky, kterými autoři dosahují svého účinku, přestože už většina učitelů nechává žáky pracovat v hodinách více s čítankou, žákům se to nelíbí (oni totiž neumí pořádně číst, když už mě to pořádně zabolí, čtu raději nahlas text sama). Tak tedy nevím, nad čím pláčete, že už se nemusí učit ten telefonní seznam?
Palačinky tam dal cermat pro absolventy gastronomických oborů, tak jako referát o automobilech tam byl pro strojaře (vybralo si ho děvče ze střední zdravotnické školy místo jednoho dne v nemocnici!). Jiná je, že si to vybrali i absolventi jiných oborů středních škol.
Já bych si také představovala, že většina bude psát o zajímavých tématech k úvaze, ale jak zjišťuji, to je pro mládež to nejtěžší a nechtějí mít na nic názor. A tak raději smolí vypravování, jelikož si myslí, že je to to nejlehčí. A já naopak říkám, že napsat zajímavé vypravování se zápletkou a překvapivou pointou s funkčním zapojením přímé řeči je velké umění a v době, kdy mladí lidé vůbec nic nečtou, jsou bez fantazie, odkojení pouze americkými akčními a katastrofickými filmy a horory, se divím, že pořád většina sahá po tomto slohovém stylu a útvaru. Přála bych Vám pak ty jejich bláboly číst.
Taky nechápu, proč na škole, kde teď učím, chce pouze jedna má studentka psát administrativní styl, ačkoli to pro ně pro všechny v budoucnu bude jejich denní chlebíček.
"Taková maturita opravdu ztratila na své dřívější váze." - je to 70%, ne 90 %. A je dobře, že vzdělání není elitářské jak za totáče. Společnost na tom jenom vydělá.
Pane L.snirchu, nezapomínejte, že těch cca 20% z populačního ročníku si dodělává maturitu v nástavbovém, nebo lépe řečeno, dálkovém studiu, takže dnes to opravdu může činit až těch 90%.
Forma zadání maturitních písemných prací jednoznačně vede k nenáročným textům, k průměrným a nekonfliktním, protože ze zadání plyne, že forma vítězí nad obsahem.
Až se změní forma, změní se i obsah.
Ty maturitní práce občas čtu jako zadavatel. Nedivím se výsledku, je logický dle zadání.
A mezitím nám zanikly SOU a jejich obory, prodavač, krejčí, zedník, instalatér, malíř, strojní mechanik, kde se tyto obory ještě učí?
A absolventi dnešních pofiderních maturitních oborů pak pracují v různých službách a supermarketech a jsou samozřejmě bez příslušné odbornosti. Když potřebujete v domácnosti něco opravit, vymalovat, utáhnout kohoutky, sestavit nábytek, nemáte se na koho obrátit, protože rukama pracovat je sprosté, asi tak, jako je dnes slovo dělník hanlivé. Děcka už toto slovo vůbec neznají. Když mají říci, co dělá jejich rodič, tak se neumí vymáčknout, vymýšlejí jakési operátory výroby a neřeknou prostě, že pracuje jako dělník.
vymýšlejí jakési operátory výroby
Lepší jsou asistenti úklidu.
operátor zní líp něž dělník-dělňas,operátor to je skoro jako operatér :-)
Okomentovat